Brugge 2008: Jooden niet gewenscht!

Twee weken geleden stapt professor Marcel Kalmann (64) café-restaurant Le Panier d’Or op de Grote Markt in Brugge binnen. Kalmann bestelt er een kop koffie. Even later neemt hij zijn hoed af waardoor zijn keppeltje zichtbaar wordt. Op dat moment is Kalmann de enige klant in de zaak, buiten hem zijn een barman en twee kelners aanwezig. Als zijn keppeltje zichtbaar wordt draait de ober zich naar hem toe en blaft “wij serveren hier geen Joden, ERUIT!”. De professor is totaal van de kaart, en verlaat zo snel mogelijk het café. De kelner schreeuwt hem nog na: eruit, ER UIT!

De hevig geëmotioneerde Kalmann loopt een nabijgelegen zaak binnen waar het personeel geschokt kennis neemt van het incident. Als de politie wordt gebeld wil deze niet langskomen, Kalmann moet zelf maar naar het bureau komen. Op het bureau wacht hem een uitermate onvriendelijke behandeling waarbij de Amerikaanse Kalmann wordt toegesnauwd dat hij zijn aangifte niet in het engels mag doen. Uiteindelijk verlaat hij het bureau met een verhoorblad vol met onjuistheden. Vandaag werd bekend dat Kalmann een klacht gaat indienen tegen de politie uit protest tegen zijn behandeling.

Ondertussen maken de toeristische dienst van de stad Brugge en de horeca ondernemers in de omgeving zich zorgen om het imago van de stad. Vooral ook de prijs die Kalmann voor zijn koffie moest betalen: € 6,50 driemaal de normale prijs heeft de ondernemers geschokt. Een redacteur van het tijdschrift Joods Actueel zocht de rauss-schmeissende kelner van Le Panier d’Or op en noteerde dat de kelner schoorvoetend bereid is om zijn excuus te maken aan de professor ‘indien deze dat zou wensen’.

Rest mij nog te vermelden dat Marcel Kalmann werd geboren op 1 januari 1944 in het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau een paar dagen voor de bevrijding. Marcel is zo de jongste persoon die Auschwitz heeft overleefd. Maar dat wordt door sommigen steevast als irrelevante informatie gezien als het gaat om joden in het hier en nu.

bron: Joods Actueel

Nagekomen mijmering: Aan het bruggetje naar een persoonlijke observatie die ik laatst deed in Enkhuizen waar ik een bruin café aan de haven bezocht met diverse ‘Groep Wilders stickers’ op de deur ben ik niet toegekomen. Het kwam nog niet zo lekker uit de verf. Maar hoe moet het zijn om als moslim zo’n café binnen te stappen? Of maakt het niet uit omdat moslims toch niet naar de kroeg gaan? Een Wilders sticker is toch ook een soort hedendaagse ‘RAUS’-boodschap alleen dan tegen een andere bevolkingsgroep? Afijn het lukte me niet om in dit postje het bruggetje in te passen, misschien een volgende keer? Kunt u alvast nadenken over de argumenten tegen dergelijke knetterbekke bruggetjes.

  1. 1

    Een incident? Of worden de kampen binnenkort weer geopend? Ik ben benieuwd naar de hieronder volgende (ongetwijfeld) diepzinnige gedachten

  2. 7

    dat ik benieuwd ben naar de commentaren Carlos.. ik verwacht daar namelijk veel van.. helaas plaatsen bismarck en su alleen wat vage commentaren die ik niet kan duiden.. * voelt zich een beetje dom*

  3. 10

    Dat dit nog zo expliciet gebeurt met Joden is voor mij eigenlijk wel een verrassing… Ik kan het eigenlijk bijna niet geloven dat het zo is gegaan.

  4. 11

    Tweede comment onder het youtube filmpje bevat de tekst die de menigte zingt:


    al wie nie springt!!!
    al wie nie springt da is e JOOD!!!!

    Dan snap ik wel wat voor verband Bismarck ziet met het café-restaurant en de flikken.

  5. 12

    nou, ik snap er niks van (maar ik ga dan ook nooit naar voetbalwedstrijden).. kun je mij dat verband uitleggen? *steekt graag wat op *

  6. 13

    Nou ga ik ook nooit naar voetbal. Maar los daarvan komt het je niet disturbed over, dat gedrag van die supporters die blijkbaar met veel verve willen bewijzen dat ze niet van joods afkomst zijn? Lijkt mij een recept om haat tegen een groepering tot pavlov-reactie te maken.

  7. 14

    mwa, ik ben geen antropoloog maar jij denkt dus dat die spreekkoren “met veel verve willen bewijzen dat ze niet van joodse afkomst zijn”?

    er komen dan direct een paar vragen bij me op:

    waarom willen ze dat bewijzen? en tegenover wie willen ze dat bewijzen? En wat bewijzen ze als ze bewijzen dat ze niet van joodse afkomst zijn? Of heeft hun gedrag een andere reden? Ik weet het niet, maar jij blijkbaar wel..

    de link zie ik ook nog steeds niet trouwens

  8. 16

    Philip Dewinter komt uit Brugge.
    Voorzitter Frank Van Hecke komt uit Brugge.

