Ja en toch begin ik ondertussen inderdaad te geloven dat het eerder een degradatie van mentaliteit is dan het probleem van de beschikbaarheid van wapens. Een probleem met een generatie.
En de columbine generatie zit nu op de universiteit.
Mobiele telefoontjes wellicht?
#2
ASH
The silicon chip inside her head
Gets switched to overload.
And nobody’s gonna go to school today,
She’s going to make them stay at home.
And daddy doesn’t understand it,
He always said she was as good as gold.
And he can see no reason
‘Cause there are no reasons
What reason do you need to be shown?
Tell me why?
I don’t like Mondays.
#3
Indrah
31 inmiddels. Te zeggen dat de Amerikaanse wet wapenbezit gedoogd is evenmin juist als te zeggen dat de Nederlands wet vereniging, vergadering en betoging gedoogd. Het is een recht vastgelegd in de grondwet.
#4
m.
volgens de autoriteiten zeker 22 mensen om het leven gekomen. Amerikaanse media meldden 31 doden.
gedogen is meer filosofisch soort van bedoeld,
“men laat dit gebeuren…”
uiteraard weet ik ook wel hoe het daar geregeld is.
#7
Indrah
Ah I see. De term is inderdaad op zn plaats zo bezien.
#8
Yevgeny Podorkin
Ja..dit is de druppel en zal er worden getornd worden aan die wapenwet….
#9
ASH
@8
Dat valt nog te bezien denk ik….. Die NRA is net de Joodse lobby wat dat betreft.
#10
Yevgeny Podorkin
Niet onder bush uiteraard…maar dan vraag je je af wanneer daar es een lichtje opgaat dat het tijd is om het roer om te gooien….
#11
ASH
Ik denk dat ze als dat lichtje aangaat gauw de deur dicht doen.. Ik zie het serieus niet gebeuren, zelfs niet onder een Democraat. Maar ik hoop dat ik het fout heb.
#12
Jacobine
Ach wat fraai, een Achteloze Antisemitische Opmerking in 9!
#13
ASH
@12
huh…? Hou es op zeg.
#14
Yevgeny Podorkin
Texas Chainsaw Massacre!
#15
larie
Wat bedoelt u dan met uw vergelijking kenbaar te maken @ASH. Ik las het ook zo als Jacobine.
Btw er is geen verband tussen wapenbezit en oneigenlijk gebruik van vuurwapens. In Zwitserland zijn, onlangs vrij zeker geschat, 3 miljoen geregistreerde vuurwapens in de gangkast te vinden, vrijwel nooit gebruikt.
#16
ASH
Jacobine, dat was dus een Achteloze Ongefundeerde opmerking? Nou, knap gedaan hoor… gefeliciteerd.
#17
ASH
@Jacobine en Larie dan maar:
Ik refereerde aan zeer invloedrijke “lobby” groepen in de VS. Ik zou aan de NRA en de Joodse Lobby ook nog de olie-industrie kunnen toevoegen, en de diverse Evangelical-groepen. Ik vind het erg jammer dat ik van iets beticht wordt dat echt heel erg ver van mijn bed is.
#18
larie
Ver van je bed kijken is ook een lastige kwestie, beter niet doen.
#19
Yevgeny Podorkin
Tis combinatie ”degradatie van mentaliteit” # 1 en en die wapenwet natuurlijk he die het ‘em doet…
Ligt eraan met welk been je je bed uitstapt denk ik… sorry ik werd een beetje boos.
#22
larie
Zeg Luc, ga jij eens snel je luier verwisselen…het riekt.
#23
Sikbock
Ik denk dat ASH de pro-israël-lobby bedoelt.. die bestaat wel degelijk en is erg prominent
#24
larie
Invloedrijk in een adem verbinden met de Joodse lobby is in mijn optiek ietwat onfris. Elke land en elke organisatie heeft invloedrijke lobbies, zo-ook Den Haag bijvoorbeeld, mensen verdienen daar hun rokende schoorsteen mee. Om dan selectief de Joodse Lobby te noemen in relatie met een wapenlonny is, zolals Jacobine stelt een Achteloze Antisemitische Opmerking.
#25
Yevgeny Podorkin
Joodse lobby..whatever…de publieke opinie zal zich zekers te weten afkeren van de N.R.A…kan niet missen…die wet gaat sneuvelen…
#26
Steeph
Even terug naar het onderwerp. Ik zat net de zeer voorspelbare nieuwsbeelden te kijken op de diverse internationale zenders.
Eigenlijk vielen me daarbij twee dingen op. Ten eerste, waarom wordt er zoveel aandacht besteed aan iets wat in essentie het amerikaanse equivalent van een busongeluk is? Ten tweede, wat zijn die agenten dik daar zeg.
Verder kan ieder persbureau in de wereld de nieuwsberichten voor de komende dagen alvast klaar leggen. Gaap.
Oh ja, en er verandert niets aan de wapensituatie aldaar. Het is een keuze van dat land. En zolang een meerderheid dat daar blijft steunen, moeten ze ook leven met de “side-effects”.
#27
larie
De energie van mijn bluetooth toetsenbord is erg low, vandaar. Snelle vingers schieten dan langs mijn halve bol en lobby wordt lonny en zoals wordt zolals.
Komt nog bij dat ik mij onlangs 10 vingerstypen met gesloten ogen wilde leren. Kwam ik op mijn eerste avond in een lokaal gevuld met…schuddende en giegelende balkonnen zeg maar..das niks… weggegaan.
#28
ASH
@Sickbock: Ja die ja, excuses voor de foutieve naamgeving
@Larie: Onzin. De pro-israël lobby ís invloedrijk. Net als de NRA. Niks onfris aan die vergelijking. En ik wens niet voor onfris uitgemaakt te worden. Zeker niet door mensen die me niet kennen.
@Yevgeny: Ik hoop het echt. Heb niet zoveel vertrouwen in de Amerikaanse politiek.
#29
larie
On topic…Nee Steeph, geen side effects..er is geen verband tussen wetgeving die prive-wapenbezit toestaat en wantoestanden. Er is een andere factor.
In de VS zie je bijna net zoveel dikke mensen als in mijn lokale suup.
#30
Steeph
[offtopic]Beste diploma dat ik in mijn hele leven gehaald heb. 10 vingers blind typen.
Nog begonnen op een ouderwetsch mechanisch ding.
De reflex is nog steeds niet helemaal weg waardoor ik nog met enige regelmaat aan het eind van de zin mijn monitor van het bureau wil meppen. [/offtopic]
#31
ASH
@26
Bij Pauw en Witteman hadden ze net Philip de Winter en Eimert van Middelkoop die dan maar om hun mening gevraagd werden. Daar wordt een mensch ook niet vrolijk van.
#32
Luc
@larie,
De joodse lobby invloedrijk noemen heeft helemaal niks met antisemitisme te maken. En het kiezen van de joodse lobby als voorbeeld van een lobby is ook niet antisemitisch.
En waarom Jacobine zonder enig argument antisemitisme meent te moeten roepen is ook al volledig onduidelijk. Blijkbaar was ze niet in staat om er een argument bij te verzinnen.
#33
Steeph
@larie: side-effect als in de zin dat het niet de bedoeling is. Net als dat veel auto-verkeer onvermijdelijk leidt tot ongelukken. Maar dat heeft niets met de functie van het verkeer te maken.
En qua dikke mensen, ja, maar agenten…. En dan bedoel ik ook echt stevig hoor. Zo’n formaat waar ze drie kogelvrije vesten voor gebruiken om een beetje de boel te bedekken.
#34
Yevgeny Podorkin
Thuis een “virtuele larie” creeeren misschien…die je dan bestraffend corrigeert onder je betoog…Hilariesch toch?…
Een reuzenmop meneer!
#35
larie
@ASH, nogmaals..de wereld is vergeven van invloedrijke lobbies. Het is een keuze een oorzakelijk verband te schetsen als U, bijvoorbeeld, er twee bewust noemt waaronder de NRA en de Joodse lobby.
Ik ken U niet nee, behalve dan de berichten vanuit Harderwijk.
#36
Steeph
@Luc: Heb je een voorbeeld van een Joodse lobby dan?
#37
larie
@Steeph..U staat boven de dingen blijkt alweer, no offence ment.
#38
larie
Niet doen YP34.
#39
Steeph
De eindstand (behoudens mensen die nog in het ziekenhuis het loodje gaan leggen) is inmiddels 33, inclusief de dader.
#40
larie
QED zeg maar :)
#41
Yevgeny Podorkin
In de zin de zin van ludiek hoor larie..geen dubbele bodem enzo verder…
#42
Stijn
@ ASH
Als er niets mis is met de term ‘Joodse Lobby’, waarom zwakt u het dan in een latere post (#26) af tot het meer politiek correcte ‘pro-Israël lobby’?
‘Joodse lobby’ lijkt me een term om heel voorzichtig mee om te springen, voorzichtiger dan u in # 9 deed.
#43
ASH
@35
Nou nogmaals dan maar (sorry Steeph, het zal wel off-topic zijn):
Het is inderdaad een bewuste keuze, in die zin dat het een hele invloedrijke groep is, en dat ik die dus gebruik om het argument kracht bij te zetten dat de NRA erg invloedrijk is. En ik blijf erbij, U kunt het oneens zijn met mijn vergelijking, er zijn inderdaad heel veel “lobby’s”, maar om dan iemand van anti-semitisme te gaan beschuldigen vind ik beledigend, onfatsoenlijk en akelig..
Ik ben wel blij dat u in ieder geval probeert uw mening over mijn opmerking te motiveren, losse flodders zonder vervolg als die van Jacobine zijn natuurlijk helemaal zinloos.
