Tijdens een EU-top in Lissabon in 2000 werd besloten om binnen tien jaar tijd (2010) van Europa de meest concurrerende en dynamische kenniseconomie ter wereld te maken. Het is nog maar de vraag wat daar, ruim zeven jaar later, al van terecht is gekomen? Toch is er vandaag een succesje te melden. De Europese Unie streeft tegenwoordig de Verenigde Staten voorbij in het faciliteren van studieplaatsen voor Chinese studenten. Last year 120,000 Chinese students studied in EU countries, a record number; and more Chinese students study in Europe than any other destination in the world, said Jan Figel, the European Commissioner for Education, Training and Youth. (ChinaDaily). Iedereen die op de hoogte is van de inzet en capaciteiten van de gemiddelde Chinese student weet dat dit een enorme productiviteitsimpuls is voor de Europese kenniseconomie. Terwijl Westerse studenten de universiteit vooral zien als paringsgronden en een vluchtheuvel voor het uitstellen van volwassenheid studeren Chinese studenten in het buitenland zich het leplazarus. Niet gehinderd door enig sociaal leven en berustend in het feit dat leren soms “auw doet” werken ze zich door kilometers studiemateriaal heen. De algemene klacht dat Chinese studenten niet creatief zouden kunnen denken en slechts alles naäpen is van tijdelijke aard. Dit werd 25 jaar geleden de Japanners immers ook al verweten en wat blijkt: ook creatief denken kun je leren.
De Europese Unie werkt inmiddels aan een zogenaamde blue card, een variant op de Amerikaanse green card om nog meer kennistalent binnen haar grenzen te krijgen. Gaat het dan toch nog lukken voor 2010?
Reacties (39)
Ik wìst het !
De vraag is natuurlijk of die hoog opgeleide Chinezen in Europa blijven of naar Amerika gaan of terug naar China?
@2: Het overgrote deel natuurlijk.
Overigens de deal rond de blauwe kaart snap ik niet. Een voorwaarde was dat er binnen de EU niemand te vinden moet zijn die de baan zou kunnen doen, waarvoor de buiten-EU-er wordt aangetrokken. Lijkt me dat er weinig banen zijn waarvoor je echt geen geschikte kandidaat kan vinden onder die paarhonderd miljoen mensen.
Wel een aparte manier om de Sg-redactie naar dat nascholingsprogramma te krijgen, Carlos. Kun je dat niet gewoon intern overleggen?
@Bismarck
Wat doet het overgrote deel volgens jou?
In Europa blijven, naar Amerika gaan of terug naar China gaan?
@5: Mijn gok is de meerderheid terug naar China (daar valt het meeste te verdienen voor een slimme jongen/meid die het land kent en de taal spreekt), daarna door naar andere landen met veel chinezen (Singapore bv.) en daarna de meeste door naar de VS een master/PhD doen op een bekende univesiteit en dan binnenlopen.
Maar maakt dit ons nou meer of minder een kenniseconomie? Volgens mij zijn we steeds meer een kenniseconomiefaciliterendeeconomie en steeds minder een kenniseconomie. Maar wel een kenniseconomiefaciliterendeeconomie met prachtig mooie paringsgronden dus mij hoor je niet klagen;-)
Strik eens een echte chinees voor Sargasso…
Kan iemand mij uitleggen wat wij aan die chinezen in onze collegebankjes hebben?
@9: Ze betalen 5 keer zo veel collegegeld en kosten relatief weinig docenttijd?
@Meester: ik heb stage-lopende Chinezen al meermalen van marginaal nut zien zijn. Marginaal nut voor 0 euro is nog steeds best nuttig.
Oftewel je kan met Chinezen een deel van je onderwijs aan Nederlanders betalen als je het slim aanpakt.
Oh en niet te vergeten het levert extra banen op voor onze eigen hoger opgeleiden (als UD en OBP).
Wat we aan die chinezen hebben in de schoolbanken is me (buiten de centen die ze meebrengen) ook niet helemaal duidelijk.
Anderzijds duid het er wel op dat de Europese Universiteiten aan populariteit winnen en dus blijkbaar betere opleidingen verzorgen dan hun Amerikaanse tegenhangers.
Wat dan weer betekent dat de Europeanen die er afstuderen ook beter opgeleid zouden moeten zijn dan derest van de wereldbevolking en bijgevolg komen we dan toch aan een voordeel voor de kenniseconomie.
Wat de creativiteit van de japanners betreft. Die zie ik nog steeds niet. Kan iemand me een voorbeeld geven van iets echt creatiefs dat ze de laatste 5 à 10 jaar op de markt gebracht hebben.
@Blammeke: de Tamagotchi?
@Carlos
mja, toch niet helemaal overtuigd.