    AUB: lees dit, sommigen kunnen zich weer *verwonderd het hoofd krabben*, anderen zullen twee keer slikken.

  9. 20

    @ Crachat: Bedoel je te zeggen dat alle Bruggenaars/ Belgen fascisten zijn? Jij zult het wel weten als belg. In dat geval kan ik het verhaal van Carlos beter plaatsen! bedankt!

  10. 21

    Jooden niet gewenscht 66 resultaten in google
    Joden niet gewenst 99700 resultaten in google

    nep-oud hollands !
    (volgens de google-god toch)

  11. 22

    @ su e.a. Qua voetbal. Tussen A’dam en R’dam vliegen ook die kreten over-en-weer. Neuzen hè, worden A’dammers die zichzelf tot Joden hebben gedeclameerd hier genoemd. Soort van geuzengedoe of zo. Voor hetzelfde geld heten ze smurfen. Maar, kleeft niet zoveel “herrie” aan a.h. waarvan men een potje kan brullen. De tegenstander met de banaalste, wreedste woordenschat tot op het bot tergen. Gaan dan niet willekeurig op zoek naar Joden om te matten, een 300- tal nutcases met elkaar. (Mijn mening: laat, als het vat dreigt te barsten zoveel mogelijk gecontroleerd uitbranden, kan er een boek over schrijven hoe-en-wat, woonde ooit op steenworp van de Kuip maar goed). Oké, de liefhebber/ onpartijdigen krabben zich danig achter het oor van de teksten. Heeft verder geen betekenis. Moet je niet zo van schrikken. Maar die ober in dat etablissement op A- locatie in Brugge vind ik eigenlijk veel erger (zo even snel alles) opgetikt…enger…doe die maar een halluf uurtje in een schandblok…de lafaard…

    Maar het staat er toch echt…2008
    Is het jaartal wel goed.

  12. 23

    Ik bedoel te zeggen, dat je je van de cynische domme kan houden, of dat je kan beseffen dat de tijden wel degelijk harder en onverschilliger worden.
    Maar er is nog hoop: bepaalde joden in Antwerpen praten graag met Dewinter, in hun grote gemeenschappelijke vijand de Big Bad Mooooslim.
    DIE weet natuurlijk al langer dan vandaag dat hij een steeds groter aantal vlaamse café’s niet moet binnenstappen.
    Tenzij je en domme neger bent uit Parijs die die tedere gevoeligheden niet meteen vat. Die zich een beetje *verwondert in het haar krabt* omzoteggen.

  13. 24

    @ Crachst: “de tijden tegenwoordig harder en onverschilliger”? heb je enig besef wat mensen elkaar in de middeleeuwen aandeden? Of (for that matter): in de tweede wereldoorlog?

    Of denk je dat jouw denkbeelden de maatstaf zijn voor een “beschaving”? Als dat zo zou zijn is misschien wel 90% van de wereldbevolking onbeschaafd(negerts schijnen soms erg racistisch te zijn btw)

  14. 25

    Oja. Wij zijn hier 1) in de middeleeuwen, 2)in de tweede wereldoorlog, EN 3)tussen de racistische negerts.

    Gaat er weer eentje over ‘mijn denkbeelden’.
    Jouw insinuaties zijn mij al ziek genoeg, wìl niet eens over je denkbeelden gaan.

    Ik sprak overigens niet tegen jou hoor, wou ff m’n ontzetting over de gratuitheid van je comments hier ten panele kwijt.

    teruste.

  15. 26

    Als de vreemde reactie van het Brugse parket model mag staan voor een verslechtering van de tijden dan heeft Crachat groot gelijk @Sikbock. Maar ik vraag ook naar andere tekenen van die tijd.

  16. 28

    Andere tekenen?
    Wat denk je van dit? Een hoog politiefunctionaris die zich als een dolle hond heeft gedragen in het verhoorlokaal, en een Turkse familie in de psychiatrie heeft gemept? (weetje wat de rechtzaal niet eens gehaald heeft)

    En gelukkig is het einde nog niet in zicht: geruchten gaan dat hij zijn superieur ‘in de val gaat meesleuren’, dat is een ander semi-VlaamsBelangelement in het politieapparaat. Wat overigens officieel uit meer dan 40% VlaamsBelangleden bestaat – aan de cijfers van de VlaamsBelangvakbond te zien.

  17. 29

    Klinkt zeker griezelig. Hoewel ik jaren geleden al erg schrok van sommige cafe’s aldaar alsook in Antwerpen. Daar richte men zich behoorlijk tegen allochtonen. En wordt Nederland niet ook weer steeds racistischer? Niet vergelijkbaar met de Tweede Wereld Oorlog maar we hebben toch geen holocaust nodig om racisme te kunnen zien?

  18. 30

    @ Cracht: vaak gaat het toch om de feiten.. of hier sprake is van feiten is de vraag. Jouw “denkbeelden” lijken mij echter niet op feiten gestoeld maar meer op morele verontwaardiging.

