Gayparade niet schandalig genoeg

Ik moet bekennen dat ik er altijd tweeslachtig tegenover heb gestaan, de Gay Parade. Tuurlijk, iedereen moet maar doen wat ie niet laten kan, maar wat kunnen al die blote billen in leren pakjes nu bijdragen aan de emancipatie van de samenwonende homo’s om de hoek? Worden zij nu juist niet versleten voor radicale seksuele terroristen?

Vandaag de dag lijkt dat probleem opgelost. De multinationals hebben het feest als een goedkope advertentieplek ontdekt en Shell, IBM, ING en ABN Amro varen voor 100 euro met logo’s door de grachten. En elke emancipatiebeweging die zo wordt omarmd door de commercie krijgt de kus des doods, dat is bekend. Immers, peperdure imago’s lenen zich niet voor een associatie met iets als paarse dildo’s en stomende homoseks.

Ongetwijfeld zal deze nieuwe wurggreep niet de enige reden zijn waarom de Gay Parade steeds minder tevreden bezoekers trekt. Niet alleen is de nieuwigheid er wel een beetje van af, maar ook het spektakel laat te wensen over. ‘Een heteroparade zonder blote billen’ tekent de Volkskrant op. Saai. Het is niet vreemd.

Nederland en ook Amsterdam zijn al jaren aan een ernstige vertrutting bezig en ook de homo’s hebben zich in slaap laten soezen. Het past in de tijdsgeest: we vragen ons niet meer af of iemand tegen de stroom mag in roeien. We verlangen dat ‘iedereen zijn steentje bijdraagt aan de maatschappij’ en zich een beetje ‘fatsoenlijk gedraagt’. Op zich een nobel streven, maar fatsoensrakkerij kan ook te ver gaan. In Nederland denderen we weer hard op een moralocratie af: we verlaten het standpunt dat als iemand met z’n gedrag niemand kwaad doet, er ook niks mis mee is. We worden één grote verstikkende morele zuil, een 300 kilometer brede tornado van normen en waarden.

Dus juist nu de Gay Parade een braafheid krijgt die ik voorheen voor de homoscene wenselijk achtte, begin ik te twijfelen. Misschien is het juist goed dat mensen met de uitersten aan gedrag geconfronteerd worden en daardoor hun braaf samenwonende homoburen oorverdovend normaal vinden. Misschien mag best pijnlijk duidelijk zijn wat individuele vrijheid betekent. Dat je pas écht tolerant bent als je uit principe accepteert wat je persoonlijk irritant vindt.

Één ding staat voor mij als een paal boven water (vergeef me het gezegde): homo-emancipatie is ook in Nederland nog lang niet voltooid. Toen ik 10 jaar geleden voor de klas stond en pubers probeerde maatschappijleer bij te brengen, ben ik me rot geschrokken over de homohaat. Voornamelijk van kinderen van allochtone afkomst. Voor een lesbische en een homocollega zou het zelfmoord zijn geweest om voor hun geaardheid uit te komen. En zo ervaarden zij dat ook.

En dat maakt de tegendraadsheid in mij wakker, ik ben om. Mijn advies aan Amsterdam en de Gay Parade: gooi de bedrijven eruit, trek de schandalige pakjes maar weer aan en laat het volk maar morren!

  1. 1

    De schandaligste boot was toch wel die met Hans Klok, Gerard Joling etc.
    Ongeinteresseerd naar het publiek staan kijken, continu bellen en in een witte outfit van de Coolcat.

    Vroegah was het inderdaad véél leuker.
    Toen was de muziek nog hard en schrok men niet als een grootgeschapen Braziliaan zijn merchandise liet zien.

  2. 2

    Vroegah, tja..vroegah is dus voorbij in amsterdam. Na een tijdje rond de gaytown van Zwitserland Zuerich gewoond te hebben, met een gay parade van 1,5 miljoen en no hassles at all door andersdenkenden weet ik het zeker, het is voorbij in Amsterdam. Tijdens de parade kwam ik veel nederlanders tegen wiens woorden boekdelen spraken.

    Zomaar een verhaaltje:

    http://www.swix.ch/spot25/englisch/szene.html

  3. 3

    De gaypride in Zwitserland ( daar heet het nog steeds Christopher Street Day) trekt écht geen 1.5miljoen bezoekers hoor:P
    Dat is de Streetparade, een technofeest voor yuppen.

