Alternafitna

Het veel gehypete Fitna werd uiteindelijk de grootste cinematische teleurstelling sinds Star Wars: The Phantom Menace. Maar wanhoopt niet, want GC brengt uitkomst. Wij presenteren een selectie van films met een kritische kijk op de islam en terrorisme die wél de moeite van het kijken waard zijn.

My Son The Fanatic

MY SON THE FANATIC (Udayan Prasad, 1997)
Genre: Komedie/drama/romance
Plot: Een sukkelende taxichauffeur van Pakistaanse afkomst in een ingeslapen gearrangeerd huwelijk (Om Puri) krijgt een relatie met een Britse prostituee (Rachel Griffiths). Zijn zoon (Akbar Kurtha) lijkt wel succes te gaan hebben in zijn leven, maar als hij net een keer te veel tegen een glazen plafond aanknalt, wordt hij fundamentalist. Belangrijkste doelwit van de acties van zijn clubje moraalridders: de locale prostitutie.
Waarom beter dan Fitna: Dit is sociaal-drama zoals ze het alleen in Engeland kunnen maken: een film over echte mensen met echte problemen. Dat is zoveel effectiever om een standpunt overbrengen dan het steeds weer uitschreeuwen van je allang bekende standpunten. Wat is bovendien een effectievere manier om een radicale moslim geestelijke voor schut te zetten dan van hem een luie sukkel te maken die verslaafd is aan tekenfilms?

Paradise Now

PARADISE NOW (Hany Abu-Assad, 2005)
Genre: Drama
Plot: De bevriende Palestijnse automonteurs Khaled (Ali Suliman) en Said (Kais Nashif) hebben zich ooit opgegeven als potentiële zelfmoordterrorist. Meer omdat nu eenmaal de gewoonte is, dan omdat ze zo politiek zijn. Dan worden ze opgeroepen, maar hun martelaarschap stuit op praktische problemen en de liefde.
Waarom beter dan Fitna: In Israël waren ze er niet zo blij mee, dus Wilders zal er ook wel niet veel in zien. Terwijl de fundi?s uit deze film toch naar voren komen als genadeloze opportunisten, die een cultuur met de martelaarsvideo als hoogste vorm van entertainment voeden en ondertussen zelf genieten van hun macht en status.

Ae Fond Kiss

AE FOND KISS (Ken Loach, 2004)
Genre: Komedie/drama/romantiek
Plot: De Schotse muzieklerares Roison (Eva Birthistle) krijgt wat met de Pakistaanse Atta (Casim Khan). Dit tot onvrede van zijn familie, die net een lucratief huwelijk voor hem aan het regelen was. Ondertussen heeft zij problemen met de leiding van haar katholieke school.
Waarom beter dan Fitna: Jan Marijnissen is een neo-liberaal vergeleken met oud-linkse stormram Loach. Deze grootmeester van het Engelse drama vertelt het liefst over goudeerlijke arbeiders die worden gemangeld door het grootkapitaal, maar in deze film is zelfverheffing uit achterlijke religieuze tradities het kernpunt. Traditionele Pakistaanse waarden worden hier niet geromantiseerd. Maar Loach weet dat een goed drama baat heeft bij sterke tegenstanders; de tirade die Gerard Kelly houdt als kettingrokende pastoor is vergelijkbaar in impact met Jack Nicholsons beroemde speech uit A Few Good Men.

Fight Club

FIGHT CLUB (David Fincher, 1999)
Genre: Aktie/drama/thriller
Plot: Verzekeringsmedewerker (Edward Norton) kan zich niet meer vinden in zijn betekenisloze bestaan in de vulgaire, platte consumptiemaatschappij en richt een sekte op om zich weer levend te voelen en zijn mannelijkheid te ontplooien. Het idee achter de sekte is echter zo’n groot succes dat hij de controle kwijtraakt over zijn eigen organisatie, culminerend in een gigantisch terroristisch complot met de naam Project Mayhem.
Waarom beter dan Fitna: Fight Club laat in briljante vormgeving zien hoe onvrede bij jonge mannen leidt tot geweld. Snap de naamloze verteller en je bent al een eind op weg in de kronkels van de hoofden van Samir A. en Mohammed B.

We’re the middle children of history, man. No purpose or place. We have no Great War. No Great Depression. Our Great War’s a spiritual war… our Great Depression is our lives. We’ve all been raised on television to believe that one day we’d all be millionaires, and movie gods, and rock stars. But we won’t. And we’re slowly learning that fact. And we’re very, very pissed off.

Arlington Road

ARLINGTON ROAD (Mark Pellington, 1999)
Genre: Thriller/drama
Plot: De vrouw van universiteitprofessor Michael Faraday (Jeff Bridges) werkte voor de FBI bij een anti-terroristen eenheid. Als zij gedood wordt tijdens een operatie die misging worden hij en zijn zoon opgevangen door de buren, een vriendelijke, nette all-american family. Langzaamaan betrapt hij zijn buurman echter op steeds meer leugens en begint hij het vermoeden te krijgen dat ze voor een duistere reden naar Washington zijn verhuist.
Waarom beter dan Fitna: Ten eerste een mooi voorbeeld van het feit dat ook in het christendom terrorisme kan voorkomen. Daarnaast laat het duidelijk zien hoe onopvallend en normaal terroristen kunnen zijn, en dat onschuldigen er ongewild bij betrokken kunnen geraken.

A Jihad for Love

A JIHAD FOR LOVE (Parvez Sharma, 2007)
Genre: Documentaire
Plot: De vele verhalen van homoseksuele moslims van over de gehele wereld die proberen hun geloof en hun geaardheid met elkaar te verenigen en een plek in de wereld te vinden.
Waarom beter dan Fitna: Moslimgeestelijken doen er in deze documentaire alles aan om alle vooroordelen die er over ze bestaan te bevestigen. Aan de andere kant: je leert ook dat er een soefi-sekte in Pakistan bestaat, die een geestelijk leider vereert die een relatie had met een hindoe jongen.

  1. 2

    ?Fitna? van Wilders vindt MtH teleurstellend. De film van ?My son the fanatic? van (Udayan Prasad, 1997) is volgens hem beter. Waarom? Omdat het een ?effectievere manier? zou zijn ?om een radicale moslim geestelijke voor schut te zetten dan van hem een luie sukkel te maken die verslaafd is aan tekenfilms.?

    ?Voor schut zetten?, gaat het in ?Fitna? daarom? Een vooroordeel van MtH! Wilders wil met z?n film op een (denkbeeldig) gevaar wijzen. Hij liegt of dwaalt, maar ?Fitna? als alleen maar blamerend afdoen? Zo?n disqualificatie bij alle maatschappelijke contra-evidentie suggereert dat Wilders een waarheid propageert. En wel een zo gruwelijke en onverteerbare, dat wat MrT betreft het verstand erbij stil staat. Of (milder) Freudiaans: MtH liegt tegen zichzelf.