Extra belastingen in Amsterdam, omdat mensen in Oost- Groningen wegtrekken. Ik dacht even dat ik een artikel van De Speld las toen ik het interview van GroenLinks-wethouder Maarten van Poelgeest in Het Parool zag. Vooral het onderstaande citaat over geld investeren in ‘de rest van Nederland’ bevestigt ook werkelijk elk vooroordeel dat iemand buiten de Randstad kan hebben van GroenLinks grachtengordelpartij:
“Zolang dit geld maar wordt gebruikt voor kwaliteit en niet voor het tegen beter weten in vasthouden van mensen.”
Afschuwelijk zeg, mensen in Oost-Groningen vasthouden. De arme mensen! Alles beter dan dat ze naar Amsterdam komen, hoor je hem er nog achter aan denken. Van Poelgeest vreest dat de leegloop in sommige Nederlandse regio’s gevolgen heeft voor Amsterdam. Och arme. Stiekem doet de wethouder echter inspiratie op in deze mooie streek. Vandaar dat hij nu voorstelt om, in de geest van Oost-Groninger GroenLinkser Fre Meis en de voormalige kameraden van de CPN, de belastingen in de hoofdstad te verhogen.
Amsterdam SI, Oost-Groningen NO?!
Amsterdams sufferdje
Van Poelgeest wil dat Amsterdam meer belasting kan heffen. Nou, volgens mij is die mogelijkheid er gewoon: OZB, toeristenbelasting, etc. Daarvoor heb je geen enkele verwijzing naar andere delen van het land nodig, ook niet Oost-Groningen of Zeeuws-Vlaanderen. Tenzij je blijkbaar te weinig argumenten hebt om je standpunt kracht bij te zetten in het lokale debat in de hoofdstad. Dan ga je je in een Amsterdams sufferdje als Het Parool een grote broek aanmeten en de hele wereld erbij slepen. Prima om in Amsterdam te vechten voor groene, sociale en tolerante politiek, maar laat ons arme mensen buiten Amsterdam a.u.b. buiten de discussie.
De poel van ellende wordt nog erger in de Volkskrant:
“In de lijn Leiden-Haarlemmermeer-Amsterdam-Almere-Utrecht wordt het geld verdiend, beklemtoont Van Poelgeest.”
Alweer vergeten dat Philips uit Eindhoven kwam, omdat ze naar Amsterdam verhuisden? En in de andere delen van het land zit iedereen ook op zijn luie krent natuurlijk. De As van het Kwaad Maastricht – Leeuwarden – Enschede moet eens in actie komen voor de juiste dingen in dit land! 020 zal verguld zijn na deze uitspraken: alle hardwerkende Nederlanders wonen bij Van Poelgeest om de hoek. Partijgenoten zullen zich in een donker hoekje gaan zitten schamen vrees ik. GroenLinksers in pak ‘em beet Nijmegen en Groningen konden zich bij Het Parool tenminste nog vasthouden aan de gedachte dat deze buiten 020 nauwelijks gelezen wordt… Maar de Volkskrant?!
Middelpunt van de aarde
Iedereen profiteert volgens de verlichte GroenLinkser van Amsterdam, maar andersom blijkbaar niet. Amsterdam is het middelpunt van de aarde, maar heeft niets te danken aan al die miljoenen bezoekers die elk jaar hun euro’s uitgeven in de stad.
I Amsterdam? You Arseterdam!
Reacties (43)
Laat hem maar niet landelijk actief worden…
GroenLinks in Amsterdam heeft een hekel aan arme mensen. Als het even kan voert het torenhoge parkeertarieven in. Terwijl de GVB-tarieven voor incidentele bezoekers bepaald niet laag zijn. Dus dat beleid zal mensen de auto niet uit helpen. Waarschijnlijk verdienen de leden van die partij behoorlijk en kunnen ze zelf die tarieven wel ophoesten en gaan ze met niemand anders om.
Nu blijkt dat de gemeente Amsterdam, en vooral zijn eigen afdeling Bouwen, niet met geld om kan gaan, wil Van Poelgeest speciale gemeentebelastingen invoeren – een extra BTW van 1%!
