De must van een sterke overheid

De rol van de overheid om zich te bemoeien met consumentengedrag is altijd al een heikel punt geweest. De Verenigde Staten is koploper als het gaat om zeer inefficiënte asobakken die 1 op 3 slurpen. De markt moet alles maar voor zijn rekening nemen op dit vlak, geld is prioriteit nummer 1 en als de burger het wil, dan is het goed toch? Nu de olieprijzen flink beginnen te stijgen en de burger in de VS flink meer moet betalen begint het bedrijfsleven zich echter anders te gedragen. Oliemaatschappijen en autofabrikanten beginnen elkaar uit te schelden vanwege inefficiënte voertuigen en het wegmoffelen van geld naar de aandeelhouders i.p.v. het nemen van verantwoordelijkheid.

In Europa gaan we wel wat beter met onze grondstoffen om maar als we kijken naar Japan hebben we nog een lange weg te gaan. Wordt het niet eens tijd dat we in Nederland de vrijblijvenheid van ons gedrag tenopzichte van het gebruik van grondstoffen gaan herzien? Zeker als het gaat om zaken waarbij je qua gemak niet achteruitgaat, zoals marktsturing naar veel efficiëntere auto’s.

  1. 1

    Markt sturing ? Wilt u de motor van welvaart, geweld en religieze macht, het liberale concurrentiebegrip, onklaar maken ? Bent u een sociaal -revolutionair, een dief van de eigen portemonnee ? Wilt u eraan denken dat meisjes, mooie jongens en dames op winnaartypes vallen ?

  2. 3

    Ook heb ik bezwaar tegen “het wegmoffelen van verantwoordelijkheid” Nog niet zo lang gelden was hier een post over een mobiel die over twee jaar op de markt komt, zoiets van 20 liter en dan 1200 km rijden.
    Ook teken ik bewaar tegen ” de stijgende olieprijzen”, ook hier weer onlangs een post dat prijsindexgecorrigeerd, de olieprijs helemaal niet gestegen is.
    “we” moeten beter met de grondstoffen omgaan, vind ik ook..maar niet de ogen gesloten houden voor het totaalbeeld.

    Zo..

  3. 4

    @nove: “meisjes, mooie jongens en dames” op winnaartypes..daar moet ik eens even over nadenken.

    Geheel terzijde: uw korte berichten slaan in ieder geval bij mij aan er zit kracht in, uw expose’s slechts op bepaalde momenten als ik daar open voor sta, meestal niet.

  4. 5

    Laten we alles terugbrengen waar het hoort. Eigen gewonnen aardgas tegen kostprijs + opslag leveren. Dus NIET koppelen aan de olie prijzen. (Dat Kroes daar niets aan doet is onbegrijpelijk in mijn ogen. De Staat als eigenaar van het netwerk maar OOK bij de retail! Zodat niet de bonus van de baas en het dividend van de aandeelhouders het belang is maar een betaalbare gas en electra prijs.

    De vliegvelden etc weer in beheer van de Staat.

    En ga maar door. Marktwerking en andere liberale gedachtes prima, maar een overheid die zorgt dat het betaalbaar blijft.

    (Zo, daar zat ik al een tijdje mee sinds ik ten onrechte afgesloten was door Essent Retail (blunder van een mederwerker) en maar niet aangesloten werd door Essent Netwerk. Ander bedrijf m’neer. Het spijt me zo ontzettend voor u, maar wij kunnen niets voor u doen…)

  5. 6

    Larie, ik probeer me te bekwamen. Soms is het onderwerp of de kwestie te omslachtig om met slogans of met de ‘eenregelige demagogie’ neer te sabelen.
    Zoiets als “Holland Vooruit ! dat klinkt leuk, wervend en wat niet en de licht gelovig achterban van het slag Verdonk en zo, cda, pvda pikkies en al die wildertjes en fortuynologen en – gogen steken zoiets wel in de zak en voelen zich dan reuze gesticht en vertrekken dan volrond met vertrouwen in hun leiders naar het huisjesweltevree maar in ‘ de heffe des volks’, het geslachtsrijp volwassen vol zeg maar, ik dacht dat daar toch zelfstandig en oordeelkundig (ethisch, zindelijk) nadenken als een primair belang en als uitgangspunt van debat wordt gestimuleerd. Er zullen mensen moeten zijn die daarover willen spreken zodat we niet als infantiele kudde achter de leiders aan blijven hollen maar dat er bewust keuze wordt gemaakt en iemand wordt verkozen in plaats van zichzelf dan maar de macht ( en mandaten en emolulementen, opties, pensioen en absurde salarisverhogingen) toe eigent.

  6. 7

    Als er een “leider” is moet er toch een kudde zijn, die bestaat uit zelfstandige ‘denkers’ en na afspraak een lid van de kudde op die plek hebben gezet?

