SG-café vrijdag 12-06-2020

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Dit is het Sargasso-café van vrijdag 12-06-2020. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.

Reacties (15)

#1 Bismarck

Nederland, 21e eeuw: Kerken kunnen ongeschikt raken voor kerkdiensten, afhankelijk van de soort muziek die er een keer wordt gespeeld.

#3 Bismarck

Hoewel er nog een enkele Bolsonaro-aanhanger met totaal disrespect voor de doden te vinden is, moge duidelijk zijn dat zijn beleid crimineel dodelijk is. Vandaag zal Brazilië het VK voorbijstreven als het land met de op één na hoogste officieel vastgestelde coronasterfte.

#5 Bismarck

@2: Laurent over Hitler: “Hij was een heel schappelijke man. Hij heeft nooit persoonlijk iemand vermoord en is zelf ook nooit in een concentratie- of vernietigingskamp geweest. Het waren alleen de mensen die voor hem werkten die misdaden hebben gepleegd.”

#6 Lethe

Oef @5 Daar is een naam voor.

Maar apart daarvan, well done!

#7 Cerridwen

Interessant genuanceerd interview over racisme in de VS:
https://www.city-journal.org/racism-is-an-empty-thesis

Een stukje daaruit:

Winkler: Your ideas go against arguments that are currently very popular. In fact, the apparent consensus about racial guilt makes me slightly suspicious. What do you think?

Loury: I think we do not live in a really free space where we can discuss these questions. Pressure to conform is intense because nobody wants to give the impression that they stand on the wrong side of the great moral questions of our time. Ironically, this reticence undermines the possibility of genuine and effective moral reasoning. Instead, everyone follows the other, spouting platitudes, as in a herd. Everyone wants to underline their virtue by showing the world: I stand for “justice” and against “racism.” Part of it is simply a tacit agreement about what a truly virtuous person simply does and does not say—which we can also call political correctness.

To make matters worse, real racists still exist in America—people convinced of the superiority of whites and the inferiority of blacks. They believe that the problems we are discussing are proof of supposed black inferiority. Though this is a small minority, these voices do exist, and when you make arguments such as I am doing here, you want to avoid being connected to them or strengthening them in any way.

Because you want as much space as possible between yourself and real racists, you are tempted to avoid hot-button debates about black crime or related topics. Because racists say that black crime is terrible, you are afraid even to address the issue and admit that it may be part of the problem. For example, you are afraid to say that in certain cities police officers fear young black men because those men are too often armed and known to be willing to use their weapons. These are facts—but you are afraid to acknowledge them because these are exactly the things that white racists also say. So you’d rather be silent. And that gets us nowhere—or rather, it gets us to where we are today.

#8 Bookie

Is het een gebrek aan de kennis van de geschiedenis dat men het beeld van Piet Hein wil vernielen. Hij was al dood toen het WIC aan de slavenhandel begon en:
“Zelfs niet met de normen en waarden van nu. Zo sprak Hein tijdens zijn leven met mededogen over het lot van Afrikanen en hekelde hij de behandeling die tot slaaf gemaakte indianen in Amerika ten deel viel. ”
https://www.trouw.nl/nieuws/ook-bij-nader-inzien-waren-piet-heins-daden-best-oke~b8946343/

Hij was behoorlijk woke.

#9 Co Stuifbergen

@1: Het gebouw is niet meer ongeschikt, er moet alleen een ritueel plaatsvinden (bij mijn weten houdt dit ritueel niet in: sloop van de kerk)

Blijkbaar hanteert de rooms-katholieke kerk normen voor wat wel of niet in een kerk gebeuren mag. Gods wegen zijn nou eenmaal ondoorgrondelijk.

Voor zover ik weet zijn er in de Katholieke kerk ook rituelen voor het ingebruik nemen van een kerk, en voor het beëindigen van de functie van kerk.
Daarna is het geen ontheiliging meer als de kerk voor andere dingen gebruikte wordt (volgens mij stond dit ergens in “Zen en de kunst van het motoronderhoud” van Robert M. Pirsig).

Ik vermoed wel dat verschillende pastoors situaties anders beoordeeln:
De pastoor van Limmen liet een keer de lokale Sinterklaasoptocht in zijn kerk schuilen, met zwarte pieten en kinderen erbij.

Ik weet niet of hij vooraf de hosties weggehaald heeft.

#10 Bismarck

@9: “Er zal eerst een boeteritus gehouden moeten worden. Die is nodig om de kerk weer geschikt te maken voor de liturgie.”

Overigens is dat juist de grap: Er hoeft geen verbouwing of aanpassing van het gebouw plaats te vinden of gepoetst te worden, er moet alleen een notabele wat druppels water rond sprenkelen en wat Latijnse formules prevelen en het gebouw is als bij toverslag weer geschikt, waar het dat nu niet is. Een soort exorcisme dus, in de 21e eeuw, in Nederland.

#11 Bismarck

@8: Of hij had geleerd van zijn eigen ervaringen als slaaf.

#12 beugwant

@1 @9: Wat dacht je van de beatmissen in de jaren zestig/zeventig?

Een kerk wordt ingewijd en na gebruik ontwijd. En verder is er in die twee millennia een schat aan allerlei protocollen, ceremonieën en rituelen voor allerlei denkbare gevallen bedacht. Als je het mij vraagt, heeft die pastoor gedacht: “Hé, er is een boeteritueel, dat hebben we hier nog niet gehad en ik kom er mee in het nieuws. En wie weet hou ik daar weer een extra gelovige aan over.”

Die hosties blijven gewone ouweltjes totdat ze aan het eind van de mis bij de consecratie in het lichaam van Christus veranderen. Dat wordt aan de gelovigen gevoerd en wat overblijft gaat in een ciborie en onder een velum het tabernakel* in. Als dat bewoond is, brandt ernaast een rode lamp. Me dunkt dat dat afgesloten onderkomen de held toch voldoende van het heidense kabaal isoleert, maar er zijn blijkbaar stromingen die daar anders over denken.

*Bij de Canadezen (die om hun beleefdheid bekend staan) is het luidkeels benoemen van liturgisch vaatwerk ook een geliefde actie wanneer men bijvoorbeeld met een hamer op de eigen duim slaat.

#13 Co Stuifbergen

@10: Een soort exorcisme?
Dat toont maar weer aan hoe krachtig een gebed is, voor wie erin gelooft.

(dat mensen die in bovennatuurlijke dingen geloven, ook geloven in de werking van allerlei rituelen, mag geen verbazing wekken).

#14 Rigo Reus

Tijd voor Andre van Duin, belt u maar
https://www.youtube.com/watch?v=zhuOZq7u6wM

#15 Le Redoutable

Driekwart van de Nederlandse kiezers staan achter Hoekstra in zake een transferunie:

“Opvallend genoeg bewegen ook kiezers van D66, GroenLinks en de PvdA mee’, aldus Kanne. ‘Ze staan achter het Commissievoorstel, maar als het erop aankomt kiezen zij nog iets liever voor de variant waarin de zuidelijke landen het geld terugbetalen.”

“De stelling van de Duitse regering dat noodhulp zich vanzelf zal terugverdienen – omdat ook het noorden van een sterke EU profiteert – heeft niet veel aanhang in Nederland: slechts 29 procent denkt dat het zo zal werken.”

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nederlanders-steunen-vrekkige-hoekstra-voor-solidariteit-met-zuid-europa-niet-vrijblijvend~bb17b2e2/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*