#44
ASH
@Stijn.
Ja, daar heb ik alleen maar het (ik weet nu al ongeloofwaardige) antwoord op dat ik er net gewoon niet op kon komen.. Toen ik Pro-Israël zag staan dacht ik, tja, dat bedoelde ik.
Maar ik heb het idee dat ik daar bij delen van het gezelschap niet meer mee weg kom nu. Jammer.
#45
larie
Gewaardeerde ASH, er bestaat niet zoiets als off-topic…posters RuLe Ok:)
Zo saai om steeds maar ‘eens’ te zijn met elkaar. Ik blaas wel eens heel kleine verschillen op om vanuit de reactie iets bij te leren want daarom kom ik hier langs.
Zoals een opmerking in jouw (dat U gedoe moet maar eens afgelopen zijn hier ) en mijn favo boek ooit (Zen en motor enzo)
“It is better to travel than to arrive”
Harderwijk steent btw, was er afgelopen weekend nog om in de nacht op het heideveld bij Ermelo rond te struinen..echie!
:)
#46
ASH
@ Larie.
Helemaal eens, prachtig, polemisch, maar niet door anti-semitisme er bij te slepen.
En da’s een fijne quote. Wordt tijd om Pirsig voor de 5e keer tot mij te nemen. Dank.
Enne, Ermelo is geen Harderwijk hoor….. ;-)
#47
larie
Ach, moet maar eens tussen de lakens, jonge meiden naar school enzo.
Ik vind het heel treurig wat daar gebeurt is, van de gekke zeg maar..maar gekken heb je overal en de instrumenten van gekken zijn niet perse verbonden met wetgeving. Dat was mijn insteek no more no less.
Je bent in mijn ogen geen antesimiet laat dat duidelijk zijn.
ps: Harderwijk is wel een erg een publieke stad geworden, heel jammer.
#48
ASH
Zelfde hier. Slapen.
Treurig nieuws. Raar land. Weet ook niet wat je daar aan doet.
En Harderwijk is inderdaad “die stad om het Dolfinarium heen” geworden. Ach, da’s de vooruitgang…
#49
larie
Maar dan is er nog Cafe Luxembourg niewaar?
#50
Yevgeny Podorkin
En zo jongens en meisjes..komt er weer een eind aan een werkelijk schitterende dag…
We hebben weer bergen verzet….we doen mee…
#51
Luc
@Steeph,
“Heb je een voorbeeld van een Joodse lobby dan?”
Google “jewish lobby group” ofzo en je het er zo een paar.
Bv. het AJC. Van hun website:
“The American Jewish Committee has worked since 1906 to safeguard and strengthen Jews and Jewish life worldwide by promoting democratic and pluralistic societies that respect the dignity of all peoples.”
En wat is er nu zo fout aan dat je dit categoriseert als een joodse lobby (groep)?
#52
Sikbock
tsja.. dat zie ik ook niet zo.. ASH gebruikt het woord “Joods” en in een reflex beginnen mensen “anti-semitisch” te roepen.. BTW: ( even de betweter uithangen ;) joden zijn niet per difinitie semieten.. het jodendom is gewoon een religie (wat de joden daar dan ook zelf over mogen denken)
#53
Tuur
wat een trieste reactie Jacobine.
#54
Luc
@ Sikbock,
Helemaal met je eens.
Alleen antisemistisme heeft niet zoveel met semitisme uitstaan. Diegene die dat woord in het woordenboek heeft gekregen nam het niet zo nauw met de etymologie.
Raadpleeg de wikipedia, de ultieme bron voor alle betweters :-)
Inclusief verklaring waarom het dus zonder streepje zou moeten. Wat ze allemaal niet verzinnen aan trivia om de betweter uit te kunnen hangen.
#55
caprio
Lobby, lobby, bullshit, de Constitutie is zo’n beetje het Amerikaanse heilige huis, dat verander je niet omdat de wind vandaag uit het noord-westen blaast zoals in Nederland, dat is de kern van het Amerikaanse zelf-geloof en dat van die wapens staat er nu eenmaal in. Bovendien groeien hier heel veel mensen op in wildernissen en agrarische gebieden.
Amerikanen zijn gewoon ontvankelijker VOOR argumenten voor wapenbezit, niks lobby. Je kunt niet altijd maar zeggen dat als men in Amerika andere ideeen heeft dat dat de schuld is van een geheime, complotterende, Joodse lobby, schei toch uit. Men heeft gewoon andere principes en ideeen, de wereld denkt nu eenmaal niet volgens het universele gelijk van de Nederlander.
#56
caprio
Van 1992 tot 2001 was 23% van de moorden partnerdoding, conclusie: relaties zijn levensgevaarlijk en zouden verboden moeten worden.
#57
caprio
Maar nee, de Judeo-Christelijk Israelische geheime lobby houdt het tegen.
#58
esgigt
triest, triest, triest!!!
En de NRA blijft natuurlijk vasthouden aan het recht om wapens te bezitten en als consequentie daarvan, dit soort terroristische bloedbaden.
Wanneer tonen die Yanks eindelijk een keer moed en doen ze wat aan het wapenbezit!
#59
Beasjt
Het journaal met doventolk is wel heel apart met die piefpafpoef gebaren bij de beelden van die ehm dame.
#60
prometeus
@58: volgens de NRC-Next zei de politie dat ze ervan uit gingen dat het geen terroristische daad was. Blijkbaar was het geen moslim. [/sarcasm]
Maar ik weet niet of het direct met de beschikbaarheid van wapens te maken heeft of in het algemeen met cultuurpessimisme. ik bedoel: zijn dit soort drama’s direct het gevolg van het feit dat je wapens mag dragen, of heerst er een cultuur waarin mensen zich boos en buitengesloten voelen en die leidt tot dit soort drama’s? Waarbij vrij wapenbezit slechts een ander symptoom van die cultuur is? Iknieweenie.
In dat laatste geval is een wapenverbod in ieder geval een lapmiddel.
#61
mescaline
Eens met Caprio. In Washington DC (geloof ik) is net een beetje een trieste proef afgelopen. Bijzonder strenge voorwaarden om een wapen te mogen hebben en strikte naleving. Alleen de criminelen doken hier onderuit. Resultaat: in totaal meer slachtoffers dan voorheen…
#62
Steeph
Doet met toch iedere keer weer denken aan het boek van Brunner, Stand on Zanzibar. Daarin beschrijft hij hoe onder druk van de toenemende bevolking met enige regelmaat mensen “berserk” worden en in een waanzinbui zoveel mogelijk mensen om het leven brengen.
#63
piet
niet eens met larie´s merkingop24
“..selectief de Joodse Lobby te noemen in relatie met een wapenlonny is, zolals Jacobine stelt een Achteloze Antisemitische Opmerking.”
Na mensen als Jeffrey Blankfort een aantal jaren gevolgd te hebben, vind ik constatering van dat verband lang niet zo achtelijk Larie.
Reputatie is kunst, wetenschap en … helaas .. .een hele grote dosis bijgeloof en vuurkracht (goegul bommetje ennieboddie?).
Semieten (welke?) zouden lang niet achtelijk zijn, maar zijn het uiteraard niet alle- noch helemaal maar uiteindelijk toch en wel dubbel en dwars, met gegronde vrees voor uiterst hardnekkig, zo niet onherroepelijk, om dat in de peiling te krijgen en te kunnen durven beginnen concluderen hoef je niet eerst het wereldkampioenschap manipulatie prijsuitreiking bij te wonen want die bestaan niet voor de betreurenswaardig bijwerkende zijtak van de jachtsport die geheimhouding van net zo vaak en makkelijk als liefst niet al te zachtzinnige dwang zou heten waarvan, zoals bij elke andere sport, natuurlijk ook de net geen hoofdprijs behalende even schuldig blijven aan beoefening, daar heb je dan weer wel gelijk in.
We hebben het hier niet over zogenaamd bewijs dat Barbarossa, kleinzoon keizer Frederick de 2e en de Hohenstaufens van de ruimtereizende reptielen afstammen waarlangs ze via de teutonieke fehme en junkerschap een elitair terrorisme een stempel op kruistochten, middeleeuwen en wereldoorlogen drukten laat staan of deze (OVER)heerschappen als joden aangemerkt moetenkunnenmogen worden tenslotte maar over heel wat op- en overzichtelijke brutaliteit.
Discussion on the Israel Lobby: Jeff Blankfort and Matan Kaminer
Matan Kaminer refers to himself as an Israeli left activist. He is probably better known for his position as a Refusnik who was jailed for his conscientious objection. He recently wrote an article called The Colonial Drama of Israel and Palestine in Political Affairs, which Jeff Blankfort, activist, writer, photographer and radio speaker, forwarded to his mailing list. The article itself stimulated an epistolary exchange between Jeff and Matan, which they have permitted me to reprint here. Since it is very long, and includes some very interesting critical analysis, I will post the complete correspondence on peacepalestine documents, here, I am condensing it into the two final exchanges.
Jeff Blankfort:
Thanks for the prompt reply and the family update.
One of the most critical failings in your analysis and of those who downplay the influence of the lobby, most notably Noam Chomsky, was expressed when you wrote:
“The one undeniable empirical fact is that for three decades and more American government policy and the Israel lobby’s demands have been very close. Not always identical – there have been crises – but certainly very close, in an almost unprecedented way.”
Chomsky and others have postulated this as proof that the lobby only appears to be powerful because its interests are in line with Washington’s imperial interests whereas the lobby’s critics, among them myself, question whether support for Israel has, in fact, been in keeping with the US global interests and take the position advanced by Stephen Green in “Taking Sides,” that Israel and its supporters in the US define the limits of action that a US president may take in issues relating to Israel and it is left to the president to set policy within those limits. Any honest examination of the history of US-Israel relations shows this to have been the case.
