In België heeft men een wetsvoorstel aangenomen waarin het openbaar vervoer van en naar het werk gratis wordt. Dit naar aanleiding van het succes in Hasselt waar voor het ov al sinds 1997 niet meer hoeft te worden betaald. In Amsterdam heeft men dit vorig jaar eveneens overwogen, maar het snel weer verworpen vanwege voorziene problemen in de uitvoering. In Eindhoven is het plan ook van de baan. In Zuid Holland is men dit jaar met eenzelfde soort actie gestart in de vorm van een proef met gratis bussen van en naar Den Haag. Kosten zijn 1 miljoen, betaald door de provincie. De proef is geslaagd als 5% van de automobilisten gebruik zal maken van de gratis bussen. In België denkt men niet van zulke voorwaarden. Die Belgen zijn zo gek nog niet!
Reacties (14)
awel zunne, te gek!
Aha, openbaar als in écht openbaar… wat een interessant concept.
Kunnen wij inderdaad nog een hoop van leren van die Belgen. Omgangsvormen enzo… ;-)
En fritten bakken.
openbaar vervoer is een goed idee, dus het heeft geen pas om je te laten terugwerpen door onvoorziene tegenslagen
dus, … gewoon doorvoeren, dat openbaar vervoer
mosselen en bier ook gratis!
De geboorte van het politieke program van de Sargasso Partij???
Ik ben dol op belgische televisie,
helemaal op het belgische journaal als er in NL weer van die triviale media-hypes plaatsvinden.
Ik noem geen namen !
Ik noem geen namen !
Ik noem geen namen !
Sargasso Partij? Krijgen we wel weer ruzie met Jan Marijnissen over de afkorting…
“Kies krachtig, kies Carlos” Lijst 43
Outingtime :ondergetekende is Belg.
Geen Vlaming dus. Belg.
Carlos: voor meer dikke tieten op straat, lijst 43
succes Carlos
Carlos klinkt helaas zo buitenlands, beter is Karel.
Kies Krachtig: Karel! misschien, zo vermijden we ook de afkorting SP.
Gratis openbaar vervoer is een heel slecht idee. Wat gratis is, heeft in de beleving van de mensen geen waarde.
Kijk maar naar de Spits en Metro. Mensen kijken even en gooien hem op de grond. Niemand raapt hem op, want je kan zo zelf nieuw krantje pakken, gratis. Vergelijk dat met de dure gewone kranten. De ongelezen katernen worden door de abonnee bij aankomst op het station weer netjes opgevouwen en meegenomen. Hij heeft er voor betaald. Een enkeling laat een gelezen katern achter. Die ligt nooit lang in het rek en zeker niet op de grond, want binnen korte tijd heeft een medereiziger de krant te pakken. Normaal moet je er voor betalen, dus dit heeft waarde.
Gratis openbaar vervoer leidt tot nog meer achteloosheid, vernieling, verwaarlozing en misbruik.
Bovendien, gratis bestaat niet. Voor niks gaat alleen de zon op. Via de belastingen betaal je net zo goed voor zogenaamd gratis bussen.
Slecht idee dus.