Is al weer een tijdje geleden het Gemeentelijk Energie Bedrijf opgegaan in de Nuon (en hoeveel zal de gemeente daarvoor hebben gekregen), wil die partij weer een nieuw, eigen energiebedrijf oprichten!
Wat langer geleden speelde de wegenaanleg om Amsterdam op. Er was sprake van de mogelijke aanleg van een tunnel voor de A9 bij Amsterdam Zuidoost, en andere milieuverbeterende maatregelen voor de A10 ringweg. Maar toen Diemen, die ook dicht aan de A10 ligt, ook te kennen gaf voor luchtverbetering aanmerking te komen, werd Van Poelgeest kwaad, daar had Diemen geen recht op. Dus een gezond milieu is wel nodig voor Amsterdam, maar niet voor Diemen?
Gisteren in de Telegraaf een artikel gelezen waarin duidelijk stond vermeld hoe het was. GroenLinks Amsterdam wil hogere lasten voor de burger.
Groningen = Gasunie. Als we het dan toch hebben over het verdienen van geld. Wanneer dat de maatstaf moet zijn gaat de gehele begroting voor Nederland de komende minimaal vijftig jaar exclusief naar Groningen.
Is ook wel nodig, die extra belastingen: er moet nog een verwacht gat van 37 miljoen gevuld worden.
Maar inderdaad een slechte beurt voor Poelgeest
Van Poelgeest heeft gelijk: laat de landelijke overheid zich bezighouden met de echte probleemgebieden en laat het rijke Amsterdam maar zijn eigen boontjes doppen door het het recht te geven wat extra belasting te heffen. Dat soort prijsdifferentiatie maakt de minder populaire gebieden van Nederland ook weer aantrekkelijker.
Artikel probeert leuk ironisch te blijken, maar helaas ook hier weer net als de GL wethouder last van een linkse ziekte. Namelijk niet de tering naar de nering zetten, niet efficiënter werken, neer de burger zwaarder belasten.
Hij is de havens van Rotterdam vergeten. Schiphol ligt ook niet in Amsterdam. Maar (ver) buiten. Dat Amsterdam nog steeds de hoofdstad is is een wonder, want feitelijk is gewoon Den Haag de hoofdstad van Nederland. Wat hebben ze nou wel in Amsterdam ? Ajax ? Dat was niet de eerste klub die alles won, die zat ook in Rotterdam. Dat ze alles dubbel overdeden is een ander verhaal. De eerste keer valt niemand meer te ontnemen. Dat het nog steeds de grootste stad is is omdat iedereen die mislukte hoofdstad weet te vinden. Zelfs de koningin zit er nooit!! Nou ja, amper dan. Maar wel een duur paleis te onderhouden. Meneer zou wel willen dat die in de beste hoofdstad woonde.
Rotterdam heeft niks, maar is 10 keer beter. Ligt ook 10 keer beter. En daarbij er zijn veel mooiere steden, die veel meer hebben dan Amsterdam. Ik woon nu aan rand van de randstad. Bevalt me prima. Alleen een beetje te veel weg nog. Willen ze soms heel Nederland vol hebben met wegen. De randstad heeft al niet veel meer.
van Poelgeest – Wilders : 1-1
Ik snap het vitriool niet. De titel van het stuk klopt al niet, want Van Poelgeest wil helemaal geen Groningse belastingen. Hij wil juist dat de landelijke overheid investeert in de probleemgebieden, maar waarschuwt dat dat niet zo moet gebeuren als in de jaren zeventig, want dat werkte niet.
Hij stelt vast dat de financiële/hitech/creatieve sector zich concentreert in de corridor Leiden-Amsterdam-Utrecht, zoals overal in de wereld dit soort sectoren zich concentreren in een bepaalde regio. Daardoor blijven de steden in dit gebied groeien. GL’er van Poelgeest wil dit op een groene manier oplossen door compact en energiezuinig te bouwen in de stad ipv weer een stel Vinexwijken aan te leggen met alle bijkomende files. Daarvoor is geld nodig. Hij wil daarvoor niet zijn handje ophouden bij de landelijke overheid. Omdat er in de regio A’dam toch zoveel verdient wordt en het zo populair is, kan er best wat extra belasting worden geheven tov van minder populaire gebieden (die daar dan weer indirect van profiteren.) Heel liberaal marktdenken eigenlijk.
