Deals met de Belastingdienst

OPINIE - Zzp’ers die voor PostNL pakketten bezorgen worden uitgebuit, en dus staakten ze. Het bedrijf eet van twee walletjes: personeel in dienst nemen is duur, dus bezuinigen ze op de sociale lasten door zzp’ers in te huren. Die ze vervolgens als personeel behandelen. Wel de lusten en natuurlijk niet de lasten.

Wie ooit personeel nodig heeft gehad weet dat enkel zzp’ers inhuren geen sinecure is: de zzp’er is bij wet gebonden om meerdere opdrachtgevers te hebben. Uit ervaring weet ik: met twee opdrachtgevers kom je er niet. De Belastingdienst eist dat je een waaier aan verschillende opdrachtgevers toont, anders word je onherroepelijk als zijnde in vaste dienst beschouwd. Maar bij PostNL hoeven ze dat niet, die zzp’ers, meerdere opdrachtgevers hebben. Ze hoeven zelfs geen VAR te tonen. In 2012 openbaarde Zembla een convenant met die strekking tussen de Belastingdienst en PostNL. Tegenlicht toonde eerder dit jaar dat multinationals deals sluiten met de belastingdienst.

Ik ben altijd een trouwe belastingbetaler geweest. Zoals Paul Teule betoogt, krijg ik daar een “warm en solidair gevoel” van. Kréég ik, moet ik bijstellen. Want zelfs iemand als ik krabt zich twee keer achter de oren bij het lezen van zulke berichten. De Belastingdienst? Deals met multinationals, met PostNL? Terwijl kleine bedrijven krom liggen onder de sociale lasten van werknemers? Lasten die, in de gevallen die ik onder ogen kreeg, meer dan twee keer het bedrag dat een werknemer elke maand op zijn rekening krijgt? Waarvan elk personeelslid meer kost dan wat de werkgever zelf verdient? Kleine bedrijven die lang zelf zzp’ers waren, omdat ze die sociale lasten niet konden opbrengen? Die nooit met vakantie gingen om bij gebrek aan personeel zelf de toko te laten draaien? Die het streng verboden was om zzp’ers in te huren zonder VAR, of met te weinig andere opdrachtgevers?

Als ik lees over zulke praktijken dan vervliegt mijn “warm en solidair” gevoel. Dan is de Belastingdienst de Vijand. En dus geldt er oorlogsrecht. Dus word ik een sjoemelende Nederlander. Een Nederlander die zwart werkt, die teveel declareert, die debiteuren foutief opvoert als oninbaar. Want een Nederlander die deals sluit met de Belastingdienst, dat word ik toch nooit.

  1. 2

    “Want een Nederlander die deals sluit met de Belastingdienst, dat word ik toch nooit.”

    Mocht dat ooit veranderen, geloof dan nooit iemand van de belastingdienst op zijn woord: ze belazeren je waar je bij staat. En waarschijnlijk is het beter de taktiek te blijven volgen die je beschrijft, want ze trekken je toch een poot uit als ze de kans krijgen.

  2. 3

    Ja, de stoom kwam ook uit mijn oren toen ik las dat het ZZP-ers zijn die _alleen_ voor de Post werken. En nu weer. Convenant?

    Er is dan toch sprake van een feitelijk dienstverband? Waarom stapt er een van deze contracten zelf niet naar de rechter?

  3. 7

    @4: daar zijn er de vakbonden toch voor? Het lijkt me een principiële zaak die veel verder gaat dan het verdedigen van het belang van de leden. Ik dacht ook dat ze zich met deze staking hebben bezig gehouden.

    PS ik bedoelde hierboven natuurlijk contractanten.

  4. 8

    @7: Vakbonden en ZZP’ers is nog altijd geen goede combinatie. Zelfstandigen vallen een beetje buiten het denkraam van de gemiddelde bejaarde vakbondsbestuurder. Werknemers onder een CAO, dat begrijpen ze tenminste.

    (Als werknemer zònder CAO deed ik ooit beroep op FNV Bondgenoten waar ik lid van was. Maar ja, ICT was nog een onbekend terrein voor ze en aan individuele hulp deden ze niet. Ik heb gelijk maar opgezegd. Dat is wel alweer een poosje geleden.)

  5. 9

    @8: Die FNV-bondgenoten behartigen de belangen van 475.000 mensen en dan hebben ze geen eens tijd en belangstelling voor de individuele problemen van Olav.
    ’t Is godgeklaagd.