@prometeus : Het gebruik van het woord terroristisch deed ik bewust om het angst-zaaiende aspect van dit soort schietpartijen te benadrukken.
Je hebt volledig gelijk als je stelt dat er meerdere factoren spelen. In mijn ogen is de beschikbaarheid van (automatische en semi-automatische) wapens een fundamentele voorwaarde voor dit type schietpartijen. Ik stel ook niet (noch heb de illusie) dat met een beperking van het wapenbezit dit type incidenten voorkomen kan worden, zeker niet op de korte termijn. De verspreiding van dit soort wapens in de USA is erg groot en het terugbrengen van die aantallen zal zeker een moeilijke klus zijn.
Hier in nederland kun je overigens ook aan die wapens komen, het is alleen veel moeilijker.
#65
piet
Louis Nizer schildert unsere Geschichte als einen ununterbrochenen Mordanschlag auf die Kultur. Nicht erst seit Bismarck oder Kaiser Wilhelm II., sondern – man faßt es kaum – schon seit der Schlacht von Adrianopel im Jahre 378 nach Christus. Die Westgoten, die dem Druck der Hunnen gewichen und ins Oströmische Reich gezogen waren, besiegten bei Adrianopel Kaiser Valenz. Was heißt Westgoten – für Louis Nizer sind es Deutsche. In diesem Jahre 378 hätten »die Deutschen die lateinische Kultur zerschlagen. Sie machten den Krieg zu ihrem Beruf. Wo sie hintraten, starb die Kultur ab.« Die Blutbahn unserer Geschichte führt in diesem US-Aufriß über Karl den Großen, der als echter Deutscher »jedes Jahr einen Krieg führen mußte« zu Friedrich Barbarossa im zwölften Jahrhundert, »der den Frieden erdolchte«, zu dem Hohenstaufen Friedrich II., den schon Paul Winkler 1943 in seinem in New York erschienenen Buch »The Thousend Years Conspiracy. Secret Germany behind the Mask« scharfsinnig, wenn auch ohne viel Mühe, als den ersten Nazi ausfindig gemacht hatte.
Louis Nizers Buch, das der spätere Präsident Harry S. Truman jedem Amerikaner zur Lektüre empfahl, ließ General Eisenhower in einer Auflage von 100 000 Exemplaren drucken und in der US-Army verteilen. Die GI’s und Offiziere benötigten für ihre schwierige Besatzungstätigkeit in Deutschland so verständliche Erläuterungen wie Louis Nizers Fazit: »Der Nazismus ist keine neue Theorie, die aus den Ungerechtigkeiten des Versailler Vertrages oder aus wirtschaftlicher Not entstanden ist. Er ist ein Ausdruck der deutschen Aspirationen, die in allen Jahrhunderten ihren Ausdruck fanden.«
As We Go Marching
This was repugnant to the Junker mind. It had to yield, however, … [37] The Thousand-Year Conspiracy, by Paul Winkler, Scribner, New York, 1943. … http://www.dangeroustalk.com/aswegomarching.htm
Ja, mesc, uiteraard. Als het land overspoeld is met wapens, en je maakt de wet streng, dat criminelen nog altjd hun wapen hebben en gebruiken.
Het vergt wat langer dan de waan van de dag om een mentaliteit aan te passen.
Of dat nodig is?
Ik ben eerlijk gezegd nogal verbijsterd omtrent het je m’en fou-cynisme van veel van de reactie hier.
33 jonge mensen zijn neergelegd, maar ja, het is niemands schuld, dus so what.
Geen aanwijsbare schuld, dus waarom willen nadenken als hetniet in het Schuld en Boete-fenomeen past.
Als je daar niet wil op reageren door wat dan ook te doen, zit er wat teveel eelt op het moreel besef.
Suggestie: onder de vlag van de UN of zelfs de VS, zie je veel oud-koloniën (de onbeschaafde wilden, zeg maar) hun wapens moeten inleveren die dan op een hoopje verbrand worden. Waarom niet in de Verenigde Lobby’s Van Amerika?
Ondenkbaar natuurlijk.
Wij zijn beschaafd.
Wij knallen 33 mensen af maar zijn beschaafd.
Next.
#67
piet
“geen hoofdprijs behalende” +´beoefenaars´
#68
piet
oeps, weer te haastig .. …ook de net geen hoofdprijs behalende even schuldig blijven aan beoefening, .. .
nog wat aanvullingen
American Historical Review – te jstor:
Paul Winkler.. The Thousand-Year Conspiracy: Secret Germany Behind the Mask
Reviewed by Sidney B. Fay (= critical)
[CTRL] [2b] The Thousand Year Conspiracy
The Junker Caste We shall not go into details concerning the formation of the Prussian State by the Teutonic Knights, nor the ups and downs of the wars … http://www.mail-archive.com/[email protected]/msg38711.html – 59k – Zusätzliches Ergebnis –
de links naar mogelijk met winstoogmerk bedreven agressievelingenmennerij met wortels in de ruimte moet ik u schuldig mogen blijven daar een verwijs naar Dan Winter voorlopig moet kunnen blijven volstaan.
#69
esgigt
@piet : Ja, leuk, Piet al die links en verwijzingen(ga ik niet eens lezen), maar zeg nu zelf eens in eigen woorden wat je bedoelt.
#70
ASH
@Piet
En doe dat eens met leestekens enzo, ik begrijp er echt geen ruk van..
#71
Bismarck
@3: Dat recht op vereniging en betoging wordt in nederland ook niet altijd gedoogd hoor!
#72
mb
wie nog even wil chrikken, moet even de discussie op het normaal gesproken toch vrij progressieve /. bekijken…. rillingen krijg ik ervan.
52tsja.. dat zie ik ook niet zo.. ASH gebruikt het woord “Joods” en in een reflex beginnen mensen “anti-semitisch” te roepen.. BTW: ( even de betweter uithangen ;) joden zijn niet per difinitie semieten.. het jodendom is gewoon een religie (wat de joden daar dan ook zelf over mogen denken)
Probeer jij dan maar eens joods te worden, Sikbock. Of als je het toevallig bent, probeer er maar eens vanaf te komen!
En het noemen van een ‘joodse lobby’ is wel degelijk Achteloos Antisemitisch en als je dat niet ziet of begrijpt, ben je zelf een Achteloze Antisemiet.
#76
Pepijn
Is die Joodse Lobby tegenwoordig zo geheim dat je ‘m niet eens meer mag benoemen?
[echt-off-topic]
@ASH & Larie: Zen een goed boek? Lila is VEEL beter!
[/echt-off-topic]
#77
ASH
@Pepijn
Zen is de basis voor Lila. Lila is veel duidelijker en concreter, en werk de Metafysica vd Kwaliteit op een briljante manier uit. Dus ja, misschien beter. Maar geen Lila zonder Zen…toch?
#78
ASH
@Jacobine
Ah, daar ben je dan weer. Maar nog steeds geen argument. Jammer. De redenering “Als je dat niet snapt, ben je er zelf één” heb ik sinds de lagere school niet meer gehoord. Fascinerend. Heb je ook op de grond gestampt toen je het zei?
#79
mescaline
Yes @Yacobine 75 good point, joods is OSM (ons soort mensen) of HSM inderdaad.
#80
Karel
Doorgaans zijn de discussies hier fijn gefundeerd, prikkelend intelligent of tenminste dan toch humoristisch.
Hierbij valt Jacobine toch ernstig uit de toon. Zo’n bijdrage past toch beter bij bepaalde collega-weblogs.
Maar het is niet de eerste keer dat ik me daar bij J. over verbaas.
Spijtig genoeg.
#81
ASH
@Mescaline
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar had ik al dit gedoe kunnen voorkomen door Israelisch te zeggen? De Pro-Israel-lobby in de VS is toch Joods en niet Israelisch…? Ik raak de kluts kwijt in dit woud van politieke Correctheid.
@ASH 81 Jacobine heeft een standpunt en een taak op Sargasso. Niet minder, niet meer.
#84
ASH
Wat een bizarre discussie is dit. Een vergelijking van de NRA met een andere invloedrijke groep in de VS leidt tot een verhaal over wat wel of niet Joods zijn is? Daar ging het me helemaal niet om. Voel me weer een beetje als vorig jaar op vakantie in frankrijk, waar ik in mijn beste schoolfrans aan een monteur probeerde uit te leggen dat de accu kapot was. Die weigerde naar mijn gevoel ook te begrijpen wat ik zei. Ter geruststelling voor de bezorgde reaguurder; de auto heeft ons veilig thuisgebracht…
#85
ASH
@Mescaline 83
Fijn, ik voel me een stuk minder beledigd nu. Ik begrijp nu dat het de schone taak van Jacobine is om mensen voor anti-semiet uit te maken. Da’s goed om te horen.
#86
mescaline
Re Jacobine, (wijze vrouw) doet ze alleen als het nodig is @ASH ;)
#87
ASH
@Mescaline 86: Wederom begrijp ik je niet, of misschien ben ik zo geschrokken dat het me niet lukt. Leg eens uit?
#88
mescaline
Je bent nieuw he ? Kortgezegd: Jacobine zou dagwerk hebben met het corrigeren van alle misstappen die op het atheistische anti-joodse links-makkelijk-denkende Sargasso worden gedaan. Dat doet ze niet (wijs, wijzer dan ik vaak).