    * verwondert zich over het morele “wensdenken” van crachat *

  19. 34

    droevig? wat is droevig? Dat sommige mensen de “werkelijheid” niet accepteren? Misschien is dat zo, die worden daar waarschijnlijk niet gelukkiger van

  20. 36

    Ja, SB, maar er is geen partij die de deur wagenwijd openzet naar de eenvoudiger zielen onder ons die verkiezingsoverwinningen gebaseerd op racisme en haat als een bevestiging zien van hun simpliciteit. Je werd vroeger, jouw vroeger, sociaal gecorrigeerd bij racistisch gedrag, nu aangemoedigd.

    En bespaar me een preek omtrent mijn zogenaamde ‘morele verontwaardiging’, puhleese!
    Ik en vele anderen zien het gewoon onder mijn ogen met feiten en bewijzen gebeuren, het afzakken en teloorgaan, en ik wordt een beetje op de vingers getikt omdat ik ‘moreel verontwaardigd’ ben.

    Het normen- en waardendebat, Nederlander, wordt in België niet gevoerd door een wereldvreemde would-be regent met z’n brein in een preekstoeltje op sterk water, maar door tuig met een das aan in kamer en senaat, met een zeer breed kader aan ambtenaren en uitvoerende machten. Die trappen in elkaar waar ze legaal mogen, en beschermen hen die over de schreef gaan.
    Stap dan eens een café binnen waar ze Fier zijn Vlaming te Zijn, en kom dan nog eens slap lullen over mijn ‘morele verontwaardiging’.

    Wat moet ik verdomme anders zijn, dan ‘moreel verontwaardigd’ wanneer toevallig mijn mening wel degelijk wèl op feiten gestoeld is?

    sick.

  21. 37

    Waar las ik het laatst…

    Realistische mensen passen zich aan de wereld. Onrealistische mensen blijven eisen dat de wereld zich aan hen aanpast. Alle vooruitgang is daarmee dus afhankelijk van onrealistische mensen.

  22. 41

    Ik begrijp wat je bedoelt crachat..met name dat mensen tegenwoordig minder sociaal gecorrigeerd worden.. ik zie dat echter als vooruitgang.. je kunt elkaar beter openlijk voor rotte vis uitmaken en het uitvechten dan dat het onderhuids gaat rotten. sommige groepen nederlanders, belgen, afrikanen, chinezen, surinamers, noordafrikanen, joden etc. zijn nu eenmaal racistisch.. persoonlijk heb ik liever dat die dat openlijk verkondigen dan dat ze ondergronds gaan..

    mensen als jij zijn dan ook zeker nodig, (want ikzelf ben niet zo’n idealist)Af en toe zou ik echter liever zien dat je niet alleen de witte belgen van het vlaams blok als enige bron van racisme zou zien.. ( doet mij denken aan oogkleppen)

  23. 45

    De vraag is niet of racisme bestaat, maar of je die haat tussen bevolkingsgroepen moet gaan cultiveren. Haat of racisme onder de noemer vrijheid van meningsuiting schuiven is op zijn minst twijfelachtig te noemen. Het heeft niets met een rationele kritiek te maken, maar is puur emotioneel. Je kunt na verloop van tijd hele volksstammen wijsmaken dat de andere groep minderwaardig is of zelfs niet als mensen beschouwd dienen te worden. Dit soort sociale ‘experimenten’ zijn al vele malen uitgevoerd in het verleden. Niet zelden leidt het tot grote tragedies.

  24. 48

    @41 Sickbock:

    Ik heb ook liever dat dingen in de openheid gebeuren en gezegd worden ipv dat het onderhuids gaat zitten rotten en ondergronds gaat.

    Ik heb een godsgruwelijke hekel aan politieke correctheid, morele superioriteit en in sommige gevallen misplaatste morele verontwaardiging en ik ben ook geen cultuurrelativist, maar de dingen die Crachàt aanhaalt zie ik ook gebeuren en ik zie ook de vaak kleine berichtjes in de krant zoals de gebeurtenis in Brugge en ik lees en zie dit soort berichten iets te vaak om ze slechts als incidenten af te doen.

    Ik heb het antwoord op dit moment niet, maar je kunt je afvragen waarom bepaalde dingen tegenwoordig meer in de openheid worden verkondigd. Zou het misschien kunnen zijn dat bepaalde ideeën die door Hans Janmaat tijdens zijn politieke loopbaan in de 80- en 90-er jaren werden verkondigd en door de overgrote meerderheid werden verketterd sinds Bolkestein, Fortuyn, Verdonk en Wilders meer gemeengoed zijn geworden en dat daardoor mensen zich niet meer geremd voelen om deze ideeën in alle openheid te ventileren?

    Ik weet het niet, maar als er mensen hier zijn die wel het antwoord op de vraag menen te weten dan ben ik daar erg benieuwd naar.

  25. 50

    Dus je hebt bladen, als “joods actueel” die ik neem aan vaker, dit soort stukken plaatsten.
    Over een kelner en een agent.

    Nou zo hou je de angst er goed in en het zelfmedelijden ook.

