A10 van 32 naar respectabele 74 km
Onder de titel ‘Sneller Verder’ presenteert Rijkswaterstaat vandaag zijn nieuwste plannen om de files in de Randstad te bestrijden. Onderdeel is het verlengen van onder andere de A10 rond Amsterdam en de A12 tussen Den Haag en Utrecht. “Op een bredere weg passen meer auto’s, maar op een langere weg ook”, zegt infrastructureel consultant Flemmo te Gader.
De plannen zijn het resultaat van een creatieve brainstorm van beleidsambtenaren, aannemers, schoolkinderen en kunstenaars. “We realiseren ons dat standaardoplossingen niet meer voldoen”, aldus Te Gader, “dus wilden we deze keer out-of-the-box denken.” Halverwege de verlengde weg zal een rotonde worden geplaatst, waarna de weggebruiker zal kunnen omdraaien richting zijn of haar eindbestemming.
De A10 zal in de plannen worden verlengd van 32 naar een respectabele 74 kilometer. Onderdeel van de plannen is een lus om de luchthaven Schiphol heen, op zich al goed voor 20 extra kilometer asfalt. “Het is eigenlijk elementaire wiskunde”, aldus Te Gader, “de A10 is in feite een cirkel met een omtrek van 32 kilometer. We maken deze cirkel ruwweg twee keer zo groot. De straal wordt verdubbeld, de diameter ook en de oppervlakte neemt zelfs kwadratisch toe. Voor de stad Amsterdam heeft dit als bijkomend voordeel dat alle aanvoerwegen langer worden.” Kritiek over de aard van de oplossing wijst Te Gader van de hand: “Wij lossen het fileprobleem op, niet de reistijd.”
Voor een pilot zal een deel van de A12 worden verlengd om de dagelijkse files terug te dringen. Jan Verster, forens, toont zich enthousiast. “Nu rijd ik van Utrecht in één keer naar Den Haag, met eindeloze files tot gevolg. Hopeloos ouderwets. Straks kan ik vrijwel non-stop met 120 kilometer per uur via Tilburg en Vlissingen reizen. Zonder ergernissen in de auto en uiteindelijk anderhalf uur later in Den Haag aankomen. Minder werken, minder file. Heerlijk!”