Een recente militaire studie, ingezien door de Amerikaanse krant de Washington Post, concludeert dat een deel van het Amerikaanse belastinggeld dat aan vervoerscontracten wordt besteed in Afghanistan indirect in handen van de Taliban terecht komt. Om hoeveel geld het gaat is onduidelijk, maar deskundigen schatten dat de opstandelingen zo’n 2000 dollar vragen per vrachtwagen. Dit is oud nieuws. Twee jaar eerder schatte een Amerikaanse militaire functionaris in Kabul al dat minimaal 10 procent van alle logistieke contracten van het Amerikaanse ministerie van Defensie, honderden miljoenen dollars, hieraan opgaat.
De nieuwswaarde van het artikel in de Washington Post is dan ook niet zozeer dat de Taliban door Amerikaans belastinggeld worden betaald, maar dat, ondanks het verstrijken van de jaren, ze nog altijd op deze manier van geld worden voorzien. Ondanks ophef in de media, politieke druk en nieuwe militaire volmachten om deze praktijk tot staan te brengen blijft het simpelweg voortduren. Misschien is dat wel minder gek dan het lijkt, aldus de krant, want: ‘veel militairen die toezicht houden op de vervoerscontracten waren terughoudend om deze status quo te verstoren, want zij geloofden dat het veel belangrijker was om voedsel, brandstof en kogels op tijd en ongeschonden te bezorgen voor de Amerikaanse strijdkrachten.’ Een kwestie van prioriteiten dus.
De krant publiceerde bij het artikel een interessante afbeelding die goed duidelijk maakt hoe een miljoenencontract via een vervoersbedrijf, een onderaannemer (de broer van de eigenaar van het vervoersbedrijf), andere onderaannemers (waaronder krijgsheren en hun milities) en een politiecommandant (die miljoenen omzet draait) tenslotte bij de opstandelingen terecht komt in de vorm van geld, maar ook wapens en explosieven.
Het artikel staat verder bol van goede bedoelingen om nu dan echt een punt te zetten achter deze schandelijke toestand. ‘It’s still ugly, but it’s getting better,’ aldus een anonieme Amerikaanse bron. Maar het is de vraag wat dergelijke opmerkingen waard zijn. Het is immers al jaren ‘ugly,’ maar het is ook al jaren niet ‘getting better.’
Jip van Dort is freelance journalist. Hij houdt een blog bij over de oorlog in Afghanistan en de Nederlandse missie in Kunduz: www.kunduzmonitor.blogspot.com. Jip schrijft verder voor verschillende magazines en websites. Zijn artikelen zijn te vinden op www.jip-van-dort.blogspot.com.
Reacties (2)
Ik zou bijna zeggen verstandig. Gezien alle
berichten over aanvallen op trucks, moet je maatregelen nemen. Dan vormt het vervoer overlaten aan de Taliban nog de beste garantie dat je vrachtwagens niet in vlammen opgaan. Wat er niet bij verteld wordt is dat de bevoorrading van de NATO-troepen via Pakistan inmiddels dusdanig in de knel zit, dat zelfs de Russen om hulp gevraagd is.
@Bismarck
De Amerikanen zijn dan ook druk doende hun grote afhankelijkheid van Pakistan mbt bevoorrading te verminderen, al is dat financieel bepaald geen voordeel: http://www.washingtonpost.com/world/national-security/us-turns-to-other-routes-to-supply-afghan-war-as-relations-with-pakistan-fray/2011/06/30/AGfflYvH_print.html