  26. 51

    een soort jules croiset aktie? broodje met primatenvlees?

    en ik vraag me af, waarom moet de overheid weer eens moet bepalen wat je mag vinden en denken? als mensen zo nodig niet met andere mensen willen verkeren, laat ze. kortzichtigheid en domheid kun je wel willen verbieden maar hoe stop je het?

    er wordt op van alles en nog wat gediscrimineerd; haarkleur, inkomen, iq, auto tot aan buste maten aan toe. zaken als leeftijd, geloof en sexe zijn dan ineens wel belangrijk. laten we het fijn verbieden, dan hebben we er wat aan gedaan.

  27. 52

    Over dat filmpje met Brugse supporters. Das van tijdens de wedstrijd Brugge-Ajax enkele jaren terug. Brugge won toen en het feit dat er dus ‘Al wie nie springt dat is ne jood’ wordt gezongen gaat erom dat in de Amsterdam Arena continu Israëlische vlaggen hangen en bijgevolg de supporters dus profileren als Joden.
    Anderzijds zijn ze wel voor die spreekkoren op de vingersgetikt.

    Wat dit voorval betreft. Het feit dat hij op bureau zijn klacht is moeten gaan indienen is redelijk normaal.
    Wat natuurlijk niet kan is dat ze hem uit dat café gezet hebben en dat de zijn klacht deels is weggelachen.

  28. 53

    Mensen laat u niet zo in de kaarten kijken, reacties als “als een jood / joods nieuwskanaal het zegt zal het wel niet waar en/of hasbara zijn” zijn zo doorzichtig.

  29. 55

    Antisemitisme is al oud. Zo oud dat de echte bronnen niet meer werkelijk zijn te traceren., In elk geval is het antisemitisme actief, zeer actief, gepropageerd door de katholieke kerk. In het Wiki artikel hierboven ontbreekt dan ook o.a. de brief van keizer Constantijn rond 325. Ja, ik hoor de hyena’s al. Maar denkt u werkelijk, dat 2000 jaar zorg en toewijding in het cultiveren van antisemitisme in katholieke gebieden na WOII verdwenen zou zijn? Zelfs al zou de katholieke kerk willen dat het antisemitisme verdwijnt dan zou ze er toch 2000 jaar heel erg hard aan moeten werken.

    En Sickbock die steeds maar *niets begrijpt* en *op zijn hoofd krabt*. We noemen dat gebrek aan empathie, gebrek aan historisch besef en gebrek aan begrip van de moderne tijd.

    Maar dat zal jou ongetwijfeld *je reet roesten*.

  30. 56

    @ EJ # 48: eens
    @ Blammake #52: dank voor de uitleg
    @ sloopkogel # 51: ook eens
    @ HansR: haha! Ouwe zeurpiet! Mooie gelegenheid om je stokpaardje weer eens van stal te halen niet? Grappig trouwens dat je jezelf met het koninklijke “we” aanduidt :-)

  31. 58

    Hallo? De professor in kwestie is gewoon een gek tegengekomen, en de behandeling van de politie is gewoon standard issue, zels al kom je van Pluto dan snauwen ze je nog af.

    Niet om wat dan ook goed te willen praten, maar je vraagt je wel af of er ook een andere kant aan het verhaal zou zitten. Mogelijk is de professor -ongeacht afkomst, nationaliteit of religie- niet zo’n net man. Die vind je namelijk overal..

  32. 60

    Vroeger (jaren zestig) zag je vrijwel nergens nog een Vlaamse leeuw. Deze vlag, en heel de Vlaamse beweging kwam zwaar verbrand uit de oorlog. ‘De zwartzakken’; werden ze genoemd, verbrand tot in hun ziel (voor zover ze die al ooit hadden), heulers met de vijand. Die andere zwartzakken: de Duitsers. Als kind smeet ik met stenen naar hun touring-car’s, bezetters ! Moordenaars ! Haat … ‘Wij’ hadden zogezegd gewonnen, de alliantie: verzetsstrijders (met veel comunisten in hun rangen), en de bevrijders; Gent werd door Polen bevrijd, andere door canadezen, Engelsen …
    De joden waren in de meest letterlijke zin een slachtoffergroep in die zin, dat hun geloof verzet niet toestond. Zij verzette zich dan ook haast niet. Nog tegen het onrecht dat hen werd aangedaan, nog als gewapend verzet of anderzijds. Als beesten werden ze afgevoerd, afgeslacht.
    Maar nu (ano 2008) heeft de Vlaamse beweging de schaamte van zich afgerukt. Want Vlaandere moet andermaal beschermd worden tegen ‘de indringer van buitenaf’: de (eens) gast arbeider die nu herenigd is met z’n gezin, dus heel die groep. Het verhaaltje begint opnieuw …
    Maar de nazaten van deze zwartzakken zijn geen haar beter dan hun ouders en grootouders … Stenen smijten gaat deze keer niet helpen.

