Consuminderen?

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Eerst even een warming up voor dit postje:

Als u tussen de beeldlijnen door kijkt, weet u dat bedoeld wordt dat u eigenlijk helemaal niet moet consumeren. En dat is precies wat een aantal mensen vinden dat u zaterdag moet doen: NIETS KOPEN.

Nog niet overtuigd? Heeft u de documentaire The Century of the Self van Adam Curtis dan niet gezien? Hier even de essentie voor u ter herinnering:


Eenvoudig gezegd, u consumeert zodat u zoet blijft. Zoete mensen veroorzaken geen problemen. Die kan je alles wijs maken. U bent klei in de handen van de macht als u blijft consumeren.
Wakker worden!! KOOP NIETS! KOOP NIETS!
Niet alleen zaterdag niet, gewoon nooit meer. Drastische maatregelen. KOOP NIETS!
 
 
 
 
 
Ja maar……
Wacht even. Onze huidige maatschappij en economie draait wel vanwege het feit dat iedereen toch maar gewoon naar de winkel blijft gaan. Zo hebben we dat nu eenmaal met z’n allen afgesproken. Willen we het leuk houden, moeten we het geld laten rollen. En dat ging tot nu toe toch prima? Juist nu er een kredietcrisis is, moet je er toch niet aan denken dat iedereen thuis blijft zitten en zijn geld onder de matras verstopt. Dan kunnen we helemaal de boel wel inpakken en terug naar het stenen tijdperk.
En je moet er al helemaal niet aan denken dat al die mensen die nu uren, dagen, jaren spenderen in winkels en catalogi ineens alle tijd van de wereld hebben. Gegarandeerd dat de helft binnen de kortste keren bezig is met oorlog. Van een eenvoudige ruzie met de buren tot echte oorlog met de buurlanden. Dat kan je maar beter overlaten aan specialisten, anders wordt het pas echt een puinhoop.
Het feit dat ze zo weinig zelfreflectie hebben dat ze al jaren in die consumentenval lopen, geeft aan dat ze te labiel zijn om los te laten op de echte wereld.
Nee, willen we het leuk houden is er maar 1 optie: KOOP NU!

Reacties (12)

#1 larie

Weetjewat gewaardeerde, ik doe m’n ding..eerst de Aldi voor de bulk dan de AH voor de aangename en dan kan ik b.v. zaterdag/zondag aangenaam verpozen, kwa maag dan. U daarintegenheeft die dagen holle ogen tot maandag, wellicht 13:00 om dan snel de koelkast en maag te vullen;)

Hoe was het ironieteken ook n weer?

Koop als er behoefte aan is..no more no less.

Adam Curtis is is vol botox vermoed ik levend dood…oldskool…not dead just smelling.

  • Volgende discussie
#2 Yevgeny Podorkin

Hè hè, eindelijk reclame op sargasso.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Cracken

Ach persoonlijk geen probleem met de consumptie maatschappij. Ik heb het goed, de mensen om mij heen hebben het goed, en dat is voor mij het belangrijkste.
De ver van mijn bed problemen deren mij niet zoveel, en kennelijk werkt, voor mij en iedereen om mij heen, het huidige systeem, en ik zie er dan ook niet zoveel in om dat drastisch te veranderen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 anderS

Ach, ik heb het op zich best goed.
Maar wat n beetje aan me vreet is dat het huis van de buurman net iets groter is.
En mn collega net iets meer verdient.
EN eigenlijk iedereen om me heen het beter doet, en meer heeft dan ik.

Gelukkig kan ik vakantiedagen en overuren laten uitbetalen, dan heb ik mn nieuwe flatscreen nog voor de kerst…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 dNEUS

Alsof de meeste mensen in hun legbatterijtjeshuis een wezenlijke keuze hebben. Consuminderen betekend voor het gros armoede.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Helen

Wat ik een beetje zorgelijk vind, is dat ‘hebben, hebben, hebben’-gedrag van zovelen (en blijkbaar is dat niet iets uitgesproken rechts-denkend, gezien de reacties hier – op een enkele ironische reactie na…- ).
En wat wordt er zoal gekocht: pulp. Chinese rotzooi voor de kinderen, bezineslurpende auto’s (wáár in Nederland zijn de wegen zó slecht dat je er alléén met een 4WD kan rijden???) etc.

Hangt het eigen geluk echt af van anderen overtroeven?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 anderS

@ Helen:

Ironie is pas leuk als je het niet meteen doorhebt toch?

Geluk op individueel niveau is vaak een kwestie van ‘links’ denken maar wel voldoende ‘rechts’ doen.

Echte dilemma is wat je collectief kunt doen. de laatste alinea van Steephs prachtige post. Dat is een dilemma waar ik het al vaker over heb gehad na een heerlijke maaltijd bij een glaasje wijn met mensen die zo weinig eigen problemen hebben dat we het over dat soort zaken kunnen hebben.

Wat is je alternatief voor de (economische) groei maatschappij?

Het Bruto Nationaal Geluk van Bhutan is leuk, maar die wordt wel verhoogd als ze van ons wat gezondheidszorg kunnen importeren, die wij nooit hadden gehad zonder vooruitgangsillusie en kapitalistisch systeem.

En trouwens, mijn geluk bij het geplande pokeravondje hangt wel degelijk af van de mate waarin ik van mn vrienden win.
En dan moet de inleg ook echt geld zijn, alhoewel niet zoveel dat iemand er iets voor hoeft te laten..

Winnen is evolutionair ingebakken. En laten zien dat je vaak gewonnen hebt even goed.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 esgigt

Niets meer kopen… wat een rust zou dat geven, maar ook een verdomd lege maag.

Niets meer kopen… hoef ik ook niet meer te werken. Maar wat doe ik dan de hele dag thuis. Ergens heen kan amper want ik heb ook geen geld meer.

Niets meer kopen… ik spreek ook geen mensen meer in de winkel. Wie zie ik dan nog?

Niets meer kopen… leegte, zo leeg, je zou jezelf bijna opknopen.

De sinterklaasgedichtjes willen niet zo dit jaar.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 caprio

Minder consumptie == meer honger, zonder vernieuwing geen vooruitgang, allemaal geitewollensokken, en dan hoeft sex voor mij ook niet meer.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 HansR

@9 en dan hoeft sex voor mij ook niet meer.

Dat zou schelen: geen kleine capriotjes is een positievere wereld.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 S’z

Ethische eindejaarscadeaus : klikmelink…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Richard

Steeph: “…Drastische maatregelen. KOOP NIETS!”

De boodschap lijkt me eerder koop alleen als je iets nodig hebt, en trap niet in de ‘branding’ van producten, die positieve waarden en gevoelens koppelt aan bepaalde merken.

Zo is het heel goed mogelijk om via branding een merk te associëren met waarden als zorg voor milieu en mensenrechten, terwijl tegelijkertijd in werkelijkheid zowel mensenrechten als het milieu geschonden worden in het productieproces.

Dus eigenlijk blijft de boodschap van de film staan, en verfijnt ze jouw conclusie tot ‘KOOP BEWUST’.

Steeph: “… echte oorlog met de buurlanden. Dat kan je maar beter overlaten aan specialisten …”

Dit klinkt mij nogal naïef in de oren, en niet al te democratisch.

  • Vorige discussie