Geen bal op tv | Marokkanen

Waarin Max Molovich naar Buitenhof kijkt en Jelle Brandt Corstius zijn progressieve veren ziet afschudden, wat hij de avond ervoor ook bij Theo Maassen zag gebeuren.

Jelle Brandt Corstius is in z’n gezicht gespuugd door een Marokkaan die achterop een spookrijdende scooter zat. Tenminste, hij vermoedt dat ie Marokkaans was. Hij heeft het hem niet kunnen vragen. Zoals Jelle Brandt Corstius het zelf ongeveer zei: “Het zou ook een Algerijn geweest kunnen zijn. Als ze er Nederlands uit hadden gezien, dan had ik het Nederlanders genoemd, terwijl het Finnen hadden kunnen zijn.”

Dat klonk wat hypocriet. De kans dat je in Nederland in je gezicht wordt gespuugd door een jongen die er als een Nederlander uitziet, maar een Fin blijkt te zijn, leek mij aanzienlijk kleiner dan in je gezicht gespuugd te worden door een jongen die er als een Marokkaan uitziet, maar een Algerijn blijkt te zijn.

Ik houd het er maar op dat JBC de situatie wilde schetsen. Ik ben zelf ook wel eens het slachtoffer geweest van een dergelijk, tamelijk vernederend straatritueeltje. Uw nederige dienaar van het geschreven woord werd, terwijl hij midden in de nacht in zwaar beschonken toestand van de Melkweg naar huis liep, door twee leden van een vijftal jongens van Algerijnse of Marokkaanse komaf, gevraagd om een sigaret. Die ik gaf. Terwijl ik even later een van hen van vuur voorzag, voelde ik wat warms tegen mijn been. Stond de ander tegen me aan te pissen. Een verontwaardigd ‘nou ja’ was alles wat ik kon uitbrengen. Zijn vriend begon vrolijk mee te doen. De rest stond met plaatsvervangende schaamte toe te kijken, maar greep niet in. Ik liet het maar begaan. Pas de volgende dag toen ik mijn natte broek op mijn stoel zag liggen, besefte ik ten volle wat mij was overkomen en was ik eerlijk gezegd blij dat ik dusdanig bezopen was dat het mij allemaal niet zo heel veel interesseerde.

Een week later was ik te gast bij Buitenhof om onze toenmalige burgervader (Patijn) ter verantwoording te roepen. Of nee, dat was ik helemaal niet. Het was Jelle Brandt Corstius. En het was ook niet toen, maar afgelopen zondag. Hij zat tegenover Eberhart van der Laan en bleek, ondanks zijn progressieve inborst, ineens een groot voorstander van lik-op-stuk-beleid, waarbij hij niet schuwde om zijn gesprekpartners te wijzen op de succesvolle methodes waarmee bijvoorbeeld de Russische politie raddraaiers aanpakte. Met knuppels en dergelijke.

De avond ervoor keek ik naar het staartje van de conference van Theo Maassen. En die zette daar ineens, in een bloedserieuze tirade, rücksichtlose buurtwinkelovervallers tegenover bejaarden die in een 24-uursluier liggen weg te kwijnen omdat er geen geld is om ze naar de wc te begeleiden. Maassen zei dat ie het beu was en dat we moesten kiezen. En dat hij koos voor de mensen die een substantiële bijdrage aan onze welvaart hadden geleverd en niet aan de klootzakken die het proberen af te breken. Er klonk zo’n schoorvoetend goed-dat-iemand-het-zegtapplaus. Waarna Maassen verontwaardigd de aap uit zijn mouw toverde: “52% van onze Marokkaanse jongeren is in aanraking gekomen met justitie.” Vervolgens kwam de grap: “Da’s toch een schande! Dat ze niet in staat zijn om die andere 48% te pakken te krijgen.” En daarna deed hij zijn best het allemaal nog wat verder te relativeren door alles wat hem niet zinde het land uit te gooien. Maar ik vond het weinig overtuigen. Een gevoel van onbehagen maakte zich van mij meester.

  1. 2

    Dat gevoel van onbehagen is de stijl van cabaretier Theo Maassen. De grapjes over pedofielen en stopzetten van persoonsbeveiliging van Wilders schuren, voelen ongemakkelijk. Misschien is het zijn manier om te vertellen dat hij de oplossing ook niet heeft… Kijk anders eerst eens de hele uitzending in plaats van je mening te baseren op een fragment uit de show.

  2. 3

    Het is typisch Nederlands om dergelijke gevoelige problemen op de meest ongenuanceerde, onbeschofte en sarcastische manier uit te spreken, of juist tot in het oneindige te relativeren. Ons collectieve onvermogen om een pragmatische middenweg te bewandelen en het ons zelf opgelegde dictaat om te polariseren…

    Onze schizofrene samenleving sinds 6 mei 2002.

  3. 5

    Theo klonk tijdens dit gedeelte exact als de domheid die hij tijdens zijn show probeerde af te branden. Ik vraag me af of hij niet stiekem zijn publiek zat te testen of zijn boodschap tegen domheid wel echt overkwam. Puur voor zijn eigen ‘plezier’.

  4. 6

    Meerdere malen heb ik deze jonge ambitieuse gasten in Amsterdam op het fietspad recht op mij af zien scooteren, dat ik dacht: nu is het met me gebeurd, het bleek gewoon een soort van bedreiging of wellicht een grap, aan deze sukkels nogmaals dank, omdat ik het heb overleefd. Overigens Theo Maassen ken ik alleen van naam, ik zou zeggen Theo ga fietsen in Amsterdam en dan hoop iik eens van je te horen, boerenlul! En Jelle goed dat je hiervoor aandacht vraagt, asosiaal gajes aanpakken! en dan wel zo snel mogelijk, lees je mee Van der laan?

  5. 7

    ik vond het ook op het randje. Dit deel van zijn tirade leek een kopie van een stukje interview met een Teeven, een pvv’er of andere gemiddelde rechtse. Ik had een schampere lach uit het publiek verwacht, maar er kwam applaus – niet om de grap, maar duidelijk instemmend.

  6. 8

    Vandaag bij #sdohi gerard joling die tot twee maal toe grapt naar mimoun oaissa. Over een Marokkaan die eindelijk iets terug doet voor Nederland. Over kamelen in combi met marokkanen (logischer plaatje dan een marokkaan op t ijs). Dit was zo genant dat elke uitspraak van Theo hierbij verbleekt. Succesvolle, aantrekkelijke, slimme, tolerante en geintegreerde Marokkanen moeten ook nog even op hun plek gezet worden. Zal inmiddels wel op uitzending gemist van sbs6 staan. Tenenkrommend programma en nog veel ergere presentatie.

  7. 9

    @2: Had het begin van de show ook gezien, maar vond het niet grappig genoeg. Kwam uiteindelijk weer terug omdat ik toch wel wilde zien hoe hij eindigde. Het gevoel dat ik vervolgens kreeg, is hierboven vrij goed beschreven door @7. Theo Maassen klonk als Fredje Teeven. Spot on. Van mij mag ie, maar ik vroeg me wel af waar het heengaat met deze wereld als twee progressieve boegbeelden (ik weet het, het klinkt wat potsierlijk) als JBC en Theo Maassen een beetje de reactionair gaan lopen uithangen. Op zich heb ik geen probleem met het punt dat ze proberen te maken, maar het gaat me om de manier hoe. JBC wil ineens dat de politie op z’n Russisch gaat lopen knuppelen en Theo Maassen komt met een emotioneel ‘wat hebben zij voor ons land gedaan’-verhaaltje.

  8. 10

    @7, @9:
    Wat is er erger, Theo die klinkt als Fred of Fred die klinkt als Theo?

    Tot zover de retorische vragen…

    Of de kans groter is dat je door een Algerijn in het gezicht gespuugd wordt terwijl je denkt dat het een Marokkaan is dan dat je door een Fin in het gezicht gespuugd wordt terwijl je denkt dat het een Nederlander is. daar geeft het CBS antwoord op:
    http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=03743&D1=0&D2=0,127-129&D3=10,61,116,129&D4=l&VW=T

    Klopt dus. Aannemende dat Finnen net zo vaak voorbijgangers in het gezicht spuwen als Algerijnen is de kans dat je door een Fin bespuwd wordt in Nederland wel 3 keer zo groot.
    Zelfde aanname voor Nederlanders en Marokkanen: 280 keer meer kans om door een Nederlander bespuwd te worden.

    Wordt het dus geen tijd om die Nederlanders eens hard aan te pakken?

  9. 11

    Zelfde aanname voor Nederlanders en Marokkanen: 280 keer meer kans om door een Nederlander bespuwd te worden.

    Alleen is het dus de vraag of die aanname wel klopt. Ik hoor/lees namelijk nooit dat mensen berocheld worden door autochtone Nederlandse jongemannen. Terwijl er veel meer exemplaren rondlopen.

    Over Marokkaans-Nederlandse jongemannen echter…

    Ik had de stoep aan de overkant praktisch bereikt toen ik de scooter op het fietspad op mij zag afstormen. Toeterend als een bezetene, vond de bestuurder kennelijk dat die lompe en trage oversteker zijn opgevoerde bloedgang niet mocht verhinderen. Toch was de scooter nog ver en het leek me niet echt nodig om mijn pas te versnellen. De twee jongeren op hun witte komeet waren zichtbaar van Marokkaanse snit: zwarte leren jacks, de slapen en nek geschoren, toefje zwart haar op de schedel. Ik bereikte veilig de stoep en keek naar de scooter, nog op zeker meer dan vijftien meter . Wat kun je niet allemaal doen in een zo kort tijdsbestek? Vraag maar aan de geoefende bestuurder. Zijn borstkas kromp als het ware ineen om uit het diepste van zijn longen wat vochtige lucht naar boven te rochelen. Zonder te beseffen wat er gaande was, zag ik dat hij zijn wangen bolde terwijl die eigenaardige haat zijn blik vulde. Op het moment dat de scooter mijn hoogte bereikte, tilde de jonge Marokkaan zijn achterwerk van het zadel op en spande zijn bovenlijf schuin in mijn richting. De vette fluim was voor mijn gezicht bedoeld, maar ik kon hem in een verbaasde reflex net ontwijken. De klodder belandde op mijn linkerschouder. (Ephimenco, Trouw, maart 2007)

    Anekdotes, natuurlijk. Je kunt dat makkelijk onder het tapijt vegen als je wilt.

    Maar er zijn me inmiddels iets teveel van die anekdotes om te blijven ontkennen dat er iets eigenaardigs aan de hand is met die Marokkaans-Nederlandse jongemannen.

  10. 13

    @12: De cijfers gaan over nationaliteiten, mensen afkomstig uit Algerije met de Nederlandse nationaliteit worden dus niet in dat cijfer meegenomen.

    In het licht van de discussie zijn de volgende CBS cijfers dus geschikter:
    http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37325&D1=0&D2=0&D3=0&D4=0&D5=2,13,70,137&D6=l&HDR=T&STB=G1,G2,G3,G4,G5&VW=T

    De stelling van Max houdt ook met deze cijfers stand.
    @11: De verhouding Marokkaan:Nederlander(lees autochtoon) verandert wel van 1:280 naar 1:36.

  11. 14

    @11 Jaren geleden, ergens in 1979, werd ik, kleine jongen nog door een autochtone iemand bespuugd.
    Ik ken het allochtone bespugen niet, maar wel is me opgevallen dat allochtonen sowieso veel meer spugen, staand of lopend. Gerust ook voor je voeten. Geen idee waarom of waar ze het materiaal ervoor vandaan halen.
    Verder is er in het algemeen niet veel veranderd en past die bespuging en ergere geweld gewoon in de maatschappelijke ontwikkeling die al door autochtonen in de jaren zeventig is ingezet (om een vriend van mij in het gezicht te slaan kwam in 1983 een keer een autochtone iemand speciaal de auto uit – mijn vriend was een gewoon brildragende hetero): “In 1969, dus aan het einde van onze minirevolutie van de jaren zestig, werden er 652 patiënten geregistreerd, acht jaar later waren het er 1854.” Henk Hofland, Tegels lichten, p 217.

  12. 15

    @10:

    Of de kans groter is dat je door een Algerijn in het gezicht gespuugd wordt terwijl je denkt dat het een Marokkaan is dan dat je door een Fin in het gezicht gespuugd wordt terwijl je denkt dat het een Nederlander is. daar geeft het CBS antwoord op: (…)

    Klopt dus. Aannemende dat Finnen net zo vaak voorbijgangers in het gezicht spuwen als Algerijnen is de kans dat je door een Fin bespuwd wordt in Nederland wel 3 keer zo groot.

    Je trekt de juiste conclusie, maar als ik het goed lees klopt je argumentatie niet. Wat Molovich zegt is dat de kans dat een Algerijn wordt bespuugd, gegeven dat je door een Marokkaan of Algerijn wordt bespuugd, groter is dan de kans dat je door een Fin in het gezicht wordt gespuugd, gegeven dat je door een Fin of Nederlander in het gezicht wordt gespuugd (eigenlijk gegeven dat je door een ‘Nederlands-uitziend’ persoon wordt bespuugd, en daar zijn er veel meer van, maar laten we het simpel houden en uitgaan van de data waar je naar hebt gelinkt). De verhouding Finnen/Algerijnen (drie op één) ondersteunt an sich de bewering niet; je moet naar hun ratio’s kijken met de groepen waarmee ze worden vergeleken.

    De eerste kans, onder bepaalde uniformiteitsaannames en uitgaande van de dataset uit #13, is 7932/(7932+362954) wat ong. gelijk is aan 2.14%. De tweede kans is 4396/(4396+13236155) wat ong. gelijk is aan 0.0332%. De bewering van Molovich volgt dan uit het feit dat het eerste getalletje zo’n 64 keer zo groot als de andere.

    Als je ‘Fin’ vervangt door niet-Nederlands persoon die er uitziet als een Nederlander, en ‘Algerijn’ door niet-Marokkaans persoon die er uitziet als een Marokkaan, dan wordt de waarheid van de bewering vermoed ik iets zwakker, maar ik heb geen zin om dat te gaan tellen, bovendien heb je dan nog meer aannames nodig (ziet een Rus er uit als een Nederlander?).

  13. 16

    @8
    Moest is even hard nadenken wat #sdohi in godsvredesnaam betekende. Maar goed als ernaar kijkt dan roep je de ellende over jezelf af lijkt me.

    @11
    Laatste spuugincident dat ik meemaakte was gewoon een autochtoon op het Leidse. Lik op stuk beleid werkte overigens prima, nou ja, totdat oom agent aangehold kwam.

  14. 17

    Volgens mij stak Theo Maassen vooral de draak met zijn eigen engagement en de reactie van het publiek daarop. Zo te zien is zowel links als rechts nu over de zeik dus missie geslaagd.

    Maar goed, ik zie dat meer mensen dat door hadden en nu parallel daaraan een parodie op een typische Sargasso-draad aan het creëren zijn door tot op vier cijfers achter de komma te analyseren welke etniciteit het meest spuugt.

    Tenminste, ik hoop dat het een parodie is.

  15. 18

    Wat heeft een burgemeester of een rijksoverheid in godsnaam te maken met spugende, bloembollengooiende of pissende klootzakjes.
    Gelijk hoeken helpt gegarandeerd.
    De zelfredzaamheid is volkomen verdwenen uit dit overgeorganiseerde wijvenlandje.

  16. 19

    Het feit dat zowel Jelle Brandt Corstius als Theo Maassen ‘hun progressieve veren’ afschudden geeft aan dat er iets aan de hand is met een buitenproportioneel groot aantal jongeren van Marokkaanse afkomst en dat heel veel progressieve mensen dat onderhand zat zijn.
    Ik herinner mij dat ik, voor de opkomst van Fortuyn, iedere keer als ik opmerkte dat als ik te maken had met redeloos agressief gedrag het meestal Marokkaanse jongeren betrof, in de hoek werd gezet als verrechtst. Dus niet helemaal fris. Die strategie heeft niet gewerkt. Je kunt de werkelijkheid niet veranderen door de boodschapper van het slechte nieuws te neutraliseren als verrechtst, dus niet serieus te nemen door ‘echt’ progressieve mensen.
    Jonge mannen die de straat domineren, vrouwen voor hoer uitschelden en verwacht dat iedereen een stapje opzij doet voor ze zijn reactionaire klootzakken die niet de sympathie van de linkse Nederlander verdienen. Eigenlijk zijn ze de bontkraag variant van de graaiende arrogante bankier.
    Ik ben (zeer) links en heb een hekel aan asociaal gedrag. Daar is volgens mij niets vreemds aan.

  17. 20

    Wanneer ik op voorhand een negatief oordeel heb over Marokkaanse jongens dan straal ik dat ook uit wanneer ik ze tref op straat en zal ik ook eerder tegen een klodder spuug aanlopen. Misschien iets om ook mee te nemen in deze zeer boeiende discussie.