    Volgens nieuwsberichten over de gaypride in Zurich waren er dit jaar hooguit 10.000 bezoekers.
    Keulen heeft nu de positie van Amsterdam overgenomen als grootste gaypride in Europa.

    Maar Amsterdam kan zich op bepaalde terreinen nog wel de gay-capital van Europa noemen.
    Ben je een leer- en/of sm-nicht dan moet je in Amsterdam wezen ( of Berlijn maar Duitsers schijnen minder ruig te zijn)

  4. 4

    IC, kwam een langs. Om amsterdam een gaycapital te noemen is ietwat terzijde. Elke homo/lesbienne zal u vertellen dat het momenteel “oorlog” is en je je welzijn niet uit. Ik kan hier vrij opgewonden over worden, het is werkelijk niet te doen in Amsterdam..loopt U wel eens over straat en, U kent de taal beter dan ik, luistert U ook wel eens.

    Mijn laatste wandeling naast overduidelijke gay gasten door amsterdam (met kleine letter) was een schaamteloze vertoning omdat ik, hij(2) en zij(2)wisten van mijn gebrekkige arabische taal kennis. Ik dus al lopend vertalen en werd er spuigziek van, geen incident maar omni door geheel oost en de binnenstad. Ik word er nog boos om zeker nu er personen zijn die maar niet die bril willen afzetten en inzien dat het niet meer was zoals vroegah.

  5. 5

    Maar weet U geachte Youssef, om vanuit uw stoel een stempel te drukken op iets wat ikzelf in ieder geval twee maal geheel heb meegemaakt als “Yuppen festijn” terwijl de straten vol liepen met gay’s is zwak. Is uw mening over Libanon ook zo gestoeld, ik hoop het niet.

    ook yuppen zeker??

    [URL=http://img426.imageshack.us/my.php?image=juppenod0.jpg][IMG]http://img426.imageshack.us/img426/1233/juppenod0.th.jpg[/IMG]

  6. 7

    Ik ben 1x naar de streetparade geweest en het was gewoon een zwitsers antwoord op de LoveParade. ( alleen beter)
    Dat er ook holebi’s rondlopen maakt het niet meteen een gayparade.
    Anders zouden we de FFWD in r’dam ook meteen bestempelen als een gayparade.

    Maar een gayparade is het dus zeker niet. Dat is de Christopher Street Day. En die trekt minder bezoekers dan de Gaypride in Amsterdam.

    Elke stad kent homofoben. In Londen uiten de homofoben zich ook met geweld, gescheld en zelfs met spijkerbommen.
    In elke grote stad is dat zo.
    Als ik als homo-zijnde door amsterdam rondloop dan voel ik me niet minder onveilig dan in bijv. Barcelona, Berlijn en Londen ( de andere steden die strijden om de titel gay-capital)
    Ook daar heb je notoire gaybashers.
    Ik zeg niet dat er in a’dam totaal geen gaybashers zijn. Het is alleen vreemd om amsterdam haar titel van gaycapital te ontzeggen alleen om het feit dat er gaybashers zijn.

    Misschien hebben mensen die bril wel afgezet maar daarvoor in de plek meteen een andere opgezet en daarmee homo-amsterdam voortdurend op een negatieve/pessimistische wijze bekijken.
    En dan bedoel ik niet alleen de homo-emancipatie maar ook het homo-uitgaansleven zelf.
    Te vaak wordt Amsterdam (en vaak ook NL) bestempeld als passe en saai.
    Maar nergens in Europa kom ik leuke tenten tegen als bijv. de Trut, Studio80, Sugar, HabibiAna etc tegen.

  7. 9

    lijken me zeker geen yuppen! Maar dat terzijde.

    Het is volgens mij echt een goede zaak dat het allemaal wat braver wordt. Ten eerste omdat ze dan normale (ja normale) homofielen niet meer zo voor schut zetten.
    Ten tweede, volgens mij is dat hele gaypride fenomeen een symptoom van onderdrukking. Zodra homofielen meer geaccepteerd worden en daardoor minder gefrusteerd raken zal hun neiging tot dergelijke wanvertoningen wel afnemen.
    Ik snap trouwens sowieso niet wat je in amsterdam moet doen ware het niet voor de musea.
    Goh, als ik nu nog niemand geprikkeld heb dan weet ik het niet meer ;-)

  8. 10

    @Tuur: Primadeluxe.