    Gelijk heb je: gelijk opzeggen die hap
    en je aansluiten bij de bond van verwende kleine kinderen.

  6. 10

    Meen begrepen te hebben dat bezorgers nu weer € 1,20 per pakje krijgen.
    Wij betalen voor een gewoon pakje
    0-10 kg € 6,75
    10-30 kg € 12,40
    (voor aantekenen e.d. even doorklikken op http://www.postnl.nl/tarieven/pakketten/ )
    Waarschijnlijk blijft er na aftrek van de kosten voor verzamelen en sorteren, door eveneens slecht betaalden, genoeg over voor de aandeelhouders, directie en management ;-)

  7. 11

    @9: Ja, zo ging dat (ca. 10 jaar geleden). Je bent jaren lid van de bond, hebt ook wel eens wat voor ze gedaan, ze hebben een afdeling juridische hulp voor leden, daar ga ja dan eens naartoe, krijg je te horen dat ze niet geïnteresseerd zijn. Sowieso niet in ICT’ers want dat zijn maar individualistische vakidioten die allemaal veel te veel uren maken. Zoek het lekker zelf maar uit als je niet voldoet aan het standaardplaatje van de georganiseerde werknemer.

    Ik geef toe dat mijn opzegging voortkwam uit boosheid. Maar ik heb er geen spijt van gehad.

    Tegenwoordig schijnen ze al wat bijgedraaid te zijn en ook niet meer alleen voor werknemers die onder een CAO vallen op te willen komen. Misschien word ik ooit wel weer lid.

  8. 12

    @olav:da’s ook mijn ervaring.

    Ik kreeg het idee dat vakbondsleden d’r alleen nog maar voor zichzelf zitten, en helemaal zijn vergeten dat je zo af en toe jezelf moet verkopen. En dat dat kan betekenen dat je dingen doet voor niet-leden, in de hoop ze te binden, plus dat het oplossen van de misstanden waar niet-leden mee aan komen zetten ook iets is waar je je eigen leden een plezier mee doet. Want die hebben d’r ongetwijfeld ook last van, al wordt ’t niet gemeld.

  9. 13

    Een ZZP’er die zijn eigen busje heeft en dus bezitter van zijn productie middelen. Is dat niet precies de door de Marx beschreven emancipatie van de arbeider waar links jaren voor gestreden heeft?

  10. 14

    Ze hebben mij geholpen, ik blijf nog een tijdje.

    @10: dat vroeg ik me ook af. De bezorging om laag, de kosten niet. Uberhaupt staat 1,20 van de 6,75 volgens mij niet helemaal in verhouding lijkt me? Ik zou denken dat dat ong een derde zou zijn en niet minder dan dat. Lijkt erg veel overhead in te zitten.

    En verder blijft het een leugenachtige club. In de media wordt gezegd dat de post het zo zwaar heeft want minder werk. Tegen de ZZP’ers wordt gezegd dat het niet erg is om minder te betalen omdat er meer werk is vanwege internetaankopen. (Toch al een wat dubieus argument.)

    Ik hoop dat ze nog vaker gaan staken!

  11. 15

    Inca, de brievenmarkt loopt terug, de pakkettenmarkt niet.

    Maar leugenachtig ja. Als pakketbezorging winstgevend was zouden ze gek zijn het uit te besteden aan zzp’ers.

  12. 16

    @15, dat vertellen ze er toch zeer nadrukkelijk niet bij als PostNl weer een verhaaltje houdt hoe zwaar ze het hebben. Of als er uitgelegd moet worden waarom de postkantoren voor de zoveelste keer gereorganiseerd worden.

    En waarom zouden ze dan gek zijn? Ze krijgen de winst nu ook, hebben gelukkig (voor hen) nog steeds de belangrijkste infrastructuur in handen waardoor de zzp’ers niet echt z kunnen opereren, en het scheelt sociale premies en nare verplichtingen.

    Hoewel het ook wel leuk zou zijn als er een open bemiddelingsplatform zou komen zodat je je lokale bezorger gewoon kunt gebruiken buiten de post om. (Staat er eigenlijk een concurrentiebeding in hun niet-arbeidscontract?)

  13. 17

    @16: misschien hoor ik het verschil vaker omdat ik er indirect werk, hoor het dus niet alleen in de media.

    ik zeg niet dat de zzp constructie niet winstgevend is, ik bedoel dat de zzp’ers zijn voorgelogen dat het voor hen winstgevend is.

    en die bemiddelingfora, je zou dan zelf je bezorger vragen of ie een ritje voor je wil rijden? buiten PostNL om? misschien zie ik het niet, maar als dat voordelen heeft houdt niets je tegen. volgens mij.