  18. 21

    @20 – Blaming the victim, heet dat geloof ik.

    Vrouwen die op straat voor ‘hoer’ worden uitgemaakt, omdat ze niet positief genoeg reageren op de avances van opdringerige jongemannen, hebben natuurlijk ook aan zichzelf te danken?

  19. 23

    Als je de kans wilt berekenen van autochtoon/Marokkaans dan moet je niet de landelijke cijfers nemen maar die uit Amsterdam. Bovendien is de leeftijdsverdeling niet hetzelfde.

    In Amsterdam staat tegenover en 2 autochtone puistenkoppen in de leeftijdscategorie 15-20 jaar 1 Marokaanse.
    Bij de wat oudere pubers, 20-25 jaar, is dat ruim 4:1. Dat komt omdat Amsterdam ieder jaar wordt overspoeld door Limburgers.

    http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37713&D1=1&D2=4-5&D3=1,31&D4=0,126&D5=l&HDR=T,G3,G2&STB=G1,G4&VW=T

    Overigens zijn er iets meer Tunesiërs dan Algerijnen.

  20. 24

    Ik probeer me het volgende voor te stellen: Jelle Brandt Corstius fietst door de stad. Er komt hem een spook rijdende scooter met jongens met een licht getinte huid tegemoet. Hij zegt er wat van. Een van de jongens ziet met zijn scherpe blik, ondanks de snelheid van het voertuig dat hij berijdt, dat Jelle ‘op de voorhand’ een negatief oordeel heeft over Marokkaanse jongens. Dus Jelle fietst ‘tegen een klodder spuug’ aan. Jelle moet zich eens bezinnen op zijn oordeel ‘op de voorhand’.

  21. 25

    @21

    Nee, dat hebben die vrouwen niet aan zichzelf te danken. Tjongejongejonge … zeg ik dat dan ? Lees !

    Ik zeg dat hoe de samenleving naar Marokkaanse jongens kijkt ook hun gedrag medebepaalt. Als je als stront wordt beschouwd door je omgeving dan is de kans groot dat je je ook als stront gaat gedragen.

  22. 26

    @24: Misschien had hij die dag zijn zwarte t-shirt met in grote witte letters Ik haat Mocro’s erop aan. Dat is toch een verklaring die we zeker niet buiten beschouwing moeten laten. Een beetje koud misschien, alleen een t-shirt zo in de winter, maar hij werd waarschijnlijk warm gehouden door zijn vurige afkeer jegens Marokkanen.

  23. 27

    Jelle had die gasten gewoon op hun muil moeten slaan ipv er over te twitteren. Daar gaat een groot pedagogisch effect van uit.

    Verder is dit een ongelooflijke nondiscussie.
    Welke etnische achtergrond je ook hebt, als je denkt dat iemand een vooroordeel over je koestert, is dat geen enkele reden om iemand in de bek te spuwen.
    Welk vooroordeel je ook koestert, als iemand je in je bek spuugt c.q. tegen je aan pist sla je terug.

    Nog even kort samengevat: nooit iemand bespugen of bepissen, en mocht zoiets jou overkomen, gelijk hoeken.

  24. 28

    Ik zeg dat hoe de samenleving naar Marokkaanse jongens kijkt mede bepaald wordt door hun gedrag. Als je je als stront gedraagt is de kans groot dat je als stront wordt beschouwd.

  25. 30

    Iedereen gedraagt zich wel eens als stront en iedereen heeft op zo’n moment het recht om als stront te worden behandeld.

    Ik geef net zo lief een Marokkaanse puber als een dronken student een lel.
    Niet discrimineren mensen.

  26. 31

    Dat met die Russische methodes (knuppels en dergelijke) vind ik niet zo’n goed idee. Maar om je nou helemaal te laten onder pissen door een Marokkaan die je net een sigaret hebt gegeven en dan verontwaardigd ‘nou ja’ te zeggen. Dat gaat best wel ver.
    Je moet er wel wat voor over hebben om je onder gepiste progressieve verentooi te behouden.

  27. 32

    Dat heeft niets al of niet progressief zijn te maken. Net zo min als extreem grensoverschrijdend gedrag als tegen iemand aanpissen met etnische achtergrond te maken heeft.

    Sommigen willen bepissen/bespugen, sommigen laten zich bepissen/bespugen.

  28. 33

    @24

    Natuurlijk. Verdraai het maar.

    Ik zeg, en iedereen kan dat teruglezen in @20: als je deze hele boeiende discussie tot op de bodem wil voeren (hoe groot is de kans dat je door een Marokkaan wordt bespuugd t.o.v. door een Zimbabwaan) dan moet ook meegerekend worden dat mensen op voorhand anders kijken naar Marokkanen dan naar Zimbabwanen. Dat betekent niet dat specifiek onze Jelle raar keek voordat ie bespuugd werd en ook niet (godverdomme zeg !) dat vrouwen het aan zichzelf te danken hebben als ze voor hoer uitgemaakt worden … maar dat je niet kunt uitsluiten dat er heel veel gevallen zijn waar er wel van tweerichtingsverkeer sprake is. En wil je tot op vier cijfers na de komma statistiek gaan doen dan is dat een factor die je niet kunt veronachtzamen.

    Is het zelfs op Sargasso niet meer mogelijk om hier genuanceerd over te praten ?

  29. 34

    Wat betreft het afschudden van de progressieve veren: ik vind het niet zo raar dat zowel JBC als Theo Maassen zich stoort aan een bepaald slag Marokkanen dat het leven in de grote stad verziekt, het ging me erom hoe ze het zeiden. JBC stelde, volgens mij bloedserieus, voor om te kijken hoe de politie van Moskou zoiets zou aanpakken. (Waarbij nog mag worden aangetekend dat JBC ervoor koos om een dichtbij staande politieagent niet aan te schieten, maar zelf de achtervolging in te zetten. Deze keuze gebruikte hij als argument om aan te geven hoe beroerd het in Nederland gesteld is. Ikzelf vroeg me vooral af, wat hij zou hebben verwacht van een Russische agent dan zou doen wanneer JBC hem zou vertellend dat hij net door een Tsjetsjeen in zijn gezicht was gespuugd? Zou er een klopjacht ingezet worden?)

