Zelfs China relatief weinig. En zelfs al zou hun benzineconsumptie verviervoudigd zijn in de afgelopen vier jaar, dan steekt het nog schril af bij de VS.
#3
Obscura
Gisteren in NRC Next: de benzineprijs in Venezuela bedraagt 4 dollarcent per liter.
Verbijsterend.
Suriname: 56 eurocent.
Dat zal wel moeten, he. En in Suriname ook? Waarom komen al die Surinaamse jongens dan eigelijk in Nederland rondrijden in hun pooierbakken..? Dat kunnen ze goedkoper daar doen! Oh nee, de winsten op de drugs zijn hier weer hoger…
:-)
#6
micha
Dat plaatje is zo 2003.
In the USA, according to the BP data CO2 emissions decreased in 2006 by 1.4% relative to 2005.
@micha: het plaatje is heel erg 2007. De gegevens van de linkergrafiek is 2003 en die van de rechtergrafiek 2006.
Maar dan nog, de VS zullen echt niet de leidende rol in brandstofverbruik zijn verloren. Dat de CO2-uitstoot is verlaagd, wil nog niet zeggen dat er minder brandstof is verbruikt.
#8
Berend
Tja, het land is dan ook (minimaal) 10 x groter dan al die landen!
En niet te vergeten India, ook zo’n marginaal landje. Net als Japan, Frankrijk, Duitsland, Brazilië, Venezuela. Allemaal landen met maximaal 30 miljoen inwoners.
*Kijkt spottend naar Berend*
#11
micha
@7: Klopt, hoeft niet. Is in dit geval wel zo. De US hebben in 2006 1% minder brandstof verbruikt dan in 2005 terwijl de consumptie van china in dezelfde periode met 8,2% steeg. Daarnaast is china momenteel de nummer 1 producent van CO2.
Als je het per inwoner omrekend verbruikt china nog niets wat mij zegt dat zij binnenkort wel degelijk de nummer 1 in brandstof gebruik zullen zijn.
@micha: die CO2 interesseert me eigenlijk vrij weinig. Bovendien heeft het grootste deel van de Chinese CO2-uitstoot te maken met kolencentrales en ouderwetse industrie.
Inderdaad, China loopt per hoofd van de bevolking erg achter. En ook bij een stijgend verbruik is zelfs het absolute verbruik erg laag vergeleken bij de VS. Als in China het brandstofverbruik 8,2% is gestegen en bij de VS er een procentje af is gegaan, zie ik China bij lange na nog niet in de buurt komen.
In 2006 nam amerika 21,4% van al het energie verbruik voor zijn rekening, china 15,6%.
Daarbij is het verschil in fossiele brandstoffen omgerekende naar olie 480 miljoen ton. China verstookte in 2006 omgerekend naar olie 125 miljoen ton meer fosiele brandstof dan in 2005 terwijl amerika juist minder verstookte in 2006 t.ov. 2005.
Reacties (16)
In Japan echt zo weinig?
Zelfs China relatief weinig. En zelfs al zou hun benzineconsumptie verviervoudigd zijn in de afgelopen vier jaar, dan steekt het nog schril af bij de VS.
Gisteren in NRC Next: de benzineprijs in Venezuela bedraagt 4 dollarcent per liter.
Verbijsterend.
Suriname: 56 eurocent.
@3: Zwaar staatsgesubsidieerd, dat dan weer wel.
Dat zal wel moeten, he. En in Suriname ook? Waarom komen al die Surinaamse jongens dan eigelijk in Nederland rondrijden in hun pooierbakken..? Dat kunnen ze goedkoper daar doen! Oh nee, de winsten op de drugs zijn hier weer hoger…
:-)
Dat plaatje is zo 2003.
In the USA, according to the BP data CO2 emissions decreased in 2006 by 1.4% relative to 2005.
http://www.bp.com/productlanding.do?categoryId=6848&contentId=7033471
http://www.mnp.nl/en/dossiers/Climatechange/moreinfo/Chinanowno1inCO2emissionsUSAinsecondposition.html
http://earthtrends.wri.org/updates/node/100
http://earthtrends.wri.org/updates/node/204
Is amerika nu echt het probleem?
Hoeveel fossiele brandstoffen zitten er eigenlijk nog in de grond?
@micha: het plaatje is heel erg 2007. De gegevens van de linkergrafiek is 2003 en die van de rechtergrafiek 2006.
Maar dan nog, de VS zullen echt niet de leidende rol in brandstofverbruik zijn verloren. Dat de CO2-uitstoot is verlaagd, wil nog niet zeggen dat er minder brandstof is verbruikt.
Tja, het land is dan ook (minimaal) 10 x groter dan al die landen!
@8: China is inderdaad een stuk kleiner. Zeker qua inwoners.
En niet te vergeten India, ook zo’n marginaal landje. Net als Japan, Frankrijk, Duitsland, Brazilië, Venezuela. Allemaal landen met maximaal 30 miljoen inwoners.
*Kijkt spottend naar Berend*
@7: Klopt, hoeft niet. Is in dit geval wel zo. De US hebben in 2006 1% minder brandstof verbruikt dan in 2005 terwijl de consumptie van china in dezelfde periode met 8,2% steeg. Daarnaast is china momenteel de nummer 1 producent van CO2.
Als je het per inwoner omrekend verbruikt china nog niets wat mij zegt dat zij binnenkort wel degelijk de nummer 1 in brandstof gebruik zullen zijn.
@micha: die CO2 interesseert me eigenlijk vrij weinig. Bovendien heeft het grootste deel van de Chinese CO2-uitstoot te maken met kolencentrales en ouderwetse industrie.
Inderdaad, China loopt per hoofd van de bevolking erg achter. En ook bij een stijgend verbruik is zelfs het absolute verbruik erg laag vergeleken bij de VS. Als in China het brandstofverbruik 8,2% is gestegen en bij de VS er een procentje af is gegaan, zie ik China bij lange na nog niet in de buurt komen.
Jongens, CO2 is helemaal het probleem niet!
*voelt zich roepende in de woestijn*
Roy,
In 2006 nam amerika 21,4% van al het energie verbruik voor zijn rekening, china 15,6%.
Daarbij is het verschil in fossiele brandstoffen omgerekende naar olie 480 miljoen ton. China verstookte in 2006 omgerekend naar olie 125 miljoen ton meer fosiele brandstof dan in 2005 terwijl amerika juist minder verstookte in 2006 t.ov. 2005.
@13 wat wel dan?
@Knut, de zon natuurlijk! Zonder de zon zou het hier steenkoud zijn! Als dat niet bewijs genoeg is!
*pruttel, fliep*