*Sargasso Autonieuws* Het is -bij nader inzien- toch niet verstandig om de gehele biodiversiteit op aarde over de kling te jagen er zijn namelijk talloze technische toepassingen die het Biologische Design onze industrie biedt. Door miljoenen jaren van evolutie zijn planten en dieren uitgerust met een hoog geavanceerde lichaamsbouw en unieke specifieke functies, handig dus!
Daimler-Chrysler bouwde een ‘bionische’ Mercedes-Benz en nam de tropische koffervis als uitgangsmodel. De koffervis is een visje dat tussen zeegras en koraal naar eten speurt, het is zeer wendbaar, energie efficient en kan tegen een stootje. De Mercedes-Benz DCX diesel is een kopie van het koffervisje en heeft een opmerkelijk lage wind drag coefficient van 0.19 (normaal: 0.35-0.40, koffervis: 0.06) De langgerekte hoeken zorgen voor meer turbulentie zodat de auto soepeler door de lucht glijdt en daardoor zeer zuinig is. Helaas is de DCX een testmodel en zal ze nooit op de markt komen.
The car uses a 4-cylinder, 2-liter common rail diesel that delivers 103 kW (140 hp) of power and 300 Nm torque. In the EU driving cycle the concept car has a fuel consumption of 4.3 liters per 100 kilometers (55 mpg US)—20% less than a comparable series-production car. (GreenCarCongress.com, plus extragratis foto)
Reacties (18)
ik ben es benieuwd met wat general motors gaat afkomen als reactie hierop ………
Strak design. Geen dank.
Nou… laten we niet overdrijven. Een CW waarde van 35-40 was in de jaren 80 normaal maar tegenwoordig zitten vrijwel alle auto’s tussen de 24 en 32. Een asobak als de Lexus LS430 heeft bijvoorbeeld een CW waarde van 26. Voor de liefhebber: de Hummer H2 haalt een score van 57
Ah! nu sluit je aan bij mijn belevingswereld Carlos! ;-)
hum.. 140 Bhp en een verbruik van 1 op 23 is niet slecht. Jammer allen dat de koffervis niet vooraanstond toen God de schoonheidsprijzen uitdeelde..
@Kim Sung-Il, er is dnog een verschil tussen de CW waarde waar jij over spreekt en de Cd waarde. De eerste meet de weerstand frontaal de ander gaat over hoe de lucht er langs stroomt, maar deze getallen liggen inderdaad in dezelfde orde van grootte.
Zodra je begint over de luchtweerstand van de koffervis doet mij dat toch het ergste voor het beestje vrezen. Waar is de tekst “No boxfish were hurt during the fabrication of this car”?
Intelligent Design…
@7 kunststof modellen – gemaakt met de stereolithografische printer – doen het zware werk
http://www.24hourscholar.com/p/articles/mi_qa4054/is_200211/ai_n9154510
Worden er ueberhaupt nog mooie auto’s gemaakt? Ik heb echt problemen met het onderscheiden van merken, laat staan types, op de snelweg, alles ziet er voor mij hetzelfde uit.
Lelijke eenheidsworsten. Doe mij er maar één van deze, inpakken graag.
In een oude krant?
Met wat chips?
Wel goed voor de auto-bio-diversiteit.
En mocht je ooit te water raken…
Niet op de markt deze ? Gisteravond op de Deutsche TV toch echt een Mercedes-advertentie gezien van dit karretje. Geinig ding wel.
als die koffervis nu ook nog gebruik maakt van schapenpis zoals de bussen in Winchester, dan hebben we pas te maken met een echt intelligent biologisch design! ;-)
http://www.guardian.co.uk/life/science/story/0,12996,1503517,00.html
En het koetswerk van hennep!
http://www.scienceinafrica.co.za/2003/october/ford.htm
Het van lef getuigt bij Daimler/Chrysler om er gelijk een waterstofmoter in te zetten. En als eerste automerk met brandstofceltechnologie op de markt te komen. Maar ja, bang, wachten op de Amerikanen die achter lopen met deze techniek.