Groene broek als symbool tegen islamisering?

groenebroekIslamisering is een fenomeen dat we in Nederland nauwelijks kennen. In Soedan is islamisering echter een doorslaand succes, al in 1977 werd daar de sharia ingevoerd. Nu riskeert de Soedanese Lubna Hussein zweepslagen voor het dragen van een broek (Independent). Het dragen van een broek door een vrouw wordt in Soedan gezien als een ‘belediging van de publieke smaak’ en daar staat in de sharia lijfstraf op. Lubna genoot als lokale werknemer van de VN eigenlijk onschendbaarheid, maar ze wil gelijk behandeld worden als iedere andere vrouw in Soedan. Ze verscheen onlangs voor de rechtbank in dezelfde groene broek die tot haar arrestatie leidde. Haar heroïsche opstelling heeft andere Soedanese vrouwen geïnspireerd om gekleed in broeken te demonstreren voor de rechtbank. Deze moedige vrouwen verdienen ook onze steun!

In het Vrije Westen dragen wij al groene broeken sinds Nostradamus (1503-1566), een ontwikkeling die de islamitische wereld nog moet doormaken.

Cabaretier en onvrijwillig voorvechter van het Vrije Woord: Hans Teeuwen kon dat al zo mooi onder woorden brengen: “Nostradamus, Nostradamus, Nostradamus met zo’n strakke groene broek, da stond um goed!” (tekst / beeld). Het was diezelfde Teeuwen die vorig jaar op onnavolgbare wijze de pseudo-hippe Meiden van Halal van beslissende repliek wist te bedienen. Een icoon in de strijd tegen al te veel islamitische gekkigheid was geboren. Misschien moet Teeuwen na deze eenvoudige vingeroefening maar eens voor het échte werk gaan en zijn ode aan de (strakke) groene broek nogmaals herhalen in Khartoum? “Lubna Hussein met zo’n groene broek, da staat haar goed!”. Het immers alweer drie jaar geleden dat een andere Nederlander: Jan Pronk door het dictatoriale regime in Khartoum tot persona non grata werd verklaard.

Groen is de kleur van de islam, maar op dit moment ook de kleur van de opstand tegen de Iraanse geestelijken. Wie een groene broek draagt accepteert dus de islam als religie, maar tekent tegelijk ook protest aan tegen de islamisering van de maatschappij. De groene broek als symbool tegen islamisering? Wie had dat ooit kunnen voorspellen…? Juist!

  1. 2

    @1: Waar zie je de auteur beweren dat zweepslagen eigenlijk wel grappig zijn? Het spottende van het stuk zit ‘m volgens mij niet in het grappig vinden van de veroordeling.

  2. 3

    Uiteraard vind ik zweepslagen niet grappig. De tongue in cheek slaat vanzelfsprekend op de hutspot van symboliek rondom de groene broek van Nostradamus. Hiermee wil ik enerzijds een verrassende relativerende valwind in de zeilen van de Hollandse islamiseringsbezorgden creëren, maar anderzijds toch ook de ernst van de alarmerende situatie in Soedan benadrukken.

    Bij plotselinge verwarring: houd als leidraad dat ik altijd opkom voor het individu en totalitaire dogmatische theorieën verafschuw, edoch ik tevens (ondanks alles) beschik over een stevig stuk relativeringsvermogen en een akelig ‘gevoel voor humor om te lachen’ als het om mijn eigen grappen gaat.

  3. 4

    Ach Carlos, humor is niet iets voor de humorlozen. Dat merkte mijn oudoom Sjefke Donkers zaliger al gauw toen hij op een dag de pastoor swaffelde. In die tijd was dat naast een doodzonde ook een goede grap (met name onder de post-moderne underground mens van de jaren 40).

  4. 6

    Klopt, je hoort nooit wat over islamisering. Wel wordt je doodgegooid met de *angst* die mensen hebben voor islamisering.

  5. 9

    Het is nog niet zo lang geleden dat een dame met een broek aan in Amsterdam aangehouden kon worden. Er leven nog vrouwen die het is overkomen. Mijn eigen moeder uit de Alblasserwaard afkomstig, vond in haar jonge jaren een vrouw met broek aan op straat niet netjes. Zweepslagen om mensen mores te leren is wat primitief, maar mores zijn mores. Mores die voor mij niet hoeven zijn er hier ook genoeg, zoals het moeten dragen van een zwembroek in een zwembad.

  6. 10

    “Islamisering is een fenomeen dat we in Nederland nauwelijks kennen” Heeft de auteur 10 jaar zitten slapen?
    De broek doet er niet toe, het groen wel. Niet de kleding maar de kleur is het symbool van verzet geworden en dan nog exclusief in Iran.

  7. 11


    Afgezien van die ene kamerplant in dat appartement in Purmerend zijn er nog geen andere symptomen van islamisering in de Nederlandse maatschappij aangetroffen, ook niet na diepgravend onafhankelijk onderzoek.

  8. 15

    Beste Prrt, of moet ik zeggen Pfft, Pff, Polit bruto, [email protected], polli potty, Socrates, polliepottie, Bommel, Puk vande petteflet (dat zijn veel nicks in 11 maanden tijd?!).

    Beste Prrt dan maar, waar staat dat ‘christianity’ kapot moet om plaats te maken voor ‘islam’? Ieder zijn eigen ding toch? De een gelooft in Jezus of Mohammed de ander in Sonja Bakker, Midas Dekkers of Yomanda, so be it, welcome to the free world. En als het u allemaal toch te veel wordt: zoek een therapeut, uw ziektekostenverzekering vergoed waarschijnlijk de eerste paar consults (mooi land dat Nederland, niet waar?).

  9. 17

    @okkelokke lokkelokke; Gefeliciteerd – u heeft de hoofdprijs gewonnen in de categorie ‘cultuur-relativisme’ ! Goed opletten jongens, zo moet het.