Gated Reverb: een technische term uit de productiewereld, waarvan de meeste mensen niet weten wat het is. Maar iedereen kent en herkent het: de allerbekendste Gated Reverb is dit:
om precies te wezen, om 3:16 exact.
Het nummer in de muziekhistorie waarbij Gated Reverb uitgevonden is is bovenstaand nummer van Peter Gabriel. Het is het knallende geluid van de drums van Phil Collins. Je hoort het heel duidelijk op het moment dat het drum-thema voor het eerst eindigt.
Meteen daarna paste Phil Collins het zelf ook toe op zijn eigen In The Air Tonight. Collins en Gabriel zouden veel navolging krijgen. Het is een zeer kenmerkend geluid van muziek van de jaren 80 en 90. Elke artiest die zichzelf een beetje serieus nam ging het toepassen.
Gated Reverb is per ongeluk ontdekt. Tijdens de opnamen van Intruder stond er een microfoon voor het met elkaar praten van muzikanten per ongeluk open. Die microfoon had extreme compressie er op om een gesprek beter verstaanbaar te maken. Compressie is het hard maken van zachte geluiden en het zachter maken van harde delen van het geluid.
Peter Gabriel vond het geluid door de praatmicrofoon een stuk beter klinken dan de officiele opnamen, en vervolgens probeerden ze de drums op deze manier op te nemen. Toen bleek er nog een Gater open te staan; dat is een technisch snufje dat een geluid van de opname onmiddelijk afkapt tot nul zodra het volume afneemt. Die Gater stond per ongeluk aan omdat ze net nieuwe apparatuur hadden waarmee ze nog niet helemaal bekend waren. Al met al versterkte dit het effect van de knallende drums nog eens te meer, en Gabriel en Collins omarmden deze vergissingen met volle overtuiging.
De rest is geschiednis: een geschiedenis waarin Gated Reverb door vele anderen gekopieerd zou worden.
Sowieso was het album van Peter Gabriel waar het hier om gaat (z’n derde, de eerste vier Peter Gabriel albums hadden nooit een naam) een revolutionair album wat op meer dan een gebied de toon zette voor toekomstige muziek. De manier waarop de synths gebruikt werden, de beklemmende sfeer, productietechnieken: het was allemaal zeer vernieuwend.
Reacties (1)
De reverb (galm) ontbreekt in dit verhaal. Terwijl dat wel een cruciaal onderdeel is van gated reverb. De truc is, meen ik, dat die reverb voor de noise gate wordt geplaatst. Waardoor de galm tegelijk met het originele geluid wordt afgekapt als de noise gate sluit. Dat zorgt voor het specifieke, wat onnatuurlijk klinkende effect.