1. 1

    Tjonge, gaan we hier GeenStijl achterna? Alleen het zinnetje “van uw taxpoet” ontbreekt nog..

    Hoe je het ook wendt of keert, zo’n auto is zo duur omdat er allemaal veiligheidsmaatregelen aan hangen. Daar kan JP verder weinig aan doen.
    Vraag me af of hij uberhaupt iets met de bestelling te maken heeft gehad…

    Die auto zal wel komen; de volgende premier heeft immers ook vervoer nodig.

  2. 2

    Het is ook nooit goed. Nu is ie te duur, dadelijk is ie niet veilig genoeg, als je op de fiets komt sta je voor paal! Lopen is voor sukkels en helikopters zijn voor snobs. We mogen denk ik nog blij zijn dat JP naar z’n werk gaat op deze manier :)

  3. 3

    @Lord Flash: Heb je het artikel onder de link niet goed gelezen? Er zijn ook goedkopere opties.
    En verder ging dit stuk vooral over of die auto er komt of niet, minder om het geld.

    Wat mogelijk wel interessant is, is of de leasenorm die een paar jaar geleden werd afgesproken nu overtreden wordt. Maar misschien gold die niet voor de MP.

  4. 4

    @1 Ik kijk zowel op GS als SG dus layout neem ik al niet bewust meer op. Dacht dat dus echt dat ik op GS zat totdat ik op de reacties wou klikken (waarvan ik er toch minstens 100 had verwacht!)

    Maar mooie wagen, kudos voor JP!

  5. 6

    @Steeph

    Het punt is dat het allemaal niet uit maakt. Een fietsende minister is het ene moment een held die belastingbetaler geld bespaart en het andere moment een lulletje rozewater die gewoon een dikke bak onder z’n kont moet hebben om te laten zien hoe geweldig hij wel niet is.

    De enige vraag die je dan nog kan stellen is of het verschil in prijs met een andere auto daadwerkelijk zo groot is dat het een discussie waard is. Misschien wel, maar ik denk dat we op het moment onze struikelpunten beter kunnen kiezen.

  6. 7

    @3

    Zonder te weten hoe die afwegingen genomen worden, de pk-gewichtsverhouding tussen de gekozen auto en de goedkopere optie is in de goedkopere optie zo’n 40% slechter. Kan me bij een leeggewicht van bijna 4 ton wel voorstellen dat dat veiligheidsconsequenties heeft.

    En natuurlijk wordt de leasenorm overschreden; voor dit soort hypergespecialiseerde auto’s waar handmatig een boel aan geklust moet worden schieten de prijzen omhoog. Totaal onvergelijkbaar met de A6’jes waar de normale ministers in rijden. Als dit soort auto’s noodzakelijk zijn hebben dit soort normen nul en generlei waarde. Een Renault Clio met bepantsering komt ook niet door die norm, zelfs al was ie leverbaar.

    Kijk, je kan vragen stellen of de premier van Nederland zoveel gevaar loopt dat zo’n bak nodig is. Maar de toon uit je stuk doet alsof Balkenende ineens heeft bedacht dat ie een nieuwe auto wilde en 3 dagen voor de crisis hoogstpersoonlijk een showroom is binnengelopen. Ik heb niks met Balkie, maar dit is te makkelijk willen scoren.

    Meest waarschijnlijk is dat er een checklist is van veiligheidsvoorschriften waaraan de auto moet voldoen en dat je dan ongeveer een keus uit 3 typen hebt die allemaal een half miljoen plus kosten. Balkenende mag misschien nog zeggen of hij licht of donker leer binnenin wil.

    En ja, het lijkt me logisch dat die auto komt. Het is niet de auto voor Balkenende; het is de auto voor de premier.

  7. 10

    In het buitenland is het zo dat als de directeur een dikke auto heeft het goed gaat met de zaken.
    In Nederland is het een teken van verspilling Een spyker is nie praktisch een fennek staat voor angst en DAF voor failure.
    In dit geval stelt de veiligheids dienst de technische specs vast , buitenlandse zaken eist een duitse kar en JP mag een kleur uitkiezen ( donker licht of muis grijs ).

    Afijn , de lease prijs per kilometer is exlusief beveiligingspersoneel, tel er nog maar 1000 euro per km bij op, gerommel in de marge bij een jaaromzet van wat 400 miljard.

  8. 11

    “Het is niet de auto voor Balkenende; het is de auto voor de premier.”

    Dat klopt. Maar ik vraag me toch echt af of de premier van Nederland wel in zo’n statussymbool hoort rond te rijden. Of daar wel de juiste symboliek vanuit gaat. Verder heeft hij al een gepantserde auto, dus rij die dan eerst maar op. Of het allemaal zo luxe moet van binnen als deze Mercedes vraag ik me ook af. En wat de beveiliging betreft, het hoeft toch zeker geen luchtaanvallen te kunnen weerstaan? Dan kan het met de bepantsering e.d. misschien ook wel minder.

    Ik vind zes euroton voor een voertuig voor de premier van NL gewoon teveel. Dan zoekt men maar een oplossing. Eén of ander militair voertuigje glanzend zwart spuiten kan ook.

  9. 13

    “6 ton. Er wordt 10x zoveel aan toiletpapier besteed.”

    Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom of het teveel is voor het doel dat ermee wordt gediend. Anders kan je elke verspilling wel goedpraten.

  10. 14

    ” Verder heeft hij al een gepantserde auto, dus rij die dan eerst maar op.”

    De vraag is of dat goedkoper is.

    ” En wat de beveiliging betreft, het hoeft toch zeker geen luchtaanvallen te kunnen weerstaan?”

    Kijk, dat vind ik een terechte opmerking. Ik zeg zelf: “je kan vragen stellen of de premier van Nederland zoveel gevaar loopt dat zo’n bak nodig is”

    Maar als we er vanuit gaan dat de veiligheidsdiensten weten wat ze doen, dan kan je die 6 ton teveel vinden, maar dat is gewoon een consequentie van het feit dat je het over een superspecifiek voertuig hebt. Die militaire dingen zijn waarschijnlijk nog duurder.

  11. 15

    @13

    “Het gaat erom of het teveel is voor het doel dat ermee wordt gediend”

    Nee, het gaat erom of het doel wel juist is. Dat stel je zelf ook:
    “En wat de beveiliging betreft, het hoeft toch zeker geen luchtaanvallen te kunnen weerstaan?”

    Als het doel inderdaad is dat die bak luchtaanvallen kan weerstaan omdat dat noodzakelijk is om de veiligheid van een Nederlandse premier te garanderen, dan kan je lang of kort praten, maar dan zit je gewoon aan de bak van een half miljoen++ vast.

  12. 18

    Seven, ik hoop toch niet dat die auto’s echt geleased worden. Leasen is immers duurder dan kopen.

    Dat van die “rugklachten” had ik inderdaad wel eens gelezen, schandalig lijkt me hiervoor het juiste woord.

  13. 20

    Ik denk, de interventie van kamervoorzitter Verbeet tijdens het laatste debat voor de val indachtig, dat we onderscheid moeten maken tussen personen en functionarissen: JP de man en JP de MP. Als de MP een auto van zes ton rijdt, lijkt me dat werkelijk geen enkel probleem. Die auto is van ons allemaal en wie van ons ook MP wordt krijgt hem. Daarnaast rijdt vooral zijn chauffeur hem, niet JP zelf. Rijdt JP de man er een, dan is er wellicht een probleem als hij anderen er voor laat betalen.

  14. 21

    Dat een Mercedes in NL wordt gezien als een patserbak begrijp ik, maar het zegt meer over onszelf. Een Audi is neutraler maar amper goedkoper.

    Dat het Koningshuis voornamelijk Volvo rijdt is wel goed gekozen. Het neutrale imago past meer bij Nederland maar het is slechts symboolpolitiek.

    Maar 6 ton voor zo’n B6 level S-Klasse is wel overdreven. Een Berlusconi rijdt gewoon in een pré-facelift A8je.

  15. 24

    Okee sorry voor de flauwe grap eerder. Dat was te abstract.
    Voor mij zijn twee dingen schrijnend. Eén, m.n. de laatste generaties bewindslieden misbruiken 9/11 en Pim en angstgevoelens om bepaalde dingen te regelen, gelijk de grote jongens in de buurlanden hebben. Dit is nogal sneu. Zo lang geleden is het niet, dat men op de fiets kwam en ging. De wereld is niet zoveel veranderd. Dat is wat zij willen dat je gelooft.
    Ten tweede, staan er vele uren per dag garages vol wachtende tanks/bolides, met daarnaast zaaltjes kaartende en slapende combat-chauffeurs. De verspilling. Bah. Ga dan invalide kindertjes rondrijden in 070 of zoiets als je weet dat je 8uur vergadert. Ik ben niet tegen auto-met-chauffeur, maar dit vind ik verspilling en nodeloos communiceren van idiote denkbeelden.

  16. 27

    @ Olav | 22 February 2010 | 23:07

    Een Bushmaster kost ongeveer EUR 1.000.000,00
    Een Fennek kost meer dan EUR 1.500.000,00
    Een Boxter zal meer dan EUR 3.000.000,00 kosten
    Een CV-90 kost rond de EUR 6.000.000,00

    Wat dat betreft is dit nog een koopje

  17. 28

    Voor een politicus wiens kabinet diefstallen heeft verzonnen als slurptax en milieubelasting en verder aan anderen durft te prediken over normen en waarden is deze aanschaf cq leaseconstructie te schunnig voor woorden.

  18. 30

    @23: als jij rond die tijd premier bent is’ie de hele week voor jou (moet je wel jezelf eerst door allerlei partijgezeur heen werken, campagnevernederingen ondergaan en bereid zijn iets van 16 uur per dag te werken en het gekanker van half nederland over je heen te krijgen) Ik ben geen fan van balkenende, maar de MP heeft een goeie dienstauto nodig en oftie dan drie of vier of vijf ton kost maakt me geen moer uit. wat uitmaakt is of de MP erin slaagt twintig of dertig niet-functionerende raamambtenaren te ontslaan, die zijn er vast en daarmee bespaar je per jaar drie miljoen. wie zich druk maakt om de prijs van deze auto bezondigt zich aan wat de Engelsen noemen: penny wise, pound foolish…

  19. 31

    @27: En vergeleken met de Airforce 1 is het zelfs maar een schijntje. Alleen waarom zou je daarmee vergelijken en niet met een fiets?

  20. 32

    Bismarck, Floris reageert met zijn opsomming op mijn ideetje om de MP maar in een militair voertuig te steken, ervan uitgaande dat dat goedkoper en net zo kogelvrij is. Schijnbaar is het niet goedkoper, ik ben dan ook niet thuis in de markt. Bij een Boxter denk ik aan een Porsche model, zou JP wel leuk vinden denk ik.

    Fennek heb ik even gegoogled, daarmee schijn je inderdaad vrolijk door een atoomaanval te kunnen rijden. Ik denk niet dat onze MP elke dag een dergelijk niveau van beveiliging nodig heeft. Als de Vijfde Wereldoorlog op uitbreken staat zullen ze hem toch zeker wel in een bunker onderbrengen?

  21. 33

    Voor de duidelijkheid: ik ben het dus wel eens met de noodzaak om bepaalde mensen kogelvrij te moeten vervoeren. Maar het niveau van “kogelvrij” moet m.i. niet worden overdreven en een Nederlands minister hoeft ook helemaal niet per se in een overdreven grote en luxe limousine. Zijn er geen kogelvrije middenklassers?

  22. 34

    @Olav | 23 February 2010 | 12:26

    Boxter was een typefout, moet Boxer zijn.
    Ik ben geen expert, maar een beveiligde auto beschermt tegen twee soorten aanval, waartegen verschillende maatregelen nodig zijn.
    Allereerst zijn daar vuurwapens en andere projectielen. Hiervoor werkt gehard staal erg goed. Bescherming tegen een pistool is minder zwaar dan bescherming tegen een (military grade) scherpschutter geweer. Bij een staatshoofd is bescherming tegen deze hoogste klasse wel gewenst (President Kennedy).
    Het tweede gevaar zijn explosies. Gehard staal is dan minder geschikt, omdat dit kan verbrijzelen en daardoor juist gevaar op kan leveren (shrapnel). Een bomaanslag op een hoge overheidsfunctionaris is zeker niet onmogelijk (Alfred Herrhausen, en die reed al in een gepanserde auto).
    De bepantsering is een manier om tijd te winnen, de bedoeling is uiteindelijk om te kunnen ontsnappen aan een aanslag/hinderlaag. Hierom moet het voertuig met het hele gewicht aan passieve veiligheid nog steeds snel kunnen bewegen.
    Dat is een belangrijke reden waarom de meest beveiligde voertuigen op de grootste platformen worden gebouwd in plaats van op een platform met een 2.4 liter motor.

  23. 36

    @34: Leuk, die buitenlanders noemen, maar hoe vaak is er al in Nederland op een staatshoofd of andere politicus geschoten (laat staan een bermbom losgelaten) terwijl hij in zijn auto onderweg was? Hoeveel had deze auto bijvoorbeeld gescheeld bij de aanslag op Fortuyn (om even de enige recente aanslag in Nederland op een politicus die mij te binnen schiet erbij te pakken)?

  24. 37

    Je moet in Nederland een auto kiezen die bestand is tegen een Suzuki Alto, of iets dergelijks. Dat is je basis. Doe dan toch maar die DAF. Is ook heel erg vaderlandslievend en zo. Of de GINAF, om de Suzuki te lozen in de achtervolging door de duinen! Moet de premier later wel even de beelden op youtube zetten.

  25. 38

    Wellicht wordt de wagen even in de ijskast gezet, hij krijgt m echt niet mee naar huis.
    Na de verkiezingen zal blijken of de eventuele nieuwe premier hem wil hebben, anders wordt er een ander modelletje uitgezocht.
    Mocht balkenende worden herkozen, tja dan heeft ie hem alsnog.

  26. 39

    Er hoeft aan zo’n auto niets “met de hanhd”te worden veranderd. Dis is een standaard uitvoering, waarin de hele Zwitserse regering rijdt en een goed deel van de Duitse minsiters.
    Niets mis mee, alleen aanschaffen voor alle ministers!

  27. 41

    Bismarck | 23 February 2010 | 14:08

    Een auto alleen heeft geen beschermingswaarde.
    Als Pim Fortuyn bescherming had gehad dan zou hij nooit over dat parkeerterrein zijn gelopen, dan zou zijn gepantserde auto voor de deur van de radiostudio hebben gestaan zodat hij zo kort mogelijk buiten was geweest.
    Een gepantserde auto is onderdeel van een beveiliging.
    En hoeveel aanslagen er zijn voorkomen door dit soort maatregelen? Ik heb geen idee.

  28. 42

    Gewoon een kogelwerend vest in de Opel Kadett klaarleggen en laten aftekenen bij de portier. Eén tankpasje voor de hele Kamer. Men moet het niet groter maken dan het is.

  29. 43

    Wat een idioot zeg. Ja, wel van ons geld natuurlijk. Kan die gozer nou gewoon geen auto kopen met een redelijke prijs, een half milioen voor een auto… Dit doet ie er gewoon om.