#89
ASH
Dus blijf ik nu te boek staan als anti-semitisch. Ik ben niet anti-joods-makkelijk-denkend, en ik ben inmiddels kwaad en voel me zwaar beledigd. Wat nou misstap? Niemand gaat in op de inhoudelijk valide post die ik gisteravond schreef, en ik wordt uitgemaakt voor iets wat ik absoluut niet ben, linksom of rechtsom. Nou ja, ik kan nog wel een uur doortypen, maar begin zo langzamerhand een beetje moedeloos te worden.
Ik ben altijd blij met mensen die het niet met me eens zijn, maar kom dan wel miet iets concreets, en slinger geen verwijten rond zonder over de gevolgen na te denken. Da’s pas “makkelijk-denkend”.
#90
Tink
Kan iemand me dit uitleggen, want ik ben niet heel erg thuis in het hele amerikaanse-lobbygroepen-gebeuren en snap niet helemaal waarom er zo druk gedaan wordt op dit moment.
Ik weet dat er in de VS lobbygroepen zijn. En dat dat er heel veel zijn. En dat sommige daarvan heel invloedrijk zijn. Sommige van die groepen bestaan blijkbaar uit joodse mensen / vertegenwoordigen belangen van joodse mensen in de VS of de wereld / lobbyen vanuit joods gedachtengoed.
De mensen die hier zo tekeer gaan tegen Ash, vinden jullie dat hij een dergelijke groep niet een joodse lobbygroep mag noemen? Of dat hij naast de NRA een ander voorbeeld van een invloedrijke lobbygroep had moeten noemen maar niet een joodse lobbygroep? Of wellicht nog twee groepen naast de NRA en niet maar eentje zodat mensen niet een link leggen? Of heb ik het echt niet gevolgd en gaat het eigenlijk over iets heel anders.
#91
Jacobine
Oh voel je je beledigd? En wat denk je van de gemiddelde jood hier op straat, die even toegedicht wordt deel uit te maken van een machtige lobby en dat ook nog eens in een negatieve context? Je bent jood of je bent het niet en daar kan je niks aan doen. Schrijf, zoals je later doet, dan pro-Israël of probeer eens een andere vergelijking, dat zou nog mooier zijn.
En Jacobine is een soort Japie Krekel/Wiesenthal van Sargasso?
Gekker moet het echt niet worden.
Ik mag ASH’s bijdragen steeds pruimen.
#93
ASH
@Tink
Dank. De vragen die je opwerpt zijn ook de mijne. Ik heb gisteravond, na mijn vergelijking van (de macht van) de Pro-Israel lobby (ja, ik ga niet nog een keer m’n hoofd stoten) met de NRA ook nog de Evangelicals en de olie-industrie genoemd, maar dat was blijkbaar al te laat.
Enne, hij=zij, maar dat geeft niet hoor… ;-)
#94
ASH
@Jacobine 91
Ben blij dat je nog even terugkomt. “De gemiddelde Jood”? Ik dacht dat het toch wel duidelijk was dat ik het over lobby-groepen in de VS had. Ben verbaasd dat ik dat moet uitleggen, maar goed, bij deze. Ik ben niet geneigd te generaliseren. Dat ik beter Pro-Israel lobby had kunnen zeggen is me inmiddels wel duidelijk, maar dat heb ik gisteravond al gemeld, dus als je na rondslingeren van je verwijt nog even gebleven was, had je dat nog kunnen lezen.
#95
Ouragan
Yevgeny Podorkin
16-04-07 22:10 8Ja..dit is de druppel en zal er worden getornd worden aan die wapenwet….
ASH
16-04-07 22:14 9@8
Dat valt nog te bezien denk ik….. Die NRA is net de Joodse lobby wat dat betreft.
Volgens mij word hier aangegeven dat de NRA net als de
Joodse (pro Israelische) lobbygroep(en) veel invloed heeft.
Er wordt niet ingegaan op de inhoud van de lobby, nog wordt er op enige wijze negatief gerefereerd aan Joden/Israeliers
Ik zie hier geen anti-semitisme, maar mischien als je met met een stofkam en vergrootglas zoekt met de wil om het te vinden dat het dan wel lukt.
Ik denk overigens niet dat dit incident veel invloed zal hebben op de Amerikaanse vuurwapenwetgeving.
ASH, maak je niet boos. Laat dat gelul over antisemitisme toch varen; het is de moeite niet.
Ik snap ook niet waar Jacobine zich zo druk over maakt. Ze doet alsof je iets alleen maar joods mag noemen als alle joden er zich in kunnen vinden….beetje raar…
#98
Oplawaai
Mooie link, ASH. Lekkere oplossing ook die McCain voorstelt:
make sure that these kinds of weapons don’t fall into the hands of bad people
Wat lijkt het me heerlijk om met zo’n simplistisch wereldbeeld door het leven te gaan.
#99
Ouragan
Van een republikeins
oud- militair/ oorlogsheld/ presidentskandidaat hoef je in deze geen schokkende ideeen te verwachten.
Als er al over wijziging gesporken wordt zal dat van democraten moetn komen maar ik ben bang dat die zich een jaar voor verkiezingen en met primaries in aankomst hier ook de vingers niet aan willen branden
Politici zullen uiteraard hun medeleven en ontzetting uitspreken maar daar blijft het bij denk ik.
#100
ASH
@ Oplawaai 98
Heerlijk inderdaad. Zou me een stuk minder druk over dingen maken als ik zo dacht… Goed en kwaad, het is net een sprookje. Maar het enge is dat deze man presidentskandidaat is…
@Pepijn 97
Je hebt gelijk, maar ik merk dat ik er erg slecht tegen kan als ik van dingen beticht wordt die pertinent niet waar zijn en ook nog nergens op gebaseerd zijn. M’n moeder zei vroeger al tegen me dat ik niet zo moest “happen” als een klasgenootje wat zei. Ik probeer inmiddels op m’n handen te gaan zitten, maar lukt nog niet zo goed.
#101
Jacobine
Hè jammer Crachàt, lieve woorden van mescaline en dan moet jij het weer verpesten…Ongefundeerd overigens, want volgens mij ben jij van na mijn tijd.
#102
Luc
“Ik raak de kluts kwijt in dit woud van politieke Correctheid. ”
Om het huidige PC denken te duiden:
Als de lobby groep zichzelf identificeert als joods, danwel specifiek joodse belangen behartigd, is heen een joodse lobby groep.
Als het, zoals gebruikelijk in de VS, om de buitenlandse politiek specifiek t.a.v. Israel gaat noem je het de (pro-)Israel lobby, want hier spelen ook andere zaken en groepen een rol.
Antisemiet blijft het standaard PC antwoord welke keus je ook maakt.
/ Sorry Jacobine – soms weeg ik mijn soortelijk gewicht aan het aantal bijdragen en Sargassale betrokkenheid en niet aan de instaptijd.
Maar nu weet ik dat pakweg Steeph lager in de pikorde staat dan ik – heerlijk. /
#104
piet
What They Would Do about Germany
Donald F. Lach
The Journal of Modern History, Vol. 17, No. 3 (Sep., 1945),
Uit de proefbladzij van dit artikel (ook te jstor) die hier voor mij zichtbaar is blijkt maar weer eens hoe onuitwisbaar de spanning tussen collectief groen zoen genoeg ofte- en danwel gevoelig schuld doen is en blijft.
Er word ook hierin al gemoederen bezighoudend gesust over wat gemoederen pleegt bezig te houden, in dit geval over hoe de felime/fehme / juncker/nazi, kortom wapenindustriele terreur (zoals beschreven door Winkler*) niet zo breed door het duitse volk gedragen werd dan aangenomen, precies zoals nu de doorsnee joodse zionist en arabiese islamist over en juist door ´het algemeen´ gevrijwaard worden van verantwoording voor de aan hun lendenen onsproten edoch door achtergrond mores onbelemmerd en cultureel-substraat-remmingen onbeslommerd geraakten, de onsnapten dus; wildebrassen met een test spiegel die hen in een klimaat met veel vrijheid onherroepelijk de kriminaliteit en gevangenis of het leger in jaagt bij begrek aan agressie duiding en ´konstruktivatie´ om maar weer eens leuk uit de hoek te proberen komen. . .. .sieben steine sieben, maar ja, ik als steen alleen is niet genoeg gebleken om daar de lol van in te zien .. ´k heb wel kans gezien het in te kleuren maar daar is dan ook wel alles mee gezegd.
* er is ook een Paul Winkler van de ´one and only holocaust´ overtuiging.
Net een prachtig stukje vers werk van Zerzan (greenanarchy) naar binnen gewerkt en ook daarin/uit spreekt en steekt de onverenigbaarheid van konservatief / bescheiden / intiem met het snelle jachtige vrije en rijke leven dat ons niet langer alleen meer om de oren maar letterlijk onzichtbaar dwars door merg en been jaagt alsof het allang niks meer is (nooit iets geweest ook volgens Zerzan)
#105
mescaline
Ik ben hier van na Crachàt, voor de onduidelijkheid.
@Crachat # u blieft … ik kon Jacobine’s visie niet beter uitdragen dan via een monologue interieure. Die deel ik niet helemaal, maar begrijp haar goed.
Maar dit volkomen terzijde, excuus voor het topic.
#111
Krekel
Het ironieteken zou een hakenkruis moeten zijn, zo ben ik.
#112
S’z
Hoewel, een Nederlandse Sarkozy…
Kuch, hoest, #111 ?
#113
piet
mischien leuk voor steeph om een dubbelding te doen over, aan de ene kant, Ulrich von Beckerath en aan de andere kant Paul Winkler (door tikkie verder rechtserige ruggerechters niet geliefd trouwens) over hetzelfde tijdperk en dezelfde ruimte (bijna het hele 2e millenium). Ongelooflijk hoe die 2 verhandelingen beiden waar en toch elkaar in essentie volkomen voorbij gaan, links laten liggen en niet raken.
