Dit is het Sargasso-café van zondag 01-11-2020. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
Dit is het Sargasso-café van zondag 01-11-2020. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
Reacties (22)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Endemie_(geneeskunde)
Wanneer wordt COVID19 endemisch? Of is het al een endemische ziekte?
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1322700188624932869
Aan de overkant van de grote plas zakt men verder weg in fascisme met openlijke intimidatie van de oppositie dat doodleuk wordt aangemoedigd.
Wanneer het niet genoeg is om stemmers met pepperspray te verjagen en containers met stemmen te verdonkeremanen, kun je het ook nog via de wet proberen:
https://slate.com/news-and-politics/2020/10/texas-drive-through-voting-throw-out-ballots.amp?__twitter_impression=true
@1 Niet. Het is door de maatregelen dat de verspreiding afgevlakt wordt dan wel verminderd.
Zonder maatregelen vliegen de besmettingen de pan uit, EXACT volgens jouw beschrijving van epidemisch…
Voordat een epidemische ziekte endemisch wordt moet er eerst een gebrek aan besmetbare personen optreden (zodat de exponentiele reeks niet meer optreedt). Dan en slechts dan sterft hij uit of wordt hij endemisch.
Begrijpend lezen is toch moeilijk telkens weer Hans. Door dingen verkeerd voor te spiegelen wordt jouw verknipte denkwijze niet automatisch correct of logisch… Eerder irritant.
Stop eens met reageren en ga je tijd eens besteden aan jezelf opleiden… Schieten we allemaal wat mee op. Want hoe je nu telkens een onderwerp verkracht is alleen maar ruis veroorzaken.
De KLM vakbond weigert in te gaan op een opgelegde loonsverlaging, logisch waarom zouden zij dat als enige moeten doen en b.v. niet de treinmachinisten wiens werkgever niet eens een lening maar een gift krijgt.
Daarnaast is de staat ook nog eens grootaandeelhouder van de KLM, een faillissement betaald grotendeels de staat (lees de burger) zelf. Voor de KLM zelf is het veel voordeliger failliet te gaan en zonder miljarden schuld een herstart te maken. De staat verliest hierbij niet alleen haar aandelen zij lopen ook nog eens de inkomsten van een lening met een uiterst lucratief rentepercentage mis, die trekken dus altijd aan het kortste eind:
https://nos.nl/artikel/2354646-kabinet-weigert-nu-staatssteun-aan-klm-hoekstra-eist-vijf-jaar-loonoffers.html
@2: Tja, idd zeer spannende week.
RIP Amerikaanse democratie (1965-2020) ???
“Er is een flank op Twitter die mij voor ‘deuger’ uitmaakt. Het is als een scheldwoord bedoeld, maar ik heb er eerlijk gezegd helemaal geen probleem mee. Ik wil ook deugen. Wat is daar mis mee?””
Uit een interview in Trouw, tien geboden handvat. Tim Hoffman.
Ik moet bekennen dat ik weinig of niets van hem gezien heb. Geen TV, andere generatie.
Deze uitspraak, +++
@3: U bedoelt “via de rechter proberen”.
Want de wet maakt geen bezwaar tegen het stemmen in de auto, als ik het artikel goed begrijp.
Maar we moeten maar hopen dat de rechter zich aan de wet houden gaat.
@5: “waarom zouden zij dat als enige moeten doen en b.v. niet de treinmachinisten wiens werkgever niet eens een lening maar een gift krijgt.”
Le Rouge, wat is dat voor communistische praat, op de dag des Heeren nota bene? Weet je wat, we trekken de lonen van NS-machinisten en KLM-piloten gelijk, praten we nergens meer over.
@1: Je geeft het antwoord al, voor je de vraag stelt: “Wanneer het aantal besmetten exponentieel toeneemt, noemt men de ziekte niet endemisch maar epidemisch.”
@5: De staat krijgt alleen inkomsten uit de lening als KLM die lening terugbetaalt. Dat kan KLM niet, dus die “lening” is gewoon een kado geweest.
(dat door de huidige regering gegeven wordt, een door belastingbetalers betaald wordt).
Uit uw bijdrage blijkt dat KLM de overheid in de tang heeft.
Dat valt wel mee:
Die aandelen van KLM zijn nu al zo goed als waardeloos, want KLM heeft hoge schulden, en gaat ook niet rendabel worden want er is te veel konkurrentie in de lucht.
Schiphol blijft ook wel bestaan zonder KLM.
