Vijftien Surinaamse organisaties gaan morgen de straat op om te protesteren tegen Jan-Peter Balkenende. De premier heeft een gevoelige snaar geraakt met zijn opmerkingen over de VOC-metaliteit. Dat is het doelbewust oprakelen van slavernij-gevoelens, menen de organisaties.
Hij heeft ons ermee geschoffeerd”, aldus Codfried (van de actiegroep Wi Sten-red). „Als het om de joden ging, had hij al lang zijn excuses aangeboden. (…) We twijfelen aan het historisch besef van bestuurders in dit land.
Da’s nou een grappige opmerking. Want het was nou juist de West-Indische Compagnie die verantwoordelijk was voor de slavenhandel. En daar heeft Balkenende niks over gezegd.
Zo ziet u maar, die canon is broodnodig. Voor als u weer eens onzinnig protesteert tegen een onzinnige opmerking met een onzinnige historische referentie.
Reacties (99)
Nou, die VOC-ers waren anders ook geen lieverdjes, hoor…
\Hans Teeuwen
Unenumerated: New book — The Origins of Value… the Dutch East India Company (VOC — the first corporation whose stock was … Name:Nick Szabo. “A premier thinker about history, law and economics, …
http://unenumerated.blogspot.com/2005/12/new-book-origins-of-value.html – 22k –
lees deze man ook over kerkkloktorens (hielpen werk en ontspanning duidelijk scheiden; niet de achterdocht van gelijk maar regelmatig oversteken, iaw: contracthelderheid)
Typisch verkiezingen, elke opmerking wordt negatief uitgelegd. Balkenende bedoelde waarschijnlijk de positieve kanten, zoals ondernemersschap, investeringen in infrastructuur, hij weet heus wel dat de gouden eeuw veel negatieve kanten had. Storm in glas water dus.
Dat de WIC aan slavenhandel deed ipv de VOC is toch een beetje een detail. De WIC werd namelijk opgericht naar voorbeeld van de VOC. De mentaliteit van de twee companies was gelijk: Winstmaken is belangrijker dan morele overwegingen. De Surinamers mogen daar terecht gepikeerd over zijn, net als alle CDA-ers en andere religieuzen (ik generaliseer schandelijk door aan te nemen dat Surinamers in meerderheid een religie aanhangen en dus morele overwegingen uiterst belangrijk vinden).
Ik ben trouwens te lui geweest om op te zoeken of de VOC ook aan slavernij deed, maar het zou me niet verbazen (de kaap was toch VOC-bezit en daar werden de groentes voor de oostvaarders toch door slaven gekweekt?).
De VOC was meer into genocide om specerijmonopolies te behouden.
Flauw hoor, Maas. Ben je jurist of zo?
Hmm.. Mensjes mogen inderdaad wat minder gestresst reageren op zo’n opmerking. Overgevoelig? tZou kunnen.. Maar om het protest onzinnig te noemen, mwoa..
“Jullie houden veel meer van die joden dan van ons…*boehoehoe* *drein* *huil*”
Dat is op eigen kracht zielig doen in de hoop positief gediscrimineerd te gaan worden.
Ik zeg altijd maar: “gelijkheid begint bij jezelf”
(Eigenlijk zeg ik dat nooit, maar dat is dichterlijke vrijheid.
Positieve punten vanuit de VOC-mentaliteit? Hoe krijg je het over je lippen?
Hetzelfde als: Tweedewereldoorlogmentaliteit?
De punten die bereikt zijn vanuit een VOC- mentaliteit gebeurden op dezelfde manier zoals andere landen nu op hun vingers getikt worden door de VN.
Een zwarte pagina uit de geschiedenis van Nederland!!!
Erken eerst je schulden maar aan de volkeren die je verkracht achter hebt gelaten!
Ach die VOC, ik kan me er eigenlijk niet zo druk meer om maken.
Vroeger wel hoor, maar de laatste tijd…
Leuke organisaties, staan voor een doelgroep die vaak gestigmatiseerd wordt als lui, dom en altijd te laat. Gaan ze op een “normale” vrijdagmiddag een demo houden over een uitspaak van 29 dagen geleden en weten iets over en klok, maar de klepel? Hoop dat ze niet al te veel lawaai maken. Er moet nog (door anderen) gewerkt worden…
Peak oil as a transference of anxiety about peak debt.
cpu heretics!! Gangs begging for chains of tangible commitment!!!
I love it! Great lines: “…/because hallucinated wealth has value only
as long as people believe it does./” and “/It’s a mistake to expect
hallucinations to obey the laws of gravity. It’s doubly a mistake when
the institutions charged with keeping them in midair –/…”
Further down: “…/the markets whose antics fill so much of the
financial news are IOU markets disconnected from what remains of the
real economy, where real people produce and consume real goods and
services/.” and “/Thus trying to track the economic impact of peak oil,
global warming, and other aspects of our predicament by watching markets
and financial statistics may well turn out to be as misleading as trying
to track the supply of cookies in a schoolroom by watching the exchange
of IOUs in card games/.”
Great phrases and image models. One of the follow-up comments was rather
chilling as these conclusions parallel my conclusions about a possible
future: “/I doubt people will be inspired to embrace some elegant new
economic theory; it’s unfortunately much more likely that they’ll be
hunting (and murdering) scapegoats instead. They may storm the Bastille,
or its equivalent, but it’s worth recalling that what followed the
storming of the Bastille included the Terror, military dictatorship, and
the Napoleonic Wars./”
http://www.energybulletin.net/21262.html
And the point is that these problems are not necessarily the fault of
peak oil; the problems can be tracked back to a malfunctioning money
system based upon interest bearing hypothecated debt where a presumption
exists that all money symbols shall act like seeds or bred cows and
multiply and grow more plentiful.
Levi Philos
one more quote: Economies based purely on hallucinated wealth existed before the 20th century, but only for brief periods in the midst of speculative frenzies – the Dutch tulip mania, the South Sea bubble, and so on. Today’s hallucinated wealth, by contrast, has maintained its place as the mainspring of the global economy for more than half a century. Social critics who point to the housing bubble, the derivatives bubble, or the like, and predict imminent disaster when these bubbles pop, are missing the wider picture: the great majority of the global economy rests on the same foundations of empty air.
nog wat boosworden informatief uitstellend leesvoer:
http://monetary-regionalisation.over-ip.net/index.php?id=4,34,0,0,1,0 Prof. Bernard Lietaer
The Collective Psychology of Money Systems: the role of complementary currencies
http://www.terratrc.org/ The Trade Reference Currency (TRC) TM is a new currency privately issued by the TRC Alliance, with a built-in circulation incentive that could play a significant role in getting the world out of recession. Its unit of account is the Terra. It would systematically stabilize the effects on the business cycle and re-align financial interests with long-term sustainability.
