Anders nog iets? | Sentimentele media

COLUMN - Moeten we ons zorgen gaan maken #zorgelijk? Dat de social media ons leven voor een groot deel beïnvloeden en domineren is inmiddels een feit. Maar daar blijft het niet bij. De mens is van nature namelijk ongeduldig. We willen niet blijven stilstaan. Stilstand is immers achteruitgang. ‘We’ (in Mart Smeets termen: het volk) moeten mee met de hypes, in deze digitale tijd waarin ‘communiceren’ met elkaar hoogtij viert. Op welke manier dan ook #communiceren.

Daarnaast is de mens commercieel ingesteld. We hebben graag succes en zien succes het liefst omgezet worden in klinkende munt #succes. Deze feiten, in combinatie met de huidige staat van ons bezuinigingsklimaat, zorgen ervoor dat we steeds meer op het gevoel van de mensen gaan inspelen. Het sentiment. En daarin zijn we, wat mij betreft, tegenwoordig de ultieme grens aan het oprekken #sentiment. De diverse soorten van social media hebben inmiddels hun (on)nut bewezen. De Facebooks, Twitters, LinkedIns en alle andere klonen van deze slimme grootmachten, hebben grote triomfen mogen vieren en doen dit tot op heden. Ze hebben wereldwijde megasuccessen mogen ervaren en een enorme (social) macht gecreëerd #dominant. Die dominantie en allesoverheersende veroveringsdrang, in combinatie met de commerciële belangen, maakt ons nietig en klein. Een soort van gewillige marionetten, die in handen van de social media-heersers hun kunstjes mogen uitvoeren. Puur zakelijk, voor onze eigen lol #zakelijk #lol.

Toch lijkt het soms net alsof er gewoon échte mensen schuil gaan in, op en achter deze megalomane social succesfabrieken #menselijk. Echte mensen, met veel ongeduld, bewijzingsdrang en zakelijke belangen die wij nauwelijks kunnen bevatten. Mensen die vooruit willen denken. Willen vernieuwen en daarbij commercieel op het gevoel van de gebruikers gaan inspelen #vernieuwend. Want waar we vroeger heel sociaal en naïef zonder dollartekens in onze oogjes met elkaar mochten ‘krabbelen’ (Hyves), wordt tegenwoordig elk onschuldig geplaatst Twitterberichtje gebruikt voor hogere doeleinden van bedrijven en andere belanghebbenden #zakelijk. Social media is tegenwoordig geen speelweide meer voor impulsieve niets-aan-de-hand berichten. Het is hardcore business geworden, achter de sociale (beeld)schermen van onze populaire SM-grootheden #socialmedia. De zogenaamde ‘sentimentenonderzoeken’ vormen hierbij een belangrijke stap voorwaarts. Ze zijn tegenwoordig een onderdeel van onze menselijke belevenissen en emoties op de diverse soorten social media #beangstigend.

Dat bedrijven op Twitter inmiddels veelvuldig gebruik (misbruik?) maken van ons ‘sentiment’, moge duidelijk zijn. De commerciële belangen kunnen hiermee worden gemeten en worden uitgebuit #sneaky. Alle hashtags die volgen op een bericht worden geanalyseerd en er rolt een totaalplaatje uit, waarbij bijvoorbeeld 78,4% een positieve duiding heeft gegeven aan een zakelijk bericht op de desbetreffende Twitterpagina van dat bedrijf. Iets wat bijvoorbeeld ook groots kan worden ingezet tijdens politieke verkiezingen en de bijbehorende debatten die hieraan vooraf gaan. Of bij de grote tv-shows, waar mensen lekker worden gemanipuleerd door statistiekjes te tonen en stemgedrag aan te moedigen én te beïnvloeden. Want mensen zijn immers gevoelig voor trends. Veel positieve hashtags bij een bepaalde partij, zullen ongetwijfeld helpen bij de definitieve verkiezingsuitslag. En degene met de meeste hashtags zal waarschijnlijk de grote winnaar worden van één van Neerlands grootste talentenjachten en een wurgcontract mogen tekenen! #positief #sentiment #hulde.

