#Dezeweek | Flipperkasten op Facebook

Foto: copyright ok. Gecheckt 09-02-2022
Serie: ,

COLUMN - Over het hoge flipperkastgehalte van Facebook Ads.

Ik gebruik Facebook nu zo ongeveer vier jaar. Daarvoor kende ik het wel, maar in die tijd mocht je pas een account aanmaken als je 16 was. Tot het zover was, sleet ik mijn kostbare vrije tijd dus al krabbelend en ‘respect’ gevend. De dag dat ik mijn eerste like kon geven zie ik nog altijd als een heugelijke, maar sindsdien is al een hoop veranderd.

Enkele maanden geleden heeft Facebook haar newsfeed-beleid omgegooid. Om de al veel langer aanwezige Facebook Ads populairder en rendabeler te maken krijg je nu een veel groter aantal gesponsorde berichten in je newsfeed. Net zoals eerdere uiterlijke veranderingen in de profielpagina en de introductie van de Facebook Chat leverde ook dit weer een hoop gekakel op. Ik heb zelfs het gehoord dat ‘Facebook steeds meer op televisie gaat lijken, al die stomme reclame.’ Ik kan me er niet zo druk om maken. Als je het er zo zwaar mee hebt kan ik alleen maar denken: ‘Hey, er zit een kruisje in de rechterbovenhoek.’ Al loopt dat misschien niet zo lekker op de melodie.

Het unieke aan de Facebook Ads is dat ze vrijwel ultiem getailord kunnen worden op de doelgroep die je beoogt. Inmiddels heeft bijna elke Jan Met De Pet al een Facebookpagina, waarop hij veel meer informatie vrijgeeft dan hij doorheeft. Als jij als bedrijf producten wil aanbieden aan Jan Met De Petten die meer informatie vrijgeven dan ze doorhebben, dan hoef je dat alleen maar in te voeren in het digitale ad-formulier en Facebook doet de rest. Hier geldt echter nog steeds het oeroude computerprincipe dat ik van mijn vader leerde: Als je er poep instopt, komt er ook poep uit.

Zo kreeg ik laatst bijvoorbeeld in mijn newsfeed een advertentie van Hout van Hout Oldenzaal, die mij met veel plezier een nieuwe parketvloer aanboden. Ik was aanvankelijk erg blij met deze aanbieding, tot ik tot de conclusie kwam dat ik eigenlijk helemaal geen parketvloer nodig heb. Hoe deze advertentie in mijn newsfeed terecht is gekomen is mij een compleet raadsel. Ik ben een student van twintig in Amsterdam, dat weet Facebook van mij. Als ik al een Echt Oud Eiken Visgraat parketvloer zou willen hebben dan zou Hout Van Hout aan de voorrijkosten al meer kwijt zijn dan aan de vloer, om er vervolgens achter te komen dat ik niet eens de financiële middelen heb om ervoor te betalen.

Ik vermoed dat Benno Broen (want zo heet het gezicht van Hout van Hout Oldenzaal)met Facebook Ads gedaan heeft wat ik als kind met flipperkasten deed. Hoppa wat centjes erin, beetje op knopjes drukken en als binnen een minuut de ballen op zijn toch maar gewoon m’n kroketje opeten (oke hier loopt de vergelijking misschien spaak). Hij zal er weinig rendement uit halen, maar ach, zo heeft ‘ie ook weer wat te doen.

Reacties (18)

#1 Co Stuifbergen

Een andere mogelijkheid is dat Facebook zijn adverteerders onjuist voorlicht over de doelmatigheid van advertenties op Facebook.

Of dat advertenties op Facebook zo goedkoop zijn dat het voor Van Hout ook rendabel is, als 90% bij de verkeerde personen terecht komt.

  • Volgende discussie
#2 A. de Man

De grap is dat waarschijnlijk Hout van Hout meer zou moeten betalen voor een nog gedetailleerdere doelgroep. Nu heeft ie gewoon betaald voor “facebookprofielen uit Nederland”.