    @Youssef: Soms *kuch* ben ik in het diepst van mijn gedachten een grote lul*. Ik moet mijn adrenalinespiegel met de geest zien in te tomen, een kwestie van leven lang leren, voor mij dan.

  9. 11

    Nou een beetje kritiek op het homo-leven in Amsterdam is wel gepast ( mijn reactie was wellicht te positief)

    Het uitgaansleven is niet meer wat het geweest was.
    De circuit-feesten worden steeds vaker gedomineerd door anabolen-verslaafde sportschoolnichten die hun eigen naam niet eens kunnen spellen.
    Clubs als Exit en YouII halen alleen dj’s in huis die alleen muziek van Kylie- en Britney-adepten kunnen draaien.
    De ARC begon heel leuk maar is nu een hangplek geworden van troosteloze kantoortypes die zich storten op de champagne en oesters ( je kan er zo een gayversie van The Office opnemen)

    En het COC is natuurlijk gewoon bagger en heeft haar tijd gehad.

  10. 12

    Mijn positie is dat de Gay Parade ons op een carnavalesque manier vertrouwd en dus meer comfortabel maakt met homosexualiteit. Exposure is immers gewenning. De commercie kan de Gay Parade die psychologische basis niet ontnemen.

  11. 14

    @9:
    Het hele idee achter die parade is (volgens mij, ik heb daar geen bronnen voor) de acceptatie van het ‘sexualiteit’-gedeelte van homosexualiteit. Anders krijg je van die Hollywoodfilmhomo’s, die gezellig samenwonen in een strak gedesignd huis en soms zelfs zoenen, maar nooit geile neukseks hebben. Een ‘brave’ gayparade conformeert daaraan en verliest dus zijn doel.

  12. 15

    @ geweldig! Dus als ik dadelijk in het centrum een vent zie lopen met een blonde pruik op van een halve meter, rode rupsbanden als lippen en zijn mannelijkheid uit zijn broek voel ik me op meer op mijn gemak. Kan niet wachten. Jammer dat de normale homofiel daar mee geassocieerd wordt.

  13. 16

    @Scilnv. Idd. Ik moest ook eerst even op een praalwagen in het openbaar een meisje neuken anders was met dat binnenshuis nooit gelukt! Was ik zo’n gezellige hollywoodhetero geworden die alleen zoende en nooit geile neukseks had!

  14. 17

    @ Scilnv

    Hear, hear!

    Hoe uitbundiger, hoe beter.
    Ik geef geen geld uit aan drank en toegangskaartjes om vervolgens geconfronteerd te worden met burgerlijke parades en feesten.
    Een extravagante, ordinaire met geile neukseks geassocieerde pride is véél leuker.

    Wat heteros ervan denken kan mij geen ruk schelen. (sorry)
    1 dag per jaar ( of eigenlijk 3) de “heterowereld” tonen dat sommige gays ook zo kúnnen zijn kan geen kwaad

  15. 18

    @Tuur, was geen spot maar welbevinden in uw reactie:)

    @Youssef: Oesters..In een oude klassieker zoiets als Spartacus of Ben Hur is een scene eruit “gewipt” waarin de hoofdrolspeler (charlton heston) voorzichtig in het badhuis spreekt tot een jongeman, ging zo(iets):

    some like ousters some like snails?

    Dat kon dus niet en de scene verdween.

  16. 19

    Och, die multinationals die horen daar toch echt bij : zij beginnen er juist voor uit te komen dat zij BI zijn…

    Man of vrouw, maakt ze niet uit, ze naaien je hoe dan ook!

  17. 21

    haha @esgigt

    @Youssef. Wat een asociale en maatschappelijk onverantwoorde houding. Ik hoef u niet te vertellen dat homosexualiteit nog niet volledig geaccepteerd is in Nederland. Veel normale homo’s doen hun best om te zorgen dat dit wel gebeurd, een proces met vele stapjes wat op weinig aandacht kan rekenen. En dan komen er een stel lopende testosteron vaten met een voorliefde voor idiotie op HET JOURNAAL om ons beeld van homo’s een flinke draai te geven, maar ja, als jij maar een leuke dag hebt, toch?