Reacties (113)
Ja en toch begin ik ondertussen inderdaad te geloven dat het eerder een degradatie van mentaliteit is dan het probleem van de beschikbaarheid van wapens. Een probleem met een generatie.
En de columbine generatie zit nu op de universiteit.
Mobiele telefoontjes wellicht?
The silicon chip inside her head
Gets switched to overload.
And nobody’s gonna go to school today,
She’s going to make them stay at home.
And daddy doesn’t understand it,
He always said she was as good as gold.
And he can see no reason
‘Cause there are no reasons
What reason do you need to be shown?
Tell me why?
I don’t like Mondays.
31 inmiddels. Te zeggen dat de Amerikaanse wet wapenbezit gedoogd is evenmin juist als te zeggen dat de Nederlands wet vereniging, vergadering en betoging gedoogd. Het is een recht vastgelegd in de grondwet.
volgens de autoriteiten zeker 22 mensen om het leven gekomen. Amerikaanse media meldden 31 doden.
http://collegemedia.com/
gedogen is meer filosofisch soort van bedoeld,
“men laat dit gebeuren…”
uiteraard weet ik ook wel hoe het daar geregeld is.
Ah I see. De term is inderdaad op zn plaats zo bezien.
Ja..dit is de druppel en zal er worden getornd worden aan die wapenwet….
@8
Dat valt nog te bezien denk ik….. Die NRA is net de Joodse lobby wat dat betreft.
Niet onder bush uiteraard…maar dan vraag je je af wanneer daar es een lichtje opgaat dat het tijd is om het roer om te gooien….
Ik denk dat ze als dat lichtje aangaat gauw de deur dicht doen.. Ik zie het serieus niet gebeuren, zelfs niet onder een Democraat. Maar ik hoop dat ik het fout heb.
Ach wat fraai, een Achteloze Antisemitische Opmerking in 9!
@12
huh…? Hou es op zeg.
Texas Chainsaw Massacre!
Wat bedoelt u dan met uw vergelijking kenbaar te maken @ASH. Ik las het ook zo als Jacobine.
Btw er is geen verband tussen wapenbezit en oneigenlijk gebruik van vuurwapens. In Zwitserland zijn, onlangs vrij zeker geschat, 3 miljoen geregistreerde vuurwapens in de gangkast te vinden, vrijwel nooit gebruikt.
Jacobine, dat was dus een Achteloze Ongefundeerde opmerking? Nou, knap gedaan hoor… gefeliciteerd.
@Jacobine en Larie dan maar:
Ik refereerde aan zeer invloedrijke “lobby” groepen in de VS. Ik zou aan de NRA en de Joodse Lobby ook nog de olie-industrie kunnen toevoegen, en de diverse Evangelical-groepen. Ik vind het erg jammer dat ik van iets beticht wordt dat echt heel erg ver van mijn bed is.
Ver van je bed kijken is ook een lastige kwestie, beter niet doen.
Tis combinatie ”degradatie van mentaliteit” # 1 en en die wapenwet natuurlijk he die het ‘em doet…
Jacobine en Heikelien, what’s the difference?
Ligt eraan met welk been je je bed uitstapt denk ik… sorry ik werd een beetje boos.
Zeg Luc, ga jij eens snel je luier verwisselen…het riekt.
Ik denk dat ASH de pro-israël-lobby bedoelt.. die bestaat wel degelijk en is erg prominent
Invloedrijk in een adem verbinden met de Joodse lobby is in mijn optiek ietwat onfris. Elke land en elke organisatie heeft invloedrijke lobbies, zo-ook Den Haag bijvoorbeeld, mensen verdienen daar hun rokende schoorsteen mee. Om dan selectief de Joodse Lobby te noemen in relatie met een wapenlonny is, zolals Jacobine stelt een Achteloze Antisemitische Opmerking.
Joodse lobby..whatever…de publieke opinie zal zich zekers te weten afkeren van de N.R.A…kan niet missen…die wet gaat sneuvelen…
Even terug naar het onderwerp. Ik zat net de zeer voorspelbare nieuwsbeelden te kijken op de diverse internationale zenders.
Eigenlijk vielen me daarbij twee dingen op. Ten eerste, waarom wordt er zoveel aandacht besteed aan iets wat in essentie het amerikaanse equivalent van een busongeluk is? Ten tweede, wat zijn die agenten dik daar zeg.
Verder kan ieder persbureau in de wereld de nieuwsberichten voor de komende dagen alvast klaar leggen. Gaap.
Oh ja, en er verandert niets aan de wapensituatie aldaar. Het is een keuze van dat land. En zolang een meerderheid dat daar blijft steunen, moeten ze ook leven met de “side-effects”.
De energie van mijn bluetooth toetsenbord is erg low, vandaar. Snelle vingers schieten dan langs mijn halve bol en lobby wordt lonny en zoals wordt zolals.
Komt nog bij dat ik mij onlangs 10 vingerstypen met gesloten ogen wilde leren. Kwam ik op mijn eerste avond in een lokaal gevuld met…schuddende en giegelende balkonnen zeg maar..das niks… weggegaan.
@Sickbock: Ja die ja, excuses voor de foutieve naamgeving
@Larie: Onzin. De pro-israël lobby ís invloedrijk. Net als de NRA. Niks onfris aan die vergelijking. En ik wens niet voor onfris uitgemaakt te worden. Zeker niet door mensen die me niet kennen.
@Yevgeny: Ik hoop het echt. Heb niet zoveel vertrouwen in de Amerikaanse politiek.
On topic…Nee Steeph, geen side effects..er is geen verband tussen wetgeving die prive-wapenbezit toestaat en wantoestanden. Er is een andere factor.
In de VS zie je bijna net zoveel dikke mensen als in mijn lokale suup.
[offtopic]Beste diploma dat ik in mijn hele leven gehaald heb. 10 vingers blind typen.
Nog begonnen op een ouderwetsch mechanisch ding.
De reflex is nog steeds niet helemaal weg waardoor ik nog met enige regelmaat aan het eind van de zin mijn monitor van het bureau wil meppen. [/offtopic]
@26
Bij Pauw en Witteman hadden ze net Philip de Winter en Eimert van Middelkoop die dan maar om hun mening gevraagd werden. Daar wordt een mensch ook niet vrolijk van.
@larie,
De joodse lobby invloedrijk noemen heeft helemaal niks met antisemitisme te maken. En het kiezen van de joodse lobby als voorbeeld van een lobby is ook niet antisemitisch.
En waarom Jacobine zonder enig argument antisemitisme meent te moeten roepen is ook al volledig onduidelijk. Blijkbaar was ze niet in staat om er een argument bij te verzinnen.
@larie: side-effect als in de zin dat het niet de bedoeling is. Net als dat veel auto-verkeer onvermijdelijk leidt tot ongelukken. Maar dat heeft niets met de functie van het verkeer te maken.
En qua dikke mensen, ja, maar agenten…. En dan bedoel ik ook echt stevig hoor. Zo’n formaat waar ze drie kogelvrije vesten voor gebruiken om een beetje de boel te bedekken.
Thuis een “virtuele larie” creeeren misschien…die je dan bestraffend corrigeert onder je betoog…Hilariesch toch?…
Een reuzenmop meneer!
@ASH, nogmaals..de wereld is vergeven van invloedrijke lobbies. Het is een keuze een oorzakelijk verband te schetsen als U, bijvoorbeeld, er twee bewust noemt waaronder de NRA en de Joodse lobby.
Ik ken U niet nee, behalve dan de berichten vanuit Harderwijk.
@Luc: Heb je een voorbeeld van een Joodse lobby dan?
@Steeph..U staat boven de dingen blijkt alweer, no offence ment.
Niet doen YP34.
De eindstand (behoudens mensen die nog in het ziekenhuis het loodje gaan leggen) is inmiddels 33, inclusief de dader.
QED zeg maar :)
In de zin de zin van ludiek hoor larie..geen dubbele bodem enzo verder…
@ ASH
Als er niets mis is met de term ‘Joodse Lobby’, waarom zwakt u het dan in een latere post (#26) af tot het meer politiek correcte ‘pro-Israël lobby’?
‘Joodse lobby’ lijkt me een term om heel voorzichtig mee om te springen, voorzichtiger dan u in # 9 deed.
@35
Nou nogmaals dan maar (sorry Steeph, het zal wel off-topic zijn):
Het is inderdaad een bewuste keuze, in die zin dat het een hele invloedrijke groep is, en dat ik die dus gebruik om het argument kracht bij te zetten dat de NRA erg invloedrijk is. En ik blijf erbij, U kunt het oneens zijn met mijn vergelijking, er zijn inderdaad heel veel “lobby’s”, maar om dan iemand van anti-semitisme te gaan beschuldigen vind ik beledigend, onfatsoenlijk en akelig..
Ik ben wel blij dat u in ieder geval probeert uw mening over mijn opmerking te motiveren, losse flodders zonder vervolg als die van Jacobine zijn natuurlijk helemaal zinloos.
@Stijn.
Ja, daar heb ik alleen maar het (ik weet nu al ongeloofwaardige) antwoord op dat ik er net gewoon niet op kon komen.. Toen ik Pro-Israël zag staan dacht ik, tja, dat bedoelde ik.
Maar ik heb het idee dat ik daar bij delen van het gezelschap niet meer mee weg kom nu. Jammer.
Gewaardeerde ASH, er bestaat niet zoiets als off-topic…posters RuLe Ok:)
Zo saai om steeds maar ‘eens’ te zijn met elkaar. Ik blaas wel eens heel kleine verschillen op om vanuit de reactie iets bij te leren want daarom kom ik hier langs.