Want het creatieve begin van de tamagotchi is uiteindelijk een computerspelletje.
Maar ik geef toe dat dat knap gevonden was. Beetje heel erg wacko maar knap gevonden
@Blammeke
Ik wilde vertellen over pecha kucha maar op Wikipedia lees ik dat dat door niet-Japanners die in Tokio wonen is bedacht.
Volgens mij is de Wii Japans. Verder komen veel tekenfilms uit Japan.
@Blammeke
Welke echt creatieve zaken zijn er de laatste 5 à 10 jaar door Europeanen of Amerikanen op de markt gebracht?
Tamagotchi? Da’s toch gewoon een huisdier? Niets creatiefs aan!
PACMAN!
@Bismarck
daar heb je me. dat is idd wel een super
@Theedoek
I’ll be back ;-) Ik ga even opzoek.
@ Theedoek:
de Amerikanen hebben de ‘pre-emptive strike’ bedacht. Erg creatief met internationaal (oorlogs)recht, zou ik zeggen!
~ GBA
@Theedoek: Sony Clie. Jaren geleden uit de markt genomen en nog ooit overtroffen.
http://www.ixbt.com/cm/news/2003/sony-clie-peg-nz90.jpg
Link stuk…
http://www.mobile-review.com/pda/review/image/sony/nz90/nz90-openclose.jpg
Chinezen komen altijd iets halen in hun eigen belang…lijkt mij een export van kennis en gesubsidieerd onderwijs.
strategisch en tactisch niet slim om alle deuren open te zetten voor je grootste concurrent.
de afhaalchinees is dan weer een uitzondering…
Nederland is de laatste jaren creatief geweest op het gebied van muziek. 2 Unlimited, de Venga Boys, dj Tiësto, jumpen etcetera.
De vraag naar hoger onderwijs stijgt al een tijdje in China. de kunst voor Europa is dus niet zozeer om meer Chinese studenten te krijgen (die krijgen ze wel, oa door de ruime Erasmus Mundus beurzen), maar om ook inderdaad de beste Chinese studenten in Europa krijgen.
Dat laaste ben ik niet zo zeker van…. Met name gezien de reputatiegevoeligheid van Chinese studenten (en Aziatische studenten in het algemeen)
De meeste Chinezen die ik ken in mijn werkomgeving werken keihard, maar dat is wel vaak hard werken om het hard werken. Nadenken over de experimenten schiet er vaak bij in, vaak is het hetzelfde heel vaak opnieuw doen. Engelse taalvaardigheid is ook een groot probleem. (Er is vast ook een verband tussen die twee zaken.)
De Nederlandse stagairs zijn trouwens ook niet bepaald lui, eerder te veel gefocust op resultaat en carrière en te weinig op algemene ontwikkeling en academisch denken (verschrikkelijke spelfouten die worden afgedaan: “Maar het is toch een goed resultaat?”, spreekwoorden als ‘Het sop is de kool niet waard’ niet kennen, het NRC ’te moeilijk’ vinden en na elke proef vragen “En wat betekent dit nou?” en als je dan antwoordt “Dat weet ik ook nog niet, daar moet we nu over nadenken. Dat is het leukste van wetenschap”, je aankijken of je knettergek bent.)
@Agricola#22
de Amerikanen hebben de ‘pre-emptive strike’ bedacht. Erg creatief met internationaal (oorlogs)recht, zou ik zeggen!
Nee hoor, de Amerikanen hebben dat helemaal niet bedacht. Dat is een typisch christelijk concept vooral bedacht en bekend geworden door Augustinus: het ’Just War' concept (de gerechtvaardigde oorlog).
De pre-emptive strike is de ‘Just War’ bij uitstek.
Vooral als die bij bondgenoten moet worden beargumenteerd.
Meestal met drogredenen omdat er geen echte ‘Just War’ bestaat.
Niks origineel.
#29 is natuurlijk een beetje off-topic.
Sorry.
sorry, maar voorzover ik een chinees kan inschatten, zal je er veel voor mogen investeren en doen,maar denk maar niet dat je er 1 cent voor terug krijgt!
Zeg SciInv, hoe zit het ? Er komt wel een nieuwe TOPgeneratie van Sargassolezors aan hoor, nu 2-8 jaar, over 15 jaar aan de top van de jeugdwereld. Zal jij dan eens met open mond staan kijken wat die klaarmaken…. dat worden luidjes voor jou om U! tegen te zeggen, maar dat hoeft niet van ze. Kwestie van de docent op zijn gemak stellen en goeie manieren tonen. ;-)
Een nogal ongenuanceerd stukje van Carlos dat de oosterse mens streelt en een tik uitdeelt aan de west- europese student. Zelfspot kan ik waarderen, maar immer die gedachte dat alles over één kam te scheren valt is onterecht.
