Kom niet aan onze reclames!

De meeste Nederlanders willen dat reclames over leningen direct van de buis verdwijnen. Dat blijkt maandag uit een onderzoek onder ruim vijfhonderd Nederlanders. Negen van de tien ondervraagden vinden de reclames irritant en 86 procent noemt de spotjes misleidend.

Dit heerlijke onderzoek wordt u aangeboden door InterBank. Een kredietverstrekker. Ze maken van de gelegenheid gebruik door te benadrukken dat ze zelf ongelooflijk verantwoord bezig zijn. Zo sponsoren ze ‘het lesmateriaal van het Nibud over “consumeren en budgetteren” voor de onderbouw van HAVO/VWO.’

Een traan van ontroering prikt in mijn oog; gelukkig is er nog íemand die zich om de jeugd bekommert. De lieverds. Van InterBank ook geen irritante tv-reclames. Gewoon goudeerlijke onderzoekjes om hun boodschap aan de man te brengen. Wat een stunt. Daar kan Leen van Frisia nog een puntje aan zuigen.

Overigens blijkt uit een opiniepeiling van Maurice de Hond, dat als Leen nu aan de verkiezingen zou meedoen, hij nul zetels zou behalen. Dat is vier zetels minder dan drie maanden geleden. Leen was niet bereikbaar voor commentaar. Hetzelfde geldt voor nationale suikeroom Dirk Scheringa.

  1. 1

    De grootste jongensdroom van Dirk naast het kampioenschap met AZ is om samen met Louis Nederland weer uit de stront trekken.

  2. 3

    “Overigens blijkt uit een opiniepeiling van Maurice de Hond, dat als Leen nu aan de verkiezingen zou meedoen, hij nul zetels zou behalen. Dat is vier zetels minder dan drie maanden geleden.”

    lol

  3. 5

    Ach ja. There’s lies, damned lies, and statistics. En “representatieve” onderzoekjes van belangenclubs moet je sowieso met een korrel zout nemen. Overigens zijn die spotjes inderdaad wel hemeltergend irritant; een mens wil toch ’s oggens gewoon het RTL nieuws kunnen kijken met een kopje koffie zonder die Alkmaarse malloot in een kanon te zien stappen?

    Gefeli met je 2.0, trouwens.

  4. 6

    Ik vind ze vooral ook onverantwoord. Mensen die geen werk (en daarmee laag inkomen) hebben en dus overdag veel TV kijken, worden tientallen keren per dag gebombardeerd met de boodschap dat lenen heel normaal is en dat je best kan lenen voor die plasma-TV, auto, vakantie en noem het maar op.

    Op die manier wordt je toch geindoctrineerd met de gedachte dat lenen voor luxe-artikelen de norm is en dat het dom is om dat niet te doen. Ik vind dat uiterst gevaarlijk.

  5. 7

    reclame moet gewoon uberhaupt verboden worden. het zijn alleen maar kosten die het product duurder maken, maar niet beter. daar schiet ik als consument dus niets mee op.

  6. 8

    @Steeph,

    wel grappig dat er op sargaso reclame wordt gemaakt voor frisia en becam :-) Het voorbestaan van heel veel media is afhankelijk van reclame. Maar dat hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen, was er spot in het spel en heb ik dat gemist?

  7. 11

    @Steeph,

    wil je dat de volgende keer dan wat duidelijker laten blijken zodat de minder intelligente lezer het ook snapt? Zoals in #9!

  8. 12

    @ Tuur #9

    Leuk ja, die toepasselijke Google-ads.

    Iedereen direct eventjes op die ads klikken, dan kan Sargasso nog wat centjes verdienen aan dit slijk-der-aarde.