Ik heb dit filmpje al eens eerder gezien, minstens een jaar geleden. Ze hebben het erover dat hij binnen een jaar op de markt zou zijn in Europa, dus ik denk dat hij al verboden is ;-)
#4
Ruud Oost
Als het geen hoax is, is het mooie techniek.
Ik ben vaak verbaast wat er in de industrie met pneumatiek gedaan word.
#5
Ronald
nou, de site is al verboden.
#6
HansR
ik denk dat die celcias over zijn quota heen is
in maart nog eens proberen
#7
Ruud Oost
Ik had de site nog niet gezien, hij inderdaad weggehaald.
Net zoals de nederlandse site http://www.autarkie.nl. Tsja, als iedereen de nutsbedrijven de deur uit zou doen, niet goed voor de economie, hè.
#8
lmgikke
Filmpje is offline (text niet in google cache), maar rijden op lucht kan niet.
Gezien de reacties lijkt het hier weer eens om een perpetuum mobile te gaan.
Men gebruikt een compressor om de lucht op hoge druk te brengen. Het op druk brengen van de lucht kost ook energie. Kortom, is geen schone auto. Er wordt nog steeds vervuiling geproduceerd bij het opwekken van de energie.
En als we dan toch elektra gaan gebruiken om de auto’s aan te drijven (want dat doe je, je slaat de energie op in gecomprimeerde lucht), dan kun je beter naar de brandstofcel toe gaan, want die zijn energetisch gunstiger en efficienter.
Kortom, dit is geen schone motor, maar een hoax.
#9
Winky
Ik heb de site niet eens gezien maar weet wel dat er in het verleden meer mensen met “auto’s op lucht” voortgekomen zijn en dat deze stuk voor stuk niet verder dan 10 a 15 kilometer kwamen,
#10
Steeph
@lmgikke: Er staat nergens dat dit om een schone auto gaat toch?
Ik ga eens op zoek naar een alternatieve link.
Vooral het tweede deel van het getoonde filmpje was interessant.
hier zal de gevestigde industrie niet blij mee zijn
#14
phonkee
Perslucht is een energiedrager. Een vreselijk slechte energiedrager met een lage energiedichtheid.
De energiedichtheid van een composiet tank perslucht (310 bar) is ordegrootte 0,09 kWh/kg. Ter vergelijking, de energiedichtheid van een tank benzine is circa 13 kWh/kg.
#15
lmgikke
@14 idd
#16
Bismarck
@14: Had je in het filmpje ook al kunnen horen. Met drie flessen perslucht kwam de auto 200 km. Dat is maar 1/3e van een flinke tank benzine. Waar het om gaat is dat het energieverbruik per km blijkbaar omlaag kan, oa. omdat de auto veel lichter kan blijven, aldus het filmpje. Ik ben geen natuurkundige, dus ik kan de validiteit van die uitspraak niet echt testen.
@8: Hoe kom je erop dat geperste lucht electriciteit is? Even ervan uitgaande dat het filmpje klopt is de motor toch nog altijd een stuk schoner dan een normale brandstofmotor, want volgens de claim kon dat ding met een gelijke hoeveelheid energie veel verder rijden dan een benzinemotor.
#17
S’z
Het is eveneens wachten op de doorbraak van de wagen op frietgeur.
Reacties (17)
Vrrroemm eh fffffffff !
Wanneer gaan ze hem verbieden?
Ik heb dit filmpje al eens eerder gezien, minstens een jaar geleden. Ze hebben het erover dat hij binnen een jaar op de markt zou zijn in Europa, dus ik denk dat hij al verboden is ;-)
Als het geen hoax is, is het mooie techniek.
Ik ben vaak verbaast wat er in de industrie met pneumatiek gedaan word.
nou, de site is al verboden.
ik denk dat die celcias over zijn quota heen is
in maart nog eens proberen
Ik had de site nog niet gezien, hij inderdaad weggehaald.
Net zoals de nederlandse site http://www.autarkie.nl. Tsja, als iedereen de nutsbedrijven de deur uit zou doen, niet goed voor de economie, hè.
Filmpje is offline (text niet in google cache), maar rijden op lucht kan niet.
Gezien de reacties lijkt het hier weer eens om een perpetuum mobile te gaan.
Men gebruikt een compressor om de lucht op hoge druk te brengen. Het op druk brengen van de lucht kost ook energie. Kortom, is geen schone auto. Er wordt nog steeds vervuiling geproduceerd bij het opwekken van de energie.
En als we dan toch elektra gaan gebruiken om de auto’s aan te drijven (want dat doe je, je slaat de energie op in gecomprimeerde lucht), dan kun je beter naar de brandstofcel toe gaan, want die zijn energetisch gunstiger en efficienter.
Kortom, dit is geen schone motor, maar een hoax.
Ik heb de site niet eens gezien maar weet wel dat er in het verleden meer mensen met “auto’s op lucht” voortgekomen zijn en dat deze stuk voor stuk niet verder dan 10 a 15 kilometer kwamen,
@lmgikke: Er staat nergens dat dit om een schone auto gaat toch?
Ik ga eens op zoek naar een alternatieve link.
Vooral het tweede deel van het getoonde filmpje was interessant.
http://www.steorn.com/orbo/claim/
Hij is er al enige tijd mee bezig zo te zien:
http://www.milieudefensie.nl/publicaties/magazine/1997/april/auto.htm
hier zal de gevestigde industrie niet blij mee zijn
Perslucht is een energiedrager. Een vreselijk slechte energiedrager met een lage energiedichtheid.
De energiedichtheid van een composiet tank perslucht (310 bar) is ordegrootte 0,09 kWh/kg. Ter vergelijking, de energiedichtheid van een tank benzine is circa 13 kWh/kg.
@14 idd
@14: Had je in het filmpje ook al kunnen horen. Met drie flessen perslucht kwam de auto 200 km. Dat is maar 1/3e van een flinke tank benzine. Waar het om gaat is dat het energieverbruik per km blijkbaar omlaag kan, oa. omdat de auto veel lichter kan blijven, aldus het filmpje. Ik ben geen natuurkundige, dus ik kan de validiteit van die uitspraak niet echt testen.
@8: Hoe kom je erop dat geperste lucht electriciteit is? Even ervan uitgaande dat het filmpje klopt is de motor toch nog altijd een stuk schoner dan een normale brandstofmotor, want volgens de claim kon dat ding met een gelijke hoeveelheid energie veel verder rijden dan een benzinemotor.
Het is eveneens wachten op de doorbraak van de wagen op frietgeur.