Je zou ook kunnen zeggen dat de teloorgang al in 1976 ingezet is. Door de introductie van de CD was er weer even een opleving maar nu is het toch echt snel gebeurt…
#2
Ketsman
Ik geloof het pas als ik m’n rechten weer terug heb.
#3
Bolke de big
Who cares, het zijn maar muzikanten, geen raket geleerden.
#4
Eric
Mwah, als ik het zo bekijk zitten daar noch de verkopen van muziek-dvd´s, noch de verkopen via optredens en websites van artiesten bij. Ik koop heel veel via andere routes, domweg omdat de maatschappijen a/ heel veel simpelweg niet meer aanbieden en het aan artiesten zelf overlaten hun backcatalogue te regelen en b/ bij downloads ook nog doodleuk de grenzen overeind proberen te houden en mij verbieden sommige downloads legaal aan te schaffen via hun outlets.
Er wordt eindeloos gejammerd door de industrie, maar in plaats van te kijken naar hoe ze het aanbieden, zetten ze alleen in op clubjes als BREIN en het afsluiten van gebruikers. En laten we wel zijn, ze zijn ooit begonnen met belachelijk grote marges op de cd. Dat ze dat niet hebben kunnen volhouden is niet alleen logisch maar ook terecht.
Let wel even op de bron: RIAA
Weer een mooi verhaal, want in 2009 groeide de muziek industrie wereldwijd gewoon nog: http://tinyurl.com/6yxka5q
#7
majava
Inkomsten muziek industrie. Niet te verwarren met inkomsten muzikant. Ik kijk naar die grafiek en kan alleen maar denken dat het terecht is. Die “opleving” dankzij de compact disk was geen opleving, maar afpersing. We leven nu met andere technieken. Muziek wordt anders opgenomen, gemixt en gedistribueerd, dus waarom zou het verdienmodel en de verdiensten ongewijzigd moeten blijven? De muziekindustrie is nu niet meer dan PR organisatie die artiesten een wortel voorhoudt om ze voor dat oude model te kunnen behouden. Die wortel is instant fame.
#8
nodog
@ Bolke, als ik zou moeten kiezen tussen een wereld zonder muzikanten of een wereld zonder raketgeleerden ga ik toch echt voor die laatste optie.
#9
zmmoc
Ochtsjah vroeger had je een hele studio nodig. En platenzaken. Distributieketens. Flyers. Pluggen bij de radio (kent u dat nog, radio??). Kilometers tape. Post. Bakken vol met geld. Nu niet meer (per se). Dat zien we hier wellicht ook terug.
Deze tweette steeph gisteren. Ietsje meer plaatjes.
Vanochtend nog een DVD van David Bowie besteld. 30 nummers uit 2004 voor 9 euro ofzo. Inclusief video. Voor een ouderwetse dubbel-CD van Aphex Twin met 22 nummers uit 1993 moet men 22 euro hebben. En heb ik dus weer nog steeds niet gekocht natuurlijk. Men gaat maar lekker failliet. Tot ziens. Einde verhaal.
#10
larie
Muziek is een band ..live. Ik betaal en de band is blij alsmede de kroeg ( de lokale muziek industrie)..
Elke zaterdagavond.
Soms als ik echt gloei koop ik ter plekke de door de band gebakken CD (bakken vol inmiddels)
De industrie mag voor mij omvallen, maar de bands niet.
#11
Bolke de big
@* nodog, in dat geval waren er dus nooit sattelieten geweest, denk er maar ff over na welke gevolgen dat zou hebben.
#12
about:
Ik geef de laatste jaren meer geld uit aan PCs, internet, usenet, one-click file servers en harde schijven dan aan bandrecorders, CDs en audioapparatuur. De uitgaven verschuiven, dus. En ik ben geen vinyl-freak, maar de kwaliteit wordt m.i. niet beter. Als de “recording industry” nu maar eens bij de innovaties zou willen aansluiten dan zou ze niet zo als een kat in het nauw hoeven te reageren.
#13
Leven
Good riddance. Waarom 15 euro betalen voor een CD met 1 leuk nummer en 9 ruknummers als je dat ene nummer ook voor 1 euro los kan kopen. Laat staan dat je voor 5 euro per maand alle muziek legaal tot je beschikking hebt (Spotify eg).
#14
nodog
@ Bolke, ik moet er niet aan denken om zonder muziek te leven maar zo te zien is internet dan weer van enorm belang voor jou. Ieder z’n ding natuurlijk.
#15
aynranddebiel
Een wereld zonder muzikanten lijkt me dan ook niet echt een realistisch beeld. Ik kan altijd nog zelf muziek gaan maken.
#16
Meester
Mooi, muziek is te lang een middel geweest op “popster” te worden. Beroemd en rijk was eerder het doel, muziek het middel. Goed dat dat terugloopt.
Als je er een boterham mee wilt verdienen, kun je live optreden. En als je heel heel goed ben koop ik een cd van je.
Muziek maken zullen we altijd blijven doen. Tenminste zij die het voor de muziek doen.
#17
Hans Verbeek
Peak-muziek
#18
merijn2
Ik ben het voor een deel eens met het sentiment dat de grote platenlabels hun verdiende loon krijgen, maar ik zou het toch jammer vinden als muzikanten geen inkomsten meer zouden hebben van hun opgenomen muziek. Ik kan genieten van platen waar veel pijn, moeite en ook geld in is gestoken (zoals Pet Sounds bijvoorbeeld, en de laatste 6 platen van Radiohead) en ik hoop niet dat dat op een gegeven moment zou verdwijnen omdat de financiele prikkel ontbreekt. Het jammere is dat iedereen met een beetje verstand 12 jaar geleden had kunnen zien dat de toekomst van het verspreiden van opgenomen muziek op het internet lag, maar dat de platenmaatschappijen vooral bezig zijn geweest met het bestreiden ervan, en alle nieuwe manieren om legaal muziek op het internet te verspreiden (I-tunes, Spotify) van buiten de muziekindustrie zijn gekomen.
Reacties (19)
Je zou ook kunnen zeggen dat de teloorgang al in 1976 ingezet is. Door de introductie van de CD was er weer even een opleving maar nu is het toch echt snel gebeurt…
Ik geloof het pas als ik m’n rechten weer terug heb.
Who cares, het zijn maar muzikanten, geen raket geleerden.
Mwah, als ik het zo bekijk zitten daar noch de verkopen van muziek-dvd´s, noch de verkopen via optredens en websites van artiesten bij. Ik koop heel veel via andere routes, domweg omdat de maatschappijen a/ heel veel simpelweg niet meer aanbieden en het aan artiesten zelf overlaten hun backcatalogue te regelen en b/ bij downloads ook nog doodleuk de grenzen overeind proberen te houden en mij verbieden sommige downloads legaal aan te schaffen via hun outlets.
Er wordt eindeloos gejammerd door de industrie, maar in plaats van te kijken naar hoe ze het aanbieden, zetten ze alleen in op clubjes als BREIN en het afsluiten van gebruikers. En laten we wel zijn, ze zijn ooit begonnen met belachelijk grote marges op de cd. Dat ze dat niet hebben kunnen volhouden is niet alleen logisch maar ook terecht.
Itunes
Let wel even op de bron: RIAA
Weer een mooi verhaal, want in 2009 groeide de muziek industrie wereldwijd gewoon nog:
http://tinyurl.com/6yxka5q
Inkomsten muziek industrie. Niet te verwarren met inkomsten muzikant. Ik kijk naar die grafiek en kan alleen maar denken dat het terecht is. Die “opleving” dankzij de compact disk was geen opleving, maar afpersing. We leven nu met andere technieken. Muziek wordt anders opgenomen, gemixt en gedistribueerd, dus waarom zou het verdienmodel en de verdiensten ongewijzigd moeten blijven? De muziekindustrie is nu niet meer dan PR organisatie die artiesten een wortel voorhoudt om ze voor dat oude model te kunnen behouden. Die wortel is instant fame.
@ Bolke, als ik zou moeten kiezen tussen een wereld zonder muzikanten of een wereld zonder raketgeleerden ga ik toch echt voor die laatste optie.
Ochtsjah vroeger had je een hele studio nodig. En platenzaken. Distributieketens. Flyers. Pluggen bij de radio (kent u dat nog, radio??). Kilometers tape. Post. Bakken vol met geld. Nu niet meer (per se). Dat zien we hier wellicht ook terug.
Deze tweette steeph gisteren. Ietsje meer plaatjes.
http://www.businessinsider.com/these-charts-explain-the-real-death-of-the-music-industry-2011-2
Vanochtend nog een DVD van David Bowie besteld. 30 nummers uit 2004 voor 9 euro ofzo. Inclusief video. Voor een ouderwetse dubbel-CD van Aphex Twin met 22 nummers uit 1993 moet men 22 euro hebben. En heb ik dus weer nog steeds niet gekocht natuurlijk. Men gaat maar lekker failliet. Tot ziens. Einde verhaal.
Muziek is een band ..live. Ik betaal en de band is blij alsmede de kroeg ( de lokale muziek industrie)..
Elke zaterdagavond.
Soms als ik echt gloei koop ik ter plekke de door de band gebakken CD (bakken vol inmiddels)
De industrie mag voor mij omvallen, maar de bands niet.
@* nodog, in dat geval waren er dus nooit sattelieten geweest, denk er maar ff over na welke gevolgen dat zou hebben.
Ik geef de laatste jaren meer geld uit aan PCs, internet, usenet, one-click file servers en harde schijven dan aan bandrecorders, CDs en audioapparatuur. De uitgaven verschuiven, dus. En ik ben geen vinyl-freak, maar de kwaliteit wordt m.i. niet beter. Als de “recording industry” nu maar eens bij de innovaties zou willen aansluiten dan zou ze niet zo als een kat in het nauw hoeven te reageren.
Good riddance. Waarom 15 euro betalen voor een CD met 1 leuk nummer en 9 ruknummers als je dat ene nummer ook voor 1 euro los kan kopen. Laat staan dat je voor 5 euro per maand alle muziek legaal tot je beschikking hebt (Spotify eg).
@ Bolke, ik moet er niet aan denken om zonder muziek te leven maar zo te zien is internet dan weer van enorm belang voor jou. Ieder z’n ding natuurlijk.
Een wereld zonder muzikanten lijkt me dan ook niet echt een realistisch beeld. Ik kan altijd nog zelf muziek gaan maken.
Mooi, muziek is te lang een middel geweest op “popster” te worden. Beroemd en rijk was eerder het doel, muziek het middel. Goed dat dat terugloopt.
Als je er een boterham mee wilt verdienen, kun je live optreden. En als je heel heel goed ben koop ik een cd van je.
Muziek maken zullen we altijd blijven doen. Tenminste zij die het voor de muziek doen.
Peak-muziek
Ik ben het voor een deel eens met het sentiment dat de grote platenlabels hun verdiende loon krijgen, maar ik zou het toch jammer vinden als muzikanten geen inkomsten meer zouden hebben van hun opgenomen muziek. Ik kan genieten van platen waar veel pijn, moeite en ook geld in is gestoken (zoals Pet Sounds bijvoorbeeld, en de laatste 6 platen van Radiohead) en ik hoop niet dat dat op een gegeven moment zou verdwijnen omdat de financiele prikkel ontbreekt. Het jammere is dat iedereen met een beetje verstand 12 jaar geleden had kunnen zien dat de toekomst van het verspreiden van opgenomen muziek op het internet lag, maar dat de platenmaatschappijen vooral bezig zijn geweest met het bestreiden ervan, en alle nieuwe manieren om legaal muziek op het internet te verspreiden (I-tunes, Spotify) van buiten de muziekindustrie zijn gekomen.
En daar hebben we de cijfers:
http://www.crunchgear.com/2011/02/24/mpaa-despite-piracy-2010-was-record-year-for-the-movie-business/