    En Theo Maassen kwam met bejaarden in 24-uursluiers op de proppen. Misschien was het sarcasme van de bovenste plank, een soort dubbele ironie om het soort misstanden waar Wilders zo graag over fulmineert op z’n Wilders aan te vliegen terwijl hij zo’n tegenstander van Wilders is, maar door dat matte applausje dat op zijn tirade volgde werd het een bloedserieus betoog waarin ik geen ironie meer kon ontdekken.

  30. 35

    @31: ik stond in mijn knalbezopen eentje tegenover vijf nuchtere Marokkanen (of Algerijnen of Finse Zimbabwanen) waarvan er twee giechelend tegen mijn benen stonden te pissen. De overige drie stonden een beetje besmuikt toe te kijken. Ik ben (nadat ik ‘nou ja’ had gezegd en nog iets als ‘dat doe je toch niet?’) maar gewoon weggelopen toen ik merkte wat er aan de hand was. Ik durf niet te zeggen wat er gebeurd was als ik mij op een andere manier had verzet. Toen ik mijn verhaal vertelde aan een Vlaamse vriend vertelde hij dat zijn moeder, die advocaat was, toevallig een Marokkaan verdedigde die onder was gepist door twee skinheads en er wel wat van gezegd had. Terwijl zijn advocaat hem verdedigde, lag hij zelf in een ziekenhuis door slangetjes te ademen. Nu wil ik onderpiesende Marokkanen natuurlijk niet met onderpiesende skinheads vergelijken (wat denkt u wel niet!), maar u begrijpt mijn punt wellicht.

  31. 36

    @33: Even serieus: ik ben het er op zich mee eens dat er een wisselwerking plaatsvindt zoals je stelt in #25 en #33, maar dan geloof ik dat dat eerder gebeurt op collectief niveau dan op individueel niveau; dat laatste impliceer je in #20 (een negatief oordeel ‘uitstralen‘). Omdat de Marokkanen het gevoel hebben uitgekotst te worden door de Nederlandse maatschappij, keren ze zich er (verder) tegen. Dat uit zich dan in het vaker provoceren van autochtonen. Maar ik vind het moeilijk te geloven dat ze (al dan niet passief) onderscheid maken tussen progressieve en reactionarie autochtonen. Sterker nog: een skinhead wordt waarschijnlijk minder snel geprovoceerd omdat hij bekender zal zijn met vechten en met het snel oproepen van versterking van vrienden op straat dan een sociaal-betrokken UvA-studentje met lang lichtbruin krulhaar en een corduroy jasje.

    En dit moet ook nog even benadrukt worden (voordat oorzaak en gevolg worden omgedraaid): het is niet zo dat het asociaal gedrag van groepen Marokkanen verklaard kan worden door het negatief beeld van hen in de samenleving, het is zo dat er een negatief beeld van hen heerst in de samenleving vanwege hun asociaal gedrag. Dat er vervolgens een vicieuze cirkel ontstaat, dat geloof ik, maar ik geloof niet dat als het negatief beeld van Marokkanen in de samenleving opeens verdwijnt dat Marokkanen ineens even vaak mensen in het gezicht spugen als Zimbabwanen. Wel geloof ik dat het verschil minder groot zal zijn.

  32. 37

    Wat een Dhimmy (Nederlandse lafbek) moet je zijn om het je te laten welgevallen dat een stel Marokkaanse snotapen tegen je broek aanzeiken.
    De rest van dat groepje zal echt geen plaatsvervangende schaamte hebben gevoeld, maar hooguit geen aandrang gehad hebben te urineren.
    Door totaal ruggegraatloze figuren als deze schrijver is heel Nederland kapot gegaan. Ze kunnen geen grens stellen en zelfs als ze letterlijk afgezeken worden zijn ze nog te politiek-correct om er iets van te zeggen.

  33. 38

    Nou, snotapen, snotapen, het waren dan misschien wel snotapen, maar dat was ik zelf ook nog. Ik zie het zelf meer als eenvoudig rekensommetje. Vijf tegen één, dat had ik nooit gered. Als je dat laf vindt, dan ben ik maar laf. Dan maar geen ruggengraat.

  34. 39

    Mijns inziens kan al het bovenstaande samengevat worden in ‘gevoel van onbehagen’. Want dat heeft dus iedereen. Of je nou Theo, Jelle, Max of Marco heet (zomaar wat namen…), of hoe je hier mee omgaat (zie nogmaals bovenstaande), is niet van belang. Dit is wat er NU aan de hand is. En we hebben allemaal geen idee… Of een half idee berust op halve feiten of op halve conferences, of op zogenaamd betrouwbare nieuwsberichten of op persoonlijke ervaringen. Als er ‘iemand’ geen ruggengraat heeft is dat degene wel die hier WEL een heel idee over zou moeten hebben. Zolang dat er niet is moeten Max en anderen hier over schrijven! Tot dan!

  35. 40

    @37 – Die Marco… die had in zwaar beschonken toestand die vijf Marokkanen wel even mores geleerd, natuurlijk. Ja hoor… blijf jezelf dat vooral wijsmaken, held-op-sokken.

  36. 41

    Als je denkt dat je het niet redt, red je het zeker niet. Ook dat heeft niks met progressief of Marokkaan te maken.

