Kort | Risicoperceptie

Foto: © Sargasso logo Kort copyright ok. Gecheckt 09-02-2022
Serie:

COLUMN - Toevallig gingen een aantal masterscripties die ik recent begeleidde bij de opleiding Bestuurskunde over ‘risicoperceptie’, oftewel: hoe mensen risico’s inschatten. Eén van de rode draden is: er is weinig zeker over hoe persoonskenmerken (leeftijd, opleiding, etc.) risicoperceptie beïnvloeden, behalve één ding: vrouwen schatten risico’s hoger in dan mannen.

Opeens moest ik weer denken aan een Wacken Open Air, lang geleden. We stonden op dat festival in de brandende hitte op een veld, voor een podium. Omdat het eerder geregend had was er stro gestrooid, om te voorkomen dat het één grote modderpoel zou worden. De hoge temperaturen zorgde er echter voor dat alles snel opdroogde, en het stro was al snel gortdroog. En dan is er op zo’n festival waarbij een deel van de bezoekers al vanaf tien uur in de ochtend beschonken is altijd wel één groot licht die er zijn peuk in gooit.

Daar stonden we, met een stuk of vijf lieden, te kijken hoe een aantal meter verder een fik ontstond die steeds groter werd. De enige dame in ons gezelschap vroeg een paar keer of het niet verstandiger was om, nou ja, wat verder weg te gaan staan, omdat de festivalweide in brand stond. De rest, inclusief ondergetekende, kwam niet verder dan een ietwat aangeschoten, “ghehehe, fire is cool” en “komt wel goed” en “wat kan er gebeuren?”, net als de rest van het publiek overigens. Totdat iemand van de organisatie het podium op klom, een microfoon pakte en vroeg of we allemaal achterlijk waren want wij zagen toch ook wel dat er brand was en of we allemaal wilden maken dat we wegkwamen zodat de brandweer er langs kon.

Nou ja, daar moest ik dus aan denken: een anekdotische illustratie van ‘vrouwen zijn gevoeliger voor de perceptie van risico’. Bij deze.

Reacties (5)

#1 Mozzarella

Daarom zijn de meeste zelfstandig ondernemers man, en komen ze vaker voor in hoogbetaalde functies. En daarom komen ze ook vaker om bij verkeersongevallen.

#1.1 Joost - Reactie op #1

Onzin, het is een correlatie, geen causaliteit. Het gaat hier om gemiddelden, en de verhouding man-vrouw in de door jou genoemde functies en beroepen is ook als je die gemiddelden meeneemt nog steeds totaal uit balans.

Wat daar de oorzaken van zijn is ook maar de vraag. Opvoeding? Druk van buiten? Toch iets genetisch? Of een mix? Sowieso: we hebben eeuwen achter de rug waarin mannen vrouwen op allerlei manieren klein hebben gehouden. Alleen dat al is iets dat hier niet los van gezien kan worden.

Wat mij betreft worden dit soort argumenten te vaak gebruikt om die disbalans te rechtvaardigen. Terwijl talloze vrouwen in het dagelijks leven meemaken dat ze – ondanks de ambities – worden tegengehouden.

#1.2 Co Stuifbergen - Reactie op #1

Dus het zou een effectieve maatregel zijn als mannen pas pas autorijden mogen als de frontale cortex volgroeid is (dus als ze 25 jaar zijn).
(is dat discriminatie? dan moeten we etnisch profilering ook afschaffen).

Maar zoals Joost in #1.1 al aangaf, kunnen er andere redenen zijn waardoor meer mannen een hooggeplaatste positie hebben.
In ieder geval is het onderschatten van risico’s een slechte eigenschap in een hoge positie.
(Ik denk dat Poetin dit bewezen heeft met de inval in Oekraïne).

#1.3 Prediker - Reactie op #1.2

Nou, Poetin heeft vooral een situatie gecreëerd waarin niemand in zijn omgeving hem meer informatie durft te geven die niet strookt met zijn opvattingen, laat staan hem tegen te spreken.

Dat is een veelvoorkomend probleem met leiderschap. Dat men zich omringt met ja-knikkers in plaats van geïnformeerde tegensprekers.

Overigens vragen autoverzekeraars meer geld van mannelijke autorijders dan van vrouwen. Terwijl mannen minder vaak claimen en kiezen voor een lagere dekking, valt hun premie alsnog gemiddeld hoger uit.

Uit ons onderzoek blijkt dat mannen meer premie betalen voor hun autoverzekering dan vrouwen. Dit is opmerkelijk omdat mannen gemiddeld meer schadevrije jaren hebben en vaker voor een lagere dekking kiezen. Deze factoren vertalen zich namelijk veelal in een lagere premie. Van alle basisdekkingen is het verschil bij een allrisk autoverzekering het grootst; waar mannen gemiddeld €59,32 per maand betalen, betalen vrouwen slechts €51,33.

Volgens Independer betalen mannen gemiddeld 11,6% meer, maar het kan wel oplopen tot 25,1% bij een full-risk verzekering.

Je kunt je inderdaad afvragen of dat discriminatie is. De verzekeraars zullen daar vermoedelijk tegenin brengen dat hun prijsstellingen volgen uit de risicomodellen die ze hanteren, en dat die zijn gebaseerd op vele jaren aan data. Ze vragen ook meer geld aan jongeren, en aan ouderen.

#1.4 Eric - Reactie op #1.3

“De verklaring voor het premieverschil ligt in de waarde van de verzekerde auto’s. De dagwaarde van de verzekerde auto is gelinkt aan het opgegeven kenteken. Over het algemeen kopen mannen duurdere auto’s dan vrouwen. Mannen geven gemiddeld €24.217 uit aan een auto. De auto’s van vrouwen hebben een gemiddelde waarde van €19.661. Voor het verzekeren van een duurdere auto betaal je meer premie. De hogere premie van mannen ligt dus aan de voorkeur voor duurdere auto’s.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*