Tuurlijk zijn er lui die niet verder komen dan de titel van een boek (wat geleerd dient te worden) alsmede het sociale contact dat niet verder rijkt dan de bar lang is.
Andersom is het natuurlijk ook waar. Ken ook studenten die niet bang zijn voor flinke hoeveelheid studieuren maken.
De chinese studenten (een handje vol) voldeed echter redelijk aan het profiel van Carlos. Hun Engels was overigens dramatisch. In het buitenland (Rusland) ook Chinese studenten tegengekomen die het vooral deden om maar weg te zijn uit Peking.
Over de vraag of Nederland hiermee gediend is: ben van mening dat ieder persoon die (hoger) onderwijs geniet een psotieve bijdrage levert aan de welvaart. In eerste instantie op lokaal niveau maar uiteidenlijk ook op modiaal niveau.
Scilnv 28.
Je werkt als post-doc / AIO ?
@Salonsocialist
Webloggen is wellicht per definitie ongenuanceerd.
Nuances laten discussie wegvallen: “wat u nu leest is niet helemaal waar en misschien zelfs onwaar maar deze weinige woorden kunnen wellicht iets aan overweging bij u opwekken” doet het lijkt me niet helemaal.
Socialisme is kul en Salonsocialisme is kut.
HansR.
In mijn bijdrage (postje 33) poogde ik slechts aan te geven dat de typeringen van Carlos hoogstens ten dele opgeld doet. Dat webloggen per definitie ongenuanceerd is doet daar niets aan af.
Verder schrijf je:
‘ Socialisme is kul en Salonsocialisme is kut.’
Vreemd dat een nuancering leidt tot alleen maar meer extremere taal.
Dank voor de reacties,
Toch vind ik het vreemd om Chinezen op te leiden voor het geld. Het zijn toch geen financiele instellingen die universiteiten.
Vreemder vind ik het dat een er vol trots wordt vertelt, zoals laatst door de universiteit twente, dat er 70 saudische geneeskunde studenten waren. Hoe leg je dat uit aan alle mensen die je hebt uitgeloot.
Het vreemdst vind ik nog dat de mate van kennis economie in Europa wordt bepaald aan de hoeveelheid Chinezen in de collegebanken.
Zoals belooft ben ik terug
Mss net iets langer dan 10 jaar geleden maar het concept en systeem waarop GSM is gebouwd is een Europese uitvinding.
Waar Nederlanders een superuitvinding gedaan hebben is de klapschaats.
Gisteren op het nieuws gehoord. Er is in België een middel uitgevonden dat helpt tegen een aantal vormen van ouderdomsblindheid.
Iedereen die op de hoogte is van de inzet en capaciteiten van de gemiddelde Chinese student…
Die Chinese studenten hebben vaak een beter inzet dan Europese, maar dat betekent niet dat ze ook beter resultaat leveren.
@Bismarck(10):
Ze betalen inderdaad een stuk meer dan Europese studenten en eerlijk gezegd snap ik niet waarom Europese buitenlanders die korting krijgen.
Dat ze relatief weinig tijd kosten is volkomen incorrect. Dat lijkt zo, omdat docenten niet meer uren schrijven dan voorheen. Sinds de komst van de Chinese studenten is hier de druk op docenten toegenomen, en de aandacht voor Nederlandse studenten hard afgenomen.
M.a.w.: Die studenten betalen meer omdat ze meer tijd kosten. Het is echter jammer dat dit ten koste moet gaan van de Nederlandse studenten.
@Meester(36):
Faculteiten hebben tegenwoordig financiele doelstellingen i.p.v. maatschappelijke. Ze worden afgerekend op het aantal studenten dat de eindstreep haalt, ongeacht de afkomst…
Ach, meneer HansR #29 heeft weer wat gevonden om een trap uit te delen naar alles wat Christelijk is! Maar hij trapt mis.
Augustinus’ theoriën gingen terug op die van Grieken en Romeinen. Hij pastte ze aan aan de nieuwe Christelijke situatie van het Romeinse Rijk. Sowieso behelst zijn theorie geen ‘pre-emptive strike’ aangezien een bellum iustum naar zijn mening alleen gevoerd mocht worden op juiste gronden; d.i. pas als men al aangevallen is.
Dat Bush en consorten vinden dat zij een just war vechten in Irak en elders, betekent nog niet dat het daadwerkelijk Augustinus’ theorie is, die in praktijk gebracht wordt. Die neo-cons in de VS vervormen wel meer ideeën en theoriën tot ze in hun straatje passen (de term ‘neo-con’ kan natuurlijk al gezien worden als een contradictio in terminis en geeft m.i. hun verwrongen denkwereld mooi weer).
~ GBA.