Het zijn de Salafisten die een paar dagen terug zich hebben verbonden met Al-Qaida.
Iedereen kan Al-Qaida zijn, het is een ongrijpbare structuur maar daarom niet minder dodelijk.
Ik was gisteravond erg verbaasd/verbolgen dat het NOS Journaal van 22.00 geen aandacht aan deze aanslagen gaf maar wel uitgebreid bleef door mekkeren over het bierflesje incident van Onze Jongens op Kreta. De halve Magreb staat in de fik en de Nederland staartt naar haar eigen navelpluis…
..wilde er nog een postje over schrijven maar kon de juiste toon niet vinden.
#7
mescaline
Kunnen we ook niet eens af van de term suicide bomber ? Suicide bummer vaak. Verry much stressed.
#8
p
De IHT suggereert dat de Casablanca zelfmoordernaar, die zichzelf opblies terwijl hij in een internet cafe klaarblijkelijk ergens bij werd betrapt, eigenlijk voorbereidingen trof voor duo aanslag.
Moroccan blows himself up in an Internet cafe in Casablanca, after the owner caught him surfing jihadist Web sites. Was he downloading instructions from a handler? Abdelfattah Raydi took that secret to the grave, but his blast led police to what they say was a larger plot to attack police stations and the port in Casablanca, the country’s largest city and its commercial capital, as well as tourist sites.
Perhaps the Casablanca plotters had been planning to execute their attacks on Wednesday, too, for a double terror whammy across North Africa? Again, there was no immediate answer: Three blew themselves up when cornered on Tuesday by Moroccan police and police shot and killed another who appeared to be preparing to set off his explosives belt.
#9
Manolo
@Carlos
Ik ken het: ik keek het 6 uur journaal, komt een Algerijnse vriend in paniek binnen omdat hij familie in Algiers heeft en net gehoord had over de aanslag.
Na 10 minuten gemekker over een of ander naamloos prinsesje kwam een itempje van 1 minuut..
#10
mescaline
Hans Laroes vragen om een reactie ?
#11
RennieB
Iedereen kan Al-Qaida zijn, het is een ongrijpbare structuur maar daarom niet minder dodelijk.
Het probleem is een beetje dat de blinde angst voor een verzamelnaam van een database voor Mujahedien strijders en de duidelijk prostituering van deze naam geleid heeft tot een volgbaar fenomeen voor radicaliserende jongeren maar verder weing te maken heeft met “Al-Qaeda”.
Al die groepjes mafkezen die zich all around the world opblazen kicken erop om zich Al Qaida te noemen, maar ik geloof er geen barst van dat het een centraal geleide organisatie is. Die terroristen houden de mythe uiteraard graag in stand, net als Westerse media en (regerings-) leiders.
Al Qaida is meer een verzamelnaam voor ontspoorde fanatiekelingen als je het mij vraagt
Het is een soort Hyves maar dan anders, wat er gebeurt is dat er nu inmiddels contacten zijn tussen islamisten in Marokko en Algerije, op wat voor manier dan ook kunnen ze elkaar helpen net als bij Hyves.
#15
JSK
@Edwin:
maar ik geloof er geen barst van dat het een centraal geleide organisatie is.
Maakt dat uit dan? Een niet centraal geleide organisatie kan gedeelde doelen hebben en zich daar naar gedragen. Om maar even een Marijnissen te flikken: het Nederlandse verzet tijdens de bezetting was eveneens gedecentraliseerd.
@Carlos:
Doet me denken aan the Brotherhood uit 1984.
en zich helemaal overtuigd van The Right Cause. en met een voedingsbodem van min of meer welwillende lokale bewoners, die geregeld weinig moeite zullen hebben met al was het maar passieve hulp.
spooky vergelijking, eigenlijk, vanwege de vele overlappingen.
Voor mij geeft die verglijking uitstekend de vreselijke situatie weer waarin we verzeild zitten.
#20
SN
@JSK: Dat maakt wel uit als berichtgeving en (vooral)beleid ervan uit gaan dat het één organisatie is.
Onze duitse bezetters vielen niet valkenburg in groten getale binnen om daar hét kopstuk van het Nederlandse verzet uit de grotten te halen. Wij zitten wel nog steeds in Afghanistan…
#21
JSK
Haha, het eerste! Zo ver gaat mn (complot)denken niet.