  14. 18

    Knuppel in het hoenderhok: waarom zou je uberhaupt nog bezorgers nodig hebben, zeker voor pakketpost? Ik zou het veel prettiger vinden als ik een mailtje kreeg dat ik een pakket kon ophalen op adres x of y, met openingstijden van 6 uur ’s morgens tot 12 uur ’s nachts. Pakketbezorgers hoeven van mij helemaal niet 3x langs te komen rijden tijdens kantooruren, omdat ik er dan toch niet ben.

    Dito voor briefpost — als het meeste via mail gaat, dan wil ik best voor die ene officiele brief naar een afhaalpunt gaan, als dat ’s avonds open is.

  15. 20

    @19: als je 4 pakketcentra over heel nederland neerplempt (zoals UPS dat doet), wel ja. Niet als je op loopafstand (zeg, een km) een ophaalpunt hebt zitten.

    Wat betreft ‘mensen die niet meer mobiel zijn’: ja, jammer dan, maar daar moet je dan maar iets anders voor bedenken. Wil je nou echt gaan stellen dat je voor een kleine groep mindervaliden een systeem in stand wilt houden wat voor de overgrote meerderheid (95%) van nederland niet handig is?

  16. 21

    @20:
    Je walst wel er gemakkelijk over die “5%” heen; tikkie egoïstisch.

    En waarom zou jou systeem voor 95% handig zijn.
    Werkt er zoveel % van de bevolking?
    Uit m’n hoofd is er al zo’n 25% 65+
    Van de rest is een groot gedeelte overdag ook meestal gewoon thuis of heeft wel buren die die een pakje willen aanpakken; op het werk laten bezorgen kan ook nog.
    Maar blijkbaar behoor jij tot een groep mensen die hun tijd liever aan het ophalen van pakjes besteden dan aan wat leuks of iets nuttigs.
    Bovendien zou je netwerk van bemande ophaaladresjes, i.v.m. openingstijden (arbeidsloon) flink meer kunnen kosten dan de boel uitventen.

  17. 22

    @18 Bij PostNL kun je een account aanmaken en je voorkeursafleveradres en postagentschap opgeven. Voor die laatste kun je via Google Maps makkelijk kiezen voor een met openingstijden die voor jou handig zijn. Voor gewone post heb je natuurlijk al eeuwen lang het postbussysteem.

  18. 23

    @20: “Niet als je op loopafstand (zeg, een km) een ophaalpunt hebt zitten.”

    Kun je me een voorrekenen hoeveel afhaalpunten dat zijn?

    Dat lijkt me in Amsterdam en Rotterdam al nauwelijks haalbaar, laat staan in Apeldoorn

  19. 24

    “We moeten de arbeidsmarkt meer flexibiliseren, want dat is goed voor de economie.”

    Totdat we allemaal zijn zoals die ZZP-ers bij de post. Onderbetaald en bij het minste geringste eruit geschopt.

  20. 25

    @18-23

    Volgens mij is elk bedrijf waar logistiek belangrijk is (PostNL, Amazon, supermarkten), met dergelijke concepten bezig. Reden is dat de “last mile” precies hetgene is dat bezorgen duur maakt: no shows, moeilijker om route te optimaliseren, geen schaalvoordelen etc.
    Voor traditionele post geldt dat minder omdat het deur tot deur is, maar met het afnemen van het volume worden de kosten per brief ook daar steeds hoger. Op zeker moment zal dat ook om gaan.

  21. 28

    http://nl.wikipedia.org/wiki/United_Parcel_Service
    Op 19 maart 2012 maakte UPS een bod bekend op het Nederlandse koeriersbedrijf TNT Express. UPS wil 5,2 miljard euro betalen voor het bedrijf, ofwel 9,50 euro per aandeel. Door het samengaan van beide bedrijven ontstaat een wereldwijd actief concern met een omzet van 45 miljard euro (circa USD 60 miljard) op jaarbasis[1]. UPS verwacht de transactie in het derde kwartaal van 2012 af te ronden. Doch werd deze overname niet goedgekeurd door de Europese Commissie in februari 2013. Dit doordat er oneerlijke concurrentie zou ontstaan ten opzichte van DHL. Als de overname zou doorgegaan zijn zou UPS namelijk met voorsprong de grootste expressdienst ter wereld worden. UPS moet hierdoor een schadevergoeding betalen aan TNT van 220miljoen EUR.