Zoals een opmerking in jouw (dat U gedoe moet maar eens afgelopen zijn hier ) en mijn favo boek ooit (Zen en motor enzo)
“It is better to travel than to arrive”
Harderwijk steent btw, was er afgelopen weekend nog om in de nacht op het heideveld bij Ermelo rond te struinen..echie!
:)
@ Larie.
Helemaal eens, prachtig, polemisch, maar niet door anti-semitisme er bij te slepen.
En da’s een fijne quote. Wordt tijd om Pirsig voor de 5e keer tot mij te nemen. Dank.
Enne, Ermelo is geen Harderwijk hoor….. ;-)
Ach, moet maar eens tussen de lakens, jonge meiden naar school enzo.
Ik vind het heel treurig wat daar gebeurt is, van de gekke zeg maar..maar gekken heb je overal en de instrumenten van gekken zijn niet perse verbonden met wetgeving. Dat was mijn insteek no more no less.
Je bent in mijn ogen geen antesimiet laat dat duidelijk zijn.
ps: Harderwijk is wel een erg een publieke stad geworden, heel jammer.
Zelfde hier. Slapen.
Treurig nieuws. Raar land. Weet ook niet wat je daar aan doet.
En Harderwijk is inderdaad “die stad om het Dolfinarium heen” geworden. Ach, da’s de vooruitgang…
Maar dan is er nog Cafe Luxembourg niewaar?
En zo jongens en meisjes..komt er weer een eind aan een werkelijk schitterende dag…
We hebben weer bergen verzet….we doen mee…
@Steeph,
“Heb je een voorbeeld van een Joodse lobby dan?”
Google “jewish lobby group” ofzo en je het er zo een paar.
Bv. het AJC. Van hun website:
“The American Jewish Committee has worked since 1906 to safeguard and strengthen Jews and Jewish life worldwide by promoting democratic and pluralistic societies that respect the dignity of all peoples.”
En wat is er nu zo fout aan dat je dit categoriseert als een joodse lobby (groep)?
tsja.. dat zie ik ook niet zo.. ASH gebruikt het woord “Joods” en in een reflex beginnen mensen “anti-semitisch” te roepen.. BTW: ( even de betweter uithangen ;) joden zijn niet per difinitie semieten.. het jodendom is gewoon een religie (wat de joden daar dan ook zelf over mogen denken)
wat een trieste reactie Jacobine.
@ Sikbock,
Helemaal met je eens.
Alleen antisemistisme heeft niet zoveel met semitisme uitstaan. Diegene die dat woord in het woordenboek heeft gekregen nam het niet zo nauw met de etymologie.
Raadpleeg de wikipedia, de ultieme bron voor alle betweters :-)
Inclusief verklaring waarom het dus zonder streepje zou moeten. Wat ze allemaal niet verzinnen aan trivia om de betweter uit te kunnen hangen.
Lobby, lobby, bullshit, de Constitutie is zo’n beetje het Amerikaanse heilige huis, dat verander je niet omdat de wind vandaag uit het noord-westen blaast zoals in Nederland, dat is de kern van het Amerikaanse zelf-geloof en dat van die wapens staat er nu eenmaal in. Bovendien groeien hier heel veel mensen op in wildernissen en agrarische gebieden.
Amerikanen zijn gewoon ontvankelijker VOOR argumenten voor wapenbezit, niks lobby. Je kunt niet altijd maar zeggen dat als men in Amerika andere ideeen heeft dat dat de schuld is van een geheime, complotterende, Joodse lobby, schei toch uit. Men heeft gewoon andere principes en ideeen, de wereld denkt nu eenmaal niet volgens het universele gelijk van de Nederlander.
Van 1992 tot 2001 was 23% van de moorden partnerdoding, conclusie: relaties zijn levensgevaarlijk en zouden verboden moeten worden.
Maar nee, de Judeo-Christelijk Israelische geheime lobby houdt het tegen.
triest, triest, triest!!!
En de NRA blijft natuurlijk vasthouden aan het recht om wapens te bezitten en als consequentie daarvan, dit soort terroristische bloedbaden.
Wanneer tonen die Yanks eindelijk een keer moed en doen ze wat aan het wapenbezit!
Het journaal met doventolk is wel heel apart met die piefpafpoef gebaren bij de beelden van die ehm dame.
@58: volgens de NRC-Next zei de politie dat ze ervan uit gingen dat het geen terroristische daad was. Blijkbaar was het geen moslim. [/sarcasm]
Maar ik weet niet of het direct met de beschikbaarheid van wapens te maken heeft of in het algemeen met cultuurpessimisme. ik bedoel: zijn dit soort drama’s direct het gevolg van het feit dat je wapens mag dragen, of heerst er een cultuur waarin mensen zich boos en buitengesloten voelen en die leidt tot dit soort drama’s? Waarbij vrij wapenbezit slechts een ander symptoom van die cultuur is? Iknieweenie.
In dat laatste geval is een wapenverbod in ieder geval een lapmiddel.
Eens met Caprio. In Washington DC (geloof ik) is net een beetje een trieste proef afgelopen. Bijzonder strenge voorwaarden om een wapen te mogen hebben en strikte naleving. Alleen de criminelen doken hier onderuit. Resultaat: in totaal meer slachtoffers dan voorheen…
Doet met toch iedere keer weer denken aan het boek van Brunner, Stand on Zanzibar. Daarin beschrijft hij hoe onder druk van de toenemende bevolking met enige regelmaat mensen “berserk” worden en in een waanzinbui zoveel mogelijk mensen om het leven brengen.
niet eens met larie´s merkingop24
“..selectief de Joodse Lobby te noemen in relatie met een wapenlonny is, zolals Jacobine stelt een Achteloze Antisemitische Opmerking.”
Na mensen als Jeffrey Blankfort een aantal jaren gevolgd te hebben, vind ik constatering van dat verband lang niet zo achtelijk Larie.
Reputatie is kunst, wetenschap en … helaas .. .een hele grote dosis bijgeloof en vuurkracht (goegul bommetje ennieboddie?).
Semieten (welke?) zouden lang niet achtelijk zijn, maar zijn het uiteraard niet alle- noch helemaal maar uiteindelijk toch en wel dubbel en dwars, met gegronde vrees voor uiterst hardnekkig, zo niet onherroepelijk, om dat in de peiling te krijgen en te kunnen durven beginnen concluderen hoef je niet eerst het wereldkampioenschap manipulatie prijsuitreiking bij te wonen want die bestaan niet voor de betreurenswaardig bijwerkende zijtak van de jachtsport die geheimhouding van net zo vaak en makkelijk als liefst niet al te zachtzinnige dwang zou heten waarvan, zoals bij elke andere sport, natuurlijk ook de net geen hoofdprijs behalende even schuldig blijven aan beoefening, daar heb je dan weer wel gelijk in.
We hebben het hier niet over zogenaamd bewijs dat Barbarossa, kleinzoon keizer Frederick de 2e en de Hohenstaufens van de ruimtereizende reptielen afstammen waarlangs ze via de teutonieke fehme en junkerschap een elitair terrorisme een stempel op kruistochten, middeleeuwen en wereldoorlogen drukten laat staan of deze (OVER)heerschappen als joden aangemerkt moetenkunnenmogen worden tenslotte maar over heel wat op- en overzichtelijke brutaliteit.
Discussion on the Israel Lobby: Jeff Blankfort and Matan Kaminer
Matan Kaminer refers to himself as an Israeli left activist. He is probably better known for his position as a Refusnik who was jailed for his conscientious objection. He recently wrote an article called The Colonial Drama of Israel and Palestine in Political Affairs, which Jeff Blankfort, activist, writer, photographer and radio speaker, forwarded to his mailing list. The article itself stimulated an epistolary exchange between Jeff and Matan, which they have permitted me to reprint here. Since it is very long, and includes some very interesting critical analysis, I will post the complete correspondence on peacepalestine documents, here, I am condensing it into the two final exchanges.
Jeff Blankfort:
Thanks for the prompt reply and the family update.
One of the most critical failings in your analysis and of those who downplay the influence of the lobby, most notably Noam Chomsky, was expressed when you wrote:
“The one undeniable empirical fact is that for three decades and more American government policy and the Israel lobby’s demands have been very close. Not always identical – there have been crises – but certainly very close, in an almost unprecedented way.”
Chomsky and others have postulated this as proof that the lobby only appears to be powerful because its interests are in line with Washington’s imperial interests whereas the lobby’s critics, among them myself, question whether support for Israel has, in fact, been in keeping with the US global interests and take the position advanced by Stephen Green in “Taking Sides,” that Israel and its supporters in the US define the limits of action that a US president may take in issues relating to Israel and it is left to the president to set policy within those limits. Any honest examination of the history of US-Israel relations shows this to have been the case.
lees verder te http://peacepalestine.blogspot.com
@prometeus : Het gebruik van het woord terroristisch deed ik bewust om het angst-zaaiende aspect van dit soort schietpartijen te benadrukken.
Je hebt volledig gelijk als je stelt dat er meerdere factoren spelen. In mijn ogen is de beschikbaarheid van (automatische en semi-automatische) wapens een fundamentele voorwaarde voor dit type schietpartijen. Ik stel ook niet (noch heb de illusie) dat met een beperking van het wapenbezit dit type incidenten voorkomen kan worden, zeker niet op de korte termijn. De verspreiding van dit soort wapens in de USA is erg groot en het terugbrengen van die aantallen zal zeker een moeilijke klus zijn.
Hier in nederland kun je overigens ook aan die wapens komen, het is alleen veel moeilijker.