Without the Terra
The experience for Business in particular is:
More expensive and riskier international activities
Deeper and longer recessions worldwide
Non-standardized and expensive counter-trade deals
Irresolvable conflict between the short-term financial demands of their shareholders and long-term sustainability
Massive losses of jobs
– that’s all the text on the front page of this mighty fresh and fancy looking site (what we all won’t do to avoid looking like anything but well ripened fruit ready for the taking), one of three Lietaer has put up as a ref (along with the transaction.net (from a decade ago) and accessfoundation ones), it features only 3 articles and 1 white paper so far.
http://www.terratrc.org/articles-moneyincrisis.html by Lionel Trilling
Historical changes, involving unparalleled speed, scale and complexity, are reshaping our money system. Banks and financial services, under pressure from the cyber-economy, are transforming dramatically. Market innovations, such as Open Finance, make it more difficult than ever for regulators to define what a bank even is, or what money is theirs to manage. New players are vying for power and influence, both in our societies and in our monetary systems. The changes are such that they will significantly impact our lives, our children’s lives and the very nature and foundations of our society.
further down in this article is an uncorrected scan:
BBddsseaisIt :: A bond is a loan to the organization on whose bhlf it was sued. is a promise to pay theloan back at maturity, while being paid inter on that loan on a priodic basis. Sine“usury,” o charging interet, was deplyestec rse frownd upon, it was not until the 18th and 19th centuries befo thi investment option replaced real estat in eresepeople’s porfolio(though some “perpetual bonds” that are still bing honored today can be traced back, for example, ts eo the Duch “dike-building-bonds” o th 16th ttfe century).
Conclusion: In essence, money is a confidence game. Like the emperor with no clothes (i.e., whenever a “crisis of confidence” looms), everybody just hopes that no untrained kid will make an improper remark. Under such circumstances, it may indeed require a lot of regal confidence, mystery and decorum to ensure that a long and fragile chain of beliefs will hold.
This global casino is triggering the foreign exchange crises that, according to data gathered by the World Bank, shook no less than 87 different countries over the past 25 years. These emergencies are the dislocation symptoms of the old Industrial Age money system. The stakes are enormous. Unless some precautions are taken soon, there is at least a 50-50 chance that the next five to ten years will see a global money meltdown.
Ultimately, money (especially money that is not backed by real goods or services) is in essence a trust that lives and dies only in human hearts and minds. Money systems, including our current one, are filled with mechanisms and symbols that aim at keeping that trust alive. Civilizations are built on trust, because it is at the core of the self-confidence required for a civilization to grow and survive.
Conversely, when a society loses confidence in its money, it loses confidence in itself. Entire civilizations have collapsed with the collapse of their money systems (see insert).
*****
All of the above is part of an irreversible process of change in our money system and our societies. We are now in a transition period, an interval of great risk, but also one of enormous opportunity. The risks are not only financial. Money and society are intrinsically linked to one another. Some of the emerging money technologies could create a society more repressive than ever imagined. However, major opportunities are becoming available as well (please refer to the Terra Trade Reference Currency (TRC) Initiative.
Als je echter boos worden endguultieg afstellend overbodig wilt maken kan ik je aanraden Ulrich von Beckerath te lezen.
nog wat boosworden informatief uitstellend leesvoer:
http://monetary-regionalisation.over-ip.net/index.php?id=4,34,0,0,1,0 Prof. Bernard Lietaer
The Collective Psychology of Money Systems: the role of complementary currencies
http://www.terratrc.org/ The Trade Reference Currency (TRC) TM is a new currency privately issued by the TRC Alliance, with a built-in circulation incentive that could play a significant role in getting the world out of recession. Its unit of account is the Terra. It would systematically stabilize the effects on the business cycle and re-align financial interests with long-term sustainability.
Without the Terra
The experience for Business in particular is:
More expensive and riskier international activities
Deeper and longer recessions worldwide
Non-standardized and expensive counter-trade deals
Irresolvable conflict between the short-term financial demands of their shareholders and long-term sustainability
Massive losses of jobs
– that’s all the text on the front page of this mighty fresh and fancy looking site (what we all won’t do to avoid looking like anything but well ripened fruit ready for the taking), one of three Lietaer has put up as a ref (along with the transaction.net (from a decade ago) and accessfoundation ones), it features only 3 articles and 1 white paper so far.
http://www.terratrc.org/articles-moneyincrisis.html by Lionel Trilling
Historical changes, involving unparalleled speed, scale and complexity, are reshaping our money system. Banks and financial services, under pressure from the cyber-economy, are transforming dramatically. Market innovations, such as Open Finance, make it more difficult than ever for regulators to define what a bank even is, or what money is theirs to manage. New players are vying for power and influence, both in our societies and in our monetary systems. The changes are such that they will significantly impact our lives, our children’s lives and the very nature and foundations of our society.
further down in this article is an uncorrected scan:
BBddsseaisIt :: A bond is a loan to the organization on whose bhlf it was sued. is a promise to pay theloan back at maturity, while being paid inter on that loan on a priodic basis. Sine“usury,” o charging interet, was deplyestec rse frownd upon, it was not until the 18th and 19th centuries befo thi investment option replaced real estat in eresepeople’s porfolio(though some “perpetual bonds” that are still bing honored today can be traced back, for example, ts eo the Duch “dike-building-bonds” o th 16th ttfe century).
Conclusion: In essence, money is a confidence game. Like the emperor with no clothes (i.e., whenever a “crisis of confidence” looms), everybody just hopes that no untrained kid will make an improper remark. Under such circumstances, it may indeed require a lot of regal confidence, mystery and decorum to ensure that a long and fragile chain of beliefs will hold.
This global casino is triggering the foreign exchange crises that, according to data gathered by the World Bank, shook no less than 87 different countries over the past 25 years. These emergencies are the dislocation symptoms of the old Industrial Age money system. The stakes are enormous. Unless some precautions are taken soon, there is at least a 50-50 chance that the next five to ten years will see a global money meltdown.
Ultimately, money (especially money that is not backed by real goods or services) is in essence a trust that lives and dies only in human hearts and minds. Money systems, including our current one, are filled with mechanisms and symbols that aim at keeping that trust alive. Civilizations are built on trust, because it is at the core of the self-confidence required for a civilization to grow and survive.
Conversely, when a society loses confidence in its money, it loses confidence in itself. Entire civilizations have collapsed with the collapse of their money systems (see insert).
*****
All of the above is part of an irreversible process of change in our money system and our societies. We are now in a transition period, an interval of great risk, but also one of enormous opportunity. The risks are not only financial. Money and society are intrinsically linked to one another. Some of the emerging money technologies could create a society more repressive than ever imagined. However, major opportunities are becoming available as well (please refer to the Terra Trade Reference Currency (TRC) Initiative.
Als je echter boos worden endguultieg afstellend overbodig wilt maken kan ik je aanraden Ulrich von Beckerath te lezen.
Als je echter boos worden endguultieg afstellend overbodig wilt maken kan ik je aanraden ”Ulrich von Beckerath”” te lezen.
@figurandfiguur: uw offtopic copy paste werk begint op trollen te lijken. Als u hiermee doorgaat worden de bijdragen verwijderd en krijgt u een IP-ban. Of u vertelt ons welke drug u gebruikt?
Hoei! Dreigementen op SG! Hebben jullie trouwens nog bans over? Die van mij zijn op.
Ff terug naar het artikeltje:
Om te beginnen kocht de WIC haar slaven over het algemeen, en los van dat dat nu heel fout is en allemaal niet meer mag terwijl het toen, in die tijd, heel normaal was is het grote onzin om nu te gaan roepen dat we vroeger zo ‘fout’ waren: die slaven werden ons verkocht door andere afrikaanse volkeren, volkjes en buurstammen. Is gewoon basis-feitelijke geschiedenis. Surinamers zijn dus eigenlijk qua afkomst Afrikanen (m.u.v. de vrijwillig daarnaartoe getrokken Indiërs en Chinezen, maar daar hoor je ze dan weer niet over) die door andere Afrikanen het land uit zijn verkocht.