    Het omgekeerde, van wat de nietsvermoedende Joodse meneer is overkomen kan ook …
    Lang geleden maakte een vriend van me het volgende mee, in (toen nog) Yougoeslavië. Elk jaar ging deze man naar Yougoeslavië op reis. Hij kende de verschillende regio’s en z’n bevolking goed. Gezeten aan de lunch, in een uitspanning die hij al meermaals bezocht had, kwam er een Duitser met z’n vrouw binnen. Buiten stond z’n wagen met caravan. Bij bestelling van een natje en een droogje, wist deze man tussen neus en lip te vermelden dat ie tijdens de oorlog in het dorp nog gestationeerd was geweest. Halverwege de maaltijd stonden er ie of wat gewapende mannen aan z’n tafeltje met de dringende boodschap het dorp, zoniet het land te verlaten …

    Het zou mij enigzins behagen uit mijn ochtendblad te mogen vernemen, dat voorgenoemde Joods Amerikaanse meneer met een tiental van z’n vrienden ‘Le Panier d’Or’ vereerd zou hebben met een ‘verbouwing’.

    Zwartzakken

  33. 61

    Joden, Zigeuners, Homoseksuelen, Turken, Negers, Marokkanen, gehandicapten, en horeca gaan niet zo samen is dat het item?

  34. 62

    Popeye, kan je misschien even nuanceren ipv de hele Vlaamse beweging over dezelfde kam te scheren.
    Het doet me trouwens pijn dat een symbool als de Vlaamse Leeuw helemaal wordt ingepalmd door het Vlaams Behang en dat dit symbool wederom aan racisme wordt gekoppeld.

  35. 63

    Racisten (en daar reken ik islamofoben en anti-semieten toe) komen overal voor; ook in restaurants en op politiebureaus. De correcte reactie van de maatschappij is disciplinaire maatregel voor de betrokken politieagenten en het wegblijven van klanten bij de Gouden Vlag, en we kunnen pas wat zinnigs zeggen als die reacties uitblijven.

    Maar als de houding van de Brugse burgermeester tekenend is, kun je wel al wat voorspellen over de houding van zijn stadgenoten. De Morgen schreef zijn reactie: “Hij excuseert zich tegenover Kalmann voor elk ongepast gedrag dat niet overeenstemt met de visie van het stadsbestuur op een gastvrije stad.” Vertaald: “Dat joden satansgebroed zijn wil nog niet zeggen dat je ze niet eerst hun koffie kunt laten opdrinken.”

  36. 64

    Blammeke. Misschien is het wel aan die vlaamse beweging zelf om zich te nuanceren. Ik vind dat er anno 2008 ietsje teveel begrip voor de beul ipv het slachtoffer is. Het is de plicht van die so-called genuanceerde vlamingen om zich te onderscheiden, maar als puntje bij paaltje komt gaan die nogal vlotjes op de buik, niet?

    Ik zie geen enkel ernstige politieke vorm van een volwassen vlaamse beweging – niet moeilijk als je het nagaat. Als een minderwaardigheidscomplex de brandstof van een beweging is.

  37. 67

    onderschrift bij 64, en voor de niet op de hoogte zijnden: afgebeeld Bart De Wever samen met moeder Theresa. Bart is degene die in de Guinnessbookpoging deed qua Langste Regeringsonderhandeling, tot grote tevredenheid van vooral zichzelf.

  38. 68

    @ 62 Ik wil dat gerust voor u doen. Als u mij diets kunt maken hoe ik het gemis van drie nonkels (oom’s voor d’ollanders), twee nooit uit Duitsland weergekeert, één gedood door V-bom; nuanceer. Hoe ik twintig jaar luisteren naar verhalen uit de hel (de concentratiekampen waar mijn vader vier jaar verbleef) nuanceer.

    (Ook) ik ben Vlaaming, maar daar heb ik reserves bij…

  39. 71

    Nee, maar dat geeft de plicht aan ‘de vlaamse beweging’ om daar afstand van te nemen. En dat gebeurt niet, integendeel. Dit worden de jaren van paybacktime, mark my words. Of dacht u dat De Wever begaan is met de vlaamsche taal? Dat is een extreemrechts figuur die alle liberale en socialistische verworvenheden wil terugschroeven, punt.
    Nogmaals: de vlaamse zaak is een kapstok voor bijzonder onnobele bedoelingen. Menig zijn de kudde’s die daar blind achternablaten.

  40. 72

    Wat heeft dit met politieke correctheid te maken. Afkeuren van geweld, verkrachting, verminking, moord, diefstal, .. is ook allemaal politiek correct. Het zijn allemaal zeer natuurlijke gedragingen van de mens als de omstandigheden juist zijn. Een aantal comments lezend schijnen we de menselijke natuur niet te moeten onderdrukken, elke gedraging is goed want het zou politiek incorrect zijn er een oordeel over te hebben en dat is incorrect.

  41. 73

    @Crachat
    De reden trouwens dat er geen echte volwassen politieke vorm meer is van de Vlaamse beweging is het simpele feit dat de richting die ze nu uit moet politiek niet te verkopen valt.
    Die is veel te gecompliceerd.
    De doelen zijn ongeveer bereikt wat nu nog aan staatshervormingen gevraagd moet worden zijn kleine correcties. Zoals BHV dat nu een symbooldossier is maar eigenlijk maar een kleine correctie is.

    @Popeye
    En zo zijn er ook mensen die al 60 jaar politieke rechten meer hebben omdat ze toen fouten gemaakt hebben.
    En ook mensen die vastgezeten na de oorlog valselijk beschuldigt zijn, opgesloten zijn en dan 6 maand langer hebben vastgezeten omdat ze geen document wouden ondertekenen waarin ze verklaarden geen Vlaming te zijn.
    Met alle respect voor de erge zaken die er gebeurd zijn 60 jaar geleden. Ze zijn ook 60 jaar geleden.

