COLUMN - Het demissionaire kabinet verdient rust, vindt u niet? Al was het alleen maar om verdere brokken te voorkomen. Want zo langzamerhand moeten Rutte en zijn assistenten nu toch wel helemaal uitgeput zijn?
Ga maar na: De coronacrisis (gezondheid én economie) is echt nog niet voorbij. In korte tijd kwam daar nog eens bij de overstromingen in Limburg en Brabant en nu de Afghanistancrisis. En of de afhandeling van deze crisissen al geen hoofdpijn genoeg bezorgen moet het kabinet ook nog een paar lopende migrainedossiers afhandelen: de kindertoeslagaffaire en de klimaatcrisis.
Oh wacht, vergeet ik bijna nog een probleemdossier: de kabinetsformatie. Het kán bijna niet anders of de betrokken bewindslieden/onderhandelaars gaan door oververmoeidheid fouten maken.
Tweede Kamer grijp in! Dat het u niets lijkt te interesseren dat er wordt door geregeerd terwijl u nog op vakantie bent, is tot daar aan toe. Maar verlos die arme demissionairen uit hun lijden. Dat kan op twee manieren:
1. Ze worden vrijgesteld van de formatie-onderhandelingen zodat ze in alle betrekkelijke rust hun demissionaire werk kunnen uitvoeren of
2. Het kabinet wordt vervangen door een groep deskundigen die de lopende zaken gaan waarnemen. Zo krijgen Rutte, Kaag en Hoekstra de handen en hoofden vrij voor de kabinetsformatie.
Elke andere fractievoorzitter (let u even op Ploumen, Klaver en Segers?) zou ook uit humanitaire overwegingen moeten weigeren aan formatiegesprekken met Rutte, Kaag of Hoekstra deel te nemen. Bescherm dit trio tegen zichzelf! Dat is ook in het landsbelang. Een oververmoeide minister is niet goed voor gezondheid van de democratie.
Vandaag spreekt informateur Hamer weer met Kaag, Rutte en Hoekstra. Gezien de stellingen die zij de laatste weken betrokken, zou het een mirakel zijn als er vandaag een doorbraak is. Zo’n wonder zou trouwens Ruttes ambitie om zijn eigen record van langste formaties te breken ernstig verstoren. Dat zou hemnatuurlijk een crisis teveel zijn.
Reacties (12)
Crisissen :-(
Crisissen en Crises mogen allebei maar ik ga toch voor de tweede.
Ik heb vaak kritiek op de acties van Hugo de Jonge. Maar dit artikel verwoord heel goed één van de redenen dat ik wel vertrouw dat hij zijn best doet. Hij heeft namelijk zelf “ontslag” genomen van de formatie om zich helemaal te richten op zijn ministerschap. Ik ben blij dat degene die uiteindelijk zich het meest met de coronacrisis moet bemoeien niet ook nog andere lastige dossiers op zijn tafel heeft liggen.
Die vlieger gaat niet op. Eind juli werd gemeld dat Minister Van Ark 6 weken ziek thuis zit en Hugo haar taken overneemt.
Hugo heeft dus wel tijd, maar weet dat hij inhoudelijk zwak is. Hij is meer een marionet die de waan van de dag met vrolijk gezicht kan vertellen. Geen persoon om voet bij stuk te houden tijdens onderhandelingen. Hugo waait met alle winden mee.
Een stropop om klappen en kritiek op te vangen. Rutte uit de wind houden tijdens deze corona/Afghanistan/aardgas/overstromingen Limburg/toeslagen affaire/woning/belastingparadijs/klimaat crisis (streep door wat niet van toepassing is voor Hugo).
Leg mij dan eens uit hoe een minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport die met alledrie niets heeft en óók van alledrie 0,0 verstand heeft mij vertrouwen zou kunnen geven dat hij zijn werk goed doet. Dat kan niet! Hugo is verreweg de meest incapabele minister die we ooit gehad hebben in Nederland. Ik zeg altijd de beste man kan niks en weet niks.
Ik ga niet uitleggen waarom iemand zou moeten vertrouwen dat hij zijn werk *goed* doet, omdat ik dat zelf ook niet vertrouw. Wat ik zeg is dat ik wel vertrouw dat hij zijn *best* doet. En tenzij jij kan uitleggen waarom een incapabele minister die ook nog eens afgeleid wordt met formatie-perikelen beter is dan een incapabele minister die daar niet door afgeleid wordt, blijf ik blij dat hij zich focust op zijn werk.
Onafhankelijk van hoe hij verder zijn werk doet, blijf ik respect voor hem hebben dat hij een leidende rol van zijn partij; met alle invloed die je dan krijgt, opgegeven heeft om zijn ministerschap beter te doen.
Dat De Jonge in de crisis wel tijd ziet om de demissionaire taken van een tweede minister op zijn ministerie voor een groter deel over te nemen (Corona valt in principe onder Van Ark’s post maar had hij al overgenomen) is inderdaad frappant (heeft hij daar wel tijd voor?), maar geeft niet aan dat hij zich niet wil inzetten voor de algemene zaak. Hij is daar tenslotte wel de meest logische persoon voor in de ministerraad. Bovendien vielen deze taken in eerdere kabinetten sowieso onder de minister van VWS (de post is een opgeblazen staatssecretarisschap), en ik denk dat het werk van een demissionair minister zonder portefeuille (i.e. Van Ark) tijdens het zomerreces nu ook weer niet zo heel zwaar zal zijn.
“Oh wacht, vergeet ik bijna nog een probleemdossier: de kabinetsformatie. Het kán bijna niet anders of de betrokken bewindslieden/onderhandelaars gaan door oververmoeidheid fouten maken.”
Naja, formeel heeft het demissionaire kabinet weinig met de formatie(onderhandelingen) te maken. Natuurlijk is het de bedoeling dat het een doorstart gaat maken als Rutte IV, met wellicht enige wijzigingen in bezetting, een vervanging van minder dan een kwart van de coalitie en vooral zo min mogelijk verandering van koers. Maar daar zijn de huidige bewindvoerders helemaal niet voor nodig; Die kunnen straks aanschuiven als het regeerakkoord beklonken is en er een nieuwe junior partner ter vervanging van de CU is gevonden.
Het gaat gewoon de CU worden. Dat was me meteen duidelijk toen een fusie tussen PvdA en GL voorgesteld werd.
Dat proces gaat tijd in beslag nemen, elk verschil zal breed uitgemeten worden in de media…..
Dat tolereert Rutte tot na Prinsjesdag/volgende crisis, om dan aan te geven dat de linkse partijen te verdeeld zijn om mee samen te werken, en gezien de ***** crisis (welke crisis boeit niet, als het maar een crisis is) en het landsbelang is het belangrijk dat er een regering gevormd wordt. En dat is genoeg voor de CU om een Borsato te doen (even slikken en weer door gaan).
Ik denk eerder -gezien hun verleden- dat D66 overstag gaat en toch akkoord gaat met een kabinet met CU (want ja, landsbelang). Natuurlijk zal D66 net doen alsof ze het met heel veel tegenzin doen, maar -gezien hun verleden- is dat enkel voor de bühne.
En toen was Rutte 4 een feit, oud leiderschap mede mogelijk maakt door zogenaamd nieuw leiderschap.
Het zou D66 enorm verzwakken. Ze hebben nu twee “principes”: niet Rutte terug en geen CU in de regering. Op eentje gaan ze buigen (want Rutte gaat niet wijken), dus die tweede moet D66 ter compensatie krijgen. Aangezien er ook alternatieven zijn (VOLT bijvoorbeeld), zou Kaag geen knip voor de neus waard zijn als ze zelfs dat compromis laat varen. Dan weet je nu al dat dat zetelverlies wordt bij nieuwe verkiezingen, dat D66 dus ankervast zit in de nieuwe regering en dat Rutte en co het zich dus kunnen permitteren om het regeerakkoord zo conservatief mogelijk te interpreteren.
Als D’66 nu één keer in zijn historie ballen toont dan dwingen ze nieuwe verkiezingen af door coute que coute niet met CU te willen gaan. Laat die kloothommel Rutte maar lekker bungelen, zijn houdbaarheidsdatum is nu echt voorbij. Bij de nieuwe verkiezingen wordt dan de inzet “Rutte moet zijn biezen pakken, tijd voor echte verandering”. CDA gaat nog een keer verliezen en GL en PvdA pakken wat zetels van D’66 terug zodat de huidige coalitie iig zijn meerderheid verliest. Daarmee kan D’66 paradoxaal dus meer bereiken met minder zetels.
Als D66 lef heeft, kan het nu ook PvdA/GroenLinks de coalitie in helpen.
(Overigens zou ik een compromis met de ChristenUnie op prijs stellen, de CU is een behoorlijk sociale partij)