Louis Nizer schildert unsere Geschichte als einen ununterbrochenen Mordanschlag auf die Kultur. Nicht erst seit Bismarck oder Kaiser Wilhelm II., sondern – man faßt es kaum – schon seit der Schlacht von Adrianopel im Jahre 378 nach Christus. Die Westgoten, die dem Druck der Hunnen gewichen und ins Oströmische Reich gezogen waren, besiegten bei Adrianopel Kaiser Valenz. Was heißt Westgoten – für Louis Nizer sind es Deutsche. In diesem Jahre 378 hätten »die Deutschen die lateinische Kultur zerschlagen. Sie machten den Krieg zu ihrem Beruf. Wo sie hintraten, starb die Kultur ab.« Die Blutbahn unserer Geschichte führt in diesem US-Aufriß über Karl den Großen, der als echter Deutscher »jedes Jahr einen Krieg führen mußte« zu Friedrich Barbarossa im zwölften Jahrhundert, »der den Frieden erdolchte«, zu dem Hohenstaufen Friedrich II., den schon Paul Winkler 1943 in seinem in New York erschienenen Buch »The Thousend Years Conspiracy. Secret Germany behind the Mask« scharfsinnig, wenn auch ohne viel Mühe, als den ersten Nazi ausfindig gemacht hatte.
Louis Nizers Buch, das der spätere Präsident Harry S. Truman jedem Amerikaner zur Lektüre empfahl, ließ General Eisenhower in einer Auflage von 100 000 Exemplaren drucken und in der US-Army verteilen. Die GI’s und Offiziere benötigten für ihre schwierige Besatzungstätigkeit in Deutschland so verständliche Erläuterungen wie Louis Nizers Fazit: »Der Nazismus ist keine neue Theorie, die aus den Ungerechtigkeiten des Versailler Vertrages oder aus wirtschaftlicher Not entstanden ist. Er ist ein Ausdruck der deutschen Aspirationen, die in allen Jahrhunderten ihren Ausdruck fanden.«
Hellmut Diwald
Deutschland einig
Vaterland
KAPITEL:
Die gestohlene Geschichte
(Seite 150)
google cache
http://209.85.135.104/custom?q=cache:8eBSf8XG4owJ:anthroposophie-online.de/2%2520Hellmut%2520Diwald.htm+%22paul+winkler%22+juncker&hl=de&ct=clnk&cd=3
As We Go Marching
This was repugnant to the Junker mind. It had to yield, however, … [37] The Thousand-Year Conspiracy, by Paul Winkler, Scribner, New York, 1943. …
http://www.dangeroustalk.com/aswegomarching.htm
Ja, mesc, uiteraard. Als het land overspoeld is met wapens, en je maakt de wet streng, dat criminelen nog altjd hun wapen hebben en gebruiken.
Het vergt wat langer dan de waan van de dag om een mentaliteit aan te passen.
Of dat nodig is?
Ik ben eerlijk gezegd nogal verbijsterd omtrent het je m’en fou-cynisme van veel van de reactie hier.
33 jonge mensen zijn neergelegd, maar ja, het is niemands schuld, dus so what.
Geen aanwijsbare schuld, dus waarom willen nadenken als hetniet in het Schuld en Boete-fenomeen past.
Als je daar niet wil op reageren door wat dan ook te doen, zit er wat teveel eelt op het moreel besef.
Suggestie: onder de vlag van de UN of zelfs de VS, zie je veel oud-koloniën (de onbeschaafde wilden, zeg maar) hun wapens moeten inleveren die dan op een hoopje verbrand worden. Waarom niet in de Verenigde Lobby’s Van Amerika?
Ondenkbaar natuurlijk.
Wij zijn beschaafd.
Wij knallen 33 mensen af maar zijn beschaafd.
Next.
“geen hoofdprijs behalende” +´beoefenaars´
oeps, weer te haastig .. …ook de net geen hoofdprijs behalende even schuldig blijven aan beoefening, .. .
nog wat aanvullingen
American Historical Review – te jstor:
Paul Winkler.. The Thousand-Year Conspiracy: Secret Germany Behind the Mask
Reviewed by Sidney B. Fay (= critical)
[PDF]
THE THOUSAND-YEAR CONSPIRACY
Dateiformat: PDF/Adobe Acrobat – HTML-Version
PAUL WINKLER. “I know no way of judging the future but by the past.” … cluded his alliance with the Prussian Junker leaders, Nazism …
http://www.thule-italia.net/ns/Winkler.-.The.Thousand-Year.Conspiracy.-.Secret.Germany.Behind.the.Mask.pdf –
in stukjes:
[CTRL] [2b] The Thousand Year Conspiracy
The Junker Caste We shall not go into details concerning the formation of the Prussian State by the Teutonic Knights, nor the ups and downs of the wars …
http://www.mail-archive.com/[email protected]/msg38711.html – 59k – Zusätzliches Ergebnis –
de links naar mogelijk met winstoogmerk bedreven agressievelingenmennerij met wortels in de ruimte moet ik u schuldig mogen blijven daar een verwijs naar Dan Winter voorlopig moet kunnen blijven volstaan.
@piet : Ja, leuk, Piet al die links en verwijzingen(ga ik niet eens lezen), maar zeg nu zelf eens in eigen woorden wat je bedoelt.
@Piet
En doe dat eens met leestekens enzo, ik begrijp er echt geen ruk van..
@3: Dat recht op vereniging en betoging wordt in nederland ook niet altijd gedoogd hoor!
wie nog even wil chrikken, moet even de discussie op het normaal gesproken toch vrij progressieve /. bekijken…. rillingen krijg ik ervan.
http://slashdot.org/articles/07/04/16/1954228.shtml/
eens even kijken of ik dat BBcode bgrijp.
*schrikken dus
Ik chrok al …
Probeer jij dan maar eens joods te worden, Sikbock. Of als je het toevallig bent, probeer er maar eens vanaf te komen!
En het noemen van een ‘joodse lobby’ is wel degelijk Achteloos Antisemitisch en als je dat niet ziet of begrijpt, ben je zelf een Achteloze Antisemiet.
Is die Joodse Lobby tegenwoordig zo geheim dat je ‘m niet eens meer mag benoemen?
[echt-off-topic]
@ASH & Larie: Zen een goed boek? Lila is VEEL beter!
[/echt-off-topic]
@Pepijn
Zen is de basis voor Lila. Lila is veel duidelijker en concreter, en werk de Metafysica vd Kwaliteit op een briljante manier uit. Dus ja, misschien beter. Maar geen Lila zonder Zen…toch?
@Jacobine
Ah, daar ben je dan weer. Maar nog steeds geen argument. Jammer. De redenering “Als je dat niet snapt, ben je er zelf één” heb ik sinds de lagere school niet meer gehoord. Fascinerend. Heb je ook op de grond gestampt toen je het zei?
Yes @Yacobine 75 good point, joods is OSM (ons soort mensen) of HSM inderdaad.
Doorgaans zijn de discussies hier fijn gefundeerd, prikkelend intelligent of tenminste dan toch humoristisch.
Hierbij valt Jacobine toch ernstig uit de toon. Zo’n bijdrage past toch beter bij bepaalde collega-weblogs.
Maar het is niet de eerste keer dat ik me daar bij J. over verbaas.
Spijtig genoeg.
@Mescaline
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar had ik al dit gedoe kunnen voorkomen door Israelisch te zeggen? De Pro-Israel-lobby in de VS is toch Joods en niet Israelisch…? Ik raak de kluts kwijt in dit woud van politieke Correctheid.
De tandarts van Jerry Seinfeld werd wel opeens Joods:
http://youtube.com/watch?v=E7TiuivIH7s
Jerry heeft daar overigens moeite mee en wordt een rabiate ‘anti-dentite’:
http://www.youtube.com/watch?v=ythrdCsOFJU
@ASH 81 Jacobine heeft een standpunt en een taak op Sargasso. Niet minder, niet meer.
Wat een bizarre discussie is dit. Een vergelijking van de NRA met een andere invloedrijke groep in de VS leidt tot een verhaal over wat wel of niet Joods zijn is? Daar ging het me helemaal niet om. Voel me weer een beetje als vorig jaar op vakantie in frankrijk, waar ik in mijn beste schoolfrans aan een monteur probeerde uit te leggen dat de accu kapot was. Die weigerde naar mijn gevoel ook te begrijpen wat ik zei. Ter geruststelling voor de bezorgde reaguurder; de auto heeft ons veilig thuisgebracht…
@Mescaline 83
Fijn, ik voel me een stuk minder beledigd nu. Ik begrijp nu dat het de schone taak van Jacobine is om mensen voor anti-semiet uit te maken. Da’s goed om te horen.
Re Jacobine, (wijze vrouw) doet ze alleen als het nodig is @ASH ;)
@Mescaline 86: Wederom begrijp ik je niet, of misschien ben ik zo geschrokken dat het me niet lukt. Leg eens uit?
Je bent nieuw he ? Kortgezegd: Jacobine zou dagwerk hebben met het corrigeren van alle misstappen die op het atheistische anti-joodse links-makkelijk-denkende Sargasso worden gedaan. Dat doet ze niet (wijs, wijzer dan ik vaak).
Dus blijf ik nu te boek staan als anti-semitisch. Ik ben niet anti-joods-makkelijk-denkend, en ik ben inmiddels kwaad en voel me zwaar beledigd. Wat nou misstap? Niemand gaat in op de inhoudelijk valide post die ik gisteravond schreef, en ik wordt uitgemaakt voor iets wat ik absoluut niet ben, linksom of rechtsom. Nou ja, ik kan nog wel een uur doortypen, maar begin zo langzamerhand een beetje moedeloos te worden.
