Cramer en Eurlings flikken Utrecht een kunstje

weerdHoe duw je als bestuurder een plattelandsgemeente een asielzoekerscentrum door de strot? Simpel: je presenteert een plan voor vijf asielzoekerscentra, wacht op de publieke verontwaardiging en besluit uiteindelijk om -als compromis- slechts één centrum te bouwen. Daarmee is het protest verstomd, en de realisatie een feit. Betonministers Eurlings en Cramer pasten deze escalatietactiek afgelopen jaar met succes toe in Utrecht, door een onzinnige variant voor een snelweg dwars door Amelisweerd te presenteren. En de volksvertegenwoordigers, pers, omwonenden en natuurorganisaties trapten er en masse in.

Vorig jaar stond het plotseling als variant in een notitie over de bereikbaarheid van Utrecht: Er moest een weg komen, dwars door het huidige landgoed Amelisweerd, om de A27, die nu al langs het landgoed scheert, te ontlasten. Jammer voor de liefhebbers van een zondagse wandeling, goed voor de automobilisten die dagelijks op die plek in de file staan.

Een wonderlijke optie, omdat een eerder plan in de jaren zeventig sneuvelde na jarenlange protesten. Als alternatief werd toen de huidige verdiepte A27-bak aan de rand aangelegd. Het protest was hevig: de kranten stonden er vol van. Zijn ze nou helemaal gek geworden? De doorgaans keurige inwoners van Bunnik gingen zelfs de straat op om hun ongenoegen kenbaar te maken.

Het opnemen van de variant was echter een vooropgezet plan van wat slimme ambtenaren bij Verkeer en Waterstaat om de bewoners murw te beuken voor het echte plan: een verbreding van de huidige bak. Ze wisten namelijk dat ook daartegen geprotesteerd ging worden. Een verbreding betekent tenslotte dat een kleiner stuk Amelisweerd moet verdwijnen. En inmiddels is het bosgebied onder de inwoners van Utrecht heilig. Op een mooie dag maken tienduizenden van hen gebruik van het landgoed, bij gebrek aan fatsoenlijk stadspark in Utrecht.

En ja hoor, vandaag zei Cramer blij te zijn met het akkoord dat de ministeries met de regio sloten over – jawel – de verbreding van de A27. En zonder enige terughoudendheid bestempelen Eurlings en Cramer zichzelf nu tot milieukampioenen.

En wat schrijft de pers? “De snelweg door Amelisweerd gaat niet door!”

Ja, dank je de koekoek…Utrecht is gewoon een kunstje geflikt.

  1. 1

    Goed stuk. Deze analyse was ook toen al voorzichtigjes te horen (weet niet meer waar), maar werd verstomd door het luide protest.

  2. 2

    Deze analyse wordt gedeeld door veel Utrechters. Niet-demonstreren tegen de eerste plannen was natuurlijk geen optie. Het was dus een nogal onontkoombaar kunstje.
    Overigens kent Utrecht vele stadsparken en vind ik het jammer dat Amelisweerd zo langzamerhand dichtslibt met Bugaboo-yuppen.

  3. 7

    Slim gedaan van Eurlings, maar ik ben benieuwd wat Cramer hiervoor terugkrijgt. Misschien eindelijk eens substantiële investeringen in duurzame energie. Och, het zal wel niet.

  4. 9

    Hoe zit dit qua verantwoording naar de kamer? Is de kamer (of gemeenteraad, provincieraad)willens en wetens verkeerd voorgelicht hierover om een show voor het publiek op te voeren? Dat mag namelijk staatsrechtelijk niet, en zou een reden kunnen zijn voor een motie van wantrouwen.
    PS Volgens mij gaan veel herindelingen in gemeenteland ook zo. Voorstel tot fusie met een hele bak gemeentes terwijl de bevolking het liever bij het oude laat. Maar uiteindelijk gaat het door, vaak de optie die slechts een paar gemeentes laat fuseren. We worden bij de neus genomen.

  5. 10

    Eurlings, smeurlings… al voordat meneer in de kamer zat was het er al eentje met extreem gladde praatjes, bah, wat een misselijk figuur is die gozer.

  6. 11

    Het sneue is dat de economische, politieke en burgerlijke vrijheid van iedereen in de randstad door deze laffe aanpak van grijs III in de toekomst weer zal afnemen. Immers, (auto)mobiliteit is een noodzakelijke voorwaarde voor specialisatie, ongeacht of dat nu gaat over je vriendin uit de provincie of die mooie baan.

    Het ge-nimby van de lokale bevolking heeft weer eens geprevaleerd, zodat er feitelijk geen echte ontsluiting van de noordzijde plaatsvindt. Die snelweg bij Leidse Rein moet er eigenlijk gewoon komen. En Amelisweerd? Jullie hebben het groene hart al, ga daar maar lekker wandelen. En met een goede verbinding is de veluwe ook dichtbij.

  7. 14

    Koekje van eigen deeg voor de milieubeweging! Jammer dat de uiteindelijke oplossing voor iedere betrokkene verlies oplevert. Heb je als emotie boven ratio gaat. Uiteindelijk komen de wegen er wel, als erkent wordt dat de auto al schoon is :lol: