Wat doet een tamelijk zieke, 59-jarige nog op een dag? Wel, hij zit niet te luisteren naar zijn hartritmestoornissen, die laat hij voorbij gaan. Vanochtend bijvoorbeeld had ik gewoon zin in BWV 911 van Bach, dat is een toccata in C klein. Die is door vele pianisten en ook door vele clavecimbelspelers gespeeld.
Ik wil de clavecimbelliefhebbers hier niet tekort doen, maar als Bach uit zijn graf zou opstaan, zou hij zeggen: geef mij de piano maar! Hij zou ook zeggen, bij bijvoorbeeld een opvoering van zijn Hohe Messe, zoals die van de week op Cultura werd getoond: die hobo’s van tegenwoordig, die klinken toch een stuk beter, hè! Dan moet je hem uitleggen dat het een Festival van Oude Muziek was, et cetera. (Ik dacht altijd dat Oude Muziek van de 11e, 12e, 13e eeuw was. Maar Bach is dus Oude Muziek, volgens het festival.) Dat koor zong het Sanctus trouwens wel verdraaid goed, en dat was volgens mij het moeilijkste deel van die mis.
(Heeft u dat ook? Dat je brandend verlangt naar een mooi gezicht onder de koorleden. Brandend. Meestal zijn er twee of drie koorleden, die je wel zou willen spréken! Mannelijke of vrouwelijke, dat maakt me niet uit. Met The Tallis Scholars zou ik wel met elk lid bevriend willen zijn, ook met die jongen wiens tanden niet helemaal op een rij staan – hij zingt zo prachtig de baritonpartij.)
BWV 911 is een stuk dat tamelijk langzaam begint, dan een stukje zeer langzaam doorgaat en dán explodeert. Roze, lichtroze en dan paars. Het duurt een minuut of tien, elf. Hiiragi Riu, een Japanse pianiste, denkt dat het wel in 9 minuten kan, en dat kan ook, je kunt een stuk van Bach ook in 3 minuten afraffelen, maar daar wordt het niet mooier van. Fan-Ya Lin kent u nog niet. Dat is een 22- of 23-jarige pianiste, ze is van Taiwanese oorsprong, maar woont nu in Amerika. Ze wordt een wereldster, let u maar op. Zelfs in deze akoestisch belachelijke opname krijg je bijna rillingen van poëzie van haar spel.
Of Sviatoslav Richter, een van mijn lievelingspianisten, BWV 911 heeft opgenomen, weet ik niet. Hij heeft wel een paar andere toccata’s van Bach opgenomen. Van deze opname van Vladimir Horowitz word ik niet opgewonden, weer zijn er tien minuten van me weggegleden zonder dat er iets geschiedde. Nee, geef mij dan maar deze opname uit 1961 van Samuel Feinberg.
Friedrich Gulda is een pianist die mij nooit heeft weten te bekoren, zo speelt hij op ongeveer 3:30 eerst een stukje normaal en dan hetzelfde stukje zachtjes, zoals een leermeester het voordoet aan zijn leerlingen. Dat moet niet, naar mijn smaak. Hij moet wel een goed leermeester zijn geweest, één van zijn leerlingen was Martha Argerich, aan wier spel je kunt horen dat deze toccata bedoeld was voor het clavecimbel. Ze is een van mijn favorieten.
We hebben tot nu toe verschillende mooie versies gehoord en ook een paar minder mooie. Er zijn er nog veel meer (bijvoorbeeld van Marcelle Meyer, Daniel Áñez, verschillende Japanners, verschillende Russen), maar die kunt u zelf wel opzoeken. Hier is mijn lievelingsversie, van Glenn Gould. BWV 911 begint op 11:50. Daar gebeurt iets. Roze, lichtroze, paars.
Reacties (11)
Mooi stuk weer, hoor. A propos, hartritmestoornissen, daar is vaak heel operatief iets aan te doen weet ik uit ervaring. Bij u niet?
Ik heb hartfalen: de hartspier zelf pompt onvoldoende bloed door mijn lichaam, waardoor ik na 50 meter sprinten dood neerval. ‘Begeef u maar niet meer in grote menigten,’ zei een ziekenhuiszuster me een jaar of tien geleden, nadat de ziekte bij me was vastgesteld.
Ertegen opereren kan wel, als ze een nieuw hart voor me hebben, en ik zou ook zeker op die wachtlijst gaan staan als ik midden in het leven stond. Maar daar heb ik nooit gestaan, ik ben altijd een toeschouwer en luisteraar geweest. Ik beweeg traag, schrijf graag, kook graag en ik ben niet bang voor de ongetwijfeld spoedig intredende dood.
Ik lees je stukjes graag dus blijf nog maar even leven.
Mooi dat iedereen altijd weet wat Bach gedacht zou hebben. Bedoelen ze dan de Bach van 20 of van 64? Op het moment van componeren of na ettelijke uitvoeringen? Als diepgelovig christen of als componist voor de rich en famous (en royal)?
Standaard achtte men in zijn tijd, of liever net daarna, de piano een tamelijk lomp instrument, toch? en vals want gellijkzwevend gestemd.
Het mooist is natuurlijk de allemande uit bwv 1013. Pas in de 20e eeuw ontdekt in kopievorm. Ontdaan van alle aanwijzingen: er staan nog net noten op en tussen de lijnen. De rest is aan de muzikant. 18e eeuwse Jazz.
http://www.youtube.com/watch?v=6LwXUxzEjVw
Hier is de piano waarop Mozart gewerkt heeft: http://classicalliterature.tumblr.com/post/18761847282/mozart-s-piano-made-in-1780-by-anton-walter-some. Dat zal ongetwijfeld een bijkeukengeluid zijn geweest. De meeste instrumenten die je in een orkest tegenkomt, zijn in de loop der eeuwen sterk verbeterd.
Ik heb eens een concert van Bach bijgewoond dat gespeeld werd op authentieke instrumenten, maar men had uiteraard niet vergeten de lampen aan te steken en de microfoons aan te zetten…
Mooi, die BWV 1013! Mooi gespeeld ook! Ik kende dit werk nog niet, dus: dank!
Fuga’s ftw!
Dat de toccata bedoeld was voor clavecimbel kun je goed horen in het langzame 2e deeltje en iets na het begin van het 3e deel. In het eerste geval hoor je het dansante karakter wat op een piano wegvalt en in het 2e geval hoor je een soort orgelimmitatie in de stijgende akkoorden waar op een piano ook niets van overblijft. (Gustav Leonardt)
Had je dit stukje overigens niet pas op dinsdag volgende week moeten plaatsen? Vandaag zou cantate BWV 96 aan de beurt zijn.
Ik had ook de clavecinisten moeten laten horen, dat is waar, en dan zou Leonardt ook zeker genoemd zijn.
Hij noemt alleen de dingen die je tekort komt als je op een piano speelt, niet de grote voordelen. Om maar iets te noemen: de enorme lénigheid die een piano je geeft, of hoe moet je dat zeggen. Het is altijd moeilijk om zulke dingen onder woorden te brengen.
Ik ben nu eenmaal grootgebracht met de piano, niet met het clavecimbel.
@7. Als je naar de datum wil verwijzen dan moet het voor vandaag cantate BWV 69 zijn. Bach was geen Amerikaan.
Overigens hoor ik liever de Dorische.
Addendum (?): Artur Schnabel
http://www.youtube.com/watch?v=fZttUH1ABwY
Ik begrijp dat je Schnabel noemt, Iwan. Maar dan had ik elke pianist wel moeten noemen, die ooit BWV 911 heeft opgenomen. Schnabel is, voor mij althans, een ouderwetse pianist, die in het ‘paarse’ gedeelte van die toccata de maat zo verschrikkelijk vasthoudt. Hij laat niet los, bedoel ik, en daardoor komt het stuk ook niet vrij. Niet zoals bijvoorbeeld bij Nikolayeva, Argerich, Fan-Ya Lin of Gould.