  7. 8

    Larie, u stelt de werkelijkheid wel rooskleurig voor. Het kenmerk van een kudde is juist dat het alphadier, de leider, de stier ,het mannetjesdier toch meestal, zijn leiderschap in man tegen man gevechten veroverd en dit leiderschap vaak met hard geweld aan de passieve kudde oplegt e m alle vruchten ( of vruchtgebruik, of winst ). Dat heet darwinisme en binnen zo’ n kader wordt elek zefstandig of ‘obstinaat gedrag’, protest tegen de leider gecastreerd. Vertaal ik dat naar de politiek vergelijk ik zulk gedrag met een ideologie of een kader wat aan de f kudde wordt opgelegd ( uniform en conformiteit, onderschikking )en waar afwijkingen of ‘protest’ tegen de leidsbeginselen (de grond, het ‘aard en wezen’ van de de orthodoxie of ‘wortel van het denken’ vaker onderdrukt en door partijbaronnen met hun eigen agenda’s (of machtswellust) wordt gefrustreerd en/of gecastreerd.
    Ik moet ook ineens denken aan Machiavelli – Il Principe waar hij de pervertering van de macht eigenlijk als een proces analyseert en in allerlei toonaarden beschrijft. ,azo gaat het gerucht.

  8. 12

    @larie

    Uiteraard zijn terreinwagens in sommige omstandigheden nuttig. Het lijkt mij echter evident dat deze in meer dan 90% van het gebruik geen toegevoegde waarde hebben voor het vervoer tenopzichte van andere evengrote maar efficientere wagens. Tenopzichte van onze medeburgers op deze planeet vind ik dit nogal asociaal en gewoon heel erg dom om zo om te gaan met de belangrijskte grondstof die wij kennen!

    Die post over olieprijzen die prijsindexgecorrigeerd niet gestegen zouden zijn zie ik graag terug. Ik kan hem zo 1 2 3 niet vinden en ken deze niet. Naast dat ik er geen ene snars van geloof. Ik neem aan dat je het over inflatie correctie hebt?

    Over bezwaar tegen de zinsnede “het wegmoffelen van verantwoordelijkheid” dat mag je aantekenen bij Chrysler aangezien ik deze uitspraak op hun citaten gebaseerd heb en die nog vrij netjes heb weergegeven.

  9. 13

    @2Larie

    Mag ik u er op wijzen dat er oudere All-terrain voertuigen zijn die bij hetzelfde formaat supeieure off-road prestaties leveren voor een lagergrondstoffen verbruik in zowel productie,onderhoud,als in logistiek-technische capaciteit.
    Gezien het IMHO,feit dat nieuwe voertuigen (als oa. de Escalade,Dodge Ram,Hummer en de Nieuwste modelen van Range Rover),een veel lager utiliteits-praktische waarde hebben dan hun utilitaire tegenhangersen (als de Unimog,Hanomag,Willy’s Jeep,de LaRo,en zelfs de ouder CMG’s en andere twee en halftonners) en veel meer gericht lijken op puur socioestetische waarden ondanks dat het ten kostte gaat van onze grondstoffenvooraad en onze mogelijkheid tot socio-economische machtprojectie.
    Gezien dit alles noodt mij ertoe om dit om dit soort voertuigen te bestempelen als zijnde “asobakken” en de mensen die erin rijden als “aso”.

    Ze dienen op geen enkele manier enig praktisch nut terwijl zowel de gebruikers als producenten dit wel pretenderen te doen of nodig te hebben.
    Met recht dus asociaal.

  10. 14

    @BK: Alle auto’s zijn aso, ik zie het verschil niet. Zelf woon ik in Zwitserland en ben inmiddels menigmaal (afgelopen weekend nog) geholpen en route door wat U noemt ASO bakken met vriendelijke bestuurders omdat mijn ‘golf’ het niet meer aan kon. Typisch nederlands gezeik. Mijn buurman rijdt een aso-bak van Rolls makelij (1:22) die minder verbruikt dan mijn vw (1:17) en wellicht menig ander lelijk eendje.

    U kent uw data niet.

  11. 15

    Was het niet voornamelijk die oorlog die zo verrekte veel olie kostte? Een beetje tank rijdt 2 op 1. Als er dan toch zo nodig oorlog gevoerd dient te worden, valt met name daar een flinke efficiëntie te behalen :-)

  12. 16

    Maar we leven toch in een vrij land. Als ik een auto wil rijden die 1:3 loopt dan is dat mijn goed recht. Waarom mag de overheid dat dan verbieden of waarom moet de overheid mij dan middels lichte dwang een andere richting uit sturen?

  13. 17

    Maar hoe kom u daar nou bij, we leeft heeltegaar niet in een vrij land! As ik bv graag een enorme lul voledig te recht kei en kei hard op ze bek wil slaan mag dat niet eens! Heb ze veboden bij de wet! Laat staan een fijne moord partij, tewijl op geruimt toch netjes sta. Dus. Toch?

