het Saillant | Camieleke, ouwe KVP’er

SaillantLOGO
Dat minister Eurlings een grote rol geeft aan de ANWB in de beslissing over de kilometerheffing is niets anders dan een politieke manoeuvre, die het wantrouwen in de politieke leiding van Nederland alleen maar vergroot

Afgelopen vrijdag liet verkeersminster Camiel Eurlings weten dat er geen kilometerheffing komt als de ANWB-leden de plannen afwijzen.
Wat nou handelen volgens een bepaalde politieke visie of zelfs maar leiding geven in het beslissingsproces. Nee, heel even had het er op geleken dat de ANWB zichzelf van de zwartepiet had bevrijd door met uitgestreken gezicht te kunnen verklaren dat de eigen achterban tegen is. Dat kon Pontius Pilatus Eurlings niet op zich laten zitten: ANWB geen zwartepiet, dan hij ook niet. Het hele idee dat de echte volksvertegenwoordiging en beslissingsmacht in het parlement zit, lijkt Eurlings maar luxe te vinden. Zodra je een regeringscoalitie met een meerderheid hebt is de zaak afgekaart, basta. En dat een leidinggevende die vooral achter de schermen macht uitoefent maar zo min mogelijk verantwoordelijkheid wil dragen geen vertrouwen wekt, lijkt ook niet aan hem besteed. Eigenlijk is Eurlings, hoewel een jonge CDA-minister in 2010, een KVP’er van de oude stempel.

  1. 1

    Het had hem gesierd als hij gewoon had gezegd: ‘dat hele rekeningrijden-systeem is wel erg bureaucratisch en ligt erg gevoelig doordat altijd achterhaald kan worden waar iemand gereden heeft, misschien kunnen we beter gewoon de brandstof gaan belasten. Dat is eerlijk en makkelijker uitvoerbaar.’ Dat hij nu de verantwoordelijkheid bij de ANWB legt is inderdaad zwak. Maar ach, politici die hun verantwoordelijkheden durven nemen zijn we toch niet gewend. Over vijf jaar, als het systeem gekraakt wordt door een actiegroep of ICT-studenten, zegt meneer Eurlings: ‘Met de inzichten en kennis die ik nu heb, had ik toen misschien andere besluiten genomen…’

  2. 2

    Camiel is zich juist bewust dat het CDA (itt. de KVP vroeger) niet meer staat voor de gehele bevolking van arm tot rijk en dat hij dus elders draagvlak moet vinden. Hij kan de KVP trouwens nauwelijks bewust mee hebben gemaakt, want hij was pas 4 toen de KVP een paar protestantse partijtjes annexeerde en zich CDA ging noemen.

  3. 3

    Camiel doet het zelfs slimmer. De enquete van de ANWB is dusdanig dat men altijd een ja eruit kan toveren en onze Eurlings kan op die manier zijn bij voorbaat kansloze project er toch doorheen drukken.

  4. 4

    Dat minister Eurlings een grote rol geeft aan de ANWB in de beslissing over de kilometerheffing is niets anders dan een politieke manoeuvre…

    Zeker weten.

    “…die het wantrouwen in de politieke leiding van Nederland alleen maar vergroot”
    Misschien, maar het is wel het soort actie waar het volk zelf om vraagt, en gezien de reacties in de media lijkt men zich dat ook te realiseren.

    Geslaagde manoeuvre, dus.

    [email protected]”Pontius Pilatus”. Die moet wel aankomen bij onze Zuiderling.

  5. 5

    @1: de brandstof WORDT al belast. deze bestaat dus al voor ca. 2/3 uit belasting en belasting over belasting.

    @3: dat is inderdaad de strekking van de “peiling” die bovendien op klink-klare leugens is gebaseerd.

    Voor mij is ook van Woerkom nu ongeloofwaardig geworden en mag vandaag nog opstappen.

  6. 7

    Maar om er ook nog even inhoudelijk op in te gaan: ja: doot dit soort politieke manoevres wordt het wantrouwen gevoed. Ongeacht de uitkomst. Als Eurlings mee gaat in het ANWB advies, dan is het vetrouwen in het parlementaire systeem weg. Legt Eurlings het ANWB advies naast zich neer: dan is het vertrouwen in een overheid die zijn afspraken nakomt weg.

