Wat is er heerlijker dan op zondag de tijd te nemen voor een onthaast stukje televisie? In GC’s Zondag Matinee elke week speciaal voor uw kijkgenot een fascinerende documentaire, een spraakmakend TV-programma of een bijzonder (leuk) cabaretfragment. We kiezen hierbij zoveel mogelijk voor materiaal dat online bekeken kan worden.
Deze keer nemen we met KRO’s Profiel Een kijk in de keuken van GeenStijl (bekijk hier de uitzending). Van de handel en wandel van ’s Nederlands bekendste shocklog zijn wij in de blogosfeer natuurlijk redelijk op de hoogte, dus ik vroeg mij af hoe de “traditionele media” het verhaal gingen brengen. Het is een aardig overzicht geworden, maar een paar interessante vragen heb ik in de docu gemist.
Uiteraard beginnen de makers met het beeld van GeenStijl als een weblog gerund door pestende, scheldende, rechtspopulistische en vooral controversiële pubers. Presentatrice Bregittha Nuyten doet een oproep op de site om van de reaguurders te horen wat hen nu zo aantrekt aan GeenStijl. De reacties zijn voorspelbaar:
Ik ben een hoer die moet deaudvallen, word Brititta genoemd, en ben natuurlijk een verderfelijke exponent van de Staatsomroep.
Maar uiteindelijk blijkt dat 80% van de emails die ze ontvangt serieuze verklaringen onder eigen naam zijn over de voorliefde van de lezerts voor GeenStijl.
Het verhaal is bijna altijd hetzelfde. […] ‘Het land gaat naar de kloten en alleen GeenStijl durft dat te zeggen. De rest van de media is onderdeel van een links complot.’
Dat we deze onderbuikgevoelens wel serieus moeten nemen blijkt uit het feit dat het merendeel van de lezers hoogopgeleide mannen tussen de twintig en veertig jaar zijn. De politieke boodschap die de lezers in GeenStijl lijken te zien wordt door de redactie van de hand gewezen. Weesie karakteriseert de site als “infotainment” en de makers zelf zijn nauwelijks rebels te noemen. Zoals Weesie zelf zegt in een interview met De Pers:
GeenStijl is doordacht. Men denkt dat er getwiste vrijbuiters achter zitten, en dat willen we zo houden, maar we zijn heel normale jongens allemaal. In- en in-conservatief. Ik ben hier de meest inlevende persoon.?
Aan het woord komen verder nog Laurens Drillich (voorzitter BNN), Bert Wiggers (oud-directeur Nu.nl), Albert Benschop (hoogleraar internetsociologie), Arjan Dasselaar (docent internetjournalistiek aan de RUG) en oud-GS medewerker Bert Brusse, wat een aantal voorspelbare quotes oplevert. Zoals gezegd geeft de docu een prima overzicht, maar levert me weinig nieuwe informatie op. Het had mij bijvoorbeeld interessant geleken om meer te horen over hoe de redactie precies te werk gaat bij het vinden van scoops. Of om te horen wat de politieke voorkeur van de redactie is. Of over de rechtszaken die tegen GS lopen. En het meest interessant: wat de redactie vindt van de politieke boodschap die de lezers in de artikelen lijken te zien.
Reacties (12)
TT.
Twee opmerkingen.
1. Het mooiste was nog het een tweetje tussen Bregittha aan Weesie.
Weesie:”We pakken iedereen die het verdient”.
Bregittha:”Wanneer heb je het verdient ?”
Weesie:”Das een goede….”
(Bij GS heb je het verdient als het hits oplevert).
2. Bert Busse stelt, als je schrijft dat er te veel buitenlanders zijn en je leest dat 100 reageerders net zo over denken voel je je 10 minuten goed. Je blijft dus terugkomen.
3. Er was ook iemand die betoogde dat een genuanceerd stuk (of postje op een blog) minder reacties opleverde dan een stuk wat nogal een rauwe mening verkondigd. Nogal een understatement lijkt mij (voordeel is wel dat het slechts een aantal geintreseerden overblijven).
Het heeft niet zozeer met GS te doen, maar ben ik de enige die inmiddels de weg is kwijt geraakt wat links en rechts in de politiek of het debat is? Links lijkt wel een scheldwoord te zijn geworden de laatste tijd.
@Socialist: dat zijn inderdaad drie dingen die ik goed in het stuk had kunnen stoppen. Maar het zijn wel dingen die wij al langer weten. Daarom vond ik het contrast tussen de politieke betekenis die de achterban aan de artikelen hecht en de apolitieke houding van de redactie zelf meer vermeldenswaardig.
@Abhorsen: mwoah, zowel links als rechts is al een tijdje een scheldwoord. Sinds Pim Fortuyn zijn de spanningen aan het oplopen.
Wat ik ook mooi vond is dat Weesie toegaf dat ze oerconservatief waren en alles boven het maaiveld afkapten :-)
Bij mij was beeld en geluid niet synchroon in de stream. Ligt dat aan mij of hebben meer mensen daar last van?
Nope, geen last van.
Was iets met Firefox, in IE is het wel goed.
En MicroSoft zag dat het goed was ;-)
Maar FF updaten zal vast ook helpen, ik heb geen probleem met vuurvos.
Tja, ik vond het een erg vooringenomen en eenzijdige uitzending.Voorspelbaar ook. Geenstijl bestaat, is inmiddels een algemeen bekend mediaverschijnsel en ik hoop dat de overdreven aandacht voor iedere scheet die ze laten ophoudt.
Vooringenomen vond ik wel meevallen. Je kunt veel zeggen maar niet dat ze bij GS van die nette jongens zijn. Nuance was nog redelijk aanwezig. Maar wel voorspelbaar idd.
Ik zat te twijfelen of ik GS zou doen als matinee maar ik had even niks anders voor handen en het was actueel. Voorspelbaar was het wel, maar ja wij zijn niet de doelgroep van het programma.
“het feit dat het merendeel van de lezers hoogopgeleide mannen tussen de twintig en veertig jaar zijn”???
Iets is pas een feit, als het bewezen is. Ik zou dus graag eens horen op welk onafhankelijk onderzoek dit ´feit´ is gebaseerd. Als ik de reacties onder de stukjes van Geenstijl bekijk (of liever gezegd bekeek, want qua waarheidsgetrouwheid kun je nog beter De Telegraaf dan Geenstijl lezen), blijkt in elk geval bijna niets van die hoge opleidingen.
Ik moet toegeven dat ik dit overneem omdat het wel vaker gehoord heb.
Weet iemand hier waar hierover meer te vinden is?
Een aanwijzing is wel het soort adverteerders dat ze aantrekken, die richten zich op een specifieke doelgroep.