CU: ‘Eurlings, laat je niet intimideren door spandoekjournalistiek’

CU: ‘Eurlings, laat je niet intimideren door spandoekjournalistiek’

Benzine Pompen Tanken,,Er zit vandaag een VVD-sticker op de voorpagina van De Telegraaf: ‘Kilometerheffing No Way’. Zo bont hebben kranten en omroepen het sinds de hoogtijdagen van de verzuiling niet meer gemaakt. Ik vraag me af of een krant op deze wijze de grenzen van geëngageerde journalistiek niet overschrijdt."

Arie Slob stelde woensdagavond tijdens een spreekbeurt in Hardenberg de rol van dagblad De Telegraaf in de discussie over kilometerheffing ter discussie. Slob vroeg zich af of de krant ‘doelbewust probeert macht uit te oefenen’. ,,Willen we een dergelijke ontwikkeling van de media in Nederland?”

Slob constateert dat De Telegraaf, sinds minister Eurlings zijn wetsontwerp over ‘anders betalen voor mobiliteit’ presenteerde, bijna dagelijks negatief bericht over de kilometerheffing. ,,Dat een krant nieuws en commentaar niet scheidt, is op zich al opmerkelijk. Maar vandaag onderneemt de krant zelfs een directe poging om het democratisch debat te overstemmen met stemmingmakerij. In de openingskop is zonder enige journalistieke toelichting of verantwoording de actiesticker van de VVD afgedrukt. En de eerste zin luidt: ‘De plannen voor de invoering van de kilometerheffing hangen aan een zijden draadje’. Hoezo? De krant redeneert dat de ANWB kritischer opstelt, dat de ANWB onmisbaar is om draagvlak te creëren, en dat minister Eurlings zijn plannen dus niet kan uitvoeren zonder steun van de ANWB. De optelsom is simpelweg dat de minister moet buigen voor de ANWB. Eén stap verder en de krant schrijft gewoon dat Eurlings wel snel bakzeil zal halen omdat de grootste krant van Nederland tegen is. Ik hoop dat de minister en mijn collega’s in de Tweede Kamer zichzelf niet laten intimideren door dit soort spandoekjournalistiek van een krant die zichzelf niet als verslaggever maar als onderwerp en dader van het nieuws presenteert.’’

Logica
Slob nam in zijn spreekbeurt volledige verantwoordelijkheid voor het kabinetsbesluit om de kilometerheffing in te voeren. ,,Laat duidelijk zijn: dat doen we niet omdat in onze achterban toch niet zoveel wordt autogereden. Ook ik krijg bezorgde reacties van mensen die het maar niks vinden dat ze straks misschien wel méér moeten betalen voor hun autogebruik. Wonderlijk: de klaagmails komen nooit van de vele Nederlanders die straks honderden euro’s vaste lasten kunnen uitsparen voor een auto die ze selectief gebruiken, een auto die ook nog eens veel goedkoper in de aanschaf wordt. In plaats van het bezit wordt straks het gebruik van de auto belast. Niet de bezitter maar de gebruiker betaalt, naar de mate waarin hij vervuilt. De wijze waarop dit wordt ingevoerd zullen we kritisch en zorgvuldig volgen, maar niemand kan de rechtvaardige logica van deze principiële omslag ontkennen.’’

  1. 1

    Stop de Km-heffing. Ondanks het feit dat ik VOOR de km-heffing ben gaat het helemaal de verkeerde kant op, zeker gezien de kosten en de Politie die gebruik wil (zal) gaan maken. Denk even aan het graai gedrag van Groningen die inwoners heffing wil gaan innen. Dus NEEN geen Km-heffig.

  2. 2

    Umoet eens in een klein dorp gaan wonen
    met een minimum inkomen,en er zelfs geen winkel meer is.
    In de stad kun je met de fiets of tram
    Jullie roepen maar wat, maar zeker ook een beter inkomen