Kortom: goed idee van Van Poelgeest.
@9: hij wil helemaal niet dat de landelijke overheid investeert in de probleemgebieden, hij waarschuwt voor deze investeringen. Omdat hij voorziet dat hij deze discussie verliest van het ‘plattelandskabinet’ en de rest van Nederland in zijn ogen te weinig geld in het laatje brengt, komt hij met de vlucht naar voren.
Zijn wens om belasting te verhogen in Amsterdam laat mij koud eerlijk gezegd, maar zijn dedain richting Nederland buiten de Randstad irriteert mij in hoge mate. Dat is de reden waarom ik dit stuk geschreven heb.
@9: Poelgeest stelt helemaal niet vast “dat de financiële/hitech/creatieve sector zich concentreert in de corridor Leiden-Amsterdam-Utrecht, zoals overal in de wereld dit soort sectoren zich concentreren in een bepaalde regio”, dat heb je er zelf bijverzonnen. Hij zegt dat op die lijn “het geld wordt verdiend”. Nogal iets anders.
Overigens doet Poelgeest zijn best maar met het verhogen van de gemeentelijke belastingen, misschien kunnen ze er nog een extra metrolijn van bouwen. Mensen onder de 60k per jaar kunnen er dan niet meer wonen, maar die waren toch zijn aanhang al niet.
@10: hij wil helemaal niet dat de landelijke overheid investeert in de probleemgebieden
Oh nee, en wat bedoelt hij dan met ”Als het gaat om financiering zou de nationale overheid zich moeten beperken tot twee zaken. Infrastructuur en extra geld voor de krimpregio’s die door hun hoeven dreigen te zakken” en ”De groeiregio’s moeten de meeste investeringen doen. Daar wonen ook de mensen die de laatste jaren als geen ander geprofiteerd hebben van de hernieuwde populariteit van de stad”?
zijn dedain richting Nederland buiten de Randstad
Welk dedain? Waar?
@11: Poelgeest stelt helemaal niet vast “dat de financiële/hitech/creatieve sector zich concentreert in de corridor Leiden-Amsterdam-Utrecht
Dat doet hij wel: ”Wereldwijd gaat de trek naar de stad voort. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont in de stad. De nieuwe economie ? kennisindustrie, creatieve industrie, dienstverlening, toerisme ? heeft de stad als natuurlijke biotoop.”
@11: misschien kunnen ze er nog een extra metrolijn van bouwen.
Dat is wel de bedoeling, ja. De ringlijn moet nog echt een ringlijn worden en de N/Z-lijn door naar de Zaanstreek en Schiphol.
Mensen onder de 60k per jaar kunnen er dan niet meer wonen
In Amsterdam is prima te wonen met een niet al te hoog salaris. Er zijn zelfs eerder te veel dan te weinig sociale huurwoningen.
@12: Wereldwijd zitten de door Poelgeest genoemde sectoren in de grote stad en dús wordt het geld verdiend op de lijn Leiden-Amsterdam-Utrecht? Nounou.
@14: Dat is het gebied in Nederland waar deze sectoren zich concentreren. En ja, dat is dus ook waar relatief een groot deel van het BNP wordt verdiend. Naarmate die nieuwe economie belangrijker wordt, wordt dat alleen maar meer. Van Poelgeest had het wat diplomatieker kunnen zeggen, maar het is een feit.
@13 Wat is “een niet al te hoog salaris”? En kijk eens bij woningnet.nl en zoek eens een woning in Amsterdam en omgeving. Dat is DE site waar je terecht moet voor een sociale huurwoning. Er zijn nu 3 sociale huurwoningen met 5 kamers en 37 met 4 kamers te vinden. Dat is echt niet veel voor een metropool.
@1:
Arme mensen hebben geen auto.
@6:
Praatjes vullen geen gaatjes. Als je betere voorstellen hebt, lees ik die graag. De door jou geciteerde kapitalistische tantra heeft ons de crisis bezorgd.