  18. 22

    Het is volgens mij echt een goede zaak dat het allemaal wat braver wordt. Ten eerste omdat ze dan normale (ja normale) homofielen niet meer zo voor schut zetten.

    Wat een typisch hollandse mening, nooit aan kunnen wennen. Mensen die 3 dagen lang volledig los gaan en dan de rest van de 365 dagen hard doe’s normoal roepen naar jan en alleman.

  19. 23

    … vergeet nog dit toe te voegen (voor de noodzakelijke nuance) :

    Deze bedrijven gebruiken, in mijn ogen, de Homo-, Lesbo- en Bi-gemeenschap om een sociaal beeld om zichzelf heen te creëren. Ik kan mij niet voorstellen dat binnen een van deze bedrijven iemand die openlijk voor zijn geaardheid uitkomt, een evengrote kans krijgt om carriere te maken als zijn/haar hetro collega.

    Natuurlijk, ik kan me daarin vergissen.

  20. 24

    @ Tuur

    Dan verschillen wij daar van mening.
    Dat een deel van de bevolking het niet kan opbrengen om de holebi-gemeenschap in NL als een diverse gemeenschap te zien, moet de holebi-gemeenschap niet beletten om 3dagen lang feest te vieren.
    Een feest dat over de hele wereld wordt gehouden en bekend staat om haar extravagante uitingen.

    En dan vraag ik me ook nog af wat een normale homo is?
    Ik beschouw mezelf als een normale homo. Maar een homosexuele travo of een leernicht doet dat zeker ook.
    Mogen die zich niet even laten gaan en er trots op zijn dat zij een travo/leernicht/speedo-nicht of trans zijn?
    Ik weiger mij in te laten palmen door homos die alles op alles zetten om de buitenwereld vooral aan te tonen dat wij net als heteros zijn.
    Bullshit ( als ik zo vrij mag zijn)
    Wij zíjn anders, punt uit. Een homo is niet hetzelfde als een hetero.

    Dat de media kennelijk alleen maar geilen op de botenparade en leernichten met rimpelkonten en manboobs en de andere activiteiten ( discussieavonden, bijeenkomsten voor joodse homos, islamitische homos, tentoonstellingen etc etc) negeren is helaas jammer.
    Wat we dan vooral niet moeten doen is de pride braver maken.
    Wat wel gedaan moet worden is de rest van NL aantonen hoe en wat de andere activiteiten zijn.

    Wat NL te zien krijgt is gewoon een deel van de holebi-gemeenschap. Een significant deel van de holebi-gemeenschap.
    En daar mogen “wij” best trots op zijn.
    Homo-emancipatie hoeft geen obstakel zijn om me even te laten gaan.
    Homo-emancipatie en een extravagante pride kunnen best samengaan

  21. 26

    @Youssef
    “Mogen die zich niet even laten gaan en er trots op zijn dat zij een travo/leernicht/speedo-nicht of trans zijn?”
    Mij lijkt de behoefte om trots te zijn op je seksuele geaardheid een gevolg van onze culturele onderdrukking. Een hetero is toch ook niet trots op zijn geaardheid? Zaak is dus de acceptatie te vergroten, zorgen dat homo’s als volledig normaal worden gezien.

    “Ik weiger mij in te laten palmen door homos die alles op alles zetten om de buitenwereld vooral aan te tonen dat wij net als heteros zijn.
    Bullshit ( als ik zo vrij mag zijn)
    Wij zíjn anders, punt uit. Een homo is niet hetzelfde als een hetero”
    Inderdaad er is een verschil, maar dat houdt toch op bij seksuele geaardheid? Of wil jij altijd als “die homo” gezien worden? Dat kan, maar ik denk de de meeste mensen als persoon gezien willen worden en niet omhulsel van hun seksualiteit.

    Ik denk dat de afwijkende wensen en neigingen van de holebi gemeenschap voor een groot gedeelte zijn veroorzaakt door onze cultuur en met de uitvoering hiervan houd je die cultuur in stand. En dat is jammer.

