Filerijden als levensvervulling

Een gastbijdrage van Bianconero.

De modale forens, die tijdens de rit van woon- naar werkstede al gewend is om het ontbijt in de ochtendspits te nuttigen, doet er goed aan om ook voorzieningen te treffen voor een quick dinner tijdens de avondspits. Want de komende jaren zal nóg meer tijd worden doorgebracht in een stilstaande auto met draaiende motor. Airco zal een levensvoorwaarde worden om zomerzinderend asfalt te overleven; AH brengt de eerste K&K maaltjden op de markt met ingebouwde heater via de 12 volts aanstekerplug en TomTom komt met ingebouwde tv-tuner in de navigator. en uiteraard kan er ook even geskyped worden met het thuisfront om de kinderen een goedenacht toe te wensen.

Filerijden wordt een way of life want: “De komende vijf jaar zullen de reistijdverliezen naar verwachting met 29 tot 46 procent toenemen als 70 procent van de weguitbreidingen die gepland zijn vóór 2012 ook daadwerkelijk gerealiseerd zullen worden voor 2012”. Deze glazen bol houdt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) ons voor in het zojuist verschenen rapport “Verkenning autoverkeer 2012” [.pdf]. Het was ons even ontgaan, maar dit instituut is in 2006 onder de vleugels van het ministerie van Verkeer en Waterstaat van start gegaan.

Nu kunnen er wat vraagtekens worden gezet bij de uitkomsten, want volgens het KiM groeit het autoverkeer in Nederland de komende vijf jaar naar verwachting met 11 tot 14 procent. Dat is meer dan de afgelopen vijf jaar. De lopende economische neergang heeft men ongetwijfeld niet in deze verwachtingen kunnen verwerken. Niettemin moeten we ons dus toch opmaken voor langere periodieke detenties op het asfaltcomplex.

Een kleine meevaller meldt Het KiM overigens ook: “Van 2007 tot en met 2012 nemen naar verwachting de brandstofprijzen af met 4 tot 11 procent “. Filerijden wordt dus in ieder geval goedkoper!

  1. 3

    Extrapolaties. Bovendien wil ik ook het effect van de kredietcrisis zien op de werkgelegenheid in de komende 5 jaar… wordt het misschien toch weer rustig op de weg (elk nadeel heb zijn voordeel?)

  2. 4

    Gelukkig was er gisteren op de staats tv ook al een filmpje over file. (*)

    En dus kunnen we alleen maar concluderen: Sargasso is volledig onafhankelijk!

    Wat dat is allemaal toeval.

    (*) Een politiek correct fimpje, waar je kon zien dat nederlanders idioten zijn. Gelukkig waren er ook een boel buitenlanders in beeld, die waren gelukkig normaal. Weg met ons.

  3. 5

    Volgens mij had het artikel zo moeten beginnen:
    De modale forens, geterroriseerd door milieugroeperingen en dagelijks geconfronteerd met falend beleid bij ruimtelijke ordening en verkeer en waterstaat, doet er goed aan etc, etc, etc.
    Overigens leuk bericht, maar niet heus. Doet me een beetje denken aan een opwekkend DDR programma, Der Schwarze Kanal.Heb in 1982/83 in Berlijn gewoond.
    Gelukkig is de DDR “umgekippt” omdat men aldaar wat kritischer werd. Is beter dan vaststellingen van anderen overnemen en er een lollig berichtje van maken.

  4. 6

    @Harry “…beter dan vaststellingen van anderen overnemen en er een lollig berichtje van maken…”
    Dus nieuwsgaring is uit den boze en wat er wordt gepresenteerd moet het liefst doodsaai worden opgedist….dat herinnert inderdaad aan de DDR-ideologie.

  5. 7

    Meer files is slecht voor de CO2 (of juist goed, ’t is maar hoe je het bekijkt), niet waar?

    En als we dan toch met z’n allen (bijna) stil staan, kunnen ze net zo goed die stomme snelheidslimieten eraf gooien…

    @4 : een politiek correct filmpje dat nederlanders als idioten portretteert? “politiek correct” per definitie al gelijk aan “nietszeggend” (schop je ook niemand voor de schenen), dus dat filmpe kan nooit politiek correct zijn.

  6. 9

    @esgigt: wat te denken van het ‘schandalige boete regime’. Want dat doet het ook altijd goed bij de doelgroep. Oh wacht, die doelgroep zit bij dat andere blog :)

  7. 10

    @Grobbo … je hebt gelijk, het boete regiem (is al bijna een vorm van staatsterreur)onder ajatolla Spee is echt drakonisch geworden. Nog even en je hele hebben en houden wordt geconfisceerd bij de geringste overtreding.

  8. 11

    @9 en 10: ik snap niet wat er mis is met straf als je de regels overtreed.

    Wat mij betreft mag voor veel meer overtredingen (in mijn ogen misdaden) het voertuig geconfisceerd worden.

    Maw om in stijl te blijven: verkeershufters, ga eens deaud!

  9. 12

    @Bianconero
    Der Schwarze Kanal was niet doodsaai. Was eigenlijk spectaculairder dan Sargasso. Nieuwsgaring was in de DDR zeker niet uit den boze en volgens mij zeker niet in tegenspraak met de DDR ideologie.
    Ik vind het overnemen van rapporten en berichten zonder kritische kanttekeningen en die halflauwe cynische toevoegingen van Sargasso echter een slap aftreksel van datgene wat “Der Schwarze Kanal” deed.

  10. 15

    @Bianconero
    Ik begrijp niet goed wat je wil zeggen. Je schrijft dat je mijn nostalgie richting DDR helaas niet kan delen. Begrijp ik nu goed dat je deelgenoot wenst te zijn? In dat geval moet ik je teleurstellen. Ik vond het prima dat de DDR “umkippte” (=omviel). En inderdaad, ieder z’n meug. Dus als jij de DDR leuk vindt, dan mag dat. Er zijn er trouwens nog heel wat in de voormalige DDR die terug willen naar die goede oude tijd, dus wie weet.
    Maar terugkomend op wat ik eigenlijk in eerste instantie meldde, is dat het betreffende artikel nogal zouteloos is, voldoet aan een vorm van politieke correctheid, gelardeerd met flauwe grapjes. Het deed mij denken aan de journalistiek uit de DDR, tenzij…., tenzij…. het betreffende artikel ironie ten top is. Maar dat gebeurde dan dan ook weer in de DDR. Veel, zo niet het meeste, was voor tweeerlei uitleg vatbaar. Het einde van het liedje was echter dat de gemiddelde DDR-burger op een gegeven moment die polemiek ( in de politiek, media, etc.) liet voor wat het was en zelf conclusies trok.

  11. 16

    @Carlos
    Nou ja, eeeeh, ik kom nog wel eens in onze relatief filevrije provincie Zeeland en daar zie ik sinds enige tijd toch opvallend veel auto’s met stickers “Stop de Groene Leugen”, posters achter de ramen van woningen en billboards in de weilanden met dezelfde tekst. En wat er met Wijnand Duyvendak gebeurde, weten we allemaal. Sommige van die milieuorganisaties zijn wellicht best schattig, maar neem nou Greenpeace, dat stort toch even wat gletscherpuin/puinafval in de Noordzee en neemt daarmee het heft/recht in eigen hand. Ja, hoe moet je dat nou noemen? Terreur, wellicht?
    Ik denk zelf dat de meeste mensen niet persé met de auto naar het werk hoeven, maar probeer eens in deze 24 uurs economie met het openbaar vervoer op een industrieterrein te komen. Onze alwetende planologen hebben wonen en werken in de afgelopen decennia vakkundig en over de hele breedte van elkaar gescheiden. Als je dan dagelijks, op weg naar je werk, wordt geconfronteerd met door procedures vertraagde wegverbredingen, snelwegen met 3 rijstroken waarvan de linkse rijstrook buiten de spitstijden wordt afgesloten (uit oogpunt van milieu), ondanks het feit dat het overdag ook druk is, dan krijg je toch de indruk dat je geterroriseerd wordt? Dus insinuatie,nou nee!

  12. 18

    @Grobbo
    Daar schrijf je iets kernachtigs, neem nou Camiel Eurlings, CDA’er, bereidt een boeteregeling voor van € 67.000,- voor ontduiken van rekeningrijden. Enne, in Nederland neemt het probleem van de omgekeerde bewijslast (u bent schuldig tot het tegendeel bewezen is) steeds meer toe, dus maak je borst maar nat!

  13. 19

    @ 17: ik probeerde in aanvulling op 9 en 10 iets humoristisch in te haken op de GS verwijzingen die ik meende te zien.

    Helaas zijn mijn pogingen tot humor nog niet perfect :-)

    (alhoewel “complete afwezigheid van stijl” me doet twijfelen of je het niet toch stiekum gesnapt hebt)