By the time I get to Arizona

Eergisteren (17 januari) was het Martin Luther King jr. day in de VS. MLK-day is een officiële nationale feestdag ergens halverwege de jaren tachtig ingevoerd door Ronald Reagan. Niet alle staten waren destijds echter blij met de viering van deze dag en met name in Arizona leidde dat tot een ophef die in het kader van de recente gebeurtenis wellicht interessant is. Gewelddadige retoriek is van alle tijden.

In 1986 werd de Republikein Evan Mechan gouverneur van Arizona. Hij was een fervent tegenstander van MLK-dag en had zelfs campagne gevoerd met het plan om de vrije dag  – die een jaar eerder door zijn Democratische voorganger was ingevoerd – terug te draaien. “You folks don’t need another holiday. What you folks need are jobs” was zijn stoïcijnse antwoord op de woede van mensenrechtenorganisaties. Hij was waarschijnlijk minder goed voorbereid op de reactie van Chuck D.

By the time I get to Arizona is een protestnummer zoals we dat van Public Enemy  gewend zijn. Een keiharde aanklacht tegen politiek racisme, opgekropte woede gerapt over een goed gesampelde beat. De begeleidende clip doet er nog een stapje bovenop. Gewapend met een wapenarsenaal waar Sarah Palin ongetwijfeld haar vingers bij af zou likken trekken Chuck D en zijn militie daarin op naar Arizona. Om de dag van vrede, mensenrechten en broederliefde ook in Arizona veilig te stellen richten ze een bloedbad aan waarbij de gouverneur en nog een paar politici om het leven komen.

De videoclip is met terugwerkende kracht unheimisch. De expliciete verheerlijking van geweld doet de hitlist van Sarah Palin verbleken. Chuck D mag blij zijn dat er nooit een gek is geweest die de boodschap van het nummer letterlijk nam. Martin Luther King jr. day is uiteindelijk onder druk van gewone protesten ook in Arizona ingevoerd en gouverneur Mechan heeft zijn politieke carriere ‘normaal’ beëindigd: Hij werd afgezet na een corrruptieschandaal. Als het anders was afgelopen was Public Enemy vast nooit met drie nummers in Sargasso’s top 2000 vertegenwoordigd geweest.

  1. 1

    public enemy was dan ook een aanhanger van de ‘Black Panthers’ een groep die niet bepaald een vreedzame oplossing nastreefde voor de rassentegenstelling in de USA. In tegenstelling tot MLK natuurlijk, wat een en ander nogal wrang maakt.

    Oh en voordat er gediscussieerd gaat worden dat de kogel van links komt, de black panthers zou ik eerder klassificeren als rechts maar dan wel binnen de door hun nagestreefde “nieuwe wereldorde”

  2. 2

    Chuck D mag blij zijn dat er nooit een gek is geweest die de boodschap van het nummer letterlijk nam.

    Nee, maar het is toch maar het beste om de vrijheid van meningsuiting preventief te knechten, zoals we in dit land nog lang niet genoeg gedaan hebben, anders hebben we niks om naar te wijzen zodra er weer een gek over de rooie gaat. De tweede wereldoorlog is ook veroorzaakt door een teveel aan vrijheid van meningsuiting, tenslotte.

    /Sarcasme modus uit.

  3. 3

    @1: Leg uit? Volgens mij waren de Black Panthers vooral voor het recht voor (gewapende) zelfverdediging, niet zozeer voor het omverwerpen van de overheid.

    On topic: ik denk dat je het teveel door Nederlandse ogen beziet @Jochem. Hier in ons koude kikkerlandje is confrontatie en geweld nooit de oplossing. Dat is over het algemeen goed, maar leidt af en toe wel tot het te lang negeren en doodzwijgen van misstanden onder het mom van “sociale vrede”.

  4. 4

    In de jaren ’80 lag de verbodsfocus nog op seks (denk 2 live crew). Was deze clip in 2002 gemaakt, dan was hij wel verboden geweest.

  5. 5

    @3 sowieso zou ik ‘gewapende’ zelfverdediging nauwelijks links noemen ;)

    Maar ook was de beweging erg uit op emancipatie van de zwarte bevolking. Het moest uitgaan van de eigen kracht en niet afhankelijk zijn van (door blanken uitgedeelde) uitkeringen.

    @4 Die controverse was al eerder een echt probleem. volgens mij was hij op het nippertje niet verboden maar de tweede cd van de rapper paris deed wel aardig wat stof opwaaien al in 1992.

    uit wikipedia:
    “When his second album, Sleeping with the Enemy, was ready for release in 1992, Paris was dropped from now-defunct Tommy Boy Records (since rechristened Tommy Boy Entertainment in 2002) and distributor Warner Bros. Records, owned by Time Warner, when the parent company discovered its incendiary content, which included fantasy revenge killings of then-President Bush and racist police officers. Also problematic was the album’s insert, which featured the artist waiting behind a tree, holding a Tec 9, as the president was waving to the crowd. Paris eventually released the LP himself on his newly formed Scarface Records. Also in 1992, Paris contributed to industrial music band Consolidated’s 1992 album Play More Music with the track “Guerrillas in the Mist.””

    Was wel zijn beste album trouwens ;)

  6. 7

    @JSK

    WTF are you on about? Ja, de black panthers wilden revolutie, gewapende revolutie, dat ontken ik toch niet?

    de “new world order” die zij nastreefden had mijn insziens echter geen links randje. hun hele ideologie was gebaseerd op recht van de sterkste (en de zwarten zijn in hun ogen daarin de sterkste).

    Ik zal trouwens de laatste zijn die een samenleving gebaseerd op recht van de sterkste zou willen. maar dat terzijde.

  7. 8

    Kan me wel voorstellen waarom een gouverneur een vrije dag wil afschaffen. Dan kan er weer gewerkt worden, wat zogenaamd goed is voor de economie. Dan hoef je geen eens een hekel te hebben aan MLK. Gewoon de werkgever pleasen.

    Dat is trouwens evident aan de relatie calvinisme-kapitalisme. De calvinisten hebben de roomse heiligendagen afgeschaft. Dat leverde zomaar een x aantal extra werkdagen op.