Dat kan zo zijn, maar dan is het probleem, dat veel te veel van die woningen bewoond worden door mensen met een hoog salaris, waardoor de wachttijd op een redelijk goede sociale huurwoning tot dik over de 10 jaar op kan lopen.
Dit soort uitspraken maken kropotkin´s opmerking (#8) aardig waar. Duitsland staat al te popelen om de stadsregio Amsterdam als een zelfstandig land te erkennen, net als destijds Kroatië, dat hetzelfde soort argumenten naar voren bracht. GW´s Vlaamse vrienden volgen de ontwikkelingen belangstellend en hopen dat Van Poelgeest niet afdwaalt.
@16: Punt 1 pleit Van Poelgeest er dan ook voor om met het extra geld meer woningen in Amsterdam te bouwen.
Punt 2 overdrijf je. woningnet.nl > Regio Amsterdam > uitgebreid zoeken > type aanbod: sociale huur, locatie: Amsterdam, aantal kamers: minimum 3 > 146 resultaten.
@18 Ik overdrijf niet. In een driekamerwoning kan een gezin met 2 kinderen eigenlijk niet wonen. Dat zijn er ruim 100.
@17, die alternatieven geef ik toch? De tering naar de nering zetten en efficiënter werken.
Dat heeft ons niet de crisis bezorgt, maar compleet gestoorde bonussen en leningen welke nooit terugbetaald konden worden wel.
Besparingen doorvoeren en efficiënter werken hebben niks met kapitalisme te maken. Maar alles met niet meer geld uitgeven dan je hebt.
@17 Arme mensen hebben wel een auto. Maar goed, het was wat overdrevne gezegd. Het lijkt me overigens wel een hele sport om die te betalen.
Het beleid van GroenLinks om via fiscale en andere financiele maatregelen politieke doelen te bereiken, heeft vooral effect op mensen met een laag tot gemiddeld salaris. Die met een hoger dan gemiddeld salaris, en goede tweeverdieners, maakt het al minder uit.
@20: “De tering naar de nering zetten en efficiënter werken” zijn geen alternatieven, maar heel algemene uitroepen, die nog praktisch ingevuld moeten worden. Bovendien zijn dit de uitroepen, die ons jarenlang in de maag zijn gesplitst door de mensen, die met de daarmee verdiende winsten hun eigen bonussen op hebben gekrikt. Vandaar dat ik dat de kapitalistische tantra heb genoemd, hoewel je gelijk hebt, dat die termen feitelijk niets met de economische theorie van het kapitalisme te maken.
@21: Klopt.
@21, oh je wilt concrete voorbeelden? Tering naar de nering zetten betekent minder geld uitgeven. iets wat voor een ambtenaar en politicus zeer moeilijk is en links ook niet schijnt te begrijpen. En dat is weer simpel, ga eens kijken waar onnodig geld wordt uitgegeven. Bijvoorbeeld dat gemeentedeelraadslid (oud PvdA) wat nooit aanwezig is, maar wel elke maand geld krijgt, geen snoepreisjes meer met jongeren, geen aparte busjes, gemeentefolders slechts in 1 taal drukken, weet je elk voorbeeld wat in de krant is gekomen de afgelopen jaren is voldoende. Economische opleidingen bieden voldoende manieren om de zaak eens door te lichten, bijvoorbeeld middels activity based costing.
Een heel concreet voorbeeld is bij de VU. Vorig jaar waren daar de parkeerautomaten kapot, wekenlang. Maar wel boetes uitschrijven. Een ander concreet voorbeeld is die Noord-Zuid lijn. K U T bedacht, opgezet en uitgevoerd. Kost inmiddels miljarden.
Nog eentje, incompetente bestuurders eruit flikkeren. Laten we beginnen met Job Cohen en Marijke Vos.
@23: de tering naar de nering zetten betekent, dat je zelf kosten gaat besparen. Ik dacht dat iedereen dat wel wist, maar jij geeft als voorbeelden weer alleen maar zaken, waar anderen dan jij zelf aan bij moeten dragen.
Even doorlichten:
* gemeentedeelraadslid, bestuurders. Wat je daar voorstelt is geen besparing, maar een verhoging van de kosten. De mensen worden vervangen en de er uit geflikkerden krijgen jarenlang uitkeringen.