    Waar het over gaat, is dat als jij je door anderen laat bezeiken of bespugen je daar nooit een bevolkingsgroep, noch een samenleving, noch een overheid voor verantwoordelijk kunt houden.

    Als die Brandt Corstius niet zo’n Twitternicht zou zijn, was dit akkefietje óf niet gebeurd, óf hadden we er niets over vernomen.

  37. 42

    Als die Brandt Corstius niet zo’n Twitternicht zou zijn, was dit akkefietje óf niet gebeurd…

    ‘Tuurlijk joh. Zo’n Noord-Afrikaan op de scooter checkt eerst je Twitterstatus voordat hij een fluim in je gezicht lanceert.

    Weet je wat jij gaat doen? Je gaat lekker naar Amsterdam-West verhuizen, of naar willekeurig welke Marokkanenwijk in de grote stad, en dan gaan we zien of dit jou niet gebeurt. Jij bent geen twitternicht, tenslotte.

    En als het je wel gebeurt, leg je zo’n jochie met een sierlijke budoworp even uit dat mensen dat niet fijn vinden. Toch?

    Kom op Bullie, geloof in jezelf, je kan het!

  38. 43

    Ik woon en werk in een, zoals jij dat zo fijnzinnig noemt, Marokkanenwijk en werk voornamelijk met en voor Marokkaanse medeburgers.
    In mijn ervaring werkt de Gouden Regel overal, en mocht iemand zich onverhoopt toch “als stront” gedragen, zoals enige reacties geleden werd geponeerd, dan behandel ik diegene dienovereenkomstig, ongeacht etniciteit.

    En als ik zo’n akkefietje heb hoor je mij zeker niet zeggen c.q. Twitteren, dat dat de schuld van De Marokkanen, De Burgemeester of De Politiek is.

    Het zijn predikers zoals jij, Prediker, zowel ter linker- als ter rechterzijde van het spectrum, die ieder onverkwikkelijk incident, iedere grap van een cabaretier, iedere Tweet van een politicus of BN-er aangrijpen om hun politieke vaan van rechtvaardigheid boven hun eigen goddelijke gelijk te laten wapperen, waar ik pas echt de schijt van krijg.

  39. 45

    Het belangrijkste stuk is wel dit:

    “Stond de ander tegen me aan te pissen. Een verontwaardigd ‘nou ja’ was alles wat ik kon uitbrengen. Zijn vriend begon vrolijk mee te doen. De rest stond met plaatsvervangende schaamte toe te kijken, maar greep niet in. Ik liet het maar begaan.”

    Een volwassen Nederlander die zich tegen een been laat pissen door 2 mensen en als een wijf alleen maar “nou ja” kan uitbrengen. De feminisering van de Nederlandse samenleving in enkele rake zinnen.

    Het meest verbijsterende is dat de schrijver doet alsof de marokkanen enkel tegen zijn ivoren toren hebben geplast. De volgende morgen komt meneer even beneden kijken, zich ‘onbehaagd voelen’ om vervolgens weer op de toren te klimmen om zijn hoofd zo hoog in de roze wolken te verstoppen zoals een struisvogel in het zand.

    Vol ongeloof lees ik dat Max die gasten geen ontzettende waar voor hun geld heeft gegeven en de volkomen misplaatste elitaire racistische hautaine instelling waardoor hij marokkanen ziet als ongetrainde ‘puppies’ die wel tegen hem aan mogen pissen omdat ze waarschijnlijk ‘niet beter weten.’

    “Een gevoel van onbehagen” is wat ik krijg als ik zijn verhaal lees.
    Een diep gevoel van SCHAAMTE en WOEDE dat hij letterlijk over zich heen heeft laten pissen zou zijn deel moeten zijn.

  40. 47

    Wordt er soms vanuit domrechtse sites gelinkt naar dit draadje ? Wat er geplust en gemind wordt en hoeveel komt niet overeen met wat “normaal” is op Sargasso. Een of andere knakker die de Wilders-term “dhimmi” gebruikt is b.v. heel populair.

  41. 49

    @Euro, ik heb de indruk dat Hardwerkend Xenofoob Nederland vakantie heeft. En als nuttige bezigheid minnen (of plussen) ze nu reacties.
    Ach, met een beetje mazzel verhoogt het de advertentie-inkomsten.

  42. 50

    Nounou. Ik ben na een aantal reacties maar gestopt met alles te lezen. Een mooi staaltje van framing, of beeldvorming, dit artikel. Op grond van dit artikeltje geloven veel mensen blijkbaar dat Theo zijn progressieve veren af heeft geworpen., of aan het afwerpen is. Ik zie in veel reacties de wens als vader van de gedachte. In de conference van Theo zag ik iets heel anders. Dat staat ook al in het artikel, maar wordt een beetje weg gedrukt door de al bij voorbaat ingenomen conclusie in het artikel, dat Theo zijn progressieve veren achte aan het laten is.

    Eerlijk gezegd, had ik zelf ook even een ongemakkelijk gevoel hoor, bij de conference, en nog meer bij het gelukkig erg magere applaus. Theo zette zijn publiek heel mooi op het verkeerde been, en veel mensen zijn blijkbaar al zo geïndoctrineerd door de anti-islam retoriek, dat ze niet eens door hebben, dat ze op het verkeerde been zijn gezet. Volgens mij doelde Theo in dit deel van zijn conference er juist op, dat, zelfs als 52% van de Marokkaanse jongeren criminelen zijn, ons dat niet het recht heeft alle Marokkaanse jongeren te veroordelen, en de Marokkanen als een homogene groep te benaderen. Vandaar ook al die groepen, die hij collectief weg wilde sturen, volgens mij een duidelijke verwijzing naar het gedicht van Martin Niemöller.

  43. 52

    @45: De feminisering van de Nederlandse samenleving in enkele rake zinnen.