  22. 27

    De meeste leuke feesten in amsterdam zijn “heterovriendelijk” zoals een van de organisators zijn feestje noemt. Dat is op zich grappig bedoeld maar zo is het wel, naar mijn idee. Ik heb het gevoel dat dat juist homoemancipatie is. Dat alles uiteindelijk weer mengt! En dat is op dit moment zo, naar mijn bescheiden mening. Tenminste als je kijkt naar de feesten waar géén draaiorgelhouse wordt gedraaid of anabolenpenose massaal acte de presence geeft. Maar ik denk dat die laatste feesten juist een exceptie vormen of een buitencategorie :).
    .
    De homo emancipatie of de vertrutting afmeten aan het aantal barebackende jongens op een voorbijdrijvend pontje vind ik wat al te gemakkelijk. En al helemaal om “het Groot Kapitaal” vervolgens de schuld te geven van dat het allemaal minder wordt.
    .
    Ik vind het er meer op lijken dat een en ander opgetekend is vanuit het perspectief van een zure maatschappijleraar die zich toch vooral wil verkneukelen aan andermans extroversie als hij een blik uit zijn klaslokaal werpt.
    Maar ja misschien bekijk ik de wereld wel met iets te jonge ogen en door een veel te roze bril. :P

  23. 28

    “afwijkende wensen en neigingen”..pffft, er is nog een lange weg te gaan blijkt, terug naar af. Het gebruik van het woord “afwijken” in de hele alinea van @Tuur zegt zo veel, bij mij althans.

    Jammer.

  24. 29

    Mij lijkt de behoefte om trots te zijn op je seksuele geaardheid een gevolg van onze culturele onderdrukking. Een hetero is toch ook niet trots op zijn geaardheid? Zaak is dus de acceptatie te vergroten, zorgen dat homo’s als volledig normaal worden gezien.

    Nogmaals, homo-emancipatie/acceptatie hoeft een pride niet in de weg te staan en vice versa.
    Een mens kan trots zijn op verschillende aspecten van zijn of haar leven en de andere aspecten weer als doodnormaal beschouwen. De buurman kan bijv. trots zijn op het feit dat hij een expert is op het gebied van koelkasten en het feit dat hij graag kakkerlakken ontleedt beschouwt hij misschien als normaal. De buurvrouw kan weer trots zijn op het feit dat zij een dubbele D-cup heeft en een nymfomaan is. En het heel normaal vinden dat zij alleen van techno houdt en alle andere soorten muziek bagger zijn in haar ogen
    Een homo kán weer trots zijn op het feit dat hij een andere sexuele geaardheid heeft.
    De Pride moet gezien worden als een soort FFWD-parade.
    Een zéér grote groep mensen die samenkomen om te vieren dat zij samen 1 aspect delen waar zij trots op zijn, homosexualiteit.

    Inderdaad er is een verschil, maar dat houdt toch op bij seksuele geaardheid? Of wil jij altijd als “die homo” gezien worden? Dat kan, maar ik denk de de meeste mensen als persoon gezien willen worden en niet omhulsel van hun seksualiteit.

    De homogemeenschap is divers. Je hebt normale homos die alleen anders zijn omdat zij homo zijn en voor de rest ook gewoon in Almere wonen, SBS6 kijken en op vakantie gaan naar Alanya, net als de hetero-buurman.
    Maar er is ondertussen, al decennialang, een subgroep die het homo-zijn heeft ontwikkeld tot levensstijl.
    Je gaat naar gaybars, kijkt gay-TV, luistert naar gaymuziek, winkelt in gay-kledingzaken etc etc.
    Die subgroep mag niet onderdrukt worden omwille van het feit dat een andere groep homos het als naar beschouwt dat juist die subgroep tot “normaal” is gebombardeerd door de media.
    Die “normale” homos hebben dan kennelijk niet geleerd dat diversiteit juist benadrukt moet worden en dat geen enkele groep zich moet conformeren aan de eisen van een andere groep alleen omdat deze het zo “naar” vindt.

    Ik denk dat de afwijkende wensen en neigingen van de holebi gemeenschap voor een groot gedeelte zijn veroorzaakt door onze cultuur en met de uitvoering hiervan houd je die cultuur in stand. En dat is jammer.

    afwijkende wensen en neigingen?
    Sorry maar dat is nou pas echt een staaltje conservatief en stijfburgerlijk denken.
    Waarom afwijkend? Wat is de homo-norm?
    De gaylevensstijl-cultuur moeten we respecteren en accepteren. Het is niet afwijkend maar op dit moment voor een grote groep gewoon de norm!

