Klimaat in verkiezingsprogramma’s | OndernemersPartij

ANALYSE - Er zijn nog zeker drie partijen die waarschijnlijk ook meedoen aan de verkiezingen nog niet behandeld. Al is hun kans op een zetel niet heel groot, ze hebben ook gewoon een verkiezingsprogramma en zullen hier dus ook behandeld worden.
Zo komen we aan bij de OndernemersPartij.
We pakken hun compacte verkiezingsprogramma erbij.

Het start vrij stevig met de brandstofaccijns:

2. Brandstofaccijnzen verlagen met 25 cent

Brandstofprijzen zijn in Nederland exceptioneel hoog en moeten worden verlaagd teneinde onze exportpositie richting onze buurlanden en binnen de rest van Europa te kunnen verbeteren. De trend is algemeen. Bieraccijnzen zijn geëxplodeerd en nu vier keer zo hoog als in Duitsland, wat illegale bierimporten veroorzaakt. De Nederlandse schatkist raakt door dit beleid steeds meer afhankelijk van een ongebreidelde toename van accijnzen op brandstoffen, tabak en alcoholische dranken.

Het is zaak ons vooral met de brandstof accijnzen te richten op onze buurlanden, Duitsland en België. Dit zijn ook de nummers 1 en 2 wat betreft onze export. De verlaging van de BTW en de brandstofaccijnzen moet volgens de Ondernemers Partij dan ook als een 2-eenheid worden gezien. Het zijn de belangrijkste belastingmaatregelen voor het stimuleren van de economie en het veilig stellen van onze exportpositie in de wereld.

En dus de accijns met 25 eurocent omlaag. Vanuit klimaatperspectief gezien natuurlijk volledig contraproductief. Minder accijns is meer vervoer met fossiele brandstof en dus meer CO2 uitstoot.

Dan wat verderop onder de kop “Bouw en vervoer”:

21. Stimulering van zonne-energie en einde windmolenindustrie

De Ondernemers Partij heeft oog voor haar verantwoordelijkheid in de toekomst wat betreft het energievraagstuk. In de toekomst zullen de fossiele brandstoffen opraken en ook het milieuvraagstuk is van groot belang. De windmolenindustrie is niet rendabel en daarnaast buitengewoon landschappelijk verontreinigend. Dan spreken we nog niet eens over de slagschade en geluidsoverlast. De overheid moet volledig inzetten in het financieel ondersteunen van zonne-energie, getijdenenergie en aardwarmte-energie. De Ondernemers Partij is ook van mening dat de industrie meer gestimuleerd moet worden deze technologie verder te ontwikkelen en te innoveren. Nieuwbouw dient standaard gecombineerd te worden met gebruikmaking van zonne-energie.

Het begin is betreurenswaardig omdat je daar een belangrijke optie mee diskwalificeert. De tweede helft beter met de stimulans en een regel. De uitwerking is mager.

En dat was het.

Zo komen ze nog maar net boven VNL en geef ik ze als cijfer een 1,5.

  1. 1

    Ik had nog niet gehoord van de Ondernemerspartij. Ik vond deze zin van hun website wel opmerkelijk:

    De Ondernemerspartij is een politieke partij voor- en door ondernemers. Onze belangen zijn daarom uw belangen. Onze partij is niet ingegeven door religie , politieke overtuiging of gedachtegoed.

    “Onze partij is niet ingegeven door gedachtegoed”: eindelijk een partij die eerlijk zegt dat ze gedachteloos is. Fijn.

  2. 4

    @3: Ik snapte dat het dat zou kunnen betekenen, maar even Googlen leerde me dat die term buitengewoon ongangbaar is voor het gehaktmoleneffect. Gezien de gelijkenis met de ook windmolen-gerelateerde term slagschaduw vermoed ik dat ze gewoon niet snappen wat ze opschrijven :p

  3. 6

    @5: Een mythe die een eigen leven is gaan leven, maar leg dat maar eens aan een willekeurige automobilist uit. Die eisen nog steeds hun “kwartje van kok” terug.

  4. 11

    @10: je wilt het punt niet snappen: Nogmaals, het slaat nergens op dat de benzineprijzen bij ons hoger zijn dan in onze buurlanden.

  5. 12

    @11: Dan moet je misschien niet reageren @5 en @6, want die gingen over het punt “kwartje” van Kok. Als je dat wel doet, moet je niet gaan klagen dat anderen je punt niet willen snappen.

    Overigens kunnen we helaas de benzineprijzen in onze buurlanden niet verhogen, maar desondanks is er een duidelijke samenhang tussen de Nederlandse benzineprijs en het Nederlandse benzineverbruik, dus blijkbaar slaat het wel ergens op dat de benzineprijzen bij ons hoger zijn dan in onze buurlanden.