Ik ben altijd blij met mensen die het niet met me eens zijn, maar kom dan wel miet iets concreets, en slinger geen verwijten rond zonder over de gevolgen na te denken. Da’s pas “makkelijk-denkend”.
Kan iemand me dit uitleggen, want ik ben niet heel erg thuis in het hele amerikaanse-lobbygroepen-gebeuren en snap niet helemaal waarom er zo druk gedaan wordt op dit moment.
Ik weet dat er in de VS lobbygroepen zijn. En dat dat er heel veel zijn. En dat sommige daarvan heel invloedrijk zijn. Sommige van die groepen bestaan blijkbaar uit joodse mensen / vertegenwoordigen belangen van joodse mensen in de VS of de wereld / lobbyen vanuit joods gedachtengoed.
De mensen die hier zo tekeer gaan tegen Ash, vinden jullie dat hij een dergelijke groep niet een joodse lobbygroep mag noemen? Of dat hij naast de NRA een ander voorbeeld van een invloedrijke lobbygroep had moeten noemen maar niet een joodse lobbygroep? Of wellicht nog twee groepen naast de NRA en niet maar eentje zodat mensen niet een link leggen? Of heb ik het echt niet gevolgd en gaat het eigenlijk over iets heel anders.
Oh voel je je beledigd? En wat denk je van de gemiddelde jood hier op straat, die even toegedicht wordt deel uit te maken van een machtige lobby en dat ook nog eens in een negatieve context? Je bent jood of je bent het niet en daar kan je niks aan doen. Schrijf, zoals je later doet, dan pro-Israël of probeer eens een andere vergelijking, dat zou nog mooier zijn.
u blieft?
En Jacobine is een soort Japie Krekel/Wiesenthal van Sargasso?
Gekker moet het echt niet worden.
Ik mag ASH’s bijdragen steeds pruimen.
@Tink
Dank. De vragen die je opwerpt zijn ook de mijne. Ik heb gisteravond, na mijn vergelijking van (de macht van) de Pro-Israel lobby (ja, ik ga niet nog een keer m’n hoofd stoten) met de NRA ook nog de Evangelicals en de olie-industrie genoemd, maar dat was blijkbaar al te laat.
Enne, hij=zij, maar dat geeft niet hoor… ;-)
@Jacobine 91
Ben blij dat je nog even terugkomt. “De gemiddelde Jood”? Ik dacht dat het toch wel duidelijk was dat ik het over lobby-groepen in de VS had. Ben verbaasd dat ik dat moet uitleggen, maar goed, bij deze. Ik ben niet geneigd te generaliseren. Dat ik beter Pro-Israel lobby had kunnen zeggen is me inmiddels wel duidelijk, maar dat heb ik gisteravond al gemeld, dus als je na rondslingeren van je verwijt nog even gebleven was, had je dat nog kunnen lezen.
Yevgeny Podorkin
16-04-07 22:10 8Ja..dit is de druppel en zal er worden getornd worden aan die wapenwet….
ASH
16-04-07 22:14 9@8
Dat valt nog te bezien denk ik….. Die NRA is net de Joodse lobby wat dat betreft.
Volgens mij word hier aangegeven dat de NRA net als de
Joodse (pro Israelische) lobbygroep(en) veel invloed heeft.
Er wordt niet ingegaan op de inhoud van de lobby, nog wordt er op enige wijze negatief gerefereerd aan Joden/Israeliers
Ik zie hier geen anti-semitisme, maar mischien als je met met een stofkam en vergrootglas zoekt met de wil om het te vinden dat het dan wel lukt.
Ik denk overigens niet dat dit incident veel invloed zal hebben op de Amerikaanse vuurwapenwetgeving.
Hèhè, eindelijk weer on-topic:
@Ouragaon: McCain is de eerste die reageert op het Wapens-ding: http://edition.cnn.com/2007/US/04/17/mccain.guns.ap/index.html
ASH, maak je niet boos. Laat dat gelul over antisemitisme toch varen; het is de moeite niet.
Ik snap ook niet waar Jacobine zich zo druk over maakt. Ze doet alsof je iets alleen maar joods mag noemen als alle joden er zich in kunnen vinden….beetje raar…
Mooie link, ASH. Lekkere oplossing ook die McCain voorstelt:
Wat lijkt het me heerlijk om met zo’n simplistisch wereldbeeld door het leven te gaan.
Van een republikeins
oud- militair/ oorlogsheld/ presidentskandidaat hoef je in deze geen schokkende ideeen te verwachten.
Als er al over wijziging gesporken wordt zal dat van democraten moetn komen maar ik ben bang dat die zich een jaar voor verkiezingen en met primaries in aankomst hier ook de vingers niet aan willen branden
Politici zullen uiteraard hun medeleven en ontzetting uitspreken maar daar blijft het bij denk ik.
@ Oplawaai 98
Heerlijk inderdaad. Zou me een stuk minder druk over dingen maken als ik zo dacht… Goed en kwaad, het is net een sprookje. Maar het enge is dat deze man presidentskandidaat is…
@Pepijn 97
Je hebt gelijk, maar ik merk dat ik er erg slecht tegen kan als ik van dingen beticht wordt die pertinent niet waar zijn en ook nog nergens op gebaseerd zijn. M’n moeder zei vroeger al tegen me dat ik niet zo moest “happen” als een klasgenootje wat zei. Ik probeer inmiddels op m’n handen te gaan zitten, maar lukt nog niet zo goed.
Hè jammer Crachàt, lieve woorden van mescaline en dan moet jij het weer verpesten…Ongefundeerd overigens, want volgens mij ben jij van na mijn tijd.
“Ik raak de kluts kwijt in dit woud van politieke Correctheid. ”
Om het huidige PC denken te duiden:
Als de lobby groep zichzelf identificeert als joods, danwel specifiek joodse belangen behartigd, is heen een joodse lobby groep.
Als het, zoals gebruikelijk in de VS, om de buitenlandse politiek specifiek t.a.v. Israel gaat noem je het de (pro-)Israel lobby, want hier spelen ook andere zaken en groepen een rol.
Antisemiet blijft het standaard PC antwoord welke keus je ook maakt.
/ Sorry Jacobine – soms weeg ik mijn soortelijk gewicht aan het aantal bijdragen en Sargassale betrokkenheid en niet aan de instaptijd.
Maar nu weet ik dat pakweg Steeph lager in de pikorde staat dan ik – heerlijk. /
What They Would Do about Germany
Donald F. Lach
The Journal of Modern History, Vol. 17, No. 3 (Sep., 1945),
Uit de proefbladzij van dit artikel (ook te jstor) die hier voor mij zichtbaar is blijkt maar weer eens hoe onuitwisbaar de spanning tussen collectief groen zoen genoeg ofte- en danwel gevoelig schuld doen is en blijft.
Er word ook hierin al gemoederen bezighoudend gesust over wat gemoederen pleegt bezig te houden, in dit geval over hoe de felime/fehme / juncker/nazi, kortom wapenindustriele terreur (zoals beschreven door Winkler*) niet zo breed door het duitse volk gedragen werd dan aangenomen, precies zoals nu de doorsnee joodse zionist en arabiese islamist over en juist door ´het algemeen´ gevrijwaard worden van verantwoording voor de aan hun lendenen onsproten edoch door achtergrond mores onbelemmerd en cultureel-substraat-remmingen onbeslommerd geraakten, de onsnapten dus; wildebrassen met een test spiegel die hen in een klimaat met veel vrijheid onherroepelijk de kriminaliteit en gevangenis of het leger in jaagt bij begrek aan agressie duiding en ´konstruktivatie´ om maar weer eens leuk uit de hoek te proberen komen. . .. .sieben steine sieben, maar ja, ik als steen alleen is niet genoeg gebleken om daar de lol van in te zien .. ´k heb wel kans gezien het in te kleuren maar daar is dan ook wel alles mee gezegd.
* er is ook een Paul Winkler van de ´one and only holocaust´ overtuiging.
Net een prachtig stukje vers werk van Zerzan (greenanarchy) naar binnen gewerkt en ook daarin/uit spreekt en steekt de onverenigbaarheid van konservatief / bescheiden / intiem met het snelle jachtige vrije en rijke leven dat ons niet langer alleen meer om de oren maar letterlijk onzichtbaar dwars door merg en been jaagt alsof het allang niks meer is (nooit iets geweest ook volgens Zerzan)
Ik ben hier van na Crachàt, voor de onduidelijkheid.
@Crachat # u blieft … ik kon Jacobine’s visie niet beter uitdragen dan via een monologue interieure. Die deel ik niet helemaal, maar begrijp haar goed.
ah, u speelde de krekel van de krekel, nieuweling.
:-)
Dat men dààr nog geen teken voor heeft, geheel in de lijn van het ¡ IRONIEDING.
Er is de tijdsrekening voor Crachàt, en die erna.
Uw klikmelinks verdienen anders ook best een tijdsrekening op hunzelve worden, S’Z. :-)
Er is overigens veel te weinig Napoleon daar boven de Moerdijk geweest, denk ik wel eens, de JPremier bezig horende.
Maar dit volkomen terzijde, excuus voor het topic.
Het ironieteken zou een hakenkruis moeten zijn, zo ben ik.
Hoewel, een Nederlandse Sarkozy…
Kuch, hoest, #111 ?
mischien leuk voor steeph om een dubbelding te doen over, aan de ene kant, Ulrich von Beckerath en aan de andere kant Paul Winkler (door tikkie verder rechtserige ruggerechters niet geliefd trouwens) over hetzelfde tijdperk en dezelfde ruimte (bijna het hele 2e millenium). Ongelooflijk hoe die 2 verhandelingen beiden waar en toch elkaar in essentie volkomen voorbij gaan, links laten liggen en niet raken.