Het zou wel kunnen dat we zonder KLM iets vaker in Heathrow of Frankfurt of Roissy overstappen moeten.
De enige manier waarop KLM onze overheid wel bij de ballen heeft, is dat een paar mannetjes in de regering zich in hun nationale trots gekrenkt voelen als ze niet KLM’s broek omhoog mogen houden.
Overigens kunnen bij een herstart de schuldeisers naar hun geld fluiten.
En ik verwacht dat die niet goed gaan vinden dat KLM dan zijn vliegtuigjes houdt.
@1: Covid-19 wordt een endemische ziekte zodra het aantal besmetting constant blijft.
Daarbij maakt het niet uit of dit aantal constant blijft doordat immuniteit opgebouwd is, of niet-immune mensen overleden zijn, of doordat door goed beleid de kans op besmetting beperkt wordt.
@1: De ziekte wordt nooit endemisch ( = vooral in een bepaald gebied voorkomend) want het is al epidemisch ( = verspreid voorkomend) of zelfs pandemisch ( = overal voorkomend).
@5: die piloten zijn een stel egotrippers. Zou me niet verbaze als KLM dreigt met een ontslagronde om ze voor het blok te zetten.
@5:
Dat is niet hoe zo iets werkt, als je failliet gaat betekent niet dat je je schulden niet meer hoeft te betalen, je eigendommen worden verkocht en de opbrengst gaat naar de schuldeisers, het is moeilijk om een doorstart te maken als je geen vliegtuigen meer bezit.
Een bewindvoerder kan inderdaad proberen om een doorstart te maken maar dat kan alleen als de schuldeisers instemmen
@4:
Misschien is het aantal besmetbare personen al snel aan het afnemen. Immuniteit kan optreden via antilichamen: een deel van de bevolking heeft al antilichamen tegen SARS-CoV2. (in juni almeer dan 5% van de Nederlandse bevolking)
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/sporen-corona-infectie-ontdekt-bij-5-tot-6-procent-van-nederlandse-bloeddonoren~bb460543/
Er bestaat ook immuniteit door T-cellen: uit studies blijkt dat er al veel mensen corona-specifieke T-cellen hebben, die ook reageren op besmetting met SARS-CoV2. Lees bijv. deze publicatie:
https://www.nature.com/articles/s41577-020-00436-4
Meer dan 5% heeft SARS-CoV2-antilichamen en meer dan 30% heeft anti-corona T-cellen. Dat schiet al aardig op naar “een gebrek aan besmetbare personen”.
Ik spiegel niets verkeerd voor: er komt vroeger of later een moment dat 50% of meer niet langer besmetbaar is door dit virus (lees 8,5 miljoen Nederlanders). Het aantal nieuwe besmettingen gaat dan vanzelf afvlakken. Dat is volkomen logisch en wordt door wetenschappelijk onderzoek ondersteund.
@12 en @13: Natuurlijk kan ook door vaccinatie bereikt worden dat COVID19 endemisch wordt.(zie seizoensgriep) Dat begrijpen jullie hopelijk wel.
@9: “we trekken de lonen van NS-machinisten en KLM-piloten gelijk”
Eens! Waar kan ik de petitie tekenen?
@15: In principe is een herstart of doorstart mogelijk als er een koper voor de boedel is en die koper het bedrijf voortzet.
De bewindvoerder hoort de boedel te verkopen aan degene die het meeste biedt, zodat de schuldeisers het minst verliezen.
In Nederland is de doorstart soms zo snel, dat het lijkt alsof de bewindvoerder belangrijker vindt dat het bedrijf doorgaat, dan dat de schuldeisers hun geld krijgen.
Maar ik vermoed dat de schuldeisers van KLM dat niet gaan accepteren.
Overigens kan een piloot een doorstart maken zonder failliet te gaan.
Lol!!!
@16: Heb je niet verder gelezen dan naar wat je zocht, of laat je opzettelijk de volgende zin weg?
“30–50% of healthy people with no detectable COVID-19 infection also had SARS-CoV-2-specific CD4+ T cells and 20% had CD8+ cytotoxic T cells7. These T cells are probably cross-reactive with other HCoVs, but whether they can provide protection from COVID-19 disease remains to be determined.”
@20: beste Bismarck, ik weet dat de genoemde “cross-reactivity” niet altijd en voor 100% optreedt. Nu weet de rest het ook, dank je voor de aanvulling.
@21: Dus “meer dan 30% heeft anti-corona T-cellen. Dat schiet al aardig op naar “een gebrek aan besmetbare personen”.” was bewuste misleiding?