#22
JSK
Onze duitse bezetters vielen niet valkenburg in groten getale binnen om daar hét kopstuk van het Nederlandse verzet uit de grotten te halen. Wij zitten wel nog steeds in Afghanistan…
Nou nee, we zitten er om de Taliban te bevechten. En daarnaast heeft Osama bin Laden enorme symboolwaarde.
#23
Edwin
@ JSK: Je hebt gelijk, mijn omschrijving is verkeerd. Ik geloof niet dat er een organisatie ís. Het is hetzelfde als al die pubertjes in de provincie die met een davidster op hun pet de ajax-hooligan gaan uithangen in de lokale disco. Ze kennen de club slechts van de televisie, hebben de Arena waarschijnlijk nog nooit van binnen gezien, maar ‘koketteren’ wel met de ‘faam’van de F-shite.
Ofwel er bestaat een kern (‘de basis’) die wel degelijk georganiseerd is, maar ik betwijfel sterk of al die rondzwervende groepjes mafkezen in contact staan met die basis.
#24
Theedoek
@Crachàt 16
Wie of wat is dan die bezettingsmacht die Algerije bezet?
#25
JSK
@24: Een quasi-dictatoriale, quasi-seculiere, quasi-door-het-westen-gesteunde regering.
In dezes is dat niet belangrijk wie, denk ik, Theedoek.
Ik stel dankzij JSK vast dat Al Q zich zo gedraagt – het zegt alles over hun manier van kijk op de wereld, hun ‘strijd’, hun gedrag, hun organiseren.
Al Q beschouwt iedereen behalve zichzelf als vijand, da’s wel duidelijk.
Geweldig! Ik lees deze frase over en over, en ik lees steeds een waarheid als een koe. Nog geen idee wat die waarheid inhoudt, daar moet ik ongtwijfeld nog lang over nadenken.
Wacht, ik lijst hem in
Al-Kaida: een soort Hyves maar dan anders.
Dan vergeet ik hem niet!
P.S. Even een opfristtertje Arabisch:
“Qa’ada” is the infinitive of the verb “to sit”. “Ma-Qa’ad” is a chair. “Al-Qaeda” is the base or fundament of something. “Ana raicha Al Qaeda” is colloquial for “I’m going to the toilet”. A very common and widespread use of the word “Al-Qaeda” in different Arab countries in the public language is for the toilet bowl. This name comes from the Arabic verb “Qa’ada” which mean “to sit”, pertinently, on the “Toilet Bowl”. In most Arabs homes there are two kinds of toilets: “Al-Qaeda” also called the “Hamam Franji” or foreign toilet, and “Hamam Arabi” or “Arab toilet” which is a hole in the ground. Lest we forget it, the potty used by small children is called “Ma Qa’adia” or “Little Qaeda”.
@crachat, theedoek en JSk, hmm t lijkt me toch wel wezenlijk dat de FIS zich gerechtvaardigd als een verzet mag zien. Ze zijn democratisch gekozen in 1991. Daarna heeft het leger een staatsgreep gepleegd. Algerije is de antithese van de democratie-boven-alles denkers. Democratie is kennelijk toch voor bange mensen.
Vooral omdat het leger dan als een soort concessie maar een regering heeft ingesteld die erg tegen godsdienstvrijheid is en de islam aan iedereen opdringt. Vrij rondlopen voor westerlingen is er niet meer bij.
#37
JSK
@zazkia:
hmm t lijkt me toch wel wezenlijk dat de FIS zich
gerechtvaardigd als een verzet mag zien.
Moordaanslagen gericht tegen burgers ooit gerechtvaardigd? Geen zin om daar uberhaupt een discussie over te voeren, sommige stellingen gaan mij echt te veur.
#38
Theedoek
@zazkia
Denk je echt dat er onder een FIS-regering godsdienstvrijheid zou zijn in ALgerije? Zelfs dat mogelijk zou zijn om Islamiet-af te worden?
#39
zazkia
Theedoek, hmmm zeg ik ergens dat er godsdienstvrijehid zou zijn onder de FIS? Nee ik zeg dat t een concessie is aan de FIS om die staat zo islamitisch mogelijk te houden, om de bevolking rustig te houden. Dus dat we per saldo niet zo blij zouden moeten zijn met het regime dat de CIA daar voor ons geinstalleerd heeft.
#40
zazkia
@Jsk, ik zeg dus echt niet dat ze iedereen maar af mogen schieten… Maar de FIS heeft wel een punt, ze zijn gekozen en ze zitten er niet. Nou das treurig. Das de paradox van de 20ste eeuw, democratie is voor bange mensen. Als de Fis dat niet heeft laten zien dan is het wel de Vietcong. En anders wel de geuzen, en de prinsgezinden. Die hebben er hier ook behoorlijk wat afgeslacht. Maar als Nederlander mogen wij trots zijn op onze weinig godsdienstvrijheidslievende bewegingen.
#41
JSK
Je zegt dat het verzet gerechtvaardigd is. Nou, zo geeft de FIS hun verzet vorm. :P
#42
zazkia
Ja, das nie best.Maar als de westerse wereld sympathie op kan brengen voor de Vietnamese guerilla’s, dan zal het ook eens op zijn kop moeten krabbelen over de FIS, in plaats van simpelweg alles veroordelen dat aanslagen pleegt. Zonder die aanslagen krijgen ze zichzelf niet op de agenda. Net als fatah en hamas. Het is niet goed te praten, maar is eenstaatsgreep op het moment dat een politiek niet interessante partij aan demacht komt dan soms wel goed te praten? T doet me een beetje hieraan denken:
#43
Bismarck
Als je jezelf Al-Qaida noemt, krijg je automatisch meer aandacht. Hoe meer aandacht je krijgt, deste groter effect sorteert je actie. Ergo, beweren dat je organisatie bij Al-Qaida hoort, bevordert de effectiviteit van je acties. Je zou wel seniel zijn om niet te beweren dat je bij Al-Qaida hoort, zolang dat enigzins overtuigend overkomt (hetgeen het bij de media altijd doet, mits je maar op enigerlij wijze met de islam te linken bent).
Al Qaida is al lang geen organisatie meer (als het die al ooit is geweest), het is een idee, zoals bijvoorbeeld vegetarisme (niet beledigend bedoeld naar vegetariers).
@JSK: Er is een verschil tussen het rechtvaardigen van verzet en het rechtvaardigen van de vorm waarin dat verzet plaats vindt. Ja, het FIS is terecht in het bestrijden van de Algerijnse regering. Nee, het FIS doet er niet goed aan daarbij burgers te vermoorden.
Om daarmee automatisch de regering als de “goede” partij te bestempelen is wel heel merkwaardig. Hun bestaan is onterecht (ze zijn niet volgens de door de algerijnse grondwet gestelde regels aan de macht) en bovendien onderscheiden ze zich niet van het FIS (want ze vermoorden ook opzettelijk burgers).
#44
Bismarck
Overigens in het rijtje bomaanslagen doet Bagdad vandaag ook goed mee: Het parlementsgebouw en een brug over de Tigris.
Verder nieuws: Het Turkse leger wil Iraaks Koerdistan binnenvallen.
#45
zazkia
Ik zat erover te denken om een blog te beginnen met buitenlands nieuws en achtergronden, dat/die we willen weten maar niet op het 8 uur journaal komt …
Ik wil nl. wel wedden dat geen van deze drie onderwerpen t nieuws haalt.
#46
JSK
Om daarmee automatisch de regering als de “goede” partij te bestempelen is wel heel merkwaardig.
-en-
Eh.. weet niet, ben niet zo thuis in het Algerijnse. Maar ik weet wel dat beide kanten niet zo fris zijn.
Anders leg je geen woorden in mn mond, ja.
#47
JSK
@45: I’m game!
#48
Bismarck
@45: Laat de URL graag even weten!
@46: Ja nu ineens onschuld roepen. Eerst loop je gewoon keihard te FIS-bashen, zonder de moeite te nemen, om te kijken wie de tegenstander is. Als in een voetbalpartij de tegenstander je continue onderuitschoffelt (en de scheids fluit geen enkele keer), dan spreek jij natuurlijk onmiddelijk je ploegmaat aan die na twaalf keer onderuitschoffelen een keer terugschopt?
#49
Arthur
@45: goed plan!
#50
JSK
@46: Ik heb van meet af aan geen kant gekozen. Als jij daar overheen wil lezen om mij in een bepaald hokje te duwen: fijn. Als je niet wilt luisteren denk ik dat jij daar op langere termijn meer last van hebt dan ik.
#51
Bismarck
@50 Excuses, dan heb ik je woorden in #41 verkeerd geinterpreteerd.
Reacties (51)
Ho ho, geclaimed door een radicale organisatie, waarschijnlijk gelieerd aan Al Qaeda.
*voor de nuance*
De GIS, vermoeddelijk.
Link werkt niet…
CNN zegt dat het Al Qaeda zelf is.
Gefixed…
Het zijn de Salafisten die een paar dagen terug zich hebben verbonden met Al-Qaida.
Iedereen kan Al-Qaida zijn, het is een ongrijpbare structuur maar daarom niet minder dodelijk.
Ik was gisteravond erg verbaasd/verbolgen dat het NOS Journaal van 22.00 geen aandacht aan deze aanslagen gaf maar wel uitgebreid bleef door mekkeren over het bierflesje incident van Onze Jongens op Kreta. De halve Magreb staat in de fik en de Nederland staartt naar haar eigen navelpluis…
..wilde er nog een postje over schrijven maar kon de juiste toon niet vinden.
Kunnen we ook niet eens af van de term suicide bomber ? Suicide bummer vaak. Verry much stressed.
De IHT suggereert dat de Casablanca zelfmoordernaar, die zichzelf opblies terwijl hij in een internet cafe klaarblijkelijk ergens bij werd betrapt, eigenlijk voorbereidingen trof voor duo aanslag.
@Carlos
Ik ken het: ik keek het 6 uur journaal, komt een Algerijnse vriend in paniek binnen omdat hij familie in Algiers heeft en net gehoord had over de aanslag.
Na 10 minuten gemekker over een of ander naamloos prinsesje kwam een itempje van 1 minuut..
Hans Laroes vragen om een reactie ?
Iedereen kan Al-Qaida zijn, het is een ongrijpbare structuur maar daarom niet minder dodelijk.
Het probleem is een beetje dat de blinde angst voor een verzamelnaam van een database voor Mujahedien strijders en de duidelijk prostituering van deze naam geleid heeft tot een volgbaar fenomeen voor radicaliserende jongeren maar verder weing te maken heeft met “Al-Qaeda”.
Wie angst zaait, zal angst oogsten.
Nope ze doen het zelf, ze noemen zichzelf Al-Qaida:
http://counterterrorismblog.org/2007/01/gspc_in_algeria_announces_new.php
De mythe van Al qaida:
http://www.guardian.co.uk/terrorism/story/0,12780,1327904,00.html
http://www.csmonitor.com/2002/0523/p11s02-coop.html
Al die groepjes mafkezen die zich all around the world opblazen kicken erop om zich Al Qaida te noemen, maar ik geloof er geen barst van dat het een centraal geleide organisatie is. Die terroristen houden de mythe uiteraard graag in stand, net als Westerse media en (regerings-) leiders.
Al Qaida is meer een verzamelnaam voor ontspoorde fanatiekelingen als je het mij vraagt
Het is een soort Hyves maar dan anders, wat er gebeurt is dat er nu inmiddels contacten zijn tussen islamisten in Marokko en Algerije, op wat voor manier dan ook kunnen ze elkaar helpen net als bij Hyves.
@Edwin:
Maakt dat uit dan? Een niet centraal geleide organisatie kan gedeelde doelen hebben en zich daar naar gedragen. Om maar even een Marijnissen te flikken: het Nederlandse verzet tijdens de bezetting was eveneens gedecentraliseerd.
@Carlos:
Doet me denken aan the Brotherhood uit 1984.
geen slechte vergelijking JSK. Qua structuur gedraagt AQ zich als een verzetsleger onder een bezettingsmacht, wereldwijd.
Nouja, ze voelen zich bezet door de moderniteit, en moderne mogendheden.
In de zin van werkelijk verzetsbweging of als door de staat in stand gehouden leugen?
en zich helemaal overtuigd van The Right Cause. en met een voedingsbodem van min of meer welwillende lokale bewoners, die geregeld weinig moeite zullen hebben met al was het maar passieve hulp.
spooky vergelijking, eigenlijk, vanwege de vele overlappingen.
Voor mij geeft die verglijking uitstekend de vreselijke situatie weer waarin we verzeild zitten.
@JSK: Dat maakt wel uit als berichtgeving en (vooral)beleid ervan uit gaan dat het één organisatie is.
Onze duitse bezetters vielen niet valkenburg in groten getale binnen om daar hét kopstuk van het Nederlandse verzet uit de grotten te halen. Wij zitten wel nog steeds in Afghanistan…
Haha, het eerste! Zo ver gaat mn (complot)denken niet.
Nou nee, we zitten er om de Taliban te bevechten. En daarnaast heeft Osama bin Laden enorme symboolwaarde.
@ JSK: Je hebt gelijk, mijn omschrijving is verkeerd. Ik geloof niet dat er een organisatie ís. Het is hetzelfde als al die pubertjes in de provincie die met een davidster op hun pet de ajax-hooligan gaan uithangen in de lokale disco. Ze kennen de club slechts van de televisie, hebben de Arena waarschijnlijk nog nooit van binnen gezien, maar ‘koketteren’ wel met de ‘faam’van de F-shite.
Ofwel er bestaat een kern (‘de basis’) die wel degelijk georganiseerd is, maar ik betwijfel sterk of al die rondzwervende groepjes mafkezen in contact staan met die basis.
@Crachàt 16
Wie of wat is dan die bezettingsmacht die Algerije bezet?
@24: Een quasi-dictatoriale, quasi-seculiere, quasi-door-het-westen-gesteunde regering.
Die het democratisch gekozen FIS toch verboden heeft?
Eh.. weet niet, ben niet zo thuis in het Algerijnse. Maar ik weet wel dat beide kanten niet zo fris zijn.
@Edwin Bin Laden is voor Al Qaeda iemand (één van de heel weinigen zelfd) die een jihad mag goedkeuren. Dat moet nl.
In dezes is dat niet belangrijk wie, denk ik, Theedoek.
Ik stel dankzij JSK vast dat Al Q zich zo gedraagt – het zegt alles over hun manier van kijk op de wereld, hun ‘strijd’, hun gedrag, hun organiseren.
Al Q beschouwt iedereen behalve zichzelf als vijand, da’s wel duidelijk.
Bingo!
http://www.cmo.nl/conflictenbank/index.php?Afrika:Algerije
Carlos over al-Kaida:
Geweldig! Ik lees deze frase over en over, en ik lees steeds een waarheid als een koe. Nog geen idee wat die waarheid inhoudt, daar moet ik ongtwijfeld nog lang over nadenken.
Wacht, ik lijst hem in
Dan vergeet ik hem niet!
P.S. Even een opfristtertje Arabisch:
http://prisonplanet.tv/articles/june2004/062504manufacturedfront.htm
(O jee, de plee heeft weer toegeslagen!)
Gut, het lijstje is rondom de sapreuk weggevallen.
Ook actief in Casablanca deze week…
En Irak natuurlijk:
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/04/art000001C77CF18E60DBD1.html
Tssss
Hoe heet de geheime dienst in Franrijk eigenlijk?
@crachat, theedoek en JSk, hmm t lijkt me toch wel wezenlijk dat de FIS zich gerechtvaardigd als een verzet mag zien. Ze zijn democratisch gekozen in 1991. Daarna heeft het leger een staatsgreep gepleegd. Algerije is de antithese van de democratie-boven-alles denkers. Democratie is kennelijk toch voor bange mensen.
Vooral omdat het leger dan als een soort concessie maar een regering heeft ingesteld die erg tegen godsdienstvrijheid is en de islam aan iedereen opdringt. Vrij rondlopen voor westerlingen is er niet meer bij.
@zazkia:
Moordaanslagen gericht tegen burgers ooit gerechtvaardigd? Geen zin om daar uberhaupt een discussie over te voeren, sommige stellingen gaan mij echt te veur.
@zazkia
Denk je echt dat er onder een FIS-regering godsdienstvrijheid zou zijn in ALgerije? Zelfs dat mogelijk zou zijn om Islamiet-af te worden?
Theedoek, hmmm zeg ik ergens dat er godsdienstvrijehid zou zijn onder de FIS? Nee ik zeg dat t een concessie is aan de FIS om die staat zo islamitisch mogelijk te houden, om de bevolking rustig te houden. Dus dat we per saldo niet zo blij zouden moeten zijn met het regime dat de CIA daar voor ons geinstalleerd heeft.
@Jsk, ik zeg dus echt niet dat ze iedereen maar af mogen schieten… Maar de FIS heeft wel een punt, ze zijn gekozen en ze zitten er niet. Nou das treurig. Das de paradox van de 20ste eeuw, democratie is voor bange mensen. Als de Fis dat niet heeft laten zien dan is het wel de Vietcong. En anders wel de geuzen, en de prinsgezinden. Die hebben er hier ook behoorlijk wat afgeslacht. Maar als Nederlander mogen wij trots zijn op onze weinig godsdienstvrijheidslievende bewegingen.
Je zegt dat het verzet gerechtvaardigd is. Nou, zo geeft de FIS hun verzet vorm. :P
Ja, das nie best.Maar als de westerse wereld sympathie op kan brengen voor de Vietnamese guerilla’s, dan zal het ook eens op zijn kop moeten krabbelen over de FIS, in plaats van simpelweg alles veroordelen dat aanslagen pleegt. Zonder die aanslagen krijgen ze zichzelf niet op de agenda. Net als fatah en hamas. Het is niet goed te praten, maar is eenstaatsgreep op het moment dat een politiek niet interessante partij aan demacht komt dan soms wel goed te praten? T doet me een beetje hieraan denken:
Als je jezelf Al-Qaida noemt, krijg je automatisch meer aandacht. Hoe meer aandacht je krijgt, deste groter effect sorteert je actie. Ergo, beweren dat je organisatie bij Al-Qaida hoort, bevordert de effectiviteit van je acties. Je zou wel seniel zijn om niet te beweren dat je bij Al-Qaida hoort, zolang dat enigzins overtuigend overkomt (hetgeen het bij de media altijd doet, mits je maar op enigerlij wijze met de islam te linken bent).
Al Qaida is al lang geen organisatie meer (als het die al ooit is geweest), het is een idee, zoals bijvoorbeeld vegetarisme (niet beledigend bedoeld naar vegetariers).
@JSK: Er is een verschil tussen het rechtvaardigen van verzet en het rechtvaardigen van de vorm waarin dat verzet plaats vindt. Ja, het FIS is terecht in het bestrijden van de Algerijnse regering. Nee, het FIS doet er niet goed aan daarbij burgers te vermoorden.
Om daarmee automatisch de regering als de “goede” partij te bestempelen is wel heel merkwaardig. Hun bestaan is onterecht (ze zijn niet volgens de door de algerijnse grondwet gestelde regels aan de macht) en bovendien onderscheiden ze zich niet van het FIS (want ze vermoorden ook opzettelijk burgers).
Overigens in het rijtje bomaanslagen doet Bagdad vandaag ook goed mee: Het parlementsgebouw en een brug over de Tigris.
Verder nieuws: Het Turkse leger wil Iraaks Koerdistan binnenvallen.
Ik zat erover te denken om een blog te beginnen met buitenlands nieuws en achtergronden, dat/die we willen weten maar niet op het 8 uur journaal komt …
Ik wil nl. wel wedden dat geen van deze drie onderwerpen t nieuws haalt.
-en-
Anders leg je geen woorden in mn mond, ja.
@45: I’m game!
@45: Laat de URL graag even weten!
@46: Ja nu ineens onschuld roepen. Eerst loop je gewoon keihard te FIS-bashen, zonder de moeite te nemen, om te kijken wie de tegenstander is. Als in een voetbalpartij de tegenstander je continue onderuitschoffelt (en de scheids fluit geen enkele keer), dan spreek jij natuurlijk onmiddelijk je ploegmaat aan die na twaalf keer onderuitschoffelen een keer terugschopt?
@45: goed plan!
@46: Ik heb van meet af aan geen kant gekozen. Als jij daar overheen wil lezen om mij in een bepaald hokje te duwen: fijn. Als je niet wilt luisteren denk ik dat jij daar op langere termijn meer last van hebt dan ik.
@50 Excuses, dan heb ik je woorden in #41 verkeerd geinterpreteerd.