De Chinezen weer!

Nadat Chinese schepen begin maart het Amerikaanse onderzoeksschip de Impeccable belaagden hebben zij het deze keer gemunt op haar zusterschip, Victorious.

Het Pentagon beklaagde zich afgelopen maart nog geagiteerd bij haar Chinese collega’s. Het “onprofessionele gemanoeuvreer” van de Chinese schepen schond volgens het Amerikaanse defensieministerie de “vereisten onder internationaal recht om met gepaste overweging van de rechten en veiligheid van andere rechtmatige gebruikers van de oceaan te opereren.” China beschuldigde op haar beurt de Amerikanen van schending van het zeerecht. De Impeccable bevond zich namelijk binnen de “exclusieve economische zone” van de Chinese wateren!

Het Pentagon slaat nu een beduidend mildere toon aan. Hoewel de situatie afgelopen vrijdag een soortgelijke was (Chinese vissersboten naderden het Amerikaanse schip tot op zeer korte afstand en blokkeerden haar vaart) noemt een woordvoerder de daad slechts “onveilig en gevaarlijk”. Vanwaar deze rustigere opstelling? “We zullen een weg voorwaarts ontwikkelen om hiermee diplomatiek om te gaan,” aldus dezelfde woordvoerder.

Het incident van maart kwam kort na het bezoek van Hillary Clinton aan Peking. Zij verklaarde destijds dat kritiek op Chinese schendingen der mensenrechten samenwerking vooral niet in de weg moest staan. Niettemin zond de V.S. oorlogsschepen om China duidelijk te maken dat het niet met zich liet spotten. De volksrepubliek reageerde waardoor de spanningen hoger opliepen. Geen wonder dus dat Washington nu liever even rustig ademhaalt en met de Chinezen om tafel gaat; niemand wil immers dat dit kwaad nog erger wordt.

  1. 1

    Toch wel geinig om te zien dat Amerika opeens van mening verandert wanneer anderen haar vertellen dat ook de VS zich aan internationale afspraken en wetten dient te houden.

  2. 4

    Er zit daar gewoon olie onder zeebodem. De Chinese willen daar graag zelf de controle over houden. En terecht.

    Toch grappig dat als de VS in de Chinese zee rondvaart we net doen of de Chinezen provoceren. En als er wordt geoefend in Georgië, de Russische achtertuin, we net doen alsof de russen provoceren.

    Keer op keer op keer.

  3. 5

    @4: De V.S. vaart niet exact in Chinese wateren rond–althans, niet zover we weten. Geen land heeft het recht schepen van andere landen toegang tot haar zogenaamde “exclusieve economische zone” te ontzeggen.

    Zou er inderdaad olie, of wat voor delfstof dan ook, in de grond zitten dan hebben de Chinezen wel het exclusieve recht deze te exploiteren. Vandaar: exclusieve economische zone.

  4. 7

    @6: Als ik ’t me goed herinner baseren de Chinezen hun claims op een hele reeks eilanden daar in de Zuid-Chinese Zee. Maar dat zijn grotendeels nog steeds geen territoriale wateren. China heeft dus geenszins het recht de schepen van andere landen daar lastig te vallen.

  5. 8

    @5: De EEZ geldt toch ook voor visserij en ander economisch nut van het water? Ik kan me nog de kabeljauwoorlogen herinneren, waarbij IJsland zelfs zijn kustbewaking tot 200 mijl uit de kust stuurde om de sleepnetten van Engelse vissersschepen af te snijden (en er zelfs over en weer schepen geramd werden). Daar lijkt me dit nog mild bij. Ik kan me goed voorstellen dat de VS wel even dimmen, ze zitten gewoon fout.

    @6: De Chinezen weten heel goed waar ze aan toe zijn: Ze beschouwen al het zeegroene gebied als hún EEZ. Dat anderen dat betwisten is het probleem van de anderen, geen reden tot twijfel voor de Chinezen. Overigens hebben de Amerikanen op geen enkel stukje zelf een claim, dus die hebben daar sowieso niets te zoeken.

  6. 9

    Bij nadere inspectie staat er gewoon dat de amerikanen liegen:
    “The incident happened as the USNS Impeccable was on routine operations in international waters 75 miles (120km) south of Hainan island, a US statement said.”

    75 mijl ten zuiden van Hainan is binnen de EEZ van China (donkerblauw gekleurd), dus niet in internationale wateren (witgekleurd op het kaartje van #6).

  7. 11

    De territoriale wateren gelden tot 12 mijl uit de kust, het gebied buiten deze zone wordt beschouwd als internationale wateren voor het scheepvaartverkeer.

    De EEZ is een groter gebied tot 200 mijl uit de kust. Binnen deze zone heeft het desbetreffende land exclusief recht op de bodemschatten en de visserij, doch geen recht om schepen de doorvaart te verbieden of andere nationale wetten te doen gelden.