DATA - Na de ramp met het vliegtuig van Germanwings afgelopen dinsdag, neemt de onrust over de veiligheid van vliegen weer toe. Zeker in Nederland met in het achterhoofd de ramp met MH17 vorig jaar.
Maar de incidenten die nadrukkelijk de publiciteit halen vertekenen het beeld. De trend over de jaren heen is toch dat er nauwelijks meer incidenten zijn, ondanks de enorme groei van het vliegverkeer, en dat er ook steeds minder slachtoffers vallen.
Hier twee overzichten met de gegevens van de laatste 50 jaar.
Allereerst het aantal incidenten:
Interessant is om te zien dat kapingen, die opkwamen eind jaren zestig, deze eeuw nauwelijks meer tot ernstige incidenten leiden.
Hier het aantal slachtoffers. Dit zijn alleen de slachtoffers in de vliegtuigen zelf.
Let op, in deze statistiek zitten alle vliegincidenten verwerkt. Ook die van vliegtuigen met capaciteit voor minder dan 14 mensen.
Reacties (6)
Is het ook mogelijk zo’n staatje te maken met aantal incidenten als percentage van totaal aantal vluchten per jaar? Is daar data van?
Ik probeer een familielid altijd gerust te stellen dat ondanks dat het lijkt alsof er veel ongelukken zijn, de luchtvaart nog steeds consequent veiliger wordt.
Misschien kun je dat ook nog even visualiseren in het aantal incidenten ten opzichte van het totale aantal vliegverkeer?
Ik veronderstel daarbij dat jij die massieve hoeveelheid data gewoon even uit je mouw schudt en in een spreadsheetje knalt, grijns…
Ik ben nog op zoek naar de juiste reeksen over het vliegverkeer zelf.
Als ik ze gevonden heb, meld ik me weer.
Dit is in ieder geval leerzaam
http://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_safety#Statistics
Maar dat zegt nog niet zoveel over de trend.
Ik begrijp niet helemaal waarom dit stuk niet in de hoofdlijn of bij de WvdD verschijnt. Ik kom er alleen bij toeval op omdat het bij ‘uitgelicht’ staat. Reden? Diepere filosofie?
Of verkeerde tag, eigenlijk alleen bedoeld voor intern commentaar?
Natuurlijk, statistisch is vliegen 1 van de veiligste modaliteiten van reizen.
Verkeersvliegtuigen storten niet gemakkelijk uit de lucht. Op 1 motor of mechanische of electronische defecten kan meestal nog veilig een luchthaven bereikt worden.
Aan de andere kant is het wel zo dat áls er (weer) eens 1 neerstort de media kranten met fabels vullen.
Een overzicht:
vliegtuig ‘ongelukken’ zijn vaak niet wat het lijkt.
– In October 1976 Cubana flight 455 was blown out of the air, killing all 73 passengers.
This was masterminded by two CIA-trained agents, Orlando Bosch and Luis Posada Carriles. http://aangirfan.blogspot.nl/2009/08/lockerbie-northwoods-and-cubana-flight.html
– Operatie Northwoods – trigger om Cuba in te nemen
June 27 to July 4, 1976 – The Entebbe Incident:
– The hijacking of Air France 139, an Airbus A300, http://rockthetruth.blogspot.nl/2011/08/another-israeli-false-flag.html
– Alia airliner…1985 Nidal’s Black September group hit a jet with an SAM as it took off from Athens airport;
– Two airports attacked …..1985 Terrorists of Abu Nidal’s Black Sept. struck at the Rome and Vienna airports. http://shirlz007.com/2014/08/20/israel-and-a-long-suspected-history-of-false-flag-terrorism-around-the-globe/
– Operatie Trojan, met PanAm flight 103, Lockerbie dec. feb. ’88 – trigger om Libië te bombarderen http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_Am_Flight_103 http://aangirfan.blogspot.nl/2009/08/lockerbie-disaster.html
Reportedly, Khaisar Haddad, known as Abu Elias, was an agent of the US government and carried out the Lockerbie Bombing. http://www.the7thfire.com/new_world_order/zionism/mossad/how_the_mossad_tricked_US_into_bombing
– EL-AL van Schiphol, juni 1992 http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Enquete/enq08021999f.html http://www.wrmea.org/1998-december/crash-of-cargo-plane-in-holland-revealed-existence-of-israeli-chemical-and-biological-weapons-plant.html
– October 31, 1999 – Remote controlled takeover and crashing of Egypt Air 990 http://rockthetruth.blogspot.nl/2011/08/another-israeli-false-flag.html
Air Traffic Controller Peter Zalewski was responsible for both New York Tower crashes and also was controller for Egypt 990 crash in 1999.
‘On October 31, 1999, EgyptAir Flight 990 – a Boeing 767 – plunged into the Atlantic. Officially, the ‘accident’ was blamed on a suicidal co-pilot. http://shirlz007.com/2014/08/20/israel-and-a-long-suspected-history-of-false-flag-terrorism-around-the-globe/
They needed to conduct a trial run to test remote control technology for taking over planes already in flight, and they needed to promote the concept of “Muslim suicide pilots” to a gullible public.
As a bonus, they got murder 33 Egyptian army officers including two Air Force brigadier generals and two army major generals.’ http://shirlz007.com/2014/08/20/israel-and-a-long-suspected-history-of-false-flag-terrorism-around-the-globe/
– Iran Air Flight 655 was an Iran Air civilian passenger flight from Tehran to Dubai. On 3 July 1988, the aircraft operating this route was shot down by the United States Navy guided missile cruiser USS Vincennes.
trigger om Iran te provoceren en op dat land los te gaan http://en.wikipedia.org/wiki/Iran_Air_Flight_655
– TWA’s Flight 840,
– 9/11 2001 – is trigger om los te gaan met WO3, zoals Pearl Harbour dat was voor WO2.
– 2004 Mossad bombed two airliners over Russia. Israel claimed it was Al Qaeda. http://shirlz007.com/2014/08/20/israel-and-a-long-suspected-history-of-false-flag-terrorism-around-the-globe/
– MH17 17.07.2014 – trigger om los te gaan op Rusland
Kortom, politici en media kun je niet blind volgen en op hun feitenvrije beweersels geloven.