Elke bandiet zijn koosjere lied

Een kerk in Alabama pleit voor alternatieve straffen – verplicht een jaar kerkbezoek. Een aanlokkelijk idee, vindt gastauteur Mohammed Benzakour.

Job was intensief in het nieuws. De ene (met s) werd de hemel in geprezen omdat ie de mensheid ‘technologisch beschaafder’ had gemaakt, de ander (zonder s) werd aan de schandpaal genageld omdat ie ‘te beschaafd’ is, en weer een andere (de Bijbelse) is van stal gehaald als strijdwapen tegen de onbeschaafdheid.

Job is van alle markten.

Maar deze laatste Job, de Bijbelse, is boeiend. In het Amerikaanse Bay Minette (Alabama) zijn een aantal geestelijken de operatie ‘Restore Our Community’ gestart. De bedoeling is (tenzij de rechter roet in ‘t eten gooit) dat boeven voortaan mogen kiezen tussen celstraf of 1 jaar kerkbezoek.

Aardig idee leek me, jail or Job, bajes of bijbel, maar ‘t stuitte meteen op weerzin en hoongelach. Een laffe manier van zieltjeswinnerij! Hoezo scheiding van kerk en staat! Schande dat dit bolwerk van kinderverkrachters en bloedgieters zich over onze boefjes ontfermt!

Gutgut, de kerk kan ook niks meer goed doen, terwijl het toch echt wel Jezus was die zei dat ‘tollenaars en hoeren’ zullen voorgaan in het koninkrijk Gods.

Toch heb ik ook m’n bedenkingen. Want behalve dat de predikanten onbedoeld de indruk wekken dat kerkgang een vorm van boetedoening is, geloof ik niet dat je iemand in de Here krijgt door hem protocollair en bij decreet elke zondag braaf vooraan op de bankjes laat zitten met gekamde haartjes en een net pak. Vraag het aan Wolkers en ’t Hart.

Niettemin, lijkt mij de klassikale halleluja zwaaien-met-de-armen-liedjes, met gratis hostie en rode wijn toe, veruit verkiesbaar boven de eenzame indolentie van vier lege muren. Was ik een boefje uit Bay Minette, ik wist het wel.

Toch zit ik met iets in de maag: de wijn. Dat gegiste druivendrankje schijnt in de conservatieve Alabama-kerken een standaard ritueel.

Als moslim kan ik Job (Ayub) onstuimig bezingen en bezwaaien, ook Jezus (Isa) can be really my Light, idem Abraham, David, Mozes, de hele eregalerij, prima. Maar dat mooie rooie sapje (‘drink my son, this is my blood’), daarvoor moet de muzelman (wel of geen autodief) toch vriendelijk bedanken. En dat zit me niet lekker. Het is meedoen of niet meedoen, niet dat halve werk. Daarom roep ik alle moskeeën en synagogen in Alabama op: ‘Gooi óók uw deuren open, bandiet of geen bandiet, ieder zijn koosjere lied.’

  1. 3

    Met een grote hekel aan de kerk en voorstanden voor scheiding kerk en staat, zie ik toch ergens wel een positief punt in dit voorstel. Een van de remmingen op crimineel gedrag is sociale controle en cohesie. Wanneer die ontbreekt, of wanneer de peergroup crimineel gedrag toejuicht, is er een grotere kans op crimineel gedrag.
    Opgenomen worden in een kergenootschap geeft een nieuwe peergroup, en sociale controle. Ik vraag me wel af of het gewenst effect ook in praktijk bereikt wordt, mede omdat het een min of meer gedwongen toetreding tot de groep is.
    Het lijkt me best een experiment waard.

  2. 4

    Mohammed: Daarom roep ik alle moskeeën en synagogen in Alabama op:

    Waarom denk je dat moskeeën en synagogen in Alabama hieraan zouden mogen meedoen? Laat staan andere groepen. Dit is Jesusland, religieuze vrijheid betekent er dat je kan kiezen uit 100 protestantse kerken maar verder niets.

    Waarschijnlijk gaat het hele feest sowieso niet door, want Amerika heeft nog een grondwet waarin dit soort religieus favoritisme wordt verboden. Oh kijk, de ACLU zit er al bovenop.

    Wijn zal je trouwens niet tegenkomen in een baptistenkerk. Dus wat dat betreft ben je wel veilig.

    Dat je geen wijn drinkt moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Maar als je dat jezelf oplegt omdat je gelooft dat het zo moet van God dan is dat natuurlijk idioot.

    God bestaat niet. Geloven is onzin. De wereld zou er een stuk beter voorstaan als meer mensen dat zouden erkennen.

  3. 6

    Oh nou ik niet hoor. Ik zou ter kerke kiezen en het spel devoot meespelen. Dat lijkt me namelijk iets makkelijker te doen dan de bajes, hoewel ik ze beide niet van binnen ken. De kans dat ze me in de kerk verkrachten acht ik tevens kleiner dan in de bajes. En de mogelijkheid dat af te wenden weer groter. En na mijn kerktijd zagen ze me dan nooit meer in hun kerk terug. En ik zou hunnie lekker in de waan laten dat ze mij niettemin gered hebben. Whatever >:-)

  4. 7

    Dat deden ze in de 19e eeuw in Nederland bij mensen die in de onderstand zaten. Je moest naar de armenkerk, je kreeg een muntje en dat gaf je de volgende dag in ruil voor wat brood en soep aan de armenzorg. Net zoals met die conservatieve Engelsman gaat het om de juiste normen en waarden aanleren, want dan voorkom je verderfelijk gedrag op straat, meer respect jegens de rijken en werken ze allemaal harder voor hun klein stukje brood.

  5. 13

    Waar is dat soort kennis goed voor?
    Maar ik zou ook wel willen weten of het slechts een richting is ,bv de protestantse of geldt het ook voor roomsen, joden,boedisten ,hindoes, moslims etc..?