* snoepreisjes. Prima idee voor besparing. Alle schoolreisjes e.d. worden afgeschaft. Ik denk echter niet, dat je daar veel steun voor gaat krijgen.
* geen aparte busjes. Dan moeten die vrouwen het bejaardentehuis in. Dat is stukken duurder. Weer geen besparing, maar verhoging van kosten.
* gemeentefolders slechts in 1 taal drukken. Wie dat als besparing ziet, denkt wel op de heel erg korte termijn. De vertaler, die zo´n folder in een uurtje vertaalt, zal erg blij zijn met je voorstel, dat hem veel extra werk op gaat leveren.
Je voorstel om parkeerautomaten stuk te maken en dan bonnen uit te gaan schrijven, is ook geen besparing.
De NZ lijn mag je een k-project noemen, maar hoe had je gedacht daar nu nog op te besparen?
Ik weet nog wel wat kosten besparingen: subsidies afschaffen. Zijn allemaal zinloos. Belastingen ook. Is allemaal water naar de zee dragen. Werkt allemaal korruptie in de hand. Zolang er belasting bestaat zijn er ontduikers en sjoemelaars. Dat systeem werkt dus niet en daar zijn alleen de trouwe betalers de dupe van. Dus geen belasting heffen. Opleidingen zelf laten betalen. Wie het niet kan betalen die heeft pech gehad. Die gaat maar eerst werken. Nog niet rechts genoeg ? Natuurlijk moet je dan wel slavernij herinvoeren, want tegenover elke rijke staat minimaal 1000 slaven. Wie arm geboren is zal altijd arm blijven. Zo is het altijd al geweest en zal het altijd blijven. Ook de politiek weet welke vrienden die hij moet bevooroordelen. Ambtenaren kosten alleen maar geld en leveren niks op.
@23: geen snoepreisjes meer met jongeren, geen aparte busjes, gemeentefolders slechts in 1 taal drukken
Daarmee haal je echt het geld binnen voor die 70.000 extra woningen die Van Poelgeest wil.
Martijn, alle beetjes helpen natuurlijk. ;-)
Ik vrees echter dat de gaten die politici laten vallen niet te dekken zijn.
De ene laat hier wat en de ander daar wat.
Allemaal gooien ze graag over de balk.
Natuurlijk kun je op de topsalarissen veel meer bezuinigen. Tientallen procenten. Zelfs makkelijk te halveren. maar ja, dan verschijnt er geen 1 meer in de raadszaal. Het moet natuurlijk wel aantrekkelijk blijven.
Nog iets lueks voor de tering naar de nering zetten voor Amsterdam: Dienstauto’s eruit. Ga maar met het OV of de fiets, dan kunnen ze bovendien zien hoe slecht het OV in Amsterdam is.
@26 en @24, ideeën zat. Even flink graven en geen belastingverhoging meer nodig. Maar ja, dat past natuurlijk niet in het straatje van die wethouder.
@28: ideeën heb je zat. Nu nog ideeën, die geld opleveren. Tegenover het afschaffen van dienstauto´s staan weer legio andere kosten, die gemaakt moeten worden, terwijl het funest zal zijn voor het toch al niet al te hoge niveau van de mensen, die daar nu gebruik van mogen maken (bij een iets hoger niveau krijg je in het bedrijfsleven een aanmerkelijk hoger salaris plus lease-auto).
@29, het niveau van de bestuurders in Amsterdam is zo bedroevend laag dat ze in het bedrijfsleven niet aan de bak komen. Dus over hun vertrek maak ik me geen zorgen, en als ze vertrekken? Ach, zou het slechter kunnen?
@30: ik ben blij, dat je mijn mening bevestigd, dat het niveau van de gemeentebestuurders al te laag is, doordat mogelijk geschikte kandidaten veel betere beloningen in het bedrijfsleven krijgen. Over het vertrek van de huidige bestuurders hoeven we ons idd niet heel erg zorgen te maken, maar ik neem toch aan, dat je daarna de kwaliteit juist wil verhogen en niet nog meer naar beneden wilt halen, door de vergoedingen nog slechter te maken.