  25. 30

    @Larie, denk dat het wel meevalt hoor , misschien is mijn woordkeus niet de juiste. Ik heb het bijvoorbeeld over de behoefte om trots te zijn op je geaardheid. De behoefte van homo´s om telkens weer de verschillen te benadrukken. De behoefte om je piemel te laten zien op tv. Ik denk dat ik genoeg homo´s in mijn directe omgeving heb om te kunnen concluderen dat die behoefte van sommigen een grote groep schaad.

    Met afwijkende wensen en neigingen heb ik het dus niet over seksuele voorkeur.

  26. 32

    Hier in Rotterdam zijn sowieso helegaar geen homo’s,….
    [img]http://i58.photobucket.com/albums/g270/Y_Podorkin/kapitein_groot.jpg[/img]
    …wél zat boten…

    Als homo’s zonodig en- masse in Amsterdam een feestje willen vieren….
    Prima! Maarrr,…mits kapitein met geldig vaar- en tolbewijs ja!
    Pas dán: ”Ahoy maatje!,..trossen los!,..recht-zo-die-gaat!”
    Begrepen!

  27. 36

    Morgen in uw Theater:)

    [URL=http://img322.imageshack.us/my.php?image=morgeninuwtheaterdw2.gif][IMG]http://img322.imageshack.us/img322/8840/morgeninuwtheaterdw2.th.gif[/IMG]

  28. 40

    hehe eindelijk

    @youssef
    idd, iedereen kan trots zijn op iets anders. Als homofiel meer als normaal werd beschouwd was die trots waarschijnlijk minder aanwezig. Het is een reactie op. Maar ik vind het uiteraard prima als iemand trots is op wie hij/zij is.
    De homo gemeenschap is inderdaad divers. Maar het valt wel onder dezelfde noemer. En dat is mijn probleem met de gaypride. Noem het dan geen gaypride, maar leathergay en travestieten anabole pride of zoiets. Het enige homo festival wat echt groot in het nieuws komt is dit. En het is geen goede afspiegeling van de gehele homo-scene. Dus daarom vind ik dat het of allemaal wat braver moet, zodat het een betere afspiegeling is. Of dat de opzet veranderd moet worden, zodat duidelijk is dat het hier een veel selectere groep betreft dan alle homo’s.
    ‘Die subgroep mag niet onderdrukt worden omwille van ..” Volledig mee eens.
    “Die “normale” homos hebben dan kennelijk niet geleerd …….” Dat is dus het probleem, die “normale “homo’s hebben dus niks te kiezen of te leren.

    Nog even over afwijkende wensen en neigingen. Dit is absoluut niet kwetsend bedoeld. Ik heb als norm genomen homo’s die hun seksuele geaardheid slechts een bescheiden onderdeel zien van hun identiteit. Misschien is dit onterecht, wellicht was dit onduidelijk.

    alweer spam?

  29. 42

    @Tuur: “Mij lijkt de behoefte om trots te zijn op je seksuele geaardheid een gevolg van onze culturele onderdrukking. Een hetero is toch ook niet trots op zijn geaardheid?”

    Hetero’s dragen anders wel degelijk bakken vol sexualiteit uit door middel van kleding, haardracht, make-up en noem maar op. Dat is misschien niet een trots zijn op de geaardheid maar wel zeker een uiting er van. En trots zijn op het lichaam, de uitstraling, de sexualiteit.

    Eigenaardig genoeg zullen dit soort discussies niet voorkomen nav het zomercarnaval in R’dam bv. De angst dat elke man zal denken dat elke vrouw het normaal vind zomers met veren op haar harses en een mini-bikini rond te paraderen is er dan niet.

    Ik denk ook niet dat de canal parade direct homosexualiteit geaccepteerd zal maken maar het lijkt me ook geen goed principe het maar te laten omdat ‘men’ misschien wel eens kan denken dat elke homo met blote billen op een boot wil staan.