    Waarmee ik niet wil zeggen dat we ze mogen vergeten. Maar dat nuance ondertussen toch wel mag komen.

  42. 74

    Bon soit, heel deze discussie over de Vlaamse beweging is naast de kwestie.

    Dat ze die cafébaas beboeten, opsluiten. De agenten lessen geven in klantenbediening, want die laat altijd te wensen over.
    En de boel is opgelost.

  43. 75

    @ 74 Daarmee is de boel geverbaliseerd. Opgelost is ie daarmee alleminst.
    Zestig jaar ontzegd zijn uit je burgerrechten tegenover de dood …
    U verkracht niet alleen de woorden nuance en vergeten, maar ook hun betekenis.
    Neen, probeert u het nog eens …

  44. 76

    @djeezes man en dat allemaal omdat ik probeer te vragen niet iedereen binnen een beweging over dezelfde kam te scheren.

    Ik kan hier ook uitspraken doen als ‘Alle joden zijn racisten als het moslims betreft’ of ‘Alle Moslims zijn dieven’ of nog ‘Alle palestijnen zijn terroristen’.
    Die 3 uitspraken zijn evenmin waar als jouw ‘Alle aanhangers van de Vlaamse beweging hebben gecolaboreerd’ en ‘Alle aanhangers van de Vlaamse beweging vandaag zijn Vlaams behangers, racisten en anti-semieten’

  45. 77

    En verder wens ik maar 1 ding hierover nog te melden.
    Stel je voor dat het om een moslim was gegaan dit voorval.
    Zou er dan zo een heisa rond zijn ontstaan?
    En zou dit draadje hier even lang zijn?

  46. 79

    @52: Ga eens kijken op de jijbuis. Die bruggenaren zingen het bij elke wedstrijd, ook tegen standaard luik of anderlecht, die je toch op geen enkele manier met joden kunt associeren. Het woord jood is overduidelijk bedoeld als een belediging aan het adres van de supporters van de andere partij. Dat lijkt me veelzeggend.

  47. 80

    @Sikbock#56
    Zeurpiet? Stokpaardje?
    Het valt me inderdaad op dat al mijn andere reacties wat minder pijnlijk aankomen en wat minder irritatie wekken. Al mijn reacties op andere onderwerpen lijk je dus niet gelezen te hebben, of in elk geval niet geobserveerd te hebben. Beide kwalificaties kunnen niet van toepassing zijn omdat mijn reacties over antisemitisme en katholicisme slechts een klein deel van mijn reacties uitmaken. Maar wellicht kan Steeph als numbercruncher daar een licht op doen schijnen.

    Zolang antisemitisme als een nieuwigheid van deze tijd wordt beleefd en besproken zoals in dit draadje – hee voetbal en antisemitisme… Wat gek allemaal! – vind ik mijn reactie(s) niet ongehoord. Als je dat zeuren noemt: om het even.

    Oh, ik begrijp natuurlijk niet dat iedereen hier wel weet hoe het allemaal in elkaar zit. Waarom zou je überhaupt nog reageren: iedereen weet toch alles? Alleen een beetje lachen en zeuren want die lieden aan de andere kant van de lijn zijn zo briljant. Alleen gymnasiale humor mag nog. Kennis is aanwezig en eigenlijk redundant. Misschien zelfs onbedoeld. En als je dan iets roept: vooral niet herhalen. Dan wordt je een zeurpiet. Jij bent zeker katholiek, die willen ook alleen maar lachen om de grootste ellende, als je ze met de neus op de feiten drukt draaien ze zich om, ontkennen en noemen je humorloos. Het is de wil van god! hahaha. Je begrijpt mijn gevoel voor humor is feilloos maar anders dan katholiek.

    Ik wacht op de eerste pogrom van na WOII en denk dat ik die nog mee ga maken.

    Kun jij uitleggen wat je dan allemaal niet begrijpt?
    En als je dat niet kunt wat ik dan allemaal niet begrijp?

  48. 84

    Ik ken je al langer dan vandaag HansR en meestal lees ik je bijdragen met genoegen. Je posts over de rol van de katholieke kerk ( zeker 50%, STEEPH??) sla ik echter meestal over, want die komen vaak toch op hetzelfde neer.

    Maar wil je biechten? Graag! *zoekt vast relevante passages op in de bijbel*

  49. 87

    @Larie
    Dank voor de support maar de ervaring is dat webloggers geen boeken meer lezen: het is teveel tekst en men is te kort van geheugen.

    *Al die vervelende lettertjes allemaal, ik moest voor mijn examen al 5 boeken lezen, ik heb aan mijn plicht voldaan.*

    Zoiets.

  50. 89

    HansR: wat ik doe heet COMMUNICATIE ik begrijp best dat dit moeilijk is voor een beta. maar goed. door het stellen van vragen laat je mensen NADENKEN.. daarbij gaat het niet zo zeer om wat jezelf weet, maar is het juist de grap om er achter te komen wat nderen denken

    hoe heet je boekkie trouwens?

