Benzineprijs op recordhoogte? Niet helemaal

DATA - Ja, het is weer zover, Nederland in paniek. De benzineprijs staat op recordhoogte.
Maar is dit werkelijk het geval? Het is maar hoe je het bekijkt. Puur op de pompprijs bekeken klopt het. Het oude record was 1,692. En morgen staat de teller op 1,697.
Maar als je het corrigeert voor inflatie (ja discutabel, want benzine deel inflatiemandje) dan is het oude record in 2011 euro’s eigenlijk 1,736. Nog vier cent te gaan dus.
Niet dat ik er aan twijfel dat we dit jaar het record stevig gaan breken.

Hier de ontwikkeling mooi in een grafiek (ongecorrigeerd en gecorrigeerd).

En als we dan toch bezig zijn, hier nog iets over de relatie olieprijs vs benzineprijs.

Via de mail had ik namelijk contact met Gert-Jan Flikkema. Die is nog wat dieper ingegaan op mijn verhaal over die relatie tussen de olieprijs en benzineprijs. Ook hij kwam tot de conclusie dat het fabeltje over de benzine die wel altijd stijgt als de olie stijgt maar nooit daalt als de olie daalt, inderdaad een fabeltje is. Hier mooi weergegeven met behulp van dagkoersen.

  1. 2

    Klein zijsprongetje naar de luchtvracht. Neem dit tabelletje van (bijvoorbeeld) de luchtvaartmaatschappij BMI er eens bij en bedenk dat brandstofprijzen zijn gebaseerd op de dollarprijzen:

    Bereken zelf de door de maatschappij gehanteerde koersen van USD, GBP en EUR even. En vergelijk die daarna eens met de officiële koersen.

    Is BMI een uitzondering? Nee, in de luchtvracht hanteert men bijna standaard (een enkele uitzondering daargelaten) een vaste wisselkoers van EUR 1,00 = USD 1,00.

  2. 5

    JUIST geen zuinige auto’s nu..SLURPERS. En spaarlampjes/led en andere groene pestzooi de deur uit. De enige manier om dat systeem om zeep te helpen.

    Allemaal een steentje bijdragen dus: hersenloos verstand-op-nul en GASSEN met die handel…

  3. 8

    @7: Dat ligt niet aan jou, maar wat je ermee zeggen wilt is me een raadsel, beide grafieken beslaan namelijk totaal verschillende tijdvlakken. Overigens bevatten ze deels verschillende informatie.

    Wat mij opvalt is dat de olieprijs veel harder stijgt dan de benzineprijs en dat betekent dat de belasting/accijns op benzine (relatief) dus daalt. Gevolg van een dom besluit dat ooit genomen is om accijns een absoluut bedrag te laten zijn, in plaats van een percentage van de prijs, zoals bij onze zuiderburen.

  4. 9

    Waarom zou je het record de inflatie-gecorrigeerde prijs gebruiken? Het record van “dikste man ter wereld” is ook niet gecorrigeerd voor het gemiddelde gewicht.

  5. 10

    @ JSK: Het gewicht van die dikste man corrigeren voor afnemende zwaartekracht zou een heel wat betere vergelijking zijn. “Een euro” is niets anders dan zijn koopkracht.

  6. 12

    Laat de eenheid “koopkracht” nog te wensen over? (los van het gegeven dat benzine al in het mandje zit waarmee vergeleken wordt zoals het artikel zelf zegt).

    Om je analogie te hergebruiken; zoals de zwaartekracht intrinsiek onderdeel is van de betekenis van een kilo en “massa” de uiteindelijk te meten kwantiteit is (en bijvoorbeeld niemand zijn gewicht op de maan niet zou corrigeren voor de zwaartekracht) lijkt de uiteindelijk te meten kwantiteit in het geval van geld de hoeveelheid broden die je ermee kan kopen.

    Broden en/of iPads, maar ik neem even aan dat het je niet specifiek gaat over het al dan niet nuttig zijn van huidige koopkracht-definities maar dat je het fundamenteler vond…

  7. 13

    En ik ben bang dat het nog wel even hoog blijft, die olieprijs.

    Die Saoedi’s roepen wel dat ze extra olie op kunnen pompen, maar lekte er onlangs ook niet via Wikileaks uit dat ze hun voorraden met 40% hadden overschat?

    Hoe betrouwbaar zijn ze eigenlijk?

    Wordt vervolgd.

  8. 14

    @12: Nou, of iemand dat gewicht op de maan niet deels helemaal niet zou moeten corrigeren voor de zwaartekracht kun je vraagtekens bij zetten. “Omvang” is een aspect dat in beide gevallen inherent is aan de massa van een persoon maar de meeste aspecten zijn in feite een stuk inherenter aan zijn gewicht, zoals de belasting van zijn spieren en botten die die gegeven massa tot gevolg heeft.

    Ook in dit geval kan het best als discutabel gelden om te corrigeren voor koopkracht daar waar in de meeste gevallen het daadwerkelijke koopgedrag niet of nauwelijks beïnvloed wordt; er blijft aan het eind van de maand wat minder over om door te sluizen naar spaar- en/of beleg-rekening. De mensen voor wie het echt heel erg concrete effecten zou hebben hebben namelijk al in meerderheid geen auto, zo lijkt mij.

  9. 17

    @ 16: Ik was aan het wachten op een verder antwoord maar was eigenlijk iets heel anders aan het doen; het duurde me al snel te lang dus waarna ik dacht “oh, dan maak ik het zelf toch verder af”. Zijn we d’er weer vanaf…

  10. 18

    @14
    Je hebt helemaal gelijk. Brandstof moet minstens € 5,- per liter kosten. Wordt het eindelijk wat rustiger op de weg.