CDA vuistdiep in spamdatabase

slotAh! leuk onderzoekje vandaag: Uit onderzoek van GemeentelijkOnderzoek.nl is gebleken dat maar liefst 97,6% van de ondervraagden haar eigen gemeente een voldoende geeft voor het gevoerde gemeentebeleid. Van de 441 gemeentes in Nederland kregen maar liefst 420 een cijfer van 5,5 of hoger.

Een beetje vreemd alleen: de resultaten zijn al gepresenteerd, maar het onderzoek staat nog steeds online. En hé, wat gek! Nadat ik me met al mijn NAW-gegevens, telefoonnummer, burgelijke staat en rekeningnummer heb aangemeld, gaan alleen de eerste twee van de vijftig vragen op de website gemeentelijkonderzoek.nl daadwerkelijk over mijn gemeente. De rest van de vragen gaan over mijn hypotheek, hoeveel ik verdien, welke partij ik stem, hoe vaak ik naar de wc ga en of ik mijn vrouw bedrieg. Dat ze dat voor een gemeentelijk onderzoek allemaal moeten weten!

Inmiddels zijn gemeenten zelf, na verontruste telefoontjes, ook wakker geworden. Zelfs de Vereniging van Nederlandse Gemeenten gaf een persbericht uit: de enquête is een ordinaire fuik, waarin naar informatie van bezoekers wordt gehengeld.

De bedoeling van gemeentelijkonderzoek.nl, en moederbedrijf Daisycon, is duidelijk: het creëren van een grote marketingdatabase, waarin klanten als KPN, Oxxio, Ziggo, Rabobank en een aantal goede doelen (dus daar gaat uw geld naartoe!) hun direct marketing op kunnen afstemmen. Het staat allemaal, na een beetje zoeken, keurig op de website.

Oja, en VNG kan misschien even bij premier Balkenende vragen hoe dat nu precies zit. Ook de christelijk-conservatieve zuil is vertegenwoordigd met CDA, CNV en huisblaadje Elsevier.

Natuurlijk, wettelijk zal dit allemaal best mogen. Nu bedrijven niet meer mogen spammen, wordt het weer belangrijk om burgers te bereiken via brievenbus en telefoon. Maar dat dit een smerig truukje is lijkt me duidelijk. En dat is toch gek. Een half jaar geleden had Daisycon-managing director Marko Dobroschelski in een interview met Emerce zijn mond nog vol van ethiek in marketing.

Maar ja, de tijden veranderen.

  1. 1

    Aangezien het CDA het meest consequent voor voorstellen stemt ten nadele van de privacy van burgers, verbaast me dit helemaal niets.

    Goed dat je deze praktijk even in het daglicht zet!

  2. 4

    @2 en het het is ook niet in overtreding. Zolang je het maar aanmeldt en ergens zegt dat je de gegevens van de mensen op schandelijke wijze misbruikt, is er niets aan de hand.

  3. 5

    Volgens mij moet iemand even de reclame-code-commissie een tip geven. Ik heb jarenlang in de consumenten-informatie-branche gewerkt en volgens mij moet er een dikkere disclaimer op. Bijvoorbeeld dat Nederlandse gemeenten geen feedback krijgen van dit onderzoek. Dat het niet vanuit de Nederlandse gemeenten gestart is. De Nederlandse gemeenten zijn geen merk, geen commerciele entiteit, kunnen zich slechter tegen dit soort dingen verdedigen, en ik denk dat de rechter daar wel oor voor heeft.

  4. 6

    Zo, die enquete gaan we eens even enthousiast invullen:

    Adresgegevens CDA Partijbureau:
    Buitenom 18
    Postbus 30453
    2500 GL DEN HAAG
    tel (070) 342 48 88
    fax (070) 364 34 17

    Bekijk hier de route beschrijving

    Ledendesk:
    E [email protected]

    En ik wil graag voor alles gebeld of gemaild worden.

  5. 7

    @3,4
    Das duidelijk, maar je mag geen gegevens vergaren zonder je uitdrukkelijk kenbaar te maken, met het doel deze gegevens dan later weer aan derden aan te vertrekken.
    En laten we wel wezen, het is niet goed duidelijk wie de enquete verstrekt!

  6. 8

    Diverse media publiceerden rond pinksteren de resultaten van een soortgelijk ‘onderzoek’ door de website http://watgelooftu.nl/ dat ook maanden na publicatie nog steeds online stond en een commerciele fuik bleek te zijn voor onder anderen het Nederlands Dagblad, het Gereformeerd Dagblad, een lading christelijke goede doelen, een christelijke leesclub en nog een batterij aan reli-organisaties.

    PDF met daarin de media die het watgelooftu.nl persbericht klakkeloos overnamen (schrik niet) http://watgelooftu.nl/

    Naam van het ‘onderzoeksbureau’: N.A.W. plus. Hehe, ze zijn tenminste wel eerlijk.

  7. 10

    Het CDA; voor al uw data mine activiteiten. OV-chipkaartje, anyone?

    jeechteleeftijd.nl schijnt ook zo’n fuik te zijn. En jawel hoor:

    “Advance verwerkt de door haar verzamelde Gewone Persoonsgegevens voor de volgende doeleinden: …
    het verstrekken van de Gewone Persoonsgegevens aan zorgvuldig geselecteerde partners van Advance met als doel om deze gegevens – al dan niet tegen betaling – te gebruiken om per post, telefoon, sms, e-mail en/of andere media informatie, activiteiten, nieuws, aanbiedingen van deze partners te versturen…
    het verstrekken van de Gewone Persoonsgegevens aan zogenaamde listbrokers…
    het creëren van bezoekersprofielen, onder meer door het koppelen van (i) door Bezoekers op de Website ingevoerde Gewone Persoonsgegevens en (ii) overige door Advance gegenereerde gegevens, uitsluitend voor het hiervoor genoemde segmentatiedoel.”

