SG-café dinsdag 27-10-2020

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Dit is het Sargasso-café van dinsdag 27-10-2020. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.

Reacties (19)

#1 Micowoco

Patiëntendossiers als ransomware in Finland. Nogal een schandaal, ook omdat de overheid daar nogal tuk is op digitalisering.
https://yle.fi/uutiset/osasto/news/psychotherapy_centre_data_breach_victims_receive_extortion_emailspsychotherapy/11612230

#2 Hans Verbeek

Het is een mooie dag. Een dag om te brainstormen over het vervolg van de pandemie.
Ik denk dat we tot de zomer van 2021 nog wel verder kunnen met SARS-CoV2. Maar misschien gaat het virus muteren naar een variant, die op het eerste gezicht nog dodelijker blijkt. Dat betekent een nieuwe test om de verschillende varianten te kunnen onderscheiden. En zo kunnen we de hele cyclus opnieuw doorlopen.
Of er komt een heel nieuw virus.

Na de derde ronde van overheidssteun is een groot deel van de bevolking eraan gewend: niet werken en toch bed, bad en brood.
Misschien komt er ipv de steunpakketten een arbeidsloos basisinkomen uitgekeerd in de vorm van digitale euro’s (zeg maar euro-bitcoin). De PR-campagne voor die digi-euro is al gestart.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/12/die-digitale-euro-kan-er-zomaar-komen-wat-is-het-nut-ervan-a4015693
Die digitale euro kun je niet gebruiken om wiet of illegaal vuurwerk te kopen. Maar je kunt er wel gewoon mee betalen bij de Jumbo, de AH en bij je energie-leverancier. En zo delen we een flinke dreun uit aan de onderwereld.

2021 wordt nog interessanter dan 2020. Borst natmaken en zo.

#3 Frank789

@1: Het zoveelste bewijs dat je niet je gegevens op diverse platforms moet laten delen, zoals het Landelijke Patiënten Dossier.

#4 Frank789

Eindelijk:
Tweede Kamer: 30 kilometer in bebouwde kom als standaard
https://nos.nl/artikel/2354090-tweede-kamer-30-kilometer-in-bebouwde-kom-als-standaard.html

Weg met dat woud van max 30km borden op 70% van de stedelijke wegen.
Nu nog regelen dat bv groene wegbelijning staat voor 30km/u en rode voor 50km/u in plaats van die talloze verkeersborden op de hoek van elke straat.

#5 beugwant

@4: Toch heb ik (zeker op de brede rechte stukken) meer vertrouwen in sinusdrempels.

#6 Henk van S tot S

@4:
Voor zover ik weet is er helaas geen enkele cruse control die werkt onder de 40 km/u

#7 Frank789

@6: Dan maken we er gewoon eentje die wél op 30km/h werkt.

Ik wil best zo’n kastje inbouwen dat de snelheid van mijn auto beperkt op wegen van 30 of 50km/u, als dan maar wel die koleredrempels en kunstmatige versmallingen verdwijnen.

#8 beugwant

@7: Probleem is dat zulke in te bouwen doosjes tegenwoordig al snel veel meer kunnen en ook doen dan alleen maar de snelheid reguleren.
En hoe oud mag een auto nog zijn, wil zo’n grap nog lonen of technisch überhaupt nog mogelijk zijn?

iets geheel anders: please send thought & prayers.

#9 Frank789

@8: Ik zie wat dat betreft ook beren op de weg, maar het gaat me even om de ruil snelheidsbeperking vs drempels/versmallingen.

En veel auto’s hebben nu al een kastje dat bijhoudt wat je doet en die info is, voor zover ik weet, eigendom van de autofabrikant. Das veel erger.

#10 Frank789

“Coronasterfte in Nederland fors hoger door luchtvervuiling”

Zo. Luchtvervuiling is blijkbaar ook al een “onderliggend lijden”? Kuch.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/coronasterfte-in-nederland-fors-hoger-door-luchtvervuiling

#11 Bismarck

@8: Dat vind ik wat hard. Die peuter kon weinig doen aan het feit dat ie gunslinging parents had.

@10: Nog een extra manier waarop de coronamaatregelen (met name lock downs) helpen tegen Coronasterfte dus! Dat nog even los van alle andere sterfte aan luchtvervuiling die je met een lock down voorkomt.

#12 Frank789

@11: “uit de zak van een familielid is gevallen”.
Dat zijn niet per se de ouders.

Het bericht is sowieso een paginavuller voor een Nederlandse krant, dat kinderen zichzelf of hun broertje/zusje doodschieten gebeurt daar veel vaker, alleen ze weten niet echt hoe vaak.

https://www.washingtonpost.com/news/post-nation/wp/2014/09/04/how-often-do-children-in-the-u-s-unintentionally-shoot-and-kill-people-we-dont-know/

#13 Hans Verbeek

@4: het mooiste zou zijn als die auto’s de bebouwde kom helemaal niet meer in mogen. Parkeer maar buiten de stad en loop die laatste kilometer, naar huis. Maar dat is wel zielig voor die mensen, die slecht ter been zijn.

#14 Hans Verbeek

@10: duh, de luchtkwaliteit is ook een groot verschil tussen Zwden en Nederland. In Zweden lopen de mensen momenteel zonder mondkapjes, want schonere lucht.

#15 beugwant

@13: De essentie van een auto is dat je in beginsel ermee droog van deur tot deur kunt. En je kunt -aangenomen dat die auto meer ruimte heeft dan paardekrachten- aardig wat meenemen. Daar hebben mensen een lieve cent voor over en zo’n (vaak nog niet afbetaalde) kostbaarheid parkeer je dan ook liever voor de deur dan anoniem op een onbewaakte parking. Al helemaal al het zo’n egostreler is die veel meer levert dan de eigenaar aankan.
Terug naar paard en wagen is geen optie: niet alleen maakt dat gekataklop ook geluid, maar we weten tegenwoordig niet meer wat we met de vijgen* aanmoeten. Bovendien kan zo’n kar niet achteruit.

*Waarom liggen die op bospaden uitgerekend op de smalste stukken?

#16 Frank789

@13: Duh, vertel eens iets nieuws.
Julius Cesar regelde dat al:
“Reeds Julius Caesar had paardekarren verboden zich tussen zonsop- en ondergang in de stad te vertonen in een poging om het lawaai, de ongevallen en andere vervelende bijproducten van de stadspaarden te beteugelen”.

Gelukkig heeft de auto ons van die paardenellende verlost.
http://theorichel.nl/node/6330
https://www.milieuzaken.org/paardenkracht.php

#17 Bismarck

@15: Tijd voor een verbod op door mensen bestuurde auto’s. Technisch zijn we er klaar voor (het is alleen nog een kwestie van opschaling van de productie van zelfsturende auto’s) en dan kunnen zielige slecht ter bene mensen geen bezwaar meer zijn; De auto zet die voor de deur af en rijdt door naar de volgende gebruiker. Bij gebrek aan vraag rijdt de auto naar de buitenparking. Verder nog even in de AI inbouwen dat auto’s altijd al het andere verkeer voorrang geven (je moet immers wat stimulering geven om mensen op de fiets te laten stappen) en zie de stad opknappen.

#18 Hans Verbeek

@15:

Terug naar paard en wagen is geen optie:

Mee eens. Terug naar de benenwagen lijkt me voor iedereen beter.

#19 Frank789

@15: [ Bovendien kan zo’n kar niet achteruit.]

????
https://www.youtube.com/watch?v=uftAPezTKFg

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*