Natúúrlijk deden wij toen dingen die tegenwoordig te boek gaan als ‘rottigheid’, maar in die tijd was het allemaal doodnormaal.
En om dit nou te vergelijken met WOII: Nazi-Duitsland deed in ‘haar’ tijd dingen die ook tóen niet geaccepteerd waren en -even los van het Godwin-effekt- gáát een dergelijke vergelijking dus helemaal nergens over. Het toont hooguit de gebrekkige historische kennis aan van de opmerker.
Dat Suriname kabaal maakt over iets wat Balkenende gezegd heeft: tsss, laat dat land eerst zelf eens iets anders presteren dan politieke moorden en cocaïnehandel. En haar eigen politiek op orde brengen, want echt kies gaat het er daar niet aan toe, in Paramaribo-land.
sorry, 14 meldde niet meteen terug toen heb ik ‘m in twee geknipt en als 15 en 16 gepost. als jij effe knipt scheer ik mezelf effe weg of hou heel lang mijn adem in of zo.
@Bismarck:
Wat een onzin. Zou kan je ook Microsoft verantwoordelijk stellen voor de slavenhandel: want beiden zijn gericht op winst. Typisch een redenering van een dichtgetikte socialist hoor…
@TheRule: true, true.
Trouwens, de Sovjet-communisten deden ook aan slavernij – wat noem je het graven van het Wolga-kanaal door dwangarbeiders anders? – is nu iedereen met een CCCP-shirt zich schamen? Moet er een demonstratie gehouden worden tegen iedereen die iets positiefs zegt over het Oostblok ten tijde van de Koude Oorlog?
Laatst was ik in Amsterdam bij een demo tegen Bush maar mét hamer-en-sikkel vlaggen; ook allemaal moordenaars omdat ze de ‘mentaliteit van het communisme’ delen Bismarck?
@ JSK: Ik vermoed dat er in elk geval nogal wat beroering zou ontstaan als Marijnissen (of iemand anders) zou gaan zeggen dat we hier de goeie, ouwe Sovjet-mentaliteit nodig hebben.
behalve uit creolen bestaat de bevolking van suriname ook voor een belangrijuk deel uit hindoestanen en javanen, de link met de West-Indische Compagnie ligt hierbij toch zeer voor de hand
toch vreemd dat balkenellende het voc prijst, de beklangrijkste handelswaar was opium en ze hebben zich daar ook als beesten misdragen tegen de lokale bevolking
volgens mij moet mijn toetsenbord weer in de vaatwasser :o(
@Oplawaai:
Er zijn genoeg voorbeelden van Nederlandse politici die (in het nabije verleden) de goede kanten van het sovjet-system hebben aangehaald (baanzekerheid, etc.).
@edwin:
Nou nee. De aziaten zijn naar Suriname gegaan ongeveer een eeuw na het opheffen van de VOC.
Is er nog wel echt geld te verdienen met peper en nootmuskaat?
@ JSK:
Zou kunnen, al kan ik me niet zou gauw een redelijk recent voorbeeld voor de geest halen. Maar de goede kanten van een systeem noemen is toch iets anders als het verheerlijken van de mentaliteit van toen.
@JSK (20): Imho gaat de vergelijking tussen dwangarbeiders onder het Sovjet-regime met slaven ook op voor de dwangarbeiders in (enkele van) de Verenigde Staten en andere naties (ik weet ze niet allemaal).
Maar daaraan wil ik wel toevoegen dat, alweer imho, de redenatie ‘dwangarbeid’ equals ‘slavernij’ niet per definitie opgaat: dwangarbeid is in principe een strafoplegging door de maatschappij die, evenzo in principe, tijdelijk van aard is.
Slavernij is in principe een vorm van lijfeigenschap, van het eigenaar zijn van een andere persoon, die volledig losstaat van strafoplegging – het tot slaaf maken van verslagen volkeren (gewoonte in de oudheid) even daargelaten.
Waarmee ik wil zeggen: het lijkt hetzelfde, maar er is een verschil.
@22: Waarom verwar je de Sovjet-Unie met communisme? Je trekt de vergelijking wel heel erg extreem door. In het geval van VOC en WIC was het zo dat er gewoon een aparte cie werd opgericht voor de westvaart, kwestie van risicospreiding. De VOC-manthaliteit = de WIC-menthaliteit, dat is hee lwat anders dan SU = communisme (een vergelijking die niet opgaat).
Verder demoniseer je microsoft, want dat zet winstmaken niet voor morele kwesties. MS geeft zelfs extreem veel geld uit aan liefdadigheid, terwijl de VOC alleen maar geld uitgaf aan onliefdadigheid. De VOC-mentaliteit lijkt dus niet in het minste op de MS-mantaliteit.
Als je daar al moeite mee hebt, ben je echt een dichtgetikte neocon hoor!
Ook de VOC heeft slaven gebruikt. Dus de verontwaardiging lijkt mij toch te rechtvaardigen. VOC mentaliteit is niets anders dan misbruik maken van kwetsbare bevolkingsgroepen….
@TheRule:
Okee, maar onder de communistische en fascistische regimes kwam het neer op praktische slavernij. Je werd veroordeeld omwille van etniciteit of contra-revolutionaire activiteiten en je moest 20 jaar werken. En gemiddeld duurde een goelagverblijf vijf jaar, daarna ging je dood.
Mijn punt is: er zijn zoveel voorbeelden van nare regimes, geloven en ideologieen waarvan men om de zoveel tijd ‘de goede kanten’ van aanstippen. Maar als het om Nederland of Nederlanders gaat, moeten we volgens sommigen ons vooral schuldig voelen.
Vreemd dat je dat geluid niet hoort als de Turken trots zijn op de geweldadige ontstaansgeschiedenis van de Turkse staat of als krakers met hamer-en-sikkel-vlaggen zwaaien. De ene verleden mensenrechtenschending is beschamender dan de andere, zo lijkt het.
@Bismarck:
Bill Gates, niet Microsoft (shows how much you know). MS is gewoon een money making machine die zijn marktpositie om de zoveel tijd misbruikt om concurrenten een hak te zetten. Maar goed, streven naar winst betekent niet per definitie slavenhandelen.
En iemand buiten de V.S. een ‘neocon’ noemen getuigd van een grote beinvloedbaarheid door derden en slechte smaak. Flikker op met die loose change-bullshit. :p
@ JSK (32): Mijn punt is: er zijn zoveel voorbeelden van nare regimes, geloven en ideologieen waarvan men om de zoveel tijd ‘de goede kanten’ van aanstippen. Maar als het om Nederland of Nederlanders gaat, moeten we volgens sommigen ons vooral schuldig voelen.
Grappig dat je dat zegt: ik kom nog uit een tijd dat we op school leerden dat Indonesië zonder de ‘Hollanders’ nooit één land geworden zou zijn (tweehonderd volkjes die elkaar van tijd tot tijd te lijf gingen, en nog steeds gaan) en ik kom uit een (indische) familie waar nog steeds het adagio heerst dat Indië nooit had mogen worden teruggegeven “want die Javanen hebben hun land helemaal om zeep geholpen”. Een adagio dat we stug vol zullen blijven houden :-)
pfffttrrreutel…
Het protest richtte zich niet specifiek tegen de ‘slavenhandel’ maar tegen slavernij in het algemeen en daar heeft de VOC zich wel degelijk schuldig aan gemaakt (gebruik van slaven op de plantages u weet wel).
