1. 3

    de intercity Maastricht Haarlem is uit de rails gelopen. De machinist is niet gewond. Of er bejaarden met voordeelvrijreizenkaart die dezer dagen massaal de treinen bevolken gewond zijn, is niet bekend.

  2. 9

    Het was een behoorlijke chaos op CS. Ik reed het station in toen het net gebeurd was (9:15). De locomotief is ontspoord en heeft een heel bovenleidingportaal naar beneden gehaald. Het eerste treinstel staat schuin omhoog. Volgens een medewerkster ter stationne zijn er geen gewonden. Binnen een kwartier werd het station overspoeld door hulpdiensten met gele hesjes, sirenes, helikopters. Het was een spektakel.
    Waarschijnlijk zijn ze nog tot woensdag bezig om de rommel op te ruimen. Dan is het weer tijd voor de vierde ontsporing binnen drie maanden…

  3. 10

    Mooi shit. Weg afgezet met een rood/wit lintje en een motor agent die ook niet weet wat er is gebeurt. Bus rijdt niet, met z’n allen een fikse wandeling naar het CS. Moet je met de metro naar Duivendrecht. Is ie langer? rijdt ie vaker? tuurlijk niet. Overvallen door een aanval van claustrofobie maar weer naar huis gewandeld. Baaldagje is ook nooit weg.

  4. 13

    Die staking is ten voeten uit een voorbeeld waarom we heel snel van de vakbonden in hun huidige vorm af moeten. Zie ook mijn commentaar bij “hoezo ontslagrecht?”

  5. 14

    @Jan des Bouvrie: Dus jij wil het mensen verbieden zich te organiseren? Zolang er vrijheid van vereniging en vrijheid van vergadering is maakt jouw plan weinig kans.

  6. 15

    @Phonkee: je hebt duidelijk niet mijn commentaar in die andere thread gelezen. Voor alle duidelijkheid even een copy-pastje:

    Natuurlijk is het recht om te staken een groot goed. Maar juist daarom zou het met beleid moeten worden ingezet. Dit is al de zoveelste keer in korte tijd dat gemeentelijke diensten in Amsterdam het werk neergooien. Is het niet het GVB, dan wel weer de vuilnismannen. Dit kan echt gewoon niet: we kunnen ons leven toch niet laten dicteren door een paar vastgeroeste ouwe knarren die de belangen van hun overwegend 55+ achterban proberen veilig te stellen?

    De bonden hebben heel goed werk verricht in de eerste 75 jaar van de vorige eeuw. Maar nu wordt het eens tijd voor iets nieuws, want dit kan gewoon niet meer.

    Met andere woorden: er is niets mis mee dat mensen zich organiseren. Er is alles mis mee als een kleine groep machtigen (lees: vakbondsleiders van nu) de belangen van een select groepje uit de samenleving (lees: hun kleine, meest 55+ achterban) zwaarder laat wegen dan het belang van grote groepen anderen zoals daar zijn de inwoners van Amsterdam, jonge werknemers in het algemeen en werknemers in de Amsterdamse toeristensector in het bijzonder.

  7. 16

    @Phonkee: dus de vakbonden mogen best blijven bestaan. Maar nu hun achterban steeds kleiner en selectiever wordt, kun je op zijn minst vraagtekens stellen bij de vanzelfsprekendheid dat alleen hun leden het stakingsrecht hebben in Nederland en alleen zij namens alle werknemers CAO’s afsluiten.

  8. 18

    He verbale zjem,
    Hoe rijdt die trein nu ?
    wordt zeker door de lok geduwd ?
    want die portal en een wissel klopt niet erg, als ie getrokken wordt.
    Als ie geduwwd wordt….. heeft die machiniste toch een hele tijd niets inde gaten gehad….
    ben er nog niet helemaal uit.