Na de grote gast op het Amsterdam Fantastic Film Festival van vorig jaar dachten weinig mensen dat de nieuwe festivaldirecteur Phil van Tongeren dat succes dit jaar zou kunnen evenaren. Maar aan de gigantische rij te zien die er donderdagmiddag voor de Amsterdamse Tuschinski bioscoop stond is Tim Burton zo mogelijk nog groter in fantasy-film land.
De eregast was twee dagen op het festival aanwezig. Op woensdagmiddag kreeg Burton al de Career achievement award uitgereikt. Tijdens die ceremonie werd ook Mister Horror, Jan Doense, die vorig jaar afscheid nam als directeur in het zonnetje gezet. Ridder Jan was zichtbaar ontroerd door de koninklijke onderscheiding die hem werd uitgereikt. Tim Burton vertelde aangenaam verrast te zijn door de klaarblijkelijke waardering voor het horrorgenre in Nederland.
Donderdagmiddag moest Tim Burton dan toch werken voor z’n prijzen. Zo werd van hem verwacht dat hij de hele rij wachtenden, die tot ver buiten de bioscoop doorging van een handtekening en wat vriendelijke woorden voorzag. Urenlang stonden ze daar al te wachten: de gothic tienermeisjes, de filmfreaks en de handtekeningenjagers.
Vervolgens werd de regisseur verwacht in een uitpuilende bioscoopzaal. Daar kwam hij binnen, in uiteraard volledig zwart outfit, met zijn trademark gekleurde bril en warrig haar. Zijn sokken met vrolijke doodshoofdjes maakten de look compleet. Vervolgens beantwoordde hij eerst een klein half uur vragen van het interviewend duo, waarna de gelukkige fans die een kaartje hadden kunnen bemachtigen aan de beurt waren.
Burton bleek een buitengewoon aimabele man die de vragen, die ‘m ongetwijfeld al vele malen gesteld waren, rustig beantwoordde. Hij vertelde dat het contrast tussen de horrorfilms die hij in zijn jeugd zag en het zonnige Burbank waar hij die doorbracht hem tot het maken van zijn monsterfilms had gebracht. Wie Edward Scissorhands voor de geest kan halen ziet precies wat Burton bedoeld.
Tim Burton ging daarna als animator aan de slag bij Walt Disney, maar merkte al snel dat de animatiestijl niet de zijne van. Zijn ontwerpen voor The Black Cauldron bleven ongebruikt. Toch is de regisseur nooit meer weggeweest bij de grote studio’s. Na bij Disney een tweetal korte films gemaakt te hebben maakte hij bij Warner Brothers zijn doorbraak met Beetlejuice en de eerste Batman film. Tim Burton was op dat moment een gevestigde naam in Hollywood. Gevraagd naar hoe hij zijn sterke onafhankelijkheid als filmauteur heeft weten te behouden vertelde hij dat de truc is om niet in Hollywood te gaan wonen en films te maken ver van de studiocomplexen. Alleen dan lijkt filmmaken nog een creatief proces en niet alleen een business. Maar zo zei Burton, iedere film begint weer met een gevecht tegen het systeem. Zijn hoop dat met zijn groeiend succes het gevecht met de studio’s makkelijker zou worden bleek een illusie.
Toch weet Burton al jaren succesvol binnen het systeem zeer persoonlijke en artistieke films te maken die altijd goed in de smaak vallen bij het bioscooppubliek. Dat publiek was donderdagmiddag dan ook zeer benieuwd naar de volgende film van Burton. Hoewel hij de boot hier sterk afhield en weinig losliet over concrete vorderingen lijkt het erop dat het een remake gaat worden van zijn tweede korte film Frankenweenie of een verfilming van de klassieker Alice in Wonderland. Wat het ook wordt, alles wat Tim Burton aanraakt verandert in goud (misschien een apenfilm uitgezonderd) en er is geen twijfel dat hij ook aan het AFFF extra glans verleent.