Volkskrant: Waarom tankers ongehinderd gifstoffen verspreiden

NIEUWS - In De Volkskrant van 1 april besteedde Toine Heijmans aandacht aan varend ontgassen, of beluchten van de tanks zoals de branche het liever lijkt te noemen.

Nu is ontgassen verboden door de provincie maar de schepen ontgassen door. De Lek is rijkswater en het rijk handhaaft niet omdat eerst een internationaal verdrag moet geratificeerd – zo zit het ongeveer.

Maanden, jarenlang melden bij DCMR zorgde er voor de bewoners enkel voor dat ze werden verwezen van het kastje naar de muur. Ook contact met het ministerie leidde niet tot een oplossing voor de overlast. Een voor mij bekende situatie, want voordat ik mijn eerste publicatie over varend ontgassen op Sargasso plaatste was ik al zeker twee jaar bezig met autoriteiten aanspreken op hun verantwoordelijkheden. Wat niet lukte, want de verantwoordelijkheid in dit dossier is vakkundig weggewerkt.

Of zoals Heijmans concludeert:

Dit land is in staat iedereen te bekeuren die een kilometer per uur te hard rijdt, die een dag te vroeg met zijn kinderen op vakantie gaat, die een ondermaatse vis vangt, zwemt bij een brug, wandelt buiten de paden, Utrecht binnengaat met een oude diesel – en wie niet tijdig zijn boetes betaalt krijgt daar weer boetes voor.

Maar tankers die chemische wolken uitblazen: ingewikkeld.

Ondertussen stemt de Rotterdamse gemeenteraad vanavond over het VVD plan om een pilot te starten met handhaving van het provinciaal ontgasverbod uit 2015.

Begin maart heeft Sargasso daarover onderstaande vragen gesteld aan de VVD-fractie van Rotterdam:

  1. Waarom schroeft de VVD de ambities voor de regiodeal terug van de provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant naar enkel de regio Groot-Rotterdam?
  2. Waarom noemt de VVD de regiodeal uit 2014 niet, terwijl gedeputeerde Baljeu als havenwethouder betrokken was bij de totstandkoming van deze regiodeal?
  3. Heeft de VVD fractie navraag gedaan bij de gemeente of provincie naar de resultaten van de regiodeal uit 2014?

Daar hebben we nog geen antwoord op ontvangen.

Open waanlink

  1. 1

    Zet een kanon op de dijk en jaag zo’n tanker naar de bodem. Dan heb je ramp en dan lopen ze ineens wel. Kost je wel minstens een boete.
    ‘Qui bono’ is de vraag.

  2. 2

    Een voorzet op de antwoorden (die je nooit gaat krijgen)

    Waarom schroeft de VVD de ambities voor de regiodeal terug van de provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant naar enkel de regio Groot-Rotterdam?
    Zodat men de pilot kan laten slagen. Het is politiek, daar kun je alleen met successen scoren. Je zet alle risico’s op falen buiten scope.

    Waarom noemt de VVD de regiodeal uit 2014 niet, terwijl gedeputeerde Baljeu als havenwethouder betrokken was bij de totstandkoming van deze regiodeal?
    Omdat je dan wel eens ter verantwoording geroepen kunt worden. Politiek gaat niet over verantwoording tegenwoordig, maar over scoren en succes.

    Heeft de VVD fractie navraag gedaan bij de gemeente of provincie naar de resultaten van de regiodeal uit 2014?
    Tuurlijk niet. Je wilt met de toekomstige pilot scoren, als je al formeel (informeel weet men wel degelijk de resultaten van toen) resultaten hebt, moet je daar op door bouwen/onderzoeken. Nu weet je o.b.v. 2014 resultaten al wat je kan realiseren, waar de risico’s en afhankelijkheden zitten. N.a.w. vind je in de resultaten van het rapport uit 2014 de antwoorden (of redenen voor niet antwoorden) op vraag 1 en 2.

    En omdat de journalistiek (uitzonderingen daargelaten) niets meer is dan het her publiceren van de ANP telex, hoef je je ook geen zorgen te maken over het verleden. Want zeg nu zelf, wie leest nu de volkskrant of sargasso? niet het stemvee

  3. 3

    waarom stuurt sargasso niet een brief naar de oppositie of mogelijke coalitiepartners die wel ontvankelijk zijn voor dit soort overwegingen? klinkt hard maar op het internet gelden de wetten van schoolplein: als je niet populair bent wordt er niet naar je geluisterd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren