Erectiepillen en je echte leeftijd

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Op Sargasso bieden we regelmatig ruimte voor gastbijdragen. Vandaag wederom een bijdrage van Dimitri Tokmetzis, freelance journalist te New York. Het artikel is ook op zijn eigen blog te lezen.

jeltest200Meer dan 800.000 Nederlanders hebben de test Je Echte Leeftijd ingevuld. Ik ook. Nu is het wachten op de aanbiedingen voor erectiepillen van Pfizer. Advance, het bedrijf achter Je Echte Leeftijd, heeft op zijn kop gekregen van het College Bescherming Persoonsgegevens. Hoe ontfutselt Advance onze gegevens en wat krijgen we daarvoor terug?

Op de site www.jeechtelijftijd.nl moet je je eerst inschrijven. Je laat je naam, adres (want dat is blijkbaar van belang voor het bepalen van je echte leeftijd), geboortedatum en e-mail achter. Er wordt gevraagd om een telefoonnummer. Dat is handig als je meedoet met een prijsvraag. Bij de meeste sites kun je ervoor kiezen om het vakje voor het toezenden van reclameboodschappen niet aan te vinken. Als je dat hier niet doet, ga je ook niet akkoord met de algemene voorwaarden (tenminste tot voor kort). Je hebt geen keuze. Daar gaan we.

Mijn gezondheid is zeer goed. Ik heb postacademisch onderwijs gevolgd. Werk voltijd, slaap acht uur per dag, voel me meestal uitgerust als ik opsta. Mijn matras is een half jaar oud. Af en toe heb ik rugpijn. 1.85 lang, 85 kilo zwaar. Geen idee wat mijn hartslag in rust, bloeddruk of cholesterolwaarde zijn. Op naar mijn medisch verleden. Biologische ouders leven nog – gelukkig! Geen hartproblemen, beroerte, levercirrose, suikerziekte, nierafwijkingen. Geen genitale herpes, of psoriasis.

Nu de vragen over levensstijl. Ik rij nog geen 2000 kilometer per jaar, huur dan een redelijk grote wagen en rij meestal tien tot twintig kilometer te hard. Doe netjes mijn gordel om. Ik heb een bril voor bijziendheid, flos nooit, ben al jaren niet meer bij de tandarts geweest (nooit gaatjes gehad hoor) en poets minimaal twee keer per dag handmatig mijn tanden. Ik heb tien jaar lang een pakje per dag gerookt en drink niet meer. Ik heb meer dan tien goede vrienden, maar zie ze niet vaak omdat we 8000 kilometer uit elkaar wonen. Ik ben getrouwd en heb op dit moment geen huisdier. De laatste 12 maanden ben ik een keer verhuisd. Ik ga niet naar de kerk en doe vrijwilligerswerk. Gezinsinkomen is modaal. Mijn ouders zijn gescheiden. Ik drink net zo lief leidingwater. Eet een paar keer vis per week en meer dan genoeg fruit en groente. Ik fiets iedere dag driekwartier naar mijn kantoor en neem me al een tijdje voor om weer te gaan hardlopen.

Dimitri Je Echte Leeftijd is 37.0 jaar. Hmm. Ik ben 34. Ik weet nu wel dat ik mijn tanden en tandvlees goed moet blijven verzorgen, dat is in ieder geval de tip die ik meekrijg.

Advance, het marketingbedrijf dat achter Je Echte Leeftijd zit, weet nu ook veel. Van mij. Advance beheert een aantal online platforms, zoals Volgens Mama, De Waarde Van Je Woning en GoNoGo (voor twijfelende werknemers). “Door een structurele relatie op te bouwen beschikken wij over gedetailleerde profielen van ruim 2,2 miljoen deelnemers die wij bij naam kennen“’, zegt Advance op zijn website tegen potentiële adverteerders. “Om een paar voorbeelden te noemen: wij weten wie verhuisplannen heeft, wat hun cholesterolgehalte is en wie de vrienden zijn van de jarigen van vandaag. Naast de traditionele advertentiemogelijkheden heeft u op Je Echte Leeftijd de mogelijkheid om op een interactieve manier met uw doelgroep in contact te komen. De boodschap kan op basis van onze uitgebreide profielen persoonlijk en relevant gemaakt worden waardoor de kwaliteit en acceptatie van de communicatie zal toenemen. Dit in combinatie met een sterk merk als afzender, doet de effectiviteit van uw communicatie toenemen. Uw budget wordt daarmee zeer efficiënt ingezet.



Veel deelnemers zijn verrast als ze horen dat een marketingbureau achter Je Echte Leeftijd zit en andere bedrijven gebruik van die gegevens maken.

Klanten van Advance zijn: Unilever, ING, Campina, Philips, VGZ, Sara Lee, Mediamarkt, Centraal Beheer, Nederlandse Hartstichting, Fruity King, Robeco, Kadaster, Bacardi, FBTO, CliniClowns en WNF hebben al gebruikt gemaakt van deze informatieberg. Advance werkt daarnaast nog samen met Microsoft, Hyves, SBS Broadcasting, RTL Nederland, Sanoma, Cendris, Vereniging Eigen Huis, Kadaster, Adfactor, Zenith Optimedia en MDS. Als ze dat van tevoren hadden geweten, hadden ze misschien niet zoveel intieme informatie gedeeld.

Daar komt bij dat de wetenschappelijke waarde van de test op zijn minst twijfelachtig is. Advance past het concept van testen slim toe, maar maakt gebruik van een licentie van het Amerikaanse RealAge. Veel dokters nemen de test niet serieus. Op de site vertelt Janneke van 28 bijvoorbeeld dat ze door dagelijks te flossen een echte leeftijd heeft van 25! Wauw! Amazing!

Ook het College Bescherming Persoonsgegevens was verbaasd toen ze van Advance’s praktijken hoorde en startte direct daarop een onderzoek. Dat heeft even op zich laten wachten, maar de uitkomst is vernietigend. Het bedrijf heeft niet lopen opscheppen. Ze verzamelde persoonsgegevens van 2,2 miljoen mensen, verrijkte die met de antwoorden uit de verschillende tests en verkocht deze informatie door aan derden. Ook medische gegevens werden verwerkt, terwijl het bedrijf dat helemaal niet mag.

Advance piept nu dat ze het nog steeds niet eens is met de bevindingen. “Advance verschilt onverminderd van mening met het CBP over bevindingen uit het rapport, maar onderschrijft ten volle de autoriteit en het belang van dit overheidsorgaan en blijft de belangen en zorgvuldigheid naar de deelnemers van de platforms centraal stellen.” Kortom: zeur niet zo.

Inderdaad, misschien is het gezeur. Immers Advance gaat ver, maar is zeker niet de enige. Iedere keer dat je op internet (of ergens anders, for that matter) een test invult, of gegevens achterlaat, worden die gebruikt. Zolang er aan persoonsgegevens veel geld te verdienen valt, zullen er altijd slimme jongens zijn die ze afhandig proberen te maken. Wat dat betreft is Advance een mooie waarschuwing.

Reacties (18)

#1 J.W. de Heer

Pfizer heeft geen privégegevens ontvangen

Pfizer ontkent met klem dat wij via Advance Interactive Media/Je Echte Leeftijd privégegevens verkregen hebben.

Sinds april 2006 is op http://www.jeechteleeftijd.nl de test “Je Echte Leeftijd in bed” in te vullen. Deze test is ontwikkeld door een team van ervaren seksuologen in samenwerking met Je Echte Leeftijd (JEL) en geneesmiddelenfabrikant Pfizer. De test heeft/had als doelstelling om de relatie tussen seksualiteit en de kwaliteit van leven bespreekbaar te maken. Op de site van Je Echte Leeftijd, en in persberichten uit 2006, is Pfizer vanaf het begin als initiatiefnemer te zien geweest.

Pfizer heeft van Advance wel de geanonimiseerde resultaten/statistieken van de ingevulde testen en de inhoudelijke resultaten van de testen ontvangen. Deze resultaten zijn gebruikt in een persbericht dat op 26 juni 2006 is uitgegeven.

Nogmaals, Pfizer heeft nooit naam-, adres- en woonplaatsgegevens, of andere gegevens die herleidbaar zouden zijn of waarmee contact gezocht zou kunnen worden met de deelnemers aan de test “Je Echte Leeftijd in bed”, gevraagd aan Advance óf ontvangen van Advance.

Jan Willem de Heer
Manager Media Relaties
Pfizer bv

  • Volgende discussie
#2 mescaline

Wie er zo’n vragenlijst invult die mag van mij stante pede een bezoekje krijgen van de politie. “Bent u wel goed bij uw hoofd ?” “Wat denkt u wat er met uw gegevens gebeurt ?” “Dit is wel de laatste keer, ja!” enz.

Je slaat dan twee vliegen in een klap.
Volksopvoeding en weer een klein beetje respect voor politie. Allebei hard nodig.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 KJ

a) Doe aangifte tegen die genitale herpeslijers van Advance want kennelijk zit de OvJ te slapen. Zorg dat ze financieel zo moeten bloeden dat ze zouden willen dat ze de tijd zouden kunnen terugdraaien en zich gewoon weer veilig in de baarmoeder van hun, ongetwijfeld immorele sletten van moeders, kunnen nestelen. Huilend.

b) Onderwijs het publiek over dit soort websites.

c) Stem met je portemonnee. Als Pfizer met dit soort bedrijven in zee gaat – ik zeg als – koop je gewoon nooit meer Viagra.

d) O ja, mensen van Advance: jullie zijn genitale herpeslijers en jelui moeder is een immorele slet. Had ik dat al gezegd ? Je bent namelijk eigenlijk van de buurman en die had psoriasis en die heeft zichzelf kort daarna van kant gemaakt. Omdat je moeder zo lelijk was. Maar dat krijg je als je te veel Hollandia drinkt. En je hebt pukkels. Echt, onverhelpbare pukkels. En je zou er goed aan goed om het voorbeeld van je echte vader te volgen. Gisteren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 JW

@3: ‘c) Stem met je portemonnee. Als Pfizer met dit soort bedrijven in zee gaat – ik zeg als – koop je gewoon nooit meer Viagra.’

Toevallig de docu ‘De Viagraman‘ gezien? Genoeg redenen om überhaupt nooit de producten te gebruiken van deze medicijnmannen adverteerders.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Fred

@KJ: Zo te lezen (zeker bij ‘d’) ben je hard aan een goede pijpbeurt toe. Maar ja, nu je viagra boycot, heb je daar natuurlijk weer niets aan.

De oplossing is simpel, gewoon geen vragenlijsten e.d. invullen, dan kunnen je gegevens ook niet gebruikt worden. Pfizer ontkent hierboven overigens elke betrokkenheid. Maar ja, waarom zouden we Sargasso wel geloven en Pfizer niet?

Overigens is mijn echte leeftijd mijn echte leeftijd. 2009 minus mijn geboortejaar. Op de website wordt niet een ‘echte’ maar gewenste leeftijd gemeten.
Interessantere vraag is waarom zoveel mensen geheel vrijwillig allerlei privé-informatie weggeven omdat ze kennelijk geobsedeerd zijn door gezondheid en leeftijd. Zulke extreme vormen van gezondheidsobsessie en exhibitionisme mogen wat mij betreft ook misbruikt worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Steeph

* fulltime job heeft aan reacties uit spamfilter halen *

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 JW

@5: ‘Pfizer ontkent hierboven overigens elke betrokkenheid. Maar ja, waarom zouden we Sargasso wel geloven en Pfizer niet?’

Misschien omdat Pfizer in het verleden al meerdere malen zeer buigzaam zijn omgegaan met de waarheid en het hen blijkbaar niet uitmaakt dat er dan af en toe een leugen(tje) uitglipt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Hemaworstje

Geachte heer J.W De Heer,

Uw marketing doelstelling is gewoon dat er meer geneukt wordt.
Dat pa of opa wat makkelijker bij de dokter binnen stapt en vraagt om een oplossing.
Laat Uw bedrijf nou leuk een monopolie op die blauwe dingen hebben en er absurd veel geld mee verdienen.
De huisarts krijgt een weekendje wintersport van de vertegenwoordiger/artsenbezoeker en je omzet zit geramd voor 2010.
Nu nog een stijging zien te krijgen.
Kekke filmpjes over erectiestoornissen terwijl die kerel er best nog wel jong uit ziet , pseudo wetenschappenlijke viva kwisjes om het publiek williger en mondiger te maken.
Kom me niet om ethiek en moraal aanzetten, daar staat Pfizer niet écht bekend om.
Voor een pooier heb ik nog meer respect.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 HansR

Maak je geen zorgen om bedrijven als Advance. Ik ben lid van een vereniging waar de personen die omgaan met de ledenlijst niet zo bijdehand zijn. Virussen, eindeloze adressenlijsten in mailtjes en voldoende malware etc… Het is wonderbaarlijk wat een foutje in je emailadres doet, je weet precies waar al die rotzooi vandaan komt en wie de fout heeft gemaakt.

Hoe dan ook: ik verdenk Google er van zijn mailadressen te verkopen of ik verdenk mijn penningmeester van die vereniging ervan achteloos met zijn lijst om te gaan.

Wat ik wil zeggen: als Advance het niet doet doet uw buurman het wel. Uw adres wordt verkocht of gejat.

Vluchten kan niet meer.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 BP

Herhaling bijdrage:
En wat gaat “dokter Frank” c.q. de Telegraaf doen met de (medische) gegevens van 85.801 deelnemers aan het “Een Kilo per week dieet”? http://www.eenkiloperweek.nl Van alle deelnemers heeft men het e-mailadres, de eetgewoonten, de ziekten/kwalen, het medicijngebruik, gewicht etc. Zie ook de overeenkomsten met de commerciële website: http://www.beinshape.nl
Ik heb “dokter Frank” bij BOF genomineerd voor de “Big Brother Awards 2010”.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Vast Goed

Daarom vul ik ook altijd de gegevens van mijn rottige buurman in. Mijn echte leeftijd is 85 en de waarde van mijn 2-1 kapwoning is € 35.000. Há, mij krijgen ze niet! Het jammere is alleen die zak ook altijd mijn pizza’s bezorgd krijgt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 madbello

De video’s zijn door de gebruikers verwijderd, of ligt het weer aan mij ??? jammer weer.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 sikbock

@ Vastgoed! haha! spijker.. kop

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Arduenn

@Vast Goed – Ik was net ook even bezig de leeftijd van mijn vrienden te bepalen. Ik ben trouwens zelf 13 jaar ouder dan wat in het geboorteregister beweert wordt. Het valt me nog mee, gezien mijn kettingrookgedrag, mijn wegpiraterij en mijn torenhoge bloeddruk. Misschien moet ik de volgende keer niet zo liegen als ik die vragenlijst invul.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 mescaline

Het valt me nog mee, gezien mijn kettingrookgedrag, mijn wegpiraterij en mijn torenhoge bloeddruk. Misschien moet ik de volgende keer niet zo liegen als ik die vragenlijst invul.

Dat staat je niet netjes, hier zo te jokken @Hank. Wat zegt de kleine daarvan ? En Kittekat ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 larie

welke kleine precies;)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 beetje onzin

Tsss, ik doe via een marktonderzoeksbureau, serieus mee aan online enquetes, maar verder geef ik altijd kul op in de verplichte velden.
Naam: rara
Achternaam: zozo etc…

Beetje rebellen vanuit gebruikerszijde is altijd leuk, lekker die dbases vervuilen.

Enne: het maakt niet zoveel uit hoe oud je bent; dood ga je toch wel!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 esgigt

Kijk, de gegevens van 2 miljoen nederlanders verkopen… daar krijgen sommige mensen pas echt een harde plasser van.

  • Vorige discussie