Geschorst om YouTube

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

youtubeTwee Nijmeegse scholen hebben leerlingen geschorst omdat zij een filmpje op YouTube hadden geplaatst. Geen filmpjes van uit de hand gelopen ruzies of docenten die worden mishandeld, maar compleet onschuldig materiaal waarin menigeen zijn eigen middelbare schooltijd herkent.

In het eerste geval gaat het om een “stunt” waarbij vijftien leerlingen uit een klas ontsnappen door het raam zonder dat de docente dit door heeft. In het tweede geval gaat het om een bureaustoelrace.
De school verantwoordt in het eerste geval de schorsing alsvolgt: “Als dit binnenskamers was gebleven, oké. Maar de leerlingen hebben het zonder toestemming van docente en andere leerlingen openbaar gemaakt. Daarbij wordt de lerares voor de hele wereld te kijk gezet.”

Op zich zit er wat in deze redenering. In ieder geval het portretrecht van de docent en van de andere leerlingen is geschonden. Maar de uitspraak behoeft wel enige nuance. De leerlingen hebben de lerares helemaal niet voor de hele wereld te kijk gezet. Openbaar maken op internet staat namelijk nog niet gelijk aan “voor de wereld te kijk zetten”. De jongeren in dit filmpje hebben haar slechts in beperkte kring belachelijk gemaakt. Waarschijnlijk in niet veel grotere kring dan als YouTube niet bestond en ze het filmpje op een andere manier hadden moeten delen. Het “nederland-wijde” aspect is er pas later aan toe gevoegd. Dat heeft de schoolleiding gedaan door deze jongens te schorsen. Dat geeft zo’n filmpje nét dat extra vleugje nieuwswaarde.

Kijk hier het filmpje. Aardige muziekkeuze trouwens voor een stelletje kudtkoters uit klas 3H.

Zelf ook nog mooie herinneringen “van toen”?

Reacties (14)

#1 Victor

bijzonder komisch. Erg kleinzerig dat hier schorsingen om moeten volgen.

  • Volgende discussie
#2 Paul

Eén dag spijbelen: drie dagen schorsing, en daarna, om dat in te halen, in de vakantie drie dagen schuttingwoorden van schoolmeubilair afpoetsen..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Bismarck

Mja, beetje zielig. Wat erger is, waarschijnlijk doordat ze er zo’n ruchtbaarheid aan geven een stimulans voor andere scholieren om hun fratsen te filmen en op youtube te zetten (ik weet gebeurt nu al, maar dit zal het waarschijnlijk alleen maar vermeerderen) en nmisschien om een standaard te ontwikkelen (bv. zoekterm schoolfrats), zodat uiteindelijk nog veel meer portretrechten geschonden gaan worden en erger.

Overigens inderdaad onschuldig. Ik weet nog dat wij bij nieuwe docenten probeerden uit te vinden of ze het vak wel aankonden en als we zwakke plekken vonden werd er systematisch aan een overspannen leraar(m/v) gewerkt. Als klas kon je daar op voorstaan (best wel walgelijk eigenlijk).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Peter

Ach jee. Dit soort creatieve opvoeding leidt er straks nog toe dat er geen enkel onschuldig vermaak meer op internet te vinden is. Dit soort grappenmakerij is zo oud als de mensheid zelf. Waar is de leraar die een tegenpoets bakt en dat op youtube knalt?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Bismarck

@4: Leraren zijn banger dan leerlingen. Terecht natuurlijk, wat schorsing (of zelfs van school smijten) is meestal minder ingrijpend op je leven dan ontslag. En ontslag daar kun je op rekenen als je zo’n kid voor gek op Youtube zet en zijn ouders komen erachter.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 David

Als je als docent dit soort dingen laat gebeuren, dan ben je gewoon niet geschikt voor het vak.

De drie dingen die mij nog bijstaan van m’n schoolverleden:
1) Propjes gooien bij een invaller op de basisschool. En dan niet een paar, maar ‘vrij veel’. We hadden op een gegeven moment een compleet pak van 500 vel op de grond liggen. En dan ook gewoon doodleuk zeggen dat het papier op is, en vragen of we nieuw papier uit de voorraadkast mochten halen (wat verbazingwekkend ook nog mocht…). Vrij kansloos.
2) Zoveel mogelijk Flying Flippos door de klas heen laten vliegen. Eigenlijk niet eens leuk.
3) Iedereen z’n tafel steeds een stukje vooruit en naar links schuiven, zodat je een kwartier later met de hele klas nog maar de helft van het klaslokaal gebruikt. Eigenlijk wel een grappig actie (maar met 15 man het klaslokaal uitspringen is toch wel beter :))

De betreffende docent bij 2) had het wel behoorlijk zwaar bij onze klas, en hij heeft aan het einde van het schooljaar aangegeven bij de directie nooit meer een 3Gym klas te willen hebben… om ons vervolgens in V4 weer te hebben…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Teun

Dit was volgens mij niet eens een kwestie van “docentje persten”. De docente had het niet door, de leerlingen liepen meteen terug naar de klas en de docente staat lachend op het laatste shot. als je dit niet kan hebben, heb je een heel slecht gevoel voor humor. OK: ik kan me er ergens in vinden dat de leiding er niet blij van wordt dat het op Youtube staat, maar kommophee: we hebben het hier over een gymnasium en een geslaagde grap.

eerder een kwestie van paniekerig MT dan een docent die het moet ontgelden/niet meer in de hand heeft.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Paul

In de 4e of 5e ging leerling 1 boeren bij leraar B.
B-Wat is dat voor geluid?
ll 1- Mag ik even een wat water drinken?
B-Ja, als dat helpt.
Vervolgens ging ll 2 boeren.
B-Wat is dat voor geluid?
ll 2- Mag ik even een wat water drinken?
B-Ja, als dat helpt.
Vervolgens ging ll 3 boeren.
B-Wat is dat voor geluid?
ll 3- Mag ik even een wat water drinken?
B-Ja, als dat helpt.
Binnen 5 minuten stonden 8 jongens buiten de klas.
Meisjes kunnen geen boeren laten

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 meisje

bUUUUUrp!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 David

@8: Vrij naar ‘Borgoth’ in de sig van ‘Hillie’ op GoT:

“Vrouwen kunnen gewoon niet lang genoeg hun mond houden om de benodigde druk op te kunnen bouwen voor een boer. Dat is de enige reden.”

@7: Zou ook nog kunnen ja. Hoewel het filmpje wel erg goed gemonteerd is (hulde voor de makers, dit is hogere kwaliteit dan wat ik op de gemiddelde regionale omroep zie), en je volgens mij niet kan zien dat ze meteen teruggelopen zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Robert

van de andere kant bekeken:
Ik zag een aantal Turkse jongens (basisonderwijs) de klas tegenover mij door de open deur uittijgeren. Ik heb ze in mijn klas uitgenodigd en gevraagd of ze het een keer konden voordoen, omdat ik het knap vond hoe ze het deden. Ik liet ze de hele klas doorkruipen en bedankte ze voor daarna het schoonmaken van de vloer. Iedereen, ook de Turkse jongens, hebben er later hartelijk om gelachen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Peter

Hulde, Roert!Jij ben dus de door mij bedoelde leerkracht (zie #4). En je hebt het toch wel gefilmd en op youtube gezet?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Robert

Het is zo’n 7 jaar geleden gebeurd. Toen waren er nog niet zulke mobieltjes.
Ik heb ook wel eens een bordenwisser naar een jongen die met propjes gooide en achterin de klas zat, gesmeten. Boven zijn hoofd. Hij was in shock, vond het niet leuk!
Wat jij doet, vind ik ook niet leuk, antwoordde ik. Het was ook gelijk afgelopen met propjesgooien.
Je moet het altijd op een kalme en rustige toon (manier) doen. Succes verzekerd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Robert

Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat een leerkracht, die ontspannen is, zulke dingen niet opmerkt. Je merkt altijd wel dat er iets broeit en tijdens het gebeuren gniffelt er altijd wel iemand. Al sta je met je rug naar de klas toe, iets waarschuwt je wel.
Leraren zijn ook goed in streken naar elkaar toe. De laatste 7 jaar in het onderwijs was ik verantwoordelijk voor de Cito-toetsen, maar moest veelvuldig invallen. Een keer waren alle kasten op slot en geen sleutel te vinden. Tegen een Marokkaanse jongen zei ik:
ik heb gehoord dat jij alles kan openkrijgen. Kan jij die kasten openen?
Jahoor, zei hij, maar dan krijg ik straf van de juf. Als ze dat wil doen, leg het uit en stuur haar maar naar mij toe. Ik geef je toestemming. Nooit meer
iets van gehoord. En de sleutels lagen de volgende keer op het bureau.

  • Vorige discussie