Het is dus geen onzinnig protest maar een onzinnige post van iemand die te beroerd is om verder te kijken dan zijn wiki lang is.
Eigenlijk wat RennieB zegt :)
Haha, voor mijn tijd…
Dan wacht ik met smart op het eerste protest tegen slavenhandelaren uit Arabisch Afrika en het Midden-Oosten!
En tegen Mohammed (de profeet) natuurlijk, die had naar het schijnt ook aardig wat slaven. ;-)
Die blinde nationale trots….. Ik vond het eigenlijk altijd wel prettig dat we daar in Nederland niet zo veel last van hadden. Of leken te hebben.
Maar nu schijnen we toch gewoon weer trots te moeten zijn op ons verleden, ongeacht wat we nou precies uitgespookt hebben. Ik snap nog niet zo goed waarom.
Dat is een oxymoron.
Elke Surinamer heeft überhaupt het recht zich overal over op te winden. Echter, WIC/VOC/WTF was meer dan 200 jaar geleden, dus houdt er over op. Elke Surinamer die nu leeft heeft daar niks me te maken en ook ik heb daar niks mee te maken. Ga je gang dus, maar mij irriteer je er alleen mee, en nee, ik ga niet naar je luisteren.
Als kanttekening: ze hadden gewoon moeten zeggen waarom het VOC prijzen stupide is. Klaar. Afgehandelt. Gelijk heb je. Volgende. Protesteren is gewoon aandachtshoerering voor gevorderden.
@Oplawaai:
Die hadden we in Nederland wél. Begin maar tegen een Turk over de Armeense genocide. ;-) Het ‘probleem’ is dat het voor autochtonen nationalisme nog steeds een enorm taboe is, terwijl Nederlandse (!) allochtonen van de derde generatie niet vreemd worden aangekeken als ze met de vlag zwaaien van het land van hun grootouders. Volledig omgekerde wereld, als je het mij vraagt.
ah, dus dat is het probleem!
@ JSK: Ja, maar moeten we daarom ook weer met onze vlag gaan zwaaien en door een roze bril naar ons eigen verleden gaan kijken? Wat mij betreft niet. Of denk jij dat de Turken en Marokkanen zich ineens ontzettend Nederlands gaan voelen als ze elke dat het Wilhelmus moeten zingen en de vlag groeten, bij wijze van spreken?
Overigens (beetje offtopic en nogal terzijde): dat bevokingsgroepen een beetje vasthouden aan hun eigen cultuur hoeft wat mij betreft niet per definitie een probleem te zijn. Doen bijvoorbeeld de Italianen (nou ja, die namen ook de mafia mee in die cultuur, in dat opzicht niet het goede voorbeeld) en de Ieren dat ook niet in de VS?
je laatste zin slaat de spijker op z’n kop jsk maar te gefoeter tegen bismarck. ..
“En iemand buiten de V.S. een ‘neocon’ noemen getuigd van een grote beinvloedbaarheid door derden en slechte smaak. Flikker op met die loose change-bullshit. :p”
.. . is zelf van het losse steek allooi. Ik zou maar eens bij het begin beginnen en over Strauss gaan lezen. Een duitse jood die in amerika terechtkwam en het hele schooltje zowat eigenhandig kweekte.
@JSK, zo nu en dan maak je een punt.. je uithoudingvermogen is bewonderenswaardig.
Mijn wending, sort of, vond plaats toen ik Arabisch ging leren en in Amsterdam woonde..toen werd ik pas boos.
Meer on topic als het wellicht lijkt, eerst lezen dan boos versus eerst verstaan en dan boos.
@JSK, Slavernij is middels berichtgeving in de Koran een geconstitunationaliseerd gegeven :
http://answering-islam.org/Silas/slavery.htm
De Molukkers zouden degene zijn die boos moeten worden over die ‘VOC-mentaliteit’ (‘voc slavernij’ in Google brengt je trouwens hier.)
Nederlandse nationalisme bestaat vooral uit het trots zijn op dat wij niet meedoen met dat domme vlagzwaai-en-volksliedzing nationalisme van andere landen.
2 extreem verschillende soorten lagelandse inbreng op Bali:
http://www.complimentarycurrency.org
Stephen DeMeulenaere (strohalm foundation)
en
OVT 17 september (zondagmorgen)
http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/3299530/afleveringen/29002195/
http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/3299530/afleveringen/29002195/items/30224076/ audio (37 minuten)
11.25 In het Spoor terug: : Puputan: het einde van Bali
Een reconstructie van een ‘militaire expeditie’, die uitloopt op een bloedbad (dl. 1 van een tweeluik)
Ethische politiek (de verheffing van de inlanders) was de theorie, militair machtsvertoon de praktijk.
Op 20 september 1906 staat het Koninklijk Nederlands Indisch Leger (KNIL) met kanonnen en repeteergeweren tegenover duizenden Balinezen mannen, vrouwen en kinderen gewapend met kris en speer. Een ongelooflijk bloedbad is het gevolg. Was het moord of collectieve zelfmoord?
Samenstelling: Erik Willems en Gerard Leenders
Links aldaar: http://home.iae.nl/users/arcengel/NedIndie/bali.htm
Deel 2:
http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/3299530/afleveringen/29798833/
@JSK, een voorbeeld van een slaaf uit eigen doos op een reis.
Op de grens van Arabisch en donker afrika heb je langgestrekte niemandslanden. Zo-ook waar de Sahara Sahel wordt. Arabische koopmannen met zwarte slaven die (hoe triest) buigen voor hun heer en snachts aan de ketting zitten.
deze zo mooie meneer maakte brood voor mij “pain du sable”..viirtje, zand opzij..deeg erin..zand erop.. vuurte verder..vuur weg..zand weg..heerlijk zandvrij warm boord.
De verhalen die ik hoorde van hem en kompanen deden mij vragen stellen de volgende aan de heerser..mij werd de Koran getoond dat dit mag en eigenlijk moest, de discussie eindigede ietwat beangstigend….kots.
Maar on topic..wedden dat bij de zogenaamde verontruste Surinamers er geen een “echte” Surinamer bij staat, de INDIANEN want dat zijn de echte slaven in Zuid Amerika.
Sja larie, de indianen: daar noem je zowat… echte slaven? Hoezo? Voorzover ik weet (maar ik geef eerlijk toe dat ik niet zoveel weet van Suriname, behalve dan dat de hoofdstad Paramaribo heet en dat je er ook uitstpajes kunt maken naar… Paramaribo) wonen de indianen in de jungle, ze worden weliswaar verjaagd maar niet ‘gehouden’ en tot arbeid gedwongen. Toch?
@Oplawaai:
Roze bril hoeft van mij ook niet, maar het weg-met-ons denken is weer het andere (negatieve) uiterste. Is het erg moeilijk te accepteren dat tijdens de Gouden Eeuw de (rijke) Nederlanders hun zaakjes beter dan de rest van de wereld hadden geregeld, en dat een aanzienlijk deel van onze huidige welvaart daaruit voortkomt?
Natuurlijk zijn er slechte dingen gebeurd, maar als de gemiddelde intellectueel het heeft over de islam dan gaat het ook over het feit dat er heel veel vrijgevigheid wordt gepropageerd in de Koran ipv Dar es Harb. Snap je een beetje wat ik bedoel?
@piet:
Wellicht, maar ik zie niet in wat ik met Bush en de zijnen heb te maken.
@larie:
Heb ik ook aan gedacht maar lijkt me heel erg moeilijk.