    Ah gut. Wil je er over praten? Oh nee, dat doe je al.. drie vijf alineas lang. Over gefeminiseerd zijn gesproken.

  44. 53

    @51: Als hij dat voor je conceptie had gedaan, was je er nu niet om hiervan medling te maken. Als hij dat na je conceptie had gedaan, is je erfenis inmiddels nodig om zijn verlies aan pgb te compenseren.

  45. 54

    @47:
    Ik heb redelijk wat ervaring met islamitische culturen (buiten Nederland), en ik kan je verzekeren dat als er één ding is waarmee je in dat soort culturen absoluut geen respect zult verdienen, het is om zo’n vernedering heel gelaten over je heen te laten komen.

    Met een Joods-Christelijke achtergrond is deze overdosis aan tolerantie (andere wang toekeren) nog misschien als iets nobels te zien, in de ogen van een Islamitische cultuur is het bij uitstek een gebrek aan eergevoel en hiermee raakt de schrijver het laatste restje respect ook nog kwijt.

    Het gevolg van het zo gelaten reageren is dat deze jochies denken dat het toegestaan is een Kaffir als urinoir te gebruiken, er zijn toch geen verdere gevolgen. De volgende bij wie ze het proberen zullen kan de schrijver dankbaar zijn: hij heeft op het juiste moment geen HALT geroepen.

  46. 56

    @55:
    Je moet je helemaal niet onder laten pissen. Maar ons aan ons Joods/Christelijke “de andere wang toekeren” hebben andere bevolkingsgroepen helemaal de maling.
    Respect bij hen verdien je niet door je zo soft op te stellen.

  47. 57

    @56

    Hoe iemand die mij onderpist sociale verhoudingen ziet of hoe hij omgaat met het begrip “respect” interesseren me niet. Nergens ter wereld is zoiets acceptabel. Iemand die mij onderpist valt gewoon in de categorie “asociale klootzakken”. Als asociale klootzakken vaker van een bepaalde culturele achtergrond zijn dan is dat een andere discussie. Maar wanneer iemand mij daadwerkelijk onderpist maakt het me geen ruk uit of hij uit de Rif of uit Brabant komt. Jou boeit het dan wel ?

  48. 58

    Lijfsbehoud, lieve mensen. Heel veel meer was het niet. En doordat ik dronken was, kon het me niet zo heel veel schelen. Pas de volgende dag besefte ik wat er gebeurd was. Wat dat met de andere wang toekeren te maken heeft, ik zou het niet weten. Ik heb een vrij laffe aard en ben als de dood voor geweld, ik had graag gehad dat het anders was geweest en dat ik iets tegen mijn onderpissers had durven en kunnen ondernemen. Maar dat was niet zo. Voor zover ik mij kan herinneren, boeide het me, op het moment zelf, niet zo heel erg.

    De reden dat ik over mijn ervaring vertelde, was om aan te geven dat ik weet over welk probleem JBC het heeft. En dat probleem heeft een oplossing nodig. Nu weet ik niet wat de oplossing is, maar de ideeën die JBC aandroeg leken me alleen maar meer problemen op te leveren, waarbij ik ook wel begreep dat zijn suggestie om naar de Russische politie te kijken, een overdrijving was, bedoeld om het zaakje op scherp te zetten. Maar toch, ik kreeg het idee dat JBC ineens de reactionair liep uit te hangen, omdat hij een nare ervaring had gehad. En dat terwijl JBC toch een soort progressief boegbeeld is. Dat deed me denken aan het stukje Theo Maassen dat ik de avond ervoor zag. En nogmaals: het kan zijn dat Maassen zijn publiek een spiegel voorhield, maar ik kreeg niet het idee dat het publiek doorhad dat ze in een spiegel keken.

    De volgende keer dat ik ondergepist wordt door twee Marokkanen, zal ik ze mijn beide bilwangen toekeren en ze onder schijten.

  49. 59

    Is lijfsbehoud niet gewoon een teken van arrogantie?
    Het is je taak je verplichting om er wat aan te doen en ja desnoods met geweld. Verzet noemt men dat.
    Ook al is men met 10 man , eentje kun je er toch wel voor de kloten trappen hoe dronken men ook is.
    Je creëert het volgende slachtoffer door die eeuwige tolerantie en lafheid.
    Wat had je gedaan als er een vrouw in elkaar was geslagen door haar vriend aan de overkant van de straat?
    Ik was te dronken?
    De daadwerkelijke asociale is degene die niet corrigeert zoals men in de natuur wel zou doen.
    Mochten mijn kinderen ondergepist thuis komen zou ik gefaald hebben in mijn opvoeding,
    Dan liever de kop kapot.

  50. 60

    @57:
    Het boeit mij in zoverre wie mij onderpist, dat het wel zeker symptomatisch is voor een bepaalde bevolkingsgroep om een dergelijke daad te verrichten. Als een autochtone Brabander dat zou doen, in een dronken bui, doet hij dat niet vanuit een oogpunt van vermeende superioriteit ten opzichte van het onder te pissen subject. Bij deze jongens zit er meer achter dan enkel baldadigheid, het is een uitdrukking van de manier waarop zij naar die persoon kijken. Een mede-moslim zouden ze niet onderpissen. Het is dezelfde categorie als voetballen met kransen op de Dam.

    En de reden dat er in Brabant relatief weinig van dit soort incidenten zijn, in vergelijking met de voormalige gereformeerde gebieden (Zaltbommel, Ede, Wageningen, Tiel, Veenendaal, Zeist, Nieuwegein et cetera) is dat de volksaard hier toch anders is. Lomper, boerser en met meer sociale cohesie. Hier is nooit de andere wang toegekeerd, met als gevolg dat die Marokkaanse groepjes hier ook nooit de kans gehad hebben om hun terreur zo uit te breiden.

  51. 61

    @59: ik had er misschien wel een voor z’n blote kloten kunnen trappen, maar ik schatte zo in dat ze uit waren op een dergelijke reactie en dat ik dan wat verder van huis zou zijn. Ik had ze graag een lesje geleerd, maar dat heb ik niet gedaan. Ik zou er trouwens ook niet toe in staat zijn geweest, ik had ze hooguit nog wat meer lol kunnen laten beleven, vrees ik. De volgende dag kon ik me trouwens niet herinneren bang te zijn geweest, en ik ook niet kwaad. Of dat arrogant is, durf ik niet te zeggen. Zo heb ik er nooit naar gekeken.

  52. 62

    Ik had waarschijnlijk wel een klap uitgedeeld, niet omdat ik zo dapper ben, maar juist omdat ik te laf zou zijn om later te moeten toegeven dat ik te laf was om een klap uit te delen.

    Ik vind het dan ook wel dapper van Max om gewoon niet toe te geven aan die innerlijke anticipatie op macho-hoon, en er bovendien gewoon eerlijk over te zijn. He faced it toch maar all en zo, die macho-hoon dus, and he stood toch maar tall en zo.

    Wat hebben we in elk geval geleerd: lafheid is een groot taboe, en dan vooral op internet, waar immers iedereen dapper is.

  53. 63

    @Max Molovich: Je hebt juist gehandeld. Terugtrekking was in jouw situatie de verstandige en juiste reactie. De daders maakten in dit geval gebruik van een verrassingsaanval en ze waren daarom strategisch gezien enorm in het voordeel. Door je terug te trekken zijn ze dat voordeel kwijt.

    Doordat je je teruggetrokken hebt, kun je hergroeperen (eventueel versterking inschakelen). Je kunt ze opsporen en je kunt een verrassingsaanval op hun uitvoeren, Wanneer je de tegenaanval goed plant ligt het overwicht en het strategisch voordeel echt aan jouw kant. Maar je moet wel snel zijn, de oorspronkelijke daders hebben snel door wanneer ze beter de benen kunnen nemen.

  54. 64

    @59: Wat had je gedaan als er een vrouw in elkaar was geslagen door haar vriend aan de overkant van de straat?

    Je belt de politie?

    @Krekel: Ik weet niet of het een taboe is. Bullie en consorten hebben teveel Amerikaanse actiefilms gezien denk ik. Chuck Norris kan met een round house kick een hele bende minderheden uitschakelen. Zoiets zien ze zichzelf ook wel doen, denk ik.

  55. 65

    @Marco

    …het wel zeker symptomatisch is voor een bepaalde bevolkingsgroep om een dergelijke daad te verrichten

    Wat is dit voor racistische bagger man ? Denk even na.

    Waarom pissen trouwe moskeegangers en gehoofddoekte Hema-verkoopsters anderen niet onder vanuit een islamitisch superioriteitsgevoel ? Maar als asociaal tuig met een islamitische achtergrond dat wel doet dan is het opeens wel vanuit hun cultuur ? Wat ’n kul toch.

    Een Marokkaan die jou onderpist kijkt misschien neer op niet-moslims maar dat is niet de reden dat ie jou onderpist. Hij pist jou onder omdat ie een onopgevoede, gewetenloze klootzak is.

    Jouw reactie is symptomatisch voor de domme manier waarop over etniciteit en wangedrag wordt gesproken in Nederland. Dat veel meer Marokkanen asociale klootzakken zijn betekent niet dat een Marokkaanse asociale klootzak een asociale klootzak is omdat hij Marokkaans is.

  56. 67

    Dit soort jongeren horen denk ik meer bij wat we ‘straatcultuur’ noemen dan bij de islamitische cultuur. Daar zitten relatief veel jongeren van Noord Afrikaanse afkomst bij maar ook jongens uit andere etnische groepen.
    Overigens begrijp ik goed dat Max niet als een Hollywood held reageerde. Het was per slot 5 tegen 1.
    Waar ik moeite mee had was dat Jelle Brandt Corstius met zijn actie gelijk van het linkse naar het ‘reactionaire’ kamp werd gestuurd. Zijn optreden op tv was onhandig. Hij moest bijvoorbeeld al snel toegeven dat hij niet zeker kon weten dat het Marokkanen waren. Iedereen die onterecht grof bejegend wordt reageert daar weer anders op. De nuance verdwijnt soms even uit beeld omdat andere hersendelen de overhand nemen.
    Wie de voorstelling van Theo Maassen heeft gezien kan bevestigen dat hij werkelijk alle groepen (de PVV kan zijn bloed wel drinken!) in de Nederlands samenleving het land uit wilde zetten en op het eind constateerde dat hij alleen overbleef. Dat was de rode draad van zijn verhaal.
    Wat ik waarneem is dat het begrip voor straatcultuur ook aan de linkerzijde aan het afnemen is. Dat gaat niet veranderen door progressieve mensen weer aan te leren politiek correct te denken.
    Dat kan alleen ten goede keren als het gedrag van ‘jongeren van de straat’ verandert. Ze zullen altijd de racistische kaart blijven spelen, zoals ze alles zullen inzetten om hun eigen gedrag te rechtvaardigen.
    We hebben deze dagen gezien dat ook Nederlands asociaal tuig weer lachend wegkomt met een licht taakstrafje. Ik vrees dat de overheid wat steviger moet optreden dan zij tot nu toe heeft gedaan.

  57. 69

    @60: “Een mede-moslim zouden ze niet onderpissen”.

    Wat een ongelooflijke domheid (en dit is maar één van je vele domme zinnetjes). Of heb je er enig bewijs voor, dat ze Max eerst naar zijn religie hebben gevraagd?