  14. 18

    @Rembrandt, we worden al onnodig doodgegooit met die vrijblijvendheid van grondstoffen in nederland. Ik kijk naar de pomp prijzen alleen al. De markt-sturing gaat op EU niveau, daarom is het nu nog niet aangepakt, in NL willen we wel immers (zie prijzen). Je betoog zou dus naar mijn mening (betreft grondstoffen en energie) veel meer op EU niveau moeten gaan.
    Nog een mooi voorbeeld hiervan zijn de energie splitsings plannen, waar zijn ze aan begonnen? Het kost zo “ongemakkelijk” veel geld en het effect is nihil.
    Lokale NL bestuurders gaan maar wat anders doen.

  15. 19

    BINGA
    April 13th, 2006 02:06
    18

    @Rembrandt, we worden al onnodig doodgegooit met die vrijblijvendheid van grondstoffen in nederland. Ik kijk naar de pomp prijzen alleen al. De markt-sturing gaat op EU niveau, daarom is het nu nog niet aangepakt, in NL willen we wel immers (zie prijzen). Je betoog zou dus naar mijn mening (betreft grondstoffen en energie) veel meer op EU niveau moeten gaan.
    Nog een mooi voorbeeld hiervan zijn de energie splitsings plannen, waar zijn ze aan begonnen? Het kost zo “ongemakkelijk” veel geld en het effect is nihil.
    Lokale NL bestuurders gaan maar wat anders doen.

    pareltje !
    ga ik inlijsten.

  16. 20

    @Binga

    Willen we onze energiehuishouding goed regelen dan kan dat alleen maar op Europees niveau. Het begin van deze discussie moet zich echter opstarten in Nederland. En wat betreft dat we in NL wel willen ben ik het niet mee eens. Waarom worden er alleen maar technische oplossingen uitgerekend voor het klimaatbeleid (zie optiedocument 2010/2020 van ECN/MNP). Inperkingen op het gedrag van consumenten zijn doelbewust! niet meegenomen.

  17. 21

    @9 +11

    Geachte Larie,

    In het dagelijks leven druk ik me even wijdlopig, in barokke stijl gekleed uit, maar u weet wat ze doen met mafkezen in antieke kledij, of ze gooien er eieren, water en drek op af of ze lopen weg in de pauze of ze geraken in een gesticht.

    Even serieus, ik communiceer, ja , hoe zal ik het zeggen, hoe moet ik het noemen, met anderen alsof ze een muurtje zijn waar mijn bal omheen moet. Indirect, voorzichtig, soms met veel symboliek of in beelden.
    Ik heb zeker nog veel te verbeteren, de techniek is er wel, het intellect ook, kunde en capaciteit te over, het is de praktijk waar ik maar niet aan kan wennen. Mensen zijn niet mooi, ze zien grauw, dragen oude kleren, rijden in aftandse auto’s, brakke fietsen, ze lachen nauwelijks of vals, men is laag bij de gronds, hard, ze slaan elkaar en elkaars kinderen, kruipen stiekum bij andersman vrouw in het nest, zuipen zich klem, lichten elkaar op als ware het een eervolle taak, enfin, er deugt niet zoveel aan mensen, beste Larie. Om daar allemaal, al die impulsen van buiten, met het volle verstand, helder, nuchter en gezond onder te blijven, dat is bijna een arstistieke prestatie van formaat. Mijn psychiater zegt dat ik schizoide en narcistisch ben, dat is voorlopig genoeg stof om de wereld eenzelfde spiegel voor te houden.
    Ik val soms om van de verbazing, perplex sta ik, helemaal verbluft over het onverstand waarmee men opereert.

  18. 22

    Wat ik om on topic te blijven niet goed verdraag in verband met de populariteit van de suv is dat men, de kapitaalkrachtige, de geluksvogels, de militaristische, militante en agressieve trend van de autoontwerpers zo a kritisch versterkt. Het leger is sportief ? Een kampioenenclub die alijd om de prijzen mee moet doen ?
    De auto’s zijn stuk voor stuk technisch e wondertjes op hoge wielen en kunnen er ook niet zo veel aan doen natuurlijk, het zijn die kopers, die bestuurders, die spitzenburgers, die kniepers, die gierige klootviolen waarbij ik me afvraag hoever zij denken te komen met al die holle pretentie en imagobuilding.

  19. 24

    @Rembrandt

    Als je bedoelt met een discussie in Nederland die allereerst leidt tot Europees beleid en niet half-slachtig of niet door EU gevolgde uitvoering ervan, ben ik het met je eens.
    Hehe, in hetECN rapport, p.39, wordt zelfs gesteld dat het negatief zou uitwerken op de positieve emissie verbeteringen,
    in dat opzicht is het doelbewust idd.
    Daarnaast betoogt het stuk dat de resultaten ook het meest realistisch zijn als de keuzevrijheid van de consument vrij gehouden wordt. Ofwel, consumenten beperkingen tot beter gedrag treedt alleen op als opties die ze hebben verbeteren en niet omgedraait. Klinkt logisch.