  30. 43

    Bij hetero mannen werken zulke beelden een ieeek gevoel op , is een natuurlijke reactie , geen discriminatie gevoel t.o.v. homo’s.
    Het is provocerend gedrag uitlopend op een pathetische carnalvalsvoorstelling. U kunt het uitleggen als een nieuwe laagje acceptie ieder jaar , ik ben van mening dat het zo onderhand schadelijk is voor het imago.
    maar goed jullie feestje , jullie stad. Al had ik jullie liever gezien op het rode plein een paar maand geleden.
    Het rotterdams festival heeft al heel wat jaren een traditie ook vanuit het vaderland , een chick met veren in de bibs is wat anders als een dragqueen met borstharen en een roze lingeriesetje die naar jou wijst en roept come to papa…

  31. 44

    @Yevgeny Podorkin “Hier in Rotterdam zijn sowieso helegaar geen homo’s,….” : Pim Fortuyn was volgens jou de laatste, dan?

    Dan kent jij jou stad niet… :-)

  32. 45

    Als het idee van homo-emancipatie is dat busladingen provincialen een dagje aapjes komen kijken naar vreemd geklede mannen en vrouwen op boten, dan is de Gay Pride daar een prima middel voor. Ikzelf heb eerder het idee dat de Gay Pride bij de gemiddelde Nederlander juist het beeld oproept dat alle homo’s leernichten of dragqueens zijn en daarmee homosexualiteit juist weer in het hoekje van ‘vreemd en afwijkend gedrag’ plaatst.

    Begrijp me goed: ik vind een van de grootste verworvenheden van Nederland de vrijheid om je zonder angst anders te kunnen kleden, gedragen en uiten dan de gemiddelde burger (voor zover er zoiets als een gemiddelde burger is). Ik vind het dan ook prima om zoiets als de Gay Pride te organiseren. Maar met homo-emancipatie heeft het m.i. niets te maken.

  33. 47

    @43: Die ‘ieeek’-reactie betekent juist wel dat er nog sprake is van onderhuidse discriminatie. Het is dezelfde ‘ieeek’- reactie als bij een groepje Marokkanen op straat. Dat is precies waar zo’n parade op mikt.
    Komt nog bij dat ik het me als hetero kan indenken dat het als homo wel eens leuk is om nu eens niet gebombardeerd te worden met heteroseksuele prikkels, maar het om te draaien (alhoewel dat misschien ook zijn voordelen heeft; zouden homo’s minder beïnvloedbaar zijn door reclame’s die sterk leunen op seksuele prikkels gericht op hetero’s?)

  34. 48

    Pim homo? Je bent niet wijs Esgigt! Ik zie hem nóg binnenkomen,..in de Trokkedero,..niks géén oog voor de Heeren! Ging óók, net als de boys van Transvalia, lustig met het vingertje rond,….én…zat óók almaar achter de wijven aan,…dus…
    Je demoniseert. :)

  35. 49

    onderhuidse discriminatie ? grappenmaker , dan kan er iedere dag
    wel een andere parade komen. sm , minima whatever
    Er is sprake van een fatsoensgrens , aanstootgevend gedrag.
    wettelijk strafbaar op welk een andere dag.
    Blijkbaar ben ik homofoob als een een leernicht op een bootje doet alsof hij zijn partner van achteren neemt.
    soi ,so be it.

  36. 51

    Blijkbaar ben ik homofoob als een een leernicht op een bootje doet alsof hij zijn partner van achteren neemt.

    Blijkbaar ben ik heterofoob als ’s avonds de neuk-me-dan reklame begint..

  37. 52

    “…een chick met veren in de bibs is wat anders als een dragqueen met borstharen en een roze lingeriesetje die naar jou wijst en roept come to papa…”

    Vindt je, ik zie weinig onderscheid eigenlijk. De mini-bikini, wapperende borsten, glitters, lovers en veren vind ik bij beiden nogal excentriek staan.

    @hemaworstje: “Bij hetero mannen werken zulke beelden een ieeek gevoel op , is een natuurlijke reactie , geen discriminatie gevoel t.o.v. homo’s.”

    Ook al zal je er niet de intentie mee hebben, de homosexueel voelt de gehele dag de ieeeek gevoelens van zijn of haar omgeving en dat is weinig prettig. Dan doel ik niet op de canal parade maar de gewone dingen als hand in hand op straat lopen of elkaar afscheid zoenen of iets.