    *staat er nog steeds voor open om Hans R te helpen*

  51. 90

    Oh, is dat nou communicatie… Nooit geweten.

    Erbij hoort dan zeker dat als je zelf een vraag wordt gesteld je geen antwoord geeft of een wedervraag stelt. Dank! Goh je hebt me erg geholpen ;)

    (zie verder klikmelink)

  52. 95

    *heerlijk die warmte van Sikbock*
    *dat Sargasso toch, een grote familie met Larie als peetvader… :)*

    Verder is het zakelijk gezien dom om wie dan ook het café uit te sturen behalve als ze geen geld hebben.

  53. 96

    @ 87 HansR. De allerlaatste van Harry Potter (uiteraard nog in het Engels). Eén van de ‘bodems’ in het boek is ‘vervolging’. Van hen die helemaal geen magische kracht hebben: the muggles (gewone mensen), over tovenaars van wie één van de ouders geen tovenaar is: Mudbloods. magiërs waarvan beide ouders ook tovenaar zijn noemen zichzelf: purebloods. Heel subtiel word uitgelegd hoe dat in dat precies w allemaal in z’n werk gaat. Een grote verdienste wat mij betreft voor J.K. Rowling, om de jeugd daarop te wijzen; de gevaren van ongefundeerde vooroordelen, en de gevolgen daarvan.

  54. 98

    Een restaurant: ‘met typische Brugse en Vlaamse specialiteiten’.
    De suggestie van de dag was waarschijnlijk een uitsmijter …

  55. 99

    Volbloed Limburgse konijn zijnde is het telkens weer gieren als de één of andere denkt politiek multicultureel sociaalvoelend correct te zijn door Vlaanderen de Leeuw nog eens door de modder te trekken.
    Meer dan belegen, maar mij niet gelaten.

    Het wordt pas echt lachen als iets dergelijks voorkomt en het dan blijkt dat de ober een homohatende SP-a lijstduwende moslim was.
    (en als je denkt dat dat niet realistisch is moet je meer Tom L. lezen)

  56. 101

    @100
    Dat zal er vanaf hangen hoe hij het doet neem ik aan.
    Alleszins stuurt iets dergelijks de radar bij sommige fundamenteel multiculturelen danig in de war.

  57. 102

    Ow alleen fundamenteel multiculturelen (what the hell that may be) vinden het erg als je op deze manier een cafe uit geschreeuwd wordt, vor de rest van de wereld is het volslagen normaal??

  58. 103

    Lijkt me van niet. Tenzij mogelijk in Eindhoven.

    Maar sta me toe te verduidelijken : met “iets dergelijks” bedoelde ik een ober van allochtone afkomst die het islamitisch geloof toegedaan is, en die in een vlaag van blind racisme een heer van Joodse origine en geloof de duvel aandoet, in plaats van een raszuiver Vlaeminck die gehuld in een leeuwevlag en met een nazi-kepi op achter de voorgenoemde Joodse heer aanzit.

    De plotse ontdekking dat rassenhaat geen privilege is van de bange blanke man, wil nogal eens een moreel kompas doen dolslaan.

  59. 104

    Ah dat verduidelijkt wel. Hoewel het voor mij weinig verschil maakt moet ik zeggen, het gaat er toch om dat de man als joods zijnde en om het joods zijn het cafe uit gesmeten werd?

  60. 105

    De joodse man in kwestie zal het mogelijk een zorg wezen door wie of wat hem zijn koffie ontnomen wordt, maar toch zie ik enige tweespalt in een samenleving cq blogpost die (terecht) een dergelijk voorkomen verfoeit, en maar meteen mijmert dat het die arme moslims ook wel zal overkomen.

    Mijn gedachtensprongetje is dan dat de ober wel eens een moslim geweest zou kunnen zijn.
    Zou dat kunnen? Gewoon als voorbeeld.
    Zou er enige animositeit zijn tussen die groepen? Zou dat een levendigere vijandigheid kunnen zijn dan die tussen een overspannen autochtone Brugse ober en een klant met een keppeltje?

  61. 107

    Je vraagt of dat zou kunnen?
    Neen. ALS dat een moslimober was, hield die zich zo koest als een schaaldier, blij dat hij die baan heeft.
    De kans is ongeveer nihil.
    Neem maar gewoon aan, dat op een enkele hippe stadse zaak na, de andere blanke obers nog liever hun polsen oversnijden dan samen te werken met nen bruine.
    Men schijnt zich niet voor te kunnen stellen hoe diep de haat geworteld is tegenover het oneigen volk, wie dat ook moge zijn.
    Dat onvermogen is haast erger te noemen, want brein hebben de personen met beperkte kennis dacht ik genoeg.

  62. 108

    Aan welke bijzondere universiteit geeft die Kalmann trouwens les? Als ik Google naar »”Marcel Kalmann” -brugge -bruges« … dan bestaat de beste man opeens niet meer. (Behalve in het Pools, wat waarschijnlijk een eigen schrijfwijze van Brugge heeft.)