Dit alles gezegd hebbende, ben ik er nog steeds niet uit of ik me nu zorgen moet maken om mijn/onze (social media) toekomst #twijfel. Dit komt waarschijnlijk omdat ik nog heb meegemaakt dat mensen hun zorgen, twijfel, angst, onzekerheid en alle andere soorten ‘sentimenten’ één op één met elkaar deelden. Zonder tussenkomst van beeldschermen, hashtags, trends, onderzoeken en andere afstandelijkheden #onpersoonlijk. Het leven leek simpeler, persoonlijker, overzichtelijker en minder vluchtig te zijn. De social media domineerden nog niet ons sociale leven. Dáár is absoluut geen (sentimenten)onderzoek voor nodig… #noway.

Volg Pascal Cuijpers op Twitter

  1. 2

    Nu heb ik geen enkele behoefte aan Facebook, Twitter of welke variant hiervan ook.
    Veel verder dan wat reacties op een blog kom ik niet en dat wil ik ook niet.
    E-mail is wel handig.
    Maar familie en kennissen bezoek of bel ik liever.
    Maar blijkbaar zijn bepaalde “internet-zegeningen” voor sommige mensen een absolute noodzaak.
    Dan krijg je dat mensen 911 gaan bellen als Facebook plat ligt:
    http://nos.nl/op3/artikel/682407-politie-heeft-niets-met-facebook-te-maken.html
    Depressies en zelfmoord bij te weinig “likes” schijnt ook al voor te komen.

  2. 3

    Er is steeds minder sociaal en steeds meer media in social media.

    Behalve het publieke aspect ervan is er bovendien weinig technish innovatief aan facebook, twitter of linkedin. De technologie zelf was al jaren geleden ouderwets.

    Het enige wat er sinds die tijd veranderd is, is dat er betere management tools voor zijn, waardoor bedrijven en een reeks van verschillende belanghebbenden steeds beter in staat zijn de boel te analyseren en te manipuleren.

    Toch is het analyseren van het sentiment nog steeds niet goed mogelijk. Daarvoor zijn er te weinig actieve, en te veel passieve deelnemers. Bovendien zijn vele actieve deelnemers niet authentiek, wat de analyse verder vertroebelt.

    Of het nu bedrijven zijn met merkgerichte campagnes, deelnemers aan discussies met valse namen en / of identiteiten, of anderszins, het is nog een lange weg te gaan voordat er effectief de vruchten kunnen worden geplukt van productief online groepsdenken.

  3. 4

    @3:

    Dat is natuurlijk je reinste onzin. Facebook is op een hoop vlakken technisch innovatief. Het meest recente voorbeeld daarvan is Hack, maar er zijn tal van andere voorbeelden. Sure, voor de gemiddelde gebruiker zijn die innovaties niet altijd even zichtbaar, maar om dan te stellen te stellen dat ze er niet zijn.. Tsja, ik zal de kwalificaties maar achterwegen laten.

  4. 5

    Daarnaast getuigt dit stuk van een sterk Calimero-gevoel. Ondernemingen zijn bijzonder kwetsbaar op de sociale media. Iedereen heeft een stem en negatieve publiciteit gaat snel viraal. Bovendien kan afgevraagd worden of het slecht is dat een bedrijf het sentiment in de gaten houdt. Het sentiment immers kan gezien worden als een vorm van democratische controle. Het lijkt me uitstekende ontwikkeling dat grote bedrijven hieraan onderworpen zijn.

  5. 7

    Ik heb een haat-liefdeverhouding met sociale media (en alles wat digitaal is overigens). Voordeel is de archivering van ongelofelijk veel materiaal online en dat wij dat kunnen inzien.
    Ook vind ik het wel prettig om met LinkedIn contact te houden met mensen waar ik mee (heb ge)werk(t) of anderszins.
    En er is ook veel lol maar met vrienden off-line is die pret veel groter.
    Maar mijn moeder kan wel met Skype mijn broer bellen in Argentinië.

    En over 5 jaar is alles weer anders en dat is best mooi maar ook wel vermoeiend.
    Wat wel bewijst dat elektriciteit de motor achter de digitalisering is. En dat vind ik een probleem. Ik heb mijn smartphone er uit gegooid want die was alleen maar op zoek naar stopcontacten en niet naar echte terwijl het verhaal is dat ik met dat ding contacten niet stop maar juist bevorder.

    Verder vind ik het openbaar gedrag steeds vreemder worden, als je niet naar een schermpje staart dan ben jij blijkbaar niet goed bij hoofd.