@#50:
Heftig verhaal zeg.
@Scilnv:
Aha.
Dus die arme Indonesieers hielden vooral elkaar als slaaf? Goh, wie had dat kunnen weten zeg.. :P
voor zover bush een simpele olieboer is heeft ie
1 die ‘zijnen’ niet maar is juist zelf van hen en dus hun sokpop
2 inderdaad niks met jsfjes enzo te maken. Zijn grootvader bij onze buur trouwens ook niet.
En dan nu graag in het Sranan ?
Ivm #18, beste Piet Figuranter, misschien de lange stukken op de eigen blog neerkwakken, en hier enkel de link aanbieden ? Bespaart ons de scrolltendinitis…
nik met bush te maken?
ben je wel buiten geweest de laatste jaren?
al die enorme onnodige warmteontwikkeling (ten einde onschuldig bloed te vergieten) gaat netjes linea recta boven het witte huis hangen omdat ‘bush en de zijnen’ daar verantwoordelijk voor zijn?
zo werkt dat helaas niet.
Surinamers stenen, op bezoek van mij, vroegah wat vaker dan nu, zit niemand stil en ik na een paar minuten ook nie meer..
Als voorbeeld dat het in Suriname niet bepaald gezellie is kreeg ik deze link doorgespeeld..veel boter op hoofden hier een voorbeeld, U bent gewaarschuwd is geheel mijn zienswijze niet..putlucht uit een vreslijk mooi land.
http://www.dewanand.nl/wfor1186.htm
Ben wat te vaag teveel woorden, skuus forget it.. Wat ik probeer te stellen is dat heilig veelal schijnheilig is.
JP heeft geen historisch besef, de Surinamers hebben wel een punt.
De VOC was wel degelijk betrokken bij de slavenhandel. De forten in Afrika waren grotendeels in handen van de VOC en ook de handel uit Azie werd verricht door de VOC.
Zo werden nogal wat Hindoestanen geronseld of gewoon van straat geplukt in Bangladesh en India (handelspost Madras). Deze werden verscheept naar Ned Indie en later naar Suriname. Verschrikkelijke taferelen. Ik heb een studiegenoot van 50 jaar gehad wiens oma dat lot (Bangladesh – Suriname) ondergaan heeft. Al was het toen geen VOC meer.
Het verschil tussen de VOC en de west Indische compagnie is wel degelijk aanzienlijk. Maar qua mentaliteit kan je er volgens mij geen uitspraken over doen. De beweegredenen van kapiteins de Heren in Middelburg Amsterdam enz en de bemanning waren alle verschillend. Er wordt vaak gedacht dat het de handelsgeest was die mannen naar zee lokte ik zie het meer als een bittere ongewenste noodzaak. Honger in Nederland, Zeeuwse boerenzoons zonder erfdeel (uit JP z’n streek wel te verstaan) en heel veel buitenlandse immigranten, merendeel van de bemanning zelfs.
Het was ellendig en zeker niet ongevaarlijk. Pikant detail is bijvoorbeeld dat de VOC als ook andere compagnieën vaak gevechten met lokale bevolkingen verloren. De competitie, zeker in de begin dagen, was zeer in het nadeel van de Nederlanders. Chinese piraten, lokale vorsten en meer binnenlands zeer autonome gewapende charismatische tegenstanders hebben het nodige Nederlandse bloed doen vloeien.
Nederlanders hebben idd de nodige genocide gepleegd vaak als deal met een lokale vorst. Ik vermoord die en die en jij handelt met ons. Een zeker opportunistische motivatie lag hieraan vaak ten grondslag maar ook de pure noodzaak ergens handel vandaan te trekken. Aan boord was de sfeer te vergelijken met een Zuid Amerikaanse gevangenis, moord en doodslag en overleven. Kortom schepen vol, armen, mislukkelingen, schoften en moordenaars. Hoe sneller het ruim vol zat hoe sneller men terug kon keren, het maakte de meeste daarbij geen zak uit of daar iemand anders voor gedood moest worden.
Daarbij moet wel gezegd worden dat Darwinistische theorieën men onbekend was en met zag de Aziaten wel als min of meer gelijken. In de zin van gelijke mensen met gelijke kansen. Mede vanuit een verlicht wereldbeeld. Maar omdat men elkaar ook naar het leven stond en men z’n leefde waagde om te overleven of om in Nederland Macht te vergaren gebeurde er regelmatig verschrikkelijke zaken.
In de begin dagen van de VOC hadden veel Zuidoost Aziaten de mogelijkheid om gewoonweg de Nederlanders te ontlopen. Immers de bevolkingsdruk in Z-O Azië was zeer gering, plek zat. Hele dorpen zijn zo verder het land in getrokken, weg van de kust. De VOC was vaak zo geweldadig om juist mensen in een gebied te houden of te controleren. En vervolgens anderen weg te houden.
Tot slot Internationaal stelde Nederland eigenlijk geen zak voor. Chinezen domineerden de handel tot 1750, daarna moesten de Nederlanders zich gedeisd houden van de Engelse en Fransen. Illustratief voor hoe Nederland is het verhaal van Jeroen Rikkerink “Nederlands en Siamese Betrekkingen in de 19de eeuw. Mooi hierbij is de Nederlandse arrogantie tov van Siam. Niet echt een mooi voorbeeld JP. Een arrogantie die wij nog steeds hebben btw.
Dus JP zou beter moeten weten, Nederland zat op zee omdat dat daar ten minste wat te verdienen viel. Nederland was een immigratie land die werelds grootste schoften aantrok die vervolgens desnoods al moordend hoopte thuis te komen. Van enige Normen en Waarden was geen sprake, in feite was er niet zoiets als een Nederland.
Suriname heeft dus wel een punt. Een hang naar een verleden als de onze is moreel gezien erg verderfelijk. Hij benadrukte natuurlijk de handelsgeest, die was zeer verderfelijk en zonder veel ethiek. Bovendien had Nederland geen zak te vertellen en was het zeker op zee geen lichtend voorbeeld van de door hem zo geprezen Normen en Waarden. Nederland doet het wat dat betreft tegenwoordig aanzienlijk beter. Al kan ik wel een aantal recente zwarte bladzijden noemen. Erg actueel is bijvoorbeeld Darfur, waarom noemen we dat geen Genocide JP? Bang dat we ouderwets weer moeten uitvaren en in de binnenlanden moeten matten? Tja tegenwoordig hebben we idd geen kanonnenvoer uit het buitenland meer die onze schepen bemannen. Maar goed zo kan ik doorgaan.
Natuurlijk. Het is veel beter om alles wat los en vast zit over ons heen te laten komen en ons schoolprogramma te baseren op een wandposter (waar onze Annie blijkbaar de belangrijkste en meest invloedrijke schrijfster van onze tijd is), om zodoende te wachten tot de goede dingen vanzelf uit de lucht komen vallen. Zodat mensen nog fijn kunnen discussieren welke slavernij erger of minder erg was (blijkbaar is het veel minder erg als je eigen stam mee werkt aan verkoop van de ik, zo steek je nog eens wat op).
@Vincent Barnhard
Dank voor deze post. Ontnuchterend, scherp, informatief.
Misschien wilt u ook de status van Michiel de Ruyter wat relativeren?
Dan zijn we daar ook vanaf, en kunnen we weer gewoon een beetje trots zijn op onze strijd tegen het water en verder niks. Lijkt me heerlijk.
Graag bewijs? Hebben Nederlandes geprobeert een javaan-vrij Java te maken? Heb ik iets gemist?
Ongelooflijke bullshit. Elke samenleving kent zijn normen en waarden. Die waren natuurlijk wel anders als nu.
U kijkt begrijpelijkerwijs liever een leuke cowboyfilm uit de vs. Bezoekt wat mooie kerken in Italië. Gaat graag naar de tempelberg in Israël zoeft over Duitse autobahnen. Zover het op de Nederlandse geschiedenis aan komt dient het enkel om de grond in geschreven te worden?
Erg goed stuk, Vincent.
De ‘kritiek’ van Chinaman lijkt alleen maar over de definitie van enkele woorden te gaan.
Het is niet voor niks dat er “Normen en Waarden” met hoofdletters staat; er was niets verheven aan, die waarden die Balkenende zo graag terug zou zien.
@Braad Spitt
Balkenende wilde helemaal geen normen en waarden uit die tijd overnemen. Hij wilde weer een stukje van de mentaliteit terug. Die mentaliteits was gewoon geld verdienen en niet zeiken, niet op je reet zitten en wachten tot de uitkering binnenkomt.
@Chinaman, geen genocide Jan Pieterszoon Coen verhief het zo’n beetje tot officieel beleid voor de VOC. Duizenden doden heeft die vent op zijn naam, en ja doelgericht bepaalde dorpen streken over de klink gejaagd.
Normen en Waarde zijn idd van elke tijd, maar ik bedoel specifiek algemeen gedeelde normen en waarden landelijk nee. Nederland van toen is niet te vergelijken met nu dus zoiets als algemene Nederlandse normen en waarden gedeeld door alle landgenoten of alle lagen van de bevolking, nee. Zo wie zo zijn er volgens mij geen normen en waarden die door iedereen gelijk gedeeld worden. E vergelijkbare Nederlandse samenleving was er niet. Er is een behoorlijk verschil tussen een agrarische en een mechanische samenleving om Durkheim even aan te halen. De afhankelijkheid tussen groepen en individuen lag toen behoorlijk anders dan nu. Dus een dorpje op Walcheren bijvoorbeeld had in principe op de markt na weinig met Middelburg te maken. In vergelijking tot het zelfde dorp nu en Den Haag. Terug naar de schepen van de VOC welke algemeen gedeelde Nederlandse normen en waarden waren er dan. Met al die buitenlandse gasten aan boord?
@Vincent Barnhard
U ziet blijkbaar geen verschil tussen de Endlösung en het Nederlandse beleid in Indonesië? Grof schandalig en, zoals ik laatst geleerd heb, blijkbaar zelfs strafbaar, die holocaust ontkenning van u.
Normen waren bijvoorbeeld oog om oog, tand om tand. Keihard straffen als je iets verkeerd had gedaan. Verder dienden mannen vooral dapper te zijn en geen watjes, vrouwen erg sterk om te wachten of manlief na een jaar nog eens terug kwam.
Waarden werd gezien in het geloof en bijvoorbeeld rechtspraak.
U ziet blijkbaar geen verschil tussen de Endlösung en het Nederlandse beleid in Indonesië? Grof schandalig en, zoals ik laatst geleerd heb, blijkbaar zelfs strafbaar, die holocaust ontkenning van u.
Mij een beetje een ontkenning van de Endlösung in de mond leggen. Je bent een zieke nachtbraker Chinaman.
Het doelbewust vermoorden / proberen uit te roeien van een stam of aan een vorst gelineerde gemeenschap is ook genocide. Dat hoeft niet specifiek op basis van geloofsovertuiging te zijn. Of is er een grens qua aantalen volgens jou?
Droom straks maar lekker verder over je Scheepsjonges van Bontekoe. Knapen van weleer. Wat geloof en straffen betreft was er geen eenduidige lijn, dat was per stad streek anders. Je beeld van hoe mannen en vrouwen dienden te zijn of waren in die tijd is wel een erg geromatiseerde en volgens mij door jouw hier te plekke verzonnen / verbeelde werkelijkheid.
@Chinaman, ik ben het eens met je punt in reactie #65. En feit dat de discussie nu over normen waarden gaat is omdat de oppositie Balkenende op zijn icoontje probeert te pakken terwijl het niet van toepassing is.
Zullen we Godwin incl. die bizarre strafbaarheids dreiging [weer andere discussie] even achterwege laten en gewoon kijken naar definities?
(bron)
Deze definitie is zeker standplaatsgebonden. Kolonist (oude stijl) zijn over lange periodes zonder onder deze definitie te vallen lijkt me vrij moeilijk.
Deze omschrijving zou zo het misbruiken van het klassensysteem van de indonesie en het voeren van militaire expedities (van Heutsz) met de doden die daaruit volgen leiden tot een genocide verklaring. [!nu]
Is dat erg? Nee, maar net als de Turkije genocide is het wel erg als bij dit foutief-standplaats-gebonden argument financieel en morele toezeggingen worden geeist. Het nu. Verkeerd uitleggen, als het niet van toepassing is ten behoeve van huidig eigen gewin. Net als stemmen winnen zoals de oppositie probeert bij Balkenende.
@The Rule 20 laatste alinea
Dat Suriname kabaal maakt over iets wat Balkenende gezegd heeft: tsss, laat dat land eerst zelf eens iets anders presteren dan politieke moorden en cocaïnehandel. En haar eigen politiek op orde brengen, want echt kies gaat het er daar niet aan toe, in Paramaribo-land.
Dat is een manier van redeneren die iedere discussie natuurlijk compleet doodslaat. Commentaar leveren op uitspraken zouden niet gerechvaardigd zijn vanwege gebeurtenissen in het betreffende land zelf (?) Kromme redenering om iemand de mond te willen laten snoeren.
Hoe klein of onbeduidend een land ook is. Een ieder heeft recht op het uitten van zijn mening.
Ben ik niet met je eens. Zoals ik al eerder in andere posts heb aangehaald is het woord genocide “bedacht” voor de poging tot uitroeiing van de Joden in WOII.
http://en.wikipedia.org/wiki/Genocide
Dat daarna het woord gekaapt wordt door mensen die er definities aan verbinden die alle moorden die enigszins te maken zouden kunnen hebben met afkomst/geslacht/religie oid met genocide te bestempelen, vind ik tov de 6.000.000 joodse slachtoffers in WOII ronduit verwerpelijk.
Hoe zou jij WOII en genocide uit elkaar willen houden?
“annihilating the groups themselves” blijft moet ik zeggen tricky dat wel. Hoe groot moet die “groups” zijn? Zo’n beetje alles wil wel zelfstandig zijn tegenwoordig. Is het vernietingen van een subklasse cultuur een stap richting genocide? Is het vernietigen van een subklasse zelf misschien al genocide? Zeker bij duizendtallen en grote schaal is dat lastig. Tis ook evolutie van volkenrecht met verdwijnende staten en groeiend globalisme wat de discussie bemoeilijkt
Genocide was een onderdeel van de WO2. WO2 was de hele situatie, genocide was een groot onderdeel ervan.
Dat leek me niet zo moeilijk.
Overigens betreft die historische verwarring en verandering van gebruik van de term Genocide: Misschien wel omdat de vermoorden Joden zelf verschilllende nationaliteiten hadden, voornamelijk in geloof dus een groep aka volk (!) vormden. Daarnaast zijn ook veel sigeuners (geen nationaliteit), homosexuelen (allerlei geslacht) ook en masse die zelfde kampen ingegaan tijdens diezelfde W02. De verwarring is niet vreemd en ik vermoed dat niet enkel joden de reden waren voor de invoering van de term.
Genocide is bovendien niet aan te stippen als landen “niet worden erkend ” dus verklaard dat meteen “het kapen”.
Uiteindelijk vind ik het pas echt verwerpelijk dat nu, dus geen standplaatsgebonden ver verleden, paar miljoen worden vermoord en niemand wat doet tenzij een “groeps-term” genocide valt. Helemaal gaat het bij mij jeuken als ik dan krijg te horen dat de oorlog zoveel erger was en dus we de term (die huidige tijd enige middel lijkt tot echte actie) niet mogen gebruiken.
Wake up denk ik dan, hoe simpel zijn we dan bezig…
@BINGONERO
Ok goed, maar wijs jij dan even aan waar het koloniale bewind van Nederland of VOC lijkt op iets van de Endlösung?
Ben het natuurlijk met je eens dat de internationale gemeenschap best mag ingrijpen zonder dat daar direct een genocide voor nodig is. Helaas is op dit moment enkel de VS bij machte om ergens een punt te zetten, dus bepalen die hoe, wat en waar. Zwak van de rest van de wereld.
@Chinaman
Ik geloof niet dat dit het juiste moment is om aan te duiden dat de VS ergens een punt kunnen zetten in de wereld gezien de puinhoop in Afghanistan en Irak.
Wat betreft de rest van de wereld. Een wapenwedloop zodat de rest van de wereld ook kan meedoen ?
@SalonSocialist
Ze kunnen het, dat ze het vaak verkeerd doen is een ander probleem.
De VS geven enorme bedragen uit aan defensie/leger. Daar kiest men zelf voor en dat heeft nadelige consequenties voor beleidsterreinen waar ze geen of minder geld aan kunnen uitgeven. Daar wordt op Sargasso nog al eens denigrerend over gedaan, weinig gesubsidieerd hoger onderwijs bijvoorbeeld. Helaas kijkt de wereld wel enkel naar de VS als het ergens uit de hand loopt. Zij zijn dan de enige die een verschil kunnen maken.
Welk land was (bijna) direct na de Tsunami met het juiste materieel aanwezig en welk land schreef de cheque die nu nog niet is ingewisseld?
Wapenwedloop? Niet nodig, een europees leger? Waarom niet?
@Chinaman
” Helaas kijkt de wereld wel enkel naar de VS als het ergens uit de hand loopt.”
Ach, voor de VS geldt hetzelfde. De VS klijkt slechts naar dat wat hun intresse heeft dus dat is van het zelfde laken een pak.
Een Europees Leger zou het lachertje van Europa worden.
De slagkracht blijft minimaal.Talloze Europese landen blijven hun eigen unilaterale beleid erop nahouden. Het zou window dressing zijn. Optreden alleen met groenlicht van de V.S. 1 NAVO is al meer dan genoeg.
De VS kijkt enkel naar de VS?
Dat zouden meer landen moeten doen!
Ik denk dat als je met een relatief klein en snel inzetbaar Europees leger begint, je vrij snel uitbreidingen zal krijgen. We kunnen dan namelijk wel iets naar Darfur sturen. Als we teveel willen (en dat willen we) hebben we uitbreiding nodig, en die zal vrij makkelijk geregeld kunnen worden omdat het leger al snel zijn nut bewijst.
Tactiek is nu om gewoon te discuzeuren totdat er niemand meer recht overeind staat en dan met een paar waarnemers te gaan kijken en de massagraven te tellen… Of de VS vragen of ze in willen grijpen…
De VOC deed wel degelijk aan slavenhandel. Zo is er een groep maleisiers in Zuid-Afrika terecht gekomen. Die woonde in een aparte wijk in Kaapstad die nog steeds bestaat. “Bokaap” heet die, Bovenkaap dus. Zacki Achmet, de bekende AIDS activist is geloof ik een afstammeling van Kaapse Maleiers.
Bokaap:
Lees Ward Churchill over volkerenmoord; hoe die op het zijne wordt ontkend en opgeslokt (gereserv- en -monopolizeerd) door/voor het slag mensen dat ook altijd graag alle andere gemeenschappelijkheden in de war besturen ((buigen tot ze barsten)), meest absurde waarvan is wel de vrouwelijke lijn continuiteit).
Darfur? Hoe wil je wat dan ook verbeteren in een compleet beroofbouwd, kaal gevroten en weg geerodeerd gebied van schier onmetelijke omvang?
@Pelayo, inderdaad, fijn dat iemand t nog durft te zeggen tussen al dat gehannes door.
Historicus Ruben op
http://www.dlm.org/voc/nl/04sympo.html
Samengevat: er was slavenhandel, zij het minder dan bij de WIC, de VOC deed eraan mee, maar liet de handel al vrij vroeg vooral aan kooplieden over.
@zazkia
Mooie quote die laatste, sluit ik me helemaal bij aan.
@JSK
“Roze bril hoeft van mij ook niet, maar het weg-met-ons denken is weer het andere (negatieve) uiterste. Is het erg moeilijk te accepteren dat tijdens de Gouden Eeuw de (rijke) Nederlanders hun zaakjes beter dan de rest van de wereld hadden geregeld, en dat een aanzienlijk deel van onze huidige welvaart daaruit voortkomt?”
Er is meer tussen het “weg-met-ons denken” en juichen voor de VOC. Je kan je namelijk afvragen of de expansie van de VOC nou de oorzaak is van de Hollandse welvaart (ze beurde flink) of het gevolg (men kon die expansie veroorloven). Kijk ’s naar de verschillende voorlopers van Amsterdam (Antwerpen, Vlaamse steden, wellicht ook Hanzesteden). En dat kan je je afvragen zonder te miskennen dat de Republiek in die tijd een heuse grootmacht was.
Maar misschien is de belangrijkste reden om onze premier te lachen wel dat de vergelijking mank gaat: Er is niet ineens een VOC mentaliteit ontstaan de laatste jaren.
Wauw! Al googlend kom ik even een fraai verhaal tegen:
http://gutenberg.net.au/VOC.html
Mooie link, @Pelayo. En de VOC als een soort commercieel Frans Vreemdelingenlegioen. Die mentaliteit…
@Pelayo, eerder is mij hier op sargasso al aangetoond dat VOC niet voor de nederlandse welvaart heeft gezorgt, dat was de europese binnenhandel. De innovatie uit de VOC was misschien wel nuttig, maar toch niet de cash cow die nederland deed floreren.
@Chinaman, zonder meteen voor de populaire en modernere versie van genocide te kiezen zou je dus idd een vaag gebied krijgen waarbij je dus (zoals ik al eerder betoogde) de nederlandse leger campagnes, eg. Heutsz
, Vincents eerder genoemde Jan Pieterszoon Coen, maar ook indirecte aansprakelijkheid van opdrachten die ze aan de lokale sultans gaven in lokale oorlogen en dat zijn er nogal wat geweest.
Maar goed we leven in het heden en eigenlijk dnek ik dat we allemaal hier niet zo heel veel wijzer van worden.
Overigens een reden waarom er mogelijk wel een ware wapenindustrie lobby gaat komen voor een europees leger (hoe verdeeld ook) is omdat Amerika zijn leger mogelijk niet meer in de toekomst kan betalen. Kijk dan bedenken ze wel een reden om niet de NAVO maar dat EU leger op te bouwen.
@BINGONERO
Heeft Nederland een lelie-blank zieltje? Nee. Is dat ding dan inkt-zwart? Ook niet.
Hoewel ik het grotendeels met de strekking van Michiel Maas zijn stukje eens ben komt Balkenende er zo wel erg makkelijk vanaf.
Doet me een beetje denken aan het gebruik van het woord “crusade” door de heer Bush.
Gewoon niet zo slim. Zacht uitgedrukt
Bedoelde JP de MP dit dan:
“Coen saw to it that the local population was severely intimidated by arranging the most brutal executions of their leaders. He had them “cut in pieces, beheaded and torn apart” in public by Japanese mercenaries. He made it his personal goal to depopulate certain areas of South-East Asia and maintain a strict rule of terror, in order to assure the most profitable trade deals for The Netherlands.”
link
Today, Coen would be brought to trial in front of an international tribunal for mass-murder, genocide and crimes against humanity. It is time to let justice prevail and undo the injustice of letting Coen live on as a hero.
goh goh
200 mensen stonden de protesteren. 200 mensen wier voorouders door mede-afrikaners zijn bejaagd en verkocht aan de boze blanke man (van de WIC?)
200. Zucht. Ik stel voor dat we geen aandacht meer besteden aan demonstraties waar niet meer mensen aan meedoen dan, laten we zeggen, het aantal klanten in een normale V&D op zaterdagmiddag?
Lijkt me ’n slecht lopende V&D, Chinaman :-)
Inderdaad Oplawaai. Laten we doorgaan met deze discussie, dan hebben we later misschien wel 200 comments! ;-)
Juist, Chinaman, dat is nou precies de VOC-mentaliteit die we nodig hebben op dit weblog.
‘noyt met goetheyt, maar alleen door ontsagh en maght’
Aldus onze nationale held Jan Pieterszoon Coen:
China door de ogen van de VOC
‘Wij gingen recht op ze [het fort] af en hielden ze acht maanden lang vast. De Barbaren begon het aan leeftocht en plannen te ontbreken, zij gingen berouw tonen en vroegen of zij zich over mochten geven. Nadat zij hun fort hadden geslecht, vluchtten zij als dieven in de nacht’. De Hollanders trokken zich terug op het eiland Formosa (Taiwan), dat nog niet Chinees was.
Aldus de chinezen :)
De lijfspreuk van Jan Pietersz. Coen was: “Dispereert niet, ontziet uw vijanden niet, want God is met ons”. Een gedeelte van deze lijfspreuk is te zien op de toegevoegde foto. Dispereert niet betekent “Wanhoop niet”. aldus wiki
of deze :
When Saartje Specx, a girl who he had been entrusted to care for, was found in a garden in the arms of a soldier, Pieter Cortenhoeff, Coen showed only small mercy in having her whipped instead of drowned immediately in a vat as he first intended. Cortenhoeff was beheaded. wiki engels
Daar krijg je als christen democraat toch een warm en romantisch gevoel van. toch?! ;)
@MP
Lijkt me een goede spreuk voor iemand die later in een inlandse aanval op Batavia om het leven kwam. Blijkbaar was de sfeer toen daar niet zoals die in de jaren 50 in Nederland. ;-)
In het oktobernummer van Historisch Nieuwsblad lees ik in een artikeltje onder de kop “Caribische geschiedenis in de lift” het volgende (de naam van de hoogleraar heb ik overigens niet verzonnen):
“Per september 2006 is Gert Oostindie hoogleraar Caribische geschiedenis aan de Universiteit van Leiden. Als directeur van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land-, en Volkenkunde (KITLV) kan hij nu vanuit twee functies een goede impuls geven aan de geschiedschrijving over het Caribisch gebied in Nederland.”
Een klein stukje verderop in het artikel staat het volgende:
“Oostindie pleit ervoor om de komende jaren meer vergelijkend onderzoek te doen. Daarmee doelt hij zowel op de vergelijkingen ter plaatse als die tussen verschillende methodes en Nederlandse visies: ‘Weinig mensen weten bijvoorbeeld dat de VOC in het Oosten ongeveer net zoveel slaven verhandelde als de WIC in het Westen. Toch associëren we de WIC met slavernij en uitbuiting en de VOC met een rijk Nederlands verleden. Er schuilt een zekere inconsistentie in onze omgang met het koloniale verleden.”
“Oostindie is daarom ook benieuwd wat er over over de Caribische koloniën geschreven zal worden in de Canon van de Nederlandse geschiedenis (dit artikel verscheen voor de officiële bekendmaking van de Canon/ opm. EJ) .
“Historici schrijven vaak wat de migrantengroepen willen horen. Vanuit de Surinaamse gemeenschap is het belangrijk en begrijpelijk dat de slavenhandel wordt veroordeeld. Toch is het niet goed om over dit verleden alleen te moraliseren”.
Voor de liefhebbers, Oostindie is betrokken bij het project “The Atlantic World and the Dutch”. Meer hierover op: http://awad.kitlv.nl .
Natuurlijk was Balkenende’s oproep voor een meer VOC-achtige mentaliteit een uiterst domme. Of dat nou weer voldoende reden was om te gaan demonstreren is een ander verhaal. Maar dat de oproep getuigde van weinig historisch besef staat voor mij buiten kijf. Dit geldt trouwens ook voor degenen die gelijk riepen dat de slavenhandel het ding was van de WIC en niet van de VOC.
Ik snap ook wel dat Balkenende niet refereerde aan de slavenhandel of de grootste inkomensbron van de VOC, de opiumhandel, maar als hij dan zonodig aan iets glorieus had willen refereren had hij bijvoorbeeld kunnen wijzen op de eeuwenlange strijd tegen het water en de Nederlandse prestaties op waterbouwkundig gebied, iets waar Nederland, m.i. terecht, internationaal hoog voor wordt aangeslagen.
Overigens noemt de Van Dale (14e editie) trots ook niet een bijzonder goede eigenschap.
1. – vervuldheid van en het doen blijken van het (al of niet gerechtvaardigde) gevoel dat men meer is dan anderen
2. – (gunstig) het sterke zelfgevoel, de fierheid die het volbrengen van iets groots of het bezit van iets kostelijks of van een bep. situatie geeft, of die van een ander waarbij men zich betrokken voelt
De tweede omschrijving is welliswaar wat positiever, maar ik kan me niet voorstellen dat de mensen die een zekere trots voelen over het ‘glorieuze’ verleden zich nou zo betrokken voelen bij de VOC of fierheid voelen omdat er iets groots is volbracht. Ik persoonlijk voel me hooguit trots over iets wat ik zelf gepresteerd heb of waar ik als individu in groepsverband aan bijgedragen heb.
Maar er is ook nog een enorm verschil tussen trots en schuld/schaamte! Ik voel me niet bijzonder trots over het Nederlandse verleden, maar ik voel absoluut ook geen schuld of schaamte over de zwarte bladzijden uit de Nederlandse geschiedenis. Elke natie heeft zijn glorieuze en minder glorieuze momenten. Suriname kan daar, hoewel nog geen lange geschiedenis als zelfstandige/onafhankelijke natie, ook over meepraten.
Misschien dat Balkenende de resultaten van zijn eigen kabinet niet voldoende vond om trots op te zijn en daarom maar teruggreep op de VOC. :-)
@32: Omdat Bill Gates veel doneert, betekent dat niet dat MS het niet zou doen.