De PVV heeft ook al de grootste moeite om geschikte kandidaten te vinden. Ik heb gelezen, dat dat ook met het niveau te maken heeft, ondanks het feit, dat steeds beweerd wordt, dat steeds meer hoogopgeleiden achter die club aan lopen.
@31, ik vermoed dat mensen uit het bedrijfsleven niet eens de politiek inwillen. Te stroperig, te veel gekonkel, teveel partijbelang.
@32: Wat defaitistisch van je. Als je ze genoeg geld en bonussen geeft, komen ze wel hoor wel hoor. Of wil je me soms vertellen, dat dat hele verhaal van incentives, die mensen aansporen dingen doen, zolas we in de kapitalistische economische theorie leren, niet waar is? Kunnen we de lonen van het bedrijfsleven flink omlaag schroeven zonder dat die mensen dan ‘naar het buitenland’ gaan?
Overigens lijk je mij erg weinig bekend met het bedrijfsleven, of in elk geval de grotere bedrijven. Stroperigheid, gekonkel en allerlei verschillende belangen kom je daar ook in ruime mate tegen.
Tegenover het afschaffen van dienstauto´s staan weer legio andere kosten, die gemaakt moeten worden
O ja? Vertel eens.
En ’t is niet omdat het woord ‘snoep’ er in voorkomt dat snoepreisjes hetzelfde zijn als schoolreisjes (#24).
@32 Wat een klisjee-opmerking. Sinds wanneer is werken bij het bedrijfsleven een kriterium voor kwaliteit? Hoeveel rotzooi wordt er niet in het bedrijfsleven geproduceerd – al of niet “Made in China”? Waren de Nederlandse banken van superkwaliteit? Het enige is soms, dat je er op stafposities veel beter wordt betaald dan bij de overheid, maar bij de overheid wordt er hard aan gewerkt om dat goed te maken, al is het maar door werk voortaan aan consultants uit te besteden. Consultants, die vroeger ambtneaar waren. “Bedrijfsleven” is een heeeel ruim begrip. Talloze (ex-)politici boeren bijzonder goed als adviseur of (interim-)manager. Of ze zo goed waren in de politiek, mag je af en toe betwijfelen, maar toch legt het ze geen windeieren. Wat dacht je dan Van der Laan, die na de Amsterdamse politiek een advocatenkantoor begon en nu minister is?
Guusje ter Horst, Frank de Grave, Geert Dales, Frank Köhler: laat die Amsterdammer maar schuiven.
Van Poelgeest is geweldig!
Eindelijk iemand van links die weet hoe de wereldeconomie werkt. Eindelijk voorbij dat verstikkende gelijkheidsdenken. De toekomst is aan de steden, niet aan landen. We hebben maar een potentiele wereldstad, Amsterdam. Amsterdam is bekender dan Nederland. (wel eens gereisd en met mensen gesproken?). Die positie gaat verloren door het gelijkheids en plattelandsdenken van PvdA/SP resp. CDA. Alles op de stad!!! en snel.
Anders zijn we straks een kolonie van Shanghai, Mumbai, Sao Paolo, Moskou of Johannesburg. Flikker op met plannen als die Blauwe Stad in Groningen, de snelweg naar Den Helder of het CBS in Heerlen. Maak die NZ lijn af op landelijke kosten en stop die regio subsidies.
In het hele land wordt hard gewerkt en belasting betaald, maar zonder Amsterdam zou men in Sittard of Hoogeveen nog niet een kwart verdienen met even hard werken.
Zonder Amsterdam geen gouden eeuw, geen rijkdom, geen ontwikkeling, geen toekomst.
Een GroenLinkser uit Nijmegen.
P.s. die krantenstukjes versimpelen de boel natuurlijk weer tot belastingen blabla. Het gaat om de grote lijn en daarin heeft hij volstrekt gelijk. We moeten metropolitaan denken.
Josse, Rotterdam heeft veel meer. De poort van Europa. Ook Den Haag kan veel groter worden. Utrecht zou de hoofdstad moeten worden.
Amsterdam heeft niks (meer).
Rotterdam had de eerste klub van Nederland die wereldkampioen werd.
Wat daarna kwam maakt weinig meer uit.
Zelfs niet met 100 Johan Cruijffen.
De hoofdstad ? Misschien de voetstukstad. Alles wordt daar op een voetstuk gezet. Maar staat wel wankel.
Een GroenLinkser die het niet over gelijk heeft ?
De randstad zit veels te veel vol, man.
Het moet allemaal groter worden en naar me kaar toe groeien.
Overigens zitten de Chinezen al in Den Haag. Ze hebben een paar ton geïnvesteerd.
De invasie is al begonnen en Den Haag slaapt.
Als je Den Haag hebt heb je die hele Nederlanse kolonie.
Amerika hebben ze ook al.
Nu die domme Hollanders nog. Met recht Hollanders, want uit meer bestaat dat eens zo groene landje niet meer. Groen hart ? Laat me niet lachen.
Na Den Haag krijgen ze Rotterdam, grootste haven, en Amsterdam er gratis bij.
Dit land heet overigens Nederland en geen Amsterdam.
Links heeft even min antwoorden.
De Groen-te is allang verloren.
Boeren verdwijnen en de export zal ook verdwijnen.
Scheepsbouw hebben we ook amper meer, want die heeft Den Haag wegbezuinigd.
P.s. Ik wil overigens niet zozeer dat Amsterdam de strijd aangaat met andere steden in NL, maar vooral met het suburbane. Nederland is immers altijd (ook in de gouden eeuw) een land van meer steden geweest. Een netwerk van krachtige steden met één wereldbekende stad er tussen. Binnen de provincies geldt hetzelfde voor mij, alles op de stad. Dus Groningen als krachtige grote stad, maar geen subsidies voor Winschoten of Ganzedijk. Ook Rotterdam is een bijzondere wereldgeorienteerde stad die ik het beste toewens, ten koste van achterlijke groeiplaatsen als Veenendaal, Alphen ad Rijn, Wijchen, Nijkerk etc en niet ten koste van Amsterdam. Ik wil gewoon af van die ruimteverspillende, mobiliteitsveroorzakende, conservatief makende urban sprawl.
ten koste van achterlijke groeiplaatsen als Veenendaal, Alphen ad Rijn, Wijchen, Nijkerk etc en niet ten koste van Amsterdam. Ik wil gewoon af van die ruimteverspillende, mobiliteitsveroorzakende, conservatief makende urban sprawl.
Je bent je er wel van bewust dat ook in de plaatsen die je noemt wezens wonen die we mensen noemen he.
Overigens lijkt “mobiliteitsveroorzakend” me een pluspunt.
En Almere ? Ik vind het zo onzin om Amsterdam te vervangen.
Wat volgens mij niet te doen is.
Dus helemaal oneens ben ik het ook niet.
Ook al vind ik een stadje als Londen of New York wel leuk. Ben er overigens nog nooit geweest.
Je merkt er weinig van volgens mij.
Duurt alleen even voordat je de stad uit bent. Maar ik ben wel een stadsmens.
Kom ook niet zo gauw de deur uit.
Het enige wat we nog missen hier, in dit grote dorp, is een echt park.
Ja, ik mis de stad.
Of je nou ingebouwd zit tussen huizen en straten of tussen snelwegen is een groot verschil.
– Mobiliteitsveroorzakend, dan denk ik aan de files. Sociale mobiliteit is er juist in de stad. ´De stad als emancipatiemachine´. Ook zo´n geweldige kreet van van Poelgeest. (Veel mensen met succes vertrekken van Nijmegen naar Amsterdam….)
– Als plaatsen zijn ze achterlijk. Niet iedereen is achtelijk. Niet iedereen woont er ook voor de lol. Maar het zijn hopeloze oorden die niet niet stimuleren tot creativiteit, tolerantie, ontwikkeling, etc. Het is meer een kwestie van goedkoopneerplempen. Wel profiteren van de stad, maar wegvluchten voor de nadelen (allochtonen?, kosten) en tegelijk wel de stad opzadelen met verkeersopstoppingen.
– Meer inwoners voor Amsterdam hoeft niet te leiden tot meer snelwegoverlast of minder groen. Meer druk op de ruimte leidt tot creativiteit. Doe de A10 ondergronds en bouw er 75.000 woningen o!