Hoe ‘kopieerwerk’ leidt tot bronnenjungle

israelkrantfoto

‘Vrouwenwegsnijdenis in orthodoxe krant’ schrijft Villamedia.nl vandaag, 6 april. Het bericht gaat over het feit dat twee orthodoxe kranten uit Israël een foto van het Israelische kabinet zo hebben bewerkt, dat twee vrouwelijke ministers niet meer te zien zijn. Maar van wie komt deze ‘vondst’?

Als bron wordt door Villamedia.nl Dvorak opgevoerd. Maar die verwijst weer naar een bericht van 3 april van de BBC. Maar het bericht duikt ook op bij de Associated Press in Jeruzalem zodat De Standaard het later ook overneemt. Maar was de BBC nu eerder?

Maar dan is het al te laat, zie ook De Telegraaf en NOS. Ook de schrijfwijze van het ‘schuldige’ weekblad verschilt ongeveer per artikel: Sha’a Tovah, Sha Tova, Shaa Tova. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de voertaal (Hebreeuws) van het tijdschrift, maar ook hierdoor ontstaat verwarring.

Reuters neemt het bericht ook op in haar berichtencaroussel. De site van Welt.de (en velen volgden) schrijft dat het Israëlische tabloid Yedioth Ahronoth de aanleiding is tot deze ‘rel’. De krant opende met de kop ‘Find the lady’ en maakte zo een sneer naar de orthodoxe krant Yated Ne’eman.

Maar ook schrijft The Guardian dat het verschijnsel eigenlijk helemaal niet zo bijzonder is. The Guardian baseert haar bericht weer op een bericht uit de Israëlische krant Maariv: “Anyone who is acquainted with the ultra-orthodox press knows that from time immemorial, ultra-orthodox newspapers avoid publishing pictures of women.”

Het gebeurt dus gewoon vaker dat vrouwen in orthodoxe kranten worden vermeden.

De keerzijde van nieuwe media: een digitale sneeuwbal zwerft de wereld rond, maar op een gegeven moment weet je niet meer wie hem ooit opwierp én of hij wel echt zo uniek is. Zeker niet als de laatste in de rij niet eens meer de namen van de Israëlische kranten noemt. (Bovenstaand screenshot is trouwens van Villamedia.nl).

  1. 1

    En omdat het wel vaker gebeurt is het helemaal niet erg/nieuwswaardig dat het kabinet van Israël wordt gepresenteerd als een volledig mannenkabinet?

  2. 2

    Nu nog iemand die komt zeuren dat we nu wel weer genoeg gehoord hebben dat orthodox-religieuzen achterlijk zijn en het topic kan weer gesloten worden. Hebben we dat ook weer gehad.

  3. 4

    @2: “dat we nu wel weer genoeg gehoord hebben dat orthodox-religieuzen achterlijk zijn”

    Daar heb je op zich ook wel weer gelijk in. Maar ik moet het reformatorisch Dagblad nog maar eens Maria van der Hoeven zien wegretoucheren van de foto van de kabinet met de koningin (en hoe ga je daar mee om?).

    Come to think of it, wat is eigenlijk het SGP-standpunt inzake een vrouwelijk staatshoofd?

  4. 6

    @5: Ik zat meer te denken aan het samengaan met de SGP-gewoonte om geen vrouwen in bestuurlijke functies te benoemen.

  5. 7

    @1: Dat is een andere discussie, die je hier gerust mag voeren. Als het een maatschappelijk debat blootlegt, is dat prima.

    Ik nam dit bericht echter als voorbeeld om aan te tonen dat een reuters / AP / ANP nieuwsdienst kennelijk journalistieke invuloefeningen tot gevolg heeft, zonder dat het hoe en waarom wordt blootgelegd.

  6. 11

    Ik vind het wel gaaf wat hier gebeurt hoor.

    Prachtige werkelijkheidsverbuigingen.
    Vooral die weggemoffelde rotskoepel.

    Was Orwell wellicht anti-semiet?