  63. 109

    @Crachat: dat is misschien wel zo. Maar frappant is wel welk stereotype beeld bovenkomt bij zo’n verhaal. Situeer het in Amsterdam en menigeen zou er een totale verkeerde voorstelling van kunnen hebben. Een verborgen vorm van racisme?

  64. 110

    @Branko
    Google komt wel verder met alleen “Marcel Kalmann”. Hij lijkt te bestaan en is in elk geval niet anoniem. Of hij echt professor is is nog de vraag. In franse artikelen staat professeur, kan dus ook gewoon leraar zijn hetgeen verklaart waarom je hem verder niet tegenkomt op het internet anders dan in relatie tot dit incident.

  65. 111

    Het gaat hier trouwens helemaal niet over het feit of de man professor is of niet. Het gaat er gewoon om dat er ‘een jood’ om zijn jood zijn buitengegooid is uit een café.

    En ik blijf me de vraag stellen dat had het ‘een moslim’ geweest of ‘een hindoe’. Er hier evenveel animo zou zijn geweest.

    Waarmee ik, nogmaals, niet wil zeggen dat de actie tegen Marcel correct is. Want die was ze allerminst.
    En om dan door te gaan idd.
    Stel je voor dat het een moslim was die een jood buitengooide of een jood een moslim.
    Kan er misschien iemand daar een inschatting van maken. Zowat per religie die een andere religie buitengooid.

    En nog een vreemde zaak hier. We hebben het over ‘een jood die door een Vlaming is buitengegooid’. Moeten we niet eerder zeggen ‘een jood die door een katholiek is buitengegooid’?

  66. 115

    Blammage, Blammeke, waarom de geloofstoer op ?
    Er is gevochten voor de scheiding kerk en staat, en zovoorts en zoverder …

    Brugge een stad die leeft van het toerisme … Ik maak mij sterk dat een groot deel van zijn klanten toeristen zijn (!).
    Dat kan je gewoon niet maken. Het imago van z’n zaak op de klippen.
    Het imago van Brugge ‘het Venetië van het noorden’, naar de haaien.
    De naam en faam van ons dierbaar Vlaanderen, waar het immer regent voor iedereen op aard … Weggespoeld. De heer is zeker vertornd !

  67. 116

    @crachàt, mss wel. Aangezien er daar ook een aantal oostenrijkers, belgen en andere collaborateurs tussen zaten.

    maar ik wil er gewoon even op duiden dat we de man zijn geloof mixen met een ‘volk’. Tis een mix die we altijd maken. En niet alleen met joden. Maar om één of andere reden maakte ik me die bedenking.

  68. 117

    Het gaat hier trouwens helemaal niet over het feit of de man professor is of niet. Het gaat er gewoon om dat er ‘een jood’ om zijn jood zijn buitengegooid is uit een café.

    Mij ging het er meer om: is dit uberhaupt wel gebeurt? ’s Mans naam duikt namelijk alleen op in artikelen over het incident, en bij mij begint het dan onmiddelijk te stinken naar hoax.

  69. 118

    nogmaals profileert stad Brugge zich,
    maar het probleem zit veel dieper dan dat, het bewijst maar weer eens hoe stompzinnig de mediaan mens is of zich gedraagt.

    we zijn vandaag blijkbaar even ver als in 1940, dat iedere bruggeling zich moge schamen voor het te kort van hun politie!!!

  70. 119

    @117: De man is in levende lijve gisteren op het VRT-nieuws geweest en heeft het verhaal verteld zoals Carlos het beschrijft (dat was heel wat heftiger dan de afgezwakte versie op de deredactie-site).

    @21: Ik heb een vermoeden dat de schrijver dezes de titel van een door mij ingediende linktip heeft overgenomen. In mijn geheugen staat me nog een foto bij waarop een bordje met (precies) deze text op een winkeldeur hing, hetgeen me wel een aardig prikkelende kop leek. Ik kan momenteel helaas geen bewijs aanvoeren voor het bestaan van het bordje.

  71. 120

    @107
    Fijn te horen dat die broederstrijd ook weer uit de wereld is, binnenkort kunnen we weer met z’n allen op vakantie in Palestina?

  72. 121

    Om dit draadje af te sluiten (of nieuw leven in te blazen :) even hier een berichtje uit ‘Le Monde’ van 8 februari.

    Après la publication par le Vatican de la Nouvelle “prière pour les juifs” dan la liturgie du Vendredi saint en rite latin, l’assemblée des rabbins d’Italie s’est prononcée, mercredi 6 février, pour une “pause” dans le dialogue avec l’Église. Pour eux l’appel à prier “pour les juifs reconnaissent finalement Jésus Christ” contredit “dangereusement” plusieurs décennies de dialogue.

    Hier het engelstalige bericht uit een joodse online krant.
    Hier nog een frans stukje over hetzelfde onderwerp.

    Voor wie de diepte van dit stukje niet helemaal kan volgen in de relatie tussen de katholieke kerk en de joden (ofwel het ketholieke antisemitisme) moet nog maar wat gaan studeren.

  73. 124

    Verhulst heeft de reacties van Joods Actueel over Kalmann wel erg goed verstopt op de website van Brussels Journal oftewel hoe haat talent vergiftigt
    Prof. Dr. Henri Ghislain