Ik heb altijd wel wat gevoeld voor de redenering van “zelf smelten ze het om > Zwitserse bankrekening”, maar vind dit toch ook wel een lekker terugbijtende toepassing van USA law-aware Globalization principles,
/21ste-eeuw off
#2
La_Neutje
Dankzij onze westerse meetlat voor archeologische waarden beseft plotseling het analfabete deel van de wereld dat ze “iets” hebben misgelopen. En dat iets was niets in hun ogen. So what izzzzzz their prob.
#3
mescaline
Money ? Etc ?
#4
Crachàt
Eigenlijk zou ik ook best wel de Rubensen, Breughels, Bosch’en, Van Eycken en Brouwers terug in mijn land willen zien.
#5
Faust
Martin Hall writes that the history of Iron Age research south of the Zambezi shows the prevalent influence of colonial ideologies, both in the earliest speculations about the nature of the African past and in the adaptations that have been made to contemporary archeological methodologies. When European colonialists like Cecil Rhodes first saw the ruins, it was seen as a sign of the great riches that the area would yield to its new masters. When it was finally proven that the builders were Africans, the site was then characterized as “product of an infantile mind” built by a subjugated society. The Rhodesian government confirmed this condescending view and refused to accept that Great Zimbabwe could have been a product of internal processes, but rather had to be the result of outside stimulus. Thus the official line in colonial Rhodesia was that the structures were built by non-blacks. According to Paul Sinclair, interviewed for None But Ourselves.
#6
HansR
@Crachàt
Zijn die gestolen dan?
#7
Crachàt
Veel!
Bezit is diefstal! :-)
Wat doet een Ensor in de vereenigde staaten?
#8
HansR
Wat doet een Ensor in de vereenigde staaten?
Even doordenken:
1) Ensor had eerbied voor zijn vader
2) Zijn vader was in de VS geweest maar mislukt
3) Als gevolg van 2 werd hij geminacht door de Belgische familie van zijn moeder en ging aan de drank
4a) Ensor zag geen mogelijkheid om zelf België te ontvluchten
4b) Ensor veracht de sociale klasse, die zijn vader uitgestoten had en zal ze nooit vergeven en toont dat in zijn schilderijen.
5) De vlucht wordt overdrachtelijk en zijn schilderijen verschijnen in de VS.
(met dan aan de wiki voor een vlugge psychanalyse :)
#9
su
Als ze deze de masker teruggeven, dan moeten de Elgin marbles ook terug. En waarschijnlijk veel meer. No hope in hell dus.
#10
sikbock
haha! the hosselaar wil “”justice and reparation” for his (?) heritage.. gratis geld en lekker snoozen onder de klapperboom dus
#11
sikbock
Ik stel in dit licht ook voor om de Afrikaanse bovenbazen te “compenseren” voor de slavenhandel van de WIC. De winsten die daarmee door de witte man zijn behaald ( zonder de Afrikaanse bazen daarin mee te laten delen) zijn nog wel het meest schandalig!
allemaal wel Hans, t.e.m. 5)
want de Intrede Van Kristus te Brussel, het Schilderij wat het Museum Voor Schoone Kunsten in Antwerpen mààkte, is gekocht door den ameerikaan Paul ‘fuckoff’ Getty. – en wat doet dat daar verdomme?
Welke cowboy voelt dat werk eigenlijk aan, laat staan dat hij er iets van begrijpt?
Het is een parel, nu voor de zwijnen.
Reacties (12)
Ik heb altijd wel wat gevoeld voor de redenering van “zelf smelten ze het om > Zwitserse bankrekening”, maar vind dit toch ook wel een lekker terugbijtende toepassing van USA law-aware Globalization principles,
/21ste-eeuw off
Dankzij onze westerse meetlat voor archeologische waarden beseft plotseling het analfabete deel van de wereld dat ze “iets” hebben misgelopen. En dat iets was niets in hun ogen. So what izzzzzz their prob.
Money ? Etc ?
Eigenlijk zou ik ook best wel de Rubensen, Breughels, Bosch’en, Van Eycken en Brouwers terug in mijn land willen zien.
Martin Hall writes that the history of Iron Age research south of the Zambezi shows the prevalent influence of colonial ideologies, both in the earliest speculations about the nature of the African past and in the adaptations that have been made to contemporary archeological methodologies. When European colonialists like Cecil Rhodes first saw the ruins, it was seen as a sign of the great riches that the area would yield to its new masters. When it was finally proven that the builders were Africans, the site was then characterized as “product of an infantile mind” built by a subjugated society. The Rhodesian government confirmed this condescending view and refused to accept that Great Zimbabwe could have been a product of internal processes, but rather had to be the result of outside stimulus. Thus the official line in colonial Rhodesia was that the structures were built by non-blacks. According to Paul Sinclair, interviewed for None But Ourselves.
@Crachàt
Zijn die gestolen dan?
Veel!
Bezit is diefstal! :-)
Wat doet een Ensor in de vereenigde staaten?
Wat doet een Ensor in de vereenigde staaten?
Even doordenken:
1) Ensor had eerbied voor zijn vader
2) Zijn vader was in de VS geweest maar mislukt
3) Als gevolg van 2 werd hij geminacht door de Belgische familie van zijn moeder en ging aan de drank
4a) Ensor zag geen mogelijkheid om zelf België te ontvluchten
4b) Ensor veracht de sociale klasse, die zijn vader uitgestoten had en zal ze nooit vergeven en toont dat in zijn schilderijen.
5) De vlucht wordt overdrachtelijk en zijn schilderijen verschijnen in de VS.
(met dan aan de wiki voor een vlugge psychanalyse :)
Als ze deze de masker teruggeven, dan moeten de Elgin marbles ook terug. En waarschijnlijk veel meer. No hope in hell dus.
haha! the hosselaar wil “”justice and reparation” for his (?) heritage.. gratis geld en lekker snoozen onder de klapperboom dus
Ik stel in dit licht ook voor om de Afrikaanse bovenbazen te “compenseren” voor de slavenhandel van de WIC. De winsten die daarmee door de witte man zijn behaald ( zonder de Afrikaanse bazen daarin mee te laten delen) zijn nog wel het meest schandalig!
REPARASIE!!
allemaal wel Hans, t.e.m. 5)
want de Intrede Van Kristus te Brussel, het Schilderij wat het Museum Voor Schoone Kunsten in Antwerpen mààkte, is gekocht door den ameerikaan Paul ‘fuckoff’ Getty. – en wat doet dat daar verdomme?
Welke cowboy voelt dat werk eigenlijk aan, laat staan dat hij er iets van begrijpt?
Het is een parel, nu voor de zwijnen.
http://www.getty.edu/art/gettyguide/artObjectDetails?artobj=932&handle=li