Is dat dan trouwens:
– ingelogd vanuit ip-adres in Nederland in de afgelopen periode
– profiel aangemaakt in Nederland
– op profiel aangeven dat status nu “in Nederland” is

De gemiddelde MKB-er zal niet een in social media gespecialiseerde marketing-afdeling hebben.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 HansR

De dag dat ik mijn eerste like kon geven zie ik nog altijd als een heugelijke…

De wondere wereld van internet en leeftijdsverschil. Ik neem aan dat je je bewust ben van de uitspraak: If you’re not paying for it, you’re not the customer. You’re the product being sold. Waarom je eerste like een heugelijke gebeurtenis was zal mij iig altijd een vraag blijven.

Verwondering staat bij mij op mijn voorhoofd vanaf nu.

Maar dat van die Van Hout is misschien helemaal niet zo dom. Je bent 20, student en gaat dus binnenkort werken (mag ik voor je hopen of studeer je sociale agogiek of zoiets, muziek mag ook, of kunstgeschiedenis?). Als je werkt ga je je studentenkamer uit. Je gaat huren en voordat je 25 bent koop je een huis(je). Als jij nog nooit op jezelf hebt gewoond heb je wellicht nog nooit nagedacht over wat voor vloer je eigenlijk wilt. En dat is wat Benno Broen doet: hij zet parket tussen je oren. En misschien is het feit dat je student bent helemaal niet interessant, misschien wil hij gewoon iemand die 20 is en waarschijnlijk gaat trouwen of samenwonen iig bij de ouders weggaat. Je bent iemand die binnenkort keuzes gaat maken. Ik zou zeggen: goed zo meneer Broen.

Wat mij verbaast, is dat iemand het verkrijgen van een facebook account ziet als het bereiken van een status. Je gooit jezelf als voer voor de commerciële honden en dan ga je filosoferen over of ze moeten sabbelen of bijten.

Ik krijg de indruk dat je met je twintig jaren echt nog geen reet begrijpt van wat er met je gebeurt op het internet. Ik geef meneer Broen wat dat betreft toch echt een iets hogere score.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 gronk

Als je het er zo zwaar mee hebt kan ik alleen maar denken: ‘Hey, er zit een kruisje in de rechterbovenhoek.’

Ja, want je gaat dan gewoon maar naar een andere facebook toe. Oh nee, je vrienden zitten niet op google+ (da’s de enige internationale social-media-dinges die een beetje in de buurt komt van fb).

Verder wat HansR zegt in #3. En ik vraag me wel eens af hoe het komt dat jongeren zo gedwee zijn, en alles maar voor lief nemen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Eva Schram

@3:

Als je werkt ga je je studentenkamer uit. Je gaat huren en voordat je 25 bent koop je een huis(je).

Voor je 25e een huis kopen in Amsterdam? Verwondering staat bij mij op het voorhoofd vanaf nu.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Gladiool

Wie is van hout?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 HansR

@5: Welke idioot koopt iets in Amsterdam? Is de rest van NL je niet waardig of zo? Amsterdam is van huisjesmelkers en Marokkanen toch?

De uitbreidingen bij Hoorn wel eens bekeken?
Of bij Enkhuizen?

En misschien gaat ie wel in Groningen (och arm) werken!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Bismarck

@7: Ook buiten Amsterdam kopen (ex-)studenten gewoonlijk toch echt pas een stuk later dan hun 25e. Bovendien heb je als hoogopgeleide wel degelijk betere kansen op werk in Amsterdam of andere grotere steden. Bovendien kan ik me levendig voorstellen dat iemand die in Amsterdam heeft gestudeerd, niet in Enkhuizen of Hoorn wil gaan wonen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Folkward

@3 Zo raar is dat niet, dat hij die dag nog als een heuglijke ziet. Zie je deze rare lijntjes? Toen je begon met lezen kon je ook nog niet bevroeden dat je zo ooit zou lezen dat je opa/oma/tante/oom overleden zou zijn… Of dat je zo kennis zou nemen van het grote onrecht, de pijn en verschrikkingen van oorlog in andere werelddelen. Ga je nu de dag vervloeken dat je begon met lezen? Nee, je vindt het nog steeds een heuglijke dag, al was het maar omdat je toen ‘mee mocht doen’ met de grote mensen.

Ik heb het altijd nogal hypocriet gevonden om met kennis van later gevoelens van vroeger te veranderen. Je kon niet vantevoren weten dat hij, 2 maand nadat het uit was, iemand zou verkrachten en dat verandert niks aan het feit dat je hem -toen- een prima en aardige kerel vond. Je had niet kunnen bevroeden dat die vriend, die je uit het oog verloren hebt, maar aan wie je nog altijd goede herinneringen hebt, 20 mensen zou neerschieten in de supermarkt. Maar goed, dat is typisch menselijk. Ontkende Petrus ook niet 3 keer dat hij niks met Jezus te maken had, toen hij in een situatie kwam waarin hij daarom misschien afgewezen zou worden?

@0 Ik ben helemaal niet commercieel ingesteld, vandaar: AdBlock (en als dat niet genoeg is: AdBlock Plus; Nooit meer op het kruisje drukken!). Als ik iets nodig heb, dan ga ik er wel naar op zoek. Ik heb helegaar niks met bedrijven die inspelen op mijn ‘onontgonnen verlangens’ en zo spelen met ‘wat ik nodig heb’ (volgens hen). Doorgaans zijn er wel enige aanknopingspunten voor zulk soort gerichte reclame, of misschien is deze ene reclame dan toch gewoon geflipperkast…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 HansR

@8: Whatever. Het punt is dat ik wil zeggen dat hij als ontwikkelde en ambitieuze NLer ongetwijfeld eens zal gaan kopen, vrij zeker voor zijn dertigste. 25e, 30e, 35e what the heck…

@9: Zo raar is dat niet, dat hij die dag nog als een heuglijke ziet.

Ja, dat is wel raar.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Inkwith Barubador

Ik denk dat dit het begin van het einde is. De hele reeks updates die voorbijkomt is gewoon niet meer te volgen en dan die irrante schreeuwerige reclame erdoorheen. Facebook begint steeds meer op Hyves te lijken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 PeterB

@11: Zeker! Wat ik nog niet eens noemde, en naar mijn idee de ultieme verhyving: De zogenaamde ‘Facebook Stickers’ (gigantische emoticons), om van te kotsen. http://www.androidpolice.com/2013/04/22/tip-facebook-messenger-for-android-has-hidden-sticker-support-heres-how-to-enable-it/

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Bismarck

@10: Ik moet het toch weer oneens zijn: Pas boven de 30 gaat het eigen huisbezit boven de 50%. Lijkt me sterk dat ie zich tegen die tijd nog de facebook-reclame van 10 jaar geleden kan herinneren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Basszje

Wellicht heeft heer auteur op andere zaken gezocht waar je ‘wood’ van krijgt en is het een wat enthousiaste vertaling Facebook-zijds.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 HansR

@13:
Detail is de moord op het punt: het is volstrekt oninteressant wat jij noemt.

Ik probeer te zeggen dat hij tot een doelgroep behoort waarvan een groot deel niet onwaarschijnlijk binnenkort na gaat denken over een huisinrichting. En de advertentie zal ongetwijfeld meer dan een keer langs komen.

Los daarvan denk ik dar meneer Buurman zich als hij 35 is nav dit stukkie het parket van meneer Broen nog best zal herinneren. Maar dat is dan een neveneffect van de pure reclame natuurlijk. Verder is het niet interessant wat meneer Buurman persoonlijk vindt of gaat doen. Hij is lid van een doelgroep. Statistiek en zo. Ja, ik denk nog steeds dat meneer Broen meer een punt heeft dan meneer Buurman.

En verder ben jij ook best wel een zeikerd ja… ;)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 L. Brusselman

begin geloof ik zwaar in de minderheid te raken als facebookloze,heb toch steeds minder de indruk dat ik iets mis( en al zeker die plusjes/minnetjes terreur niet)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 L. Brusselman

Iemand enig idee hoe ik van een Google + account afkom en het profiel van internet af kan halen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Robin van H

De advertentie algoritmes gaan natuurlijk verder. Je hebt vrienden die onlangs van adres gewisseld zijn hetgeen verhuizingen stimuleert, valt binnen de leeftijdsgroep die nieuwe woningen betrekt (20-30jr). Ergo: er is, statistisch gezien, een grote kans dat jij binnenkort gaat nadenken over een nieuwe houten vloer.

  • Vorige discussie