  38. 53

    Dan doel ik niet op de canal parade maar de gewone dingen als hand in hand op straat lopen of elkaar afscheid zoenen of iets.

    Of droogvrijen midden op de dansvloer, “zelfs” voor de heteroman ergerlijk.

  39. 55

    @47:

    Die ‘ieeek’-reactie betekent juist wel dat er nog sprake is van onderhuidse discriminatie. Het is dezelfde ‘ieeek’- reactie als bij een groepje Marokkanen op straat.

    Nee hoor, een ‘ieeek’ reactie als je twee leernichten op een bootje ziet droogneuken, is dezelfde ‘ieeek’ reactie als wanneer je een man en een vrouw in provocerende kleding op een bootje ziet droogneuken. Het heeft niets te maken met homo-discriminatie, maar alles met de vrijheid om het afstotelijk te vinden sexuele handelingen in het openbaar uit te (zien) voeren.

    Dus nogmaals: als de Gay Pride erop gericht is bij het algemene publiek het vooroordeel te bevestigen dat homo’s allemaal rondneukende exhibitionisten zijn die een publiek nodig hebben om tot de ultieme sexuele beleving te komen, dan zou ik zeggen: missie geslaagd. Als het doel is om bij het algemene publiek het beeld op te roepen dat homo’s gewoon normale mensen zijn, dan kunnen ze er beter accuut mee stoppen.

  40. 57

    @Scilnv
    Je kan toch moeilijk gaan zeggen dat de Gay-pride parade de gemiddelde homo laat zien.
    Nee laat ik het anders zeggen.

    Je kan toch moeilijk gaan zeggen dat de verslaggeving van de Gay-pride parade de gemiddelde homo laat zien.

    das beter.

    En op die manier volg ik JdB, met zo’n verlsaggeving ga je dat eeik gevoel niet weghalen of ga je geen extra goodwil kweken.

    Maar ik begrijp ook de opmerking dat iedereen altijd wel raar kijkt als een homokoppel mekaar lekker een tong draait en niet als een heterokoppel dit doet.
    Ikzelf ook waarna ik me dan weer schaam dat ik dit vreemd vind.

  41. 58

    @57: Nou ik irriteer me ook aan een heterokoppel dat midden op straat recht voor mijn neus staat te tongen hoor. Vooral als je dan een verwijtende blik krijgt als je je niet onmiddelijk omdraait.
    Als je niet wilt dat anderen ernaar kijken, doe het dan ook niet midden op straat!

  42. 59

    @Scilnv: zoals de bekende (Linkse!) Amerikaanse dichter Robert Frost ooit zij: “your freedom ends where my freedom begins”. Twee mensen (homo of hetero dat maakt niet uit) willen de vrijheid in het openbaar sex te hebben. Twee anderen willen de vrijheid om daar niet in het openbaar mee geconfronteerd te worden. Daar is een conflict. Wat doen we dan? een compromis sluiten. De eersten zullen moeten accepteren dat echte sex in het openbaar waar anderen het kunnen zien niet mag (bijv. resulterend in de restricties van een paar jaar terug voor de botenparade van de Gay Pride). De laatsten zullen moeten accepteren dat mindere vormen van het tonen van affectie (tongzoenen etc.) wel mogen in het openbaar en dat ze dan maar even de andere kant op moeten kijken.

    Het is een teken van een echte tollerante samenleving als ze zoals in bovenstaand voorbeeld rekening houdt met alle groepen in de samenleving en niet voorrang geeft aan de meerderheid (zoals inderdaad in Saoudi Arabie) of juist aan een bepaalde minderheid (zoals jij schijnt te willen).

    @57 en 58: er is ook voor mij geen verschil in ranzigheid tussen hetero’s en homo’s. Wat dat aangaat ben ik eerder bevooroordeeld t.o.v. ouderen. Er is nu zo’n reclame van kukident kunstgebit kleefpasta waarbij twee bejaarden in een auto aan het tongen zijn. Dat vind ik een heel stuk ranziger dan een jong aantrekkelijk stel dat zoent. Of het nou homo’s of hetero’s zijn. Sterker nog: twee aantrekkelijke lesbienes die zoenen kan zelfs erg opwindend zijn om te zien!