    Een verlies-verlies situatie dus.

    De schade die Eurlings afgelopen vrijdag aan de nederlandse politiek heeft toegebracht is waarschijnlijk niet te overschatten…

  7. 8

    En wat een hypocriet is het trouwens ook:

    “Nadere uitleg over zijn omstreden uitspraak wilde Eurlings in Nijmegen niet geven. ”Ik kies de koninklijke weg en zal dinsdag in de Tweede Kamer vragen beantwoorden”, aldus de minister.”

  8. 10

    @3: Ik zag het meer omgekeerd. Door de Kamer was het toch wel heen gekomen (het kabinet besluit en dat is in meerderheid CDA, de coalitie volgt dan wel in de Kamer). Mij lijkt dus dat Camiel een exit zocht via de ANWB. Maar misschien zijn ze daar juist wel slim geweest door expliciet geen referendum over de kilometerheffing te houden, alleen een enquête waar je geen ja of nee uit kunt halen, zodat de bal alsnog bij Camiel ligt.

  9. 11

    Ik vind het zelf niet meer dan normaal dat eurlings de achterban raadpleegt. dat hoeft zich niet te beperken tot 1 x per 4 jaar.. goeie zaak dus

    Vooruitlopen op de beslissing (die het parlement moet nemen) lijkt me nu vooral koffiedik kijken

  10. 12

    @2: het is helemaal niet belangrijk dat de KVP rond zijn vierde ophield te bestaan. Wat wel belangrijk is is dat zijn vader in de politiek zat en dat de jonge Camiel al vanaf zijn achtste gemeenteraadsvergaderingen bijwoonde vanaf de politieke tribuine. Een poliek dier dus uit een KVP-nest.

    En dat het CDA zich bewust is dat het niet de hele bevolking vertegenwoordigt doet er in wezen ook niet toe. Zowel het CDA als de oude KVP laten (en lieten) zich als het er op aankomt/kwam niets aan de kleine man gelegen liggen.

  11. 14

    @13 op zich niks, mits we met zn allen niet veel meer gaan betalen en niet als extra feature van het systeem iedereen overal gevolgd kan worden.

  12. 17

    @11/15: Sikbock, ten eerste is de ANWB *niet* de achterban van het CDA. En ten tweede is de wegbeprijzing in de huidige vorm inefficient: een kilometer Hoogeveen kost evenveel als een kilometer Amsterdam. Moeilijk he?

  13. 21

    Oftewel, gedraag je eens als een man ipv een 17-jarige valley girl*.

    *weet je uberhaupt waar “talk to the hand” vandaan komt stumper?

  14. 24

    En ontopic: rekeningrijden is de enige manier om prijsverschil aan te brengen tussen ‘file-uren’ en de overige uren, of tussen provincie en randstad. Hell, je zou ’t zelfs mogelijk kunnen maken dat mensen met een hoog inkomen meer voor hun kilometers moeten betalen dan mensen met een laag inkomen. Probeer dat maar eens met een extra ‘kwartje van bos/balkenende’ op de benzine.

  15. 25

    Betalen: wegenbelasting+brandstofaccijns
    betalen per kilometer: bij de apk kilometerstand aflezen
    betalen per vervuiling: brandstofaccijns
    betalen met ddr-stasicontrole: kastje betalen en oncontroleerbare kilometers (waar/wanneer) betalen

    of moet het zijn: factor gewicht+factor afstand+factor vervuiling die tot de prijs leidt??? Dan wil je dus een ingewikkeld systeem van berekening zoals we nu hebben. Dat kan je nog moeilijker maken als je wilt. Het enige waar het systeem dat we nu hebben niet aan denkt is het tijdstip van gebruik.

    maak niet de fout dat brandstofgebruik een 1 op 1 relatie heeft met afstand, een vrachtwagen levert nou eenmaal meer kilogramkilometer per liter brandstof.

  16. 26

    Wat me tegenstaat in deze kilometerheffing, naast alle andere al genoemde bezwaren is de leugen dat de files hierdoor zouden oplossen.

  17. 27

    “rekeningrijden is de enige manier om prijsverschil aan te brengen tussen ‘file-uren’ en de overige uren, of tussen provincie en randstad”

    Je zou de A2 Amsterdam-Utrecht slingerend kunnen aanleggen, zodat afstand en verbruik op dit randstad-trajesct verdubbelen.

    Maar of het milieu daar nu mee gediend is…

  18. 28

    @26: Weet je wat mij tegenstaat in deze Hockey: volledig ongefundeerde uitspraken die als waarheid verkondigd worden. In Singapore werkt rekeningrijden prima.

    Overigens snap ik niet waarom we hier geen tolwegen invoeren: de administratieve last is veel kleiner en in de V.S. en Frankrijk lijkt het goed te werken. Zijn hier veel meer sluiproutes per kilometer snelweg of iets dergelijks?

  19. 29

    Wat mij tegenstaat aan de kilometerheffing is de buitengewone complexiteit van de oplossing.

    Remember Jurassic Park?

    Complexe oplossingen zijn gedoemd te mislukken…

    Wat in het algemeen prima is, maar in dit geval gaat het van mijn belastingcenten.

  20. 30

    die hele km beprijzing is m.i. geboren omdat “de haag” geen extra asfalt wil bijleggen.. tsja, dan komt “vanzelf” het ideetje opborrelen dat – daar waar files staan – rijden duurder moet worden.. economie van lik me vessie noem ik dat

  21. 31

    @ 17

    Dan maak je maar een tolsysteem bij Amsterdam, de camera’s staan er al er hoeft alleen maar nieuwe software in. Veel goedkoper, veel betrouwbaarder en vooral een veel lagere aanslag op de privacy.

    Trouwens rijden door Amsterdam zou goedkoper moeten zijn, je staat daar altijd in de file, dus er is een lagere prijs/kwaliteitsverhouding dan in Hoogeveen.

  22. 33

    @31: Okee, zie #28.
    Trouwens rijden door Amsterdam zou goedkoper moeten zijn, je staat daar altijd in de file, dus er is een lagere prijs/kwaliteitsverhouding dan in Hoogeveen.

    Je staat daar natuurlijk altijd in de file omdat het zo goedkoop is.

  23. 39

    @37: Dan is er wel een betere oplossing dan meer asfalt leggen. mensen auto’s geven die geleid worden. Je kan dan minstens 30% auto’s kwijt op de weg. Alleen ben je dan wel als bestuurder gedeeltelijk de controle over je auto kwijt.

  24. 40

    @39
    dat kan natuurlijk, dit levert ook brandstof besparing op vanwege treintje rijden.
    Maar dan moet je wel zo’n systeem in je auto hebben = duur.

    @31
    dat is waar

    @28
    de tolwegen zijn semi-overheid. Weer een extra bestuurslaag/raamambtenaren? Ons wegennet kent geen goed genoeg secundair wegenstelsel om de A-wegen tot tolwegen te maken.

  25. 41

    De volgende uitspraak komt van de vragenlijst van de ANWB.

    “Het is een groot voordeel dat het invoeren van de km-prijs een positief effect heeft op het aantal verkeersdoden”

    Of ik het er vervolgens mee (zeer) eens/oneens ben…

    Eens zijn geeft min of meer aan dat ik voor de invoering van de km-prijs ben (wat niet het geval is), mee oneens zijn impliceert dat er wat mij betreft nog niet genoeg mensen verongelukt zijn.

    Vreemde vraagstelling, om het verwachte positieve effect als feit te presenteren.

  26. 42

    Meer asfalt, betekent meer auto’s, dus de files blijven. Een reducering van in de spits van 15% en de meeste files zijn weg. De automoblilisten kiezen er zelf voor over het algemeen, ze calculeren de files in hun tijdsbesteding. Alternatieven redeneren ze weg: andere werktijden, dichterbij wonen, openbaar vervoer, enz. Plus je krijgt een lease-auto, kost je weinig. De werkgevers hebben zelf veel boter op de kop, want die janken dat de files slecht voor de economie zijn.

  27. 43

    De minister is sluwer en behendiger dan ik dacht. Zoals Hockey terecht aangeeft de ANWB-enquete kan hij op allerlei manieren manipuleren. Zeker weten heeft hij dat met voorbedachte rade gedaan. Wat ik mij verder afvraag hoe zijn topambtenaren over de realiseerbaarheid van het rekeningrijden denken.

  28. 44

    de tolwegen zijn semi-overheid. Weer een extra bestuurslaag/raamambtenaren?

    Rekeningrijden daarentegen bestuurt zichzelf? Waag het niet om te zeggen dat we beter niks kunnen doen, AUB.

  29. 46

    @43

    Nee, niet echt. Want als dat zo was had hij later pas de enquete gebruikt.
    Nu maakt hij simpel gezegd een blunder door te zeggen dat de ANWB leden het voor het zeggen hebben en daarna er weer op terug te komen.

    Politiek een uitslipper.

  30. 47

    @31 “Trouwens rijden door Amsterdam zou goedkoper moeten zijn, je staat daar altijd in de file, dus er is een lagere prijs/kwaliteitsverhouding dan in Hoogeveen.”

    Wat een socialistische hersenspinsel. Dus Hoogeveen moet die proleten die met hun koeievangers de PC Hooftstraat barricaderen maar subsidiëren? We leven in een kapitalistisch systeem hoor: vraag en aanbod bepalen hier de prijs.

  31. 48

    @29: Het is je bekend dat Jurassic Park fictie is?

    @37: Er is al lang meer asfalt dan auto’s. Dat helpt alleen niet veel, want die domme auto’s hebben nogal eens de neiging om elke morgen op dezelfde tijd op hetzelfde stuk asfalt te willen zijn. Meer asfalt aanleggen gaat pas werken als ze er kantoorpanden in de Randstad voor gaan afbreken, maar dan beginnen er weer lui over werkgelegenheid te zeuren.

    @41: Je laat je hier vooral leiden door je eigen perceptie. Je kan best voor deze stelling zijn en toch niets zien in kilometerheffing en bovendien kun je makkelijk tegen deze stelling zijn, omdat jij niet vindt dat een kilometerprijs het aantal verkeersdoden sterk reduceert (en dus geen groot voordeel kan zijn). Daarnaast kun je natuurlijk altijd nog het evaluatierapport onderuit schoffelen als je kunt aantonen dat de kilometerheffing helemaal geen invloed heeft op het aantal verkeersdoden.

    @44: Dan zou je weer die hele horde raamambtenaren die zich bezighouden met BPM en wegenbelasting aan het werk houden. Dat zal P vast ook niet willen?

  32. 49

    @47 ”Meer asfalt aanleggen gaat pas werken als ze er kantoorpanden in de Randstad voor gaan afbreken, maar dan beginnen er weer lui over werkgelegenheid te zeuren.”
    … of mensen dichter bij hun werk laten wonen, maar de doorsnee Nederlander wil graag in een Vinex-hut wonen.

  33. 50

    @45. Dat vind jij. Ik geloof nooit dat Eurlings voorstander is van de kilometerheffing. Plus dat hij zijn politieke leven lang zou geconfronteerd worden met het onzalige plan, en eventuele uitvoering.

  34. 51

    @49

    Hij is ook geen voorstander van de heffing. Dat blijkt wel uit archiefonderzoek (nrc 2000).
    Maar het is geen briljant politieke manoeuvre.
    Want hij loopt nu toch een deukje op.
    Waarom is hij überhaupt met de invoering van dit plan gekomen?

  35. 52

    Registratie-apparaat is waanzin, Eurlings moet ook beseffen tussen de gekgeworden ingenieurs op V&W terecht te zijn gekomen.

    Enige weg: BPM afschaffen,accijns fors omhoog tot 15-20% minder personenauto’s op de weg zijn, met opbrengst de pompphouders in de grensstreek uitkopen en de brandstofprijs voor vrachwagens flink omlaag doen om onze concurrentiepositie te verbeteren. U las het hier.

  36. 55

    @47

    “want die domme auto’s hebben nogal eens de neiging om elke morgen op dezelfde tijd op hetzelfde stuk asfalt te willen zijn.”

    Dat komt omdat 95% van die auto’s bestuurd wordt door iemand met een baas die wil dat hij/zij op “kantoortijd” op het werk is en een gezin dat wil dat diegene op “familie” tijd thuis is. Best onhandig om, om 5 uur s’ochtends te beginnen als de creche pas om 8 uur open gaat en iedereen waar je zaken me moet doen pas om 9 uur begint.

    Ik vraag me trouwens altijd af waar al die duizenden extra auto vandaan gaan komen die het extra asfalt gaan volzetten. Komt er extra werkgelegenheid, gaan mensen voor de lol een rondje rijden in de spitsuren, of zitten die duizenden nu elke dag zwaar chagrijnig in het OV.

  37. 56

    @Anton: Ja, ja en ja(!). Weet je hoe druk het is in de Randstad OV? En met de krimp van de periferie wordt het enkel drukker hier in het westen.

  38. 57

    @ Bismarck: nou, d’r is nog ruimte genoeg in de randstad hoor.. jouw perceptie vanuit het verre zuiden klopt niet.. in de randstad rij je (ook) nog grotendeels door de weilanden heen.. (nou ja, om de wegen heen ligt hoofdzakelijk weiland)

  39. 58

    En sikbock zoals onze beste vriend Eelco Brinkman al zei namens Bouwfonds Nederland. Er kan nog de grond ingeboord worden. De toekomst voor onze infrastructuur en de 100.000 woningen ligt onder het gras. Dan houden we een stukje groen, aan de andere kant kunnen we meer doorrijden, want files heb ik zelf een gruwelijke hekel aan, vanwege mijn mensenschuwheid en schaamtegevoel want tijdens het spelen met mijn dildo kijken ze allemaal naar mij in de file.

  40. 59

    Ik zie geen heil in meer ambtenaren die zich bezig houden met hoeveel waar en wanneer we rijden.

    Die kastjes hebben de volgende nadelen:
    stasi controle
    duur
    onzinnige werkverschaffing

    dan ben ik er even van uit gegaan dat de overheid eindelijk een keer iets levert dat werkt. Ik zie het alweer gebeuren dat de eerste 10 jaar niets goed werkt met de hele juridische winkel erachteraan. In die jaren blijkt dat de kastjes niet tegen de wasstraat kunnen, ook niet tegen pekelzout, pinpassen en mobiele telefoons gaan kapot als ze dichtbij komen, interferentie met het c2000 systeem van de hulpdiensten, etc etc. (knipoog)

    De files worden niet opgelost en eigenlijk hebben we een heel duur systeem dat helemaal niets toevoegt behalve bigbrother-taferelen

  41. 60

    @56: Ik weet niet wat je daarmee wil zeggen, maar als je bedoelt dat dat maar vol asfalt gegoten moet worden, heb je het nog niet door: Daarmee verplaats je de file alleen een paar kilometer richting Amsterdam. Op een gegeven moment kom je bij bebouwde kom en dan kun je nog van die weilanden 12-baanswegen gemaakt hebben, daar moet je terug naar 4-baans. Ja de file wordt dan wat korter, maar je staat er nog net zo lang in (en door de invoegproblemen waarschijnlijk zelfs nog langer). Heeft niets met mijn perceptie te maken, maar alles met de aard van het probleem.

  42. 63

    @62: Ik zou Eurlings niet ‘te eerlijk’ willen noemen, Horst. Hij heeft deze positie alleen te vroeg ingenomen, en heeft daarmee kennelijk een verkeerde inschatting gemaakt van de politieke gevoelstemperatuur van dit moment.

    Kennelijk vinden de mensen het nu belangrijker dat je je als minister daadkrachtig toont dan dat ze zich zouden ergeren dat je voor de troepen uitloopt.

    Dit politieke spel gaat erom dat de andere spelers hem niet met de zwartepiet mogen laten zitten. Niemand wil met de zwartepiet blijven zitten, ook de ANWB niet.