  8. 11

    sorry hoor het leest een beetje als relnichterij ala het geenstijl blog?

    Een hoop opgeblazen onzin, waar je vandaan haalt dat het CDA aan spam zou doen is absolute onzin.
    Het is goed dat de partij meegaat en vernieuwende marketing bedrijft, of dit het beste voorbeeld is weet ik niet maar op zich lijkt me er niet mis mee. Ik zie niet waar je de link met spam kunt leggen, anders dan dat het lekker leest in je verhaal.
    Kijk zelf op de site van dat onderzoek, daar staat bij dat er commerciele vragen gesteld worden, als je van mening bent dat dat direct spam is ben je slecht op de hoogte.

    “Hoe tevreden bent u met uw gemeente? Via GemeentelijkOnderzoek.nl kunt u aangeven hoe uw gemeente het doet op het gebied van gemeentebeleid, faciliteiten en natuurlijk de website. De resultaten worden aan het eind van iedere maand gepubliceerd op deze website. Daarnaast worden er in dit onderzoek een aantal commerciële vragen gesteld om uw wensen en eisen van u als consument in kaart te brengen zodat onze klanten u beter van dienst kunnen zijn. Doe nu mee en laat uw mening gelden.”

    dus michiel maas, blijf even bij de feiten en probeer de partij geen schade te berokkenen, door onzin in de ether te spuien.

  9. 12

    @ Frits: Die disclaimer stond volgens mij gisteren nog niet op de voorpagina. Ik zal thuis mijn cache nog wel even nakijken. Heeft een oplettende lezer die misschien nog? (note to self: altijd een screenshot maken).

    Maar hoe dan ook, het is een slinkse, bewust misleidende manier om persoonlijke gegevens te oogsten, met een nep-persbericht en de hele rimram. Ik vind dat een kwalijke vorm van direct marketing, en dat het CDA (en vele anderen) hierdoor marketinggegevens krijgt zeer dubieus.

    Bovendien: niet voor niks hebben tientallen gemeenten en de VNG gewaarschuwd voor de praktijken van deze website…

    En verdomme man, schade berokkenen? Als de PvdA hierin zou zitten was Wouter Bos al door een schuimbekkende menigte met pek en veren door Den Haag gedragen.

  10. 13

    Ik weet bijna zeker dat die disclaimer “GemeentelijkOnderzoek.nl is een onafhankelijk onderzoek en géén initiatief van de gemeentes.” nieuw is.

  11. 14

    btw, dit is de mail die ze rondsturen:
    http://www.dewolden.nl/gemeente/dewolden/nieuws.nsf/web/E70EC99F9E8CC502C125766900324878
    Zie je dat het stuk over commerciële vragen ontbreekt?

    En in dit screenshot
    http://www.telstar-online.nl/nieuws.php?id=19464
    Is duidelijk te zien dat de mededeling dat de site geen gemeentewebsite is nog niet aanwezig is.

    En volgens dit stukje op Binnenlands Bestuur hebben ze de tekst inderdaad aangepast:
    http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2009/11/gemeenten-krijgen-klachten-over-commerciele-site.136305.lynkx

  12. 15

    Uit het feit dat de makers zich presenteren als onderzoekers naar de kwaliteit van gemeentelijke dienstverlening, terwijl het bijna helemaal gaat om het slijten van commerciele producten blijkt wel dat er niets vand deugt. De hopen klachten bij gemeenten en het feit dat ze de tekst op de site hebben aangapst ondersteunen dit alleen maar. Dat het CDA met zo’n organisatie in zee gaat geeft blijk van vreemde normen en waarden.

  13. 16

    Almere, 10 november – Gemeentelijk Onderzoek reageert op opmerkingen

    De afgelopen dagen hebben enkele gemeenten opmerkingen gekregen over de website GemeentelijkOnderzoek.nl. De indruk bestond dat dit een initiatief van de gemeenten of van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) betrof. Middels dit bericht willen we benadrukken dat dit niet het geval is, wij betreuren het misverstand en hebben inmiddels op de website een aantal aanpassingen doorgevoerd om te verduidelijken dat het, naast een kleine onderzoeksdoelstelling, een commercieel initiatief betreft.

    We doen onderzoek naar gemeentelijke services, de uitkomst wordt op de site gepubliceerd. Het is absoluut niet zo dat we willen misleiden of willen meeliften op de goede naam van de VNG of van de gemeenten. Geschrokken van de klachten en opmerkingen is afgelopen weekeinde de welkomsttekst uitgebreid met een expliciete verwijzing naar de commerciële activiteiten. Er worden in dit onderzoek een aantal commerciële vragen gesteld om uw wensen en eisen van u als consument in kaart te brengen zodat onze klanten u beter van dienst kunnen zijn, zo is te lezen in de welkomsttekst. Daarnaast is op de voorpagina van de website de tekst ‘GemeentelijkOnderzoek.nl is een onafhankelijk onderzoek en géén initiatief van de gemeenten’ toegevoegd.

    We hopen dat we hiermee de consumenten volledig duidelijk te maken wat de